Rejestracja i logowanie przez konto Google jest wygodnym rozwiązaniem uwierzytelniania użytkowników na stronach internetowych. Uwierzytelnianie jest często wykorzystywane w sklepach internetowych i na stronach z panelami klienta.
Korzystamy obecnie z coraz większej ilości portali, aplikacji i usług internetowych, które wymagają uwierzytelniania. To powoduje, że ustalane hasła przy rejestracji są trudne zapamiętania lub co gorsza, ustalamy kilka haseł, które są wykorzystywane na wielu różnych serwisach co jest ryzykowne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Doszliśmy do tak paradoksalnych czasów, że hasła zaczynają generować nam przeglądarki i to one na siebie przyjmują ciężar przechowywania haseł w tak zwanym pęku kluczy.
Uwierzytelnianie jest problemem użytkowników i deweloperów. Upraszczanie procesu rejestracji może być niebezpieczne a z drugiej strony nie chcemy stawiać wysokiego progu wejścia w procesie rejestracji i logowaniu. Rozwiązaniem na takie problemy jest między innymi „Federated login”. Jest to fachowa nazwa logowania za pomocą zaufanych i zewnętrznych serwisów. Wielką korzyścią jest znaczne zmniejszenie się progu rejestracji oraz łatwiejsze i szybsze logowanie się bez konieczności wpisywania haseł.
Wykorzystując WordPressa lub chcąc wykorzystać tego typu uwierzytelnianie w WooCommerce cała integracja sprowadza się do wygenerowania ID aplikacji i klucza prywatnego.
Logowanie Google w WordPress
Aby umożliwić odwiedzającym logowanie się za pomocą swojego konta Google, najpierw musisz utworzyć aplikację Google. Poniższy przewodnik pomoże Ci przejść przez proces tworzenia aplikacji Google. Po utworzeniu aplikacji Google przejdź do „Ustawień” i skonfiguruj podane „Identyfikator klienta” i „Sekret klienta” zgodnie z Twoją aplikacją Google.
Przejdź na stronę Google Cloud Platform – Interfejsy API: https://console.developers.google.com/apis/. Zaloguj się za pomocą swoich danych logowania Google, jeśli nie jesteś zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze projektu, musisz go utworzyć. Możesz to zrobić, klikając niebieski przycisk „Utwórz” po prawej stronie! (Jeśli masz już projekt, zamiast tego kliknij nazwę swojego projektu na pulpicie nawigacyjnym, co spowoduje wyświetlenie modalnego i kliknij „New Project”.)

Nazwa projektu może być dowolna – jej użytek jest typowo wewnętrzny i nie jest nigdzie eksponowana użytkownikom. To co nas w tym momencie interesuje to ekran akceptacji OAuth:

Wybieramy zewnętrzny typ użytkownika, jeżeli chcemy aby rejestracji i logowania za pomocą konta Google mógł dokonać dowolny użytkownik.
W następnym kroku wpisz nazwę swojej aplikacji i pamiętaj, że ta jest już widoczna dla użytkowników. W polu Autoryzowane domeny wpisz swoją nazwę domeny (bez subdomen).
Po lewej stronie kliknij w Dane logowania i kliknij w górny przycisk + UTWÓRZ DANE LOGOWANIA. Wybierz Identyfikator klienta OAuth. W menu typ aplikacji wybieramy Aplikacja internetowa. Wpisujemy tutaj też nazwę, która nie będzie eksponowana użytkownikom.
W polu Autoryzowane identyfikatory URI przekierowania wpisujemy URL według poniższego wzoru:
https://mansfeld.pl/wp-login.php?loginSocial=google
To wszystko, na samym końcu zostaną nam wyświetlone dwa pola Twój identyfikator klienta oraz Twój tajny klucz klienta.

Jeżeli okienko się nie pojawi automatycznie, wystarczy kliknąć w Dane logowania a identyfikat i klucz wyświetli się z u góry z prawej strony.
Te dane przekazujesz programiście WordPress, który tworzy dla Ciebie stronę lub wklejasz identyfikator i klucz w wybranej przez siebie wtyczce do integracji WordPressa z Logowaniem za pomocą konta Google. Jedną z nich jest Nextend Social Login and Register.
Po wypełnieniu pól App ID oraz App Secret przycisk umożliwiający zalogowanie się za pomocą konta Google jest automatycznie dodawany do miejsc gdzie zazwyczaj następuje logowanie do WordPressa.

Logowanie i Rejestracja Google w sklepie WooCommerce
Aby móc logować się i rejestrować na specjalnych stronach WooCommerce, wystarczy zainstalować wtyczkę, która dodaje tego typu funkcjonalność. Jedną z nich jest Nextend Social Login Pro Addon.

Przyciski rejestrujące użytkownika lub umożliwiające zalogowanie się można łatwo dostosować do własnych preferencji. Zadziałają nieważne czy w sklepie działa Checkout z jednym krokiem lub standardowy proces jest rozbity na więcej kroków.

Przyciski można też umieścić w dowolnym miejscu za pomocą shortcode:
nextend_social_login provider="google" style="icon" redirect="https://mansfeld.pl/panel-klienta/"
Nie zapomnij o nawiasach kwadratowych. Jest to przydatne przy funkcjonalności jakie tworzyliśmy w artykule o własnym mechanizmie logowania: Logowanie i Rejestracja użytkowników w WordPress.
Chcesz dokonać kolejnych integracji? Zobacz jak umożliwić rejestrację i logowanie w WordPress przez konto Facebook.
Podsumowanie
Jak widać całą procedura związania z integracją systemu WordPress z rozwiązaniem „Zaloguj przez Google” – choć wymaga trochę klikania w Google Cloud Platform – nie jest żadnym wyzwaniem. Zaletą gotowych wtyczek jest możliwość integracji także z innymi platformami i serwisami internetowymi. Tak jak wspomniałem na początku wykorzystanie takiego rozwiązania ma same zalety: nie musimy pamiętać loginów i haseł, logujemy się szybciej a jeżeli udostępniamy taką rejestrację i logowanie naszym użytkownikom lub klientom sklepu WooCommerce z pewnością zostanie to przez nich docenione i będzie to widoczne w konwersjach i sprzedaży.
Odpowiedz lub skomentuj