Rejestracja i logowanie przez Facebooka może być wygodnym rozwiązaniem w serwisach i sklepach internetowych. Stosując federated-login – bo tak fachowo nazywamy logowanie do stron za pomocą zewnętrznych serwisów – znacząco zmniejsza się próg i psychologiczny opór użytkownika przed zakładaniem konta kiedy do wypełnienia jest standardowy formularz rejestracyjny znany z prehistorycznych czasów Internetu.

Wykorzystując gotowe CMSy takie jak WordPress cała integracja sprowadza się do wygenerowania ID aplikacji i klucza prywatnego, który potocznie określamy mianem sekretu.

Logowanie Facebook w WordPress

Aby umożliwić odwiedzającym logowanie się przy użyciu konta na Facebooku, musisz najpierw utworzyć aplikację Facebook. Po utworzeniu aplikacji na Facebooku przechodzimy do Ustawień i konfigurujemy wspomniany Identyfikator aplikacji i Sekret aplikacji na Facebooku. Jeżeli tworzysz stronę dla siebie poniższe czynności wykonujesz samodzielnie. Jeżeli jest to strona dla klienta wygenerowania klucza jest po stronie klienta. Z tym przewodnikiem nie powinien mieć z tym problemu.

Oczywistym wymogiem stworzenia aplikacji na Facebooku jest posiadanie własnego konta na Facebooku. Jeżeli nie jesteśmy zalogowani do Facebooka logujemy się i przechodzimy do strony dla deweloperów: https://developers.facebook.com/apps/

Główny ekran Facebook for Developers

Klikamy w przycisk „Create App”. Wybieramy opcję, której opis odpowiada pożądanej funkcjonalności, na ten moment opcję tę nazwano Konsument.

Wybór typu aplikacji

W następnym pop-upie wpisujemy nazwę aplikacji i wypełniamy pola zgodnie ze wskazówkami na ekranie. Nazwa moze być dowolna ale pamiętaj że jest ona widoczna, kiedy klienci będą wiązać swoje konta z Twoją stroną WordPress.

Jeśli zobaczysz komunikat „Zostań programistą Facebooka”, musisz kliknąć zielony przycisk „Zarejestruj się teraz”, wypełnić formularz, a następnie zweryfikować swoje konto.

W następnym kroku możesz wybrać czy chcesz aby powiązać aplikację z Business Manager Account. Klikamy Create App i dla bezpieczeństwa Facebook poprosi nas o ponowne podanie hasła do konta.

Tworzenie aplikacji Facebook

Z dostępnej listy „produktów” wybieramy Facebook Login i klikamy w przycisk Set Up

Dodawanie produktu Facebook Login
Wybór platformy dla Facebook Login

Wybieramy Web i wprowadzamy pełny adres naszej strony WordPress uwzględniając czy używamy czy nie używamy www i koniecznie z https. Dla mojej strony będzie to https://mansfeld.pl Klikamy zapisz i nie interesują nas pozostałe zakładki do rozwinięcia. Klikamy w „Ustawienia” widoczne po lewej stronie pod sekcją Facebook Login. W polu Valid OAuth redirect URIs wprowadzamy taki adres (oczywiście pamiętamy aby podmienić domenę na własną):

https://mansfeld.pl/wp-login.php?loginSocial=facebook

Zapisujemy zmiany. Następnie, klikamy Settings > Basic:

Ustawienia aplikacji Facebook Login

Wpisujemy domenę strony WordPress w App Domains. Czyli nasz adres bez przedrostka https://. W Privacy Policy URL wklejamy adres do naszej polityki prywatności. W polu User Data Deletion wybieramy Data Deletion Instructions URL i wklejamy tam adres strony gdzie tłumaczymy prostymi słowami, jak klienci mogą usuwać swoje dane. Może tam być przykładowo informacja, że muszą napisać e-mail do administratora strony.

Wybieramy kategorię, ustawiamy App Icon, który może być nieco większa i przezroczystą Faviconką i wypełniamy App Purpose. Twoja aplikacja jest teraz prywatna. Obok „In Development” klikamy w Switch Mode. NA górze strony widać App ID a App Secret Można odkryć za pomocą przycisku Show.

Te dane przekazujesz developerowi, który tworzy dla Ciebie stronę lub w wybranej przez siebie wtyczce do integracji WordPressa z Logowaniem Facebook. Jedną z nich jest Nextend Social Login and Register.

Po wypełnieniu pól App ID oraz App Secret przycisk umożliwiający zalogowanie się za pomocą Facebook jest automatycznie dodawany do miejsc gdzie zazwyczaj następuje logowanie do WordPressa.

Logowanie WordPress za pomocą Facebooka.

Logowanie i Rejestracja Facebook w sklepie WooCommerce

Aby móc logować się i rejestrować na specjalnych stronach WooCommerce, wystarczy zainstalować wtyczkę, która dodaje tego typu funkcjonalność. Jedną z nich jest Nextend Social Login Pro Addon.

Logowanie i rejestracja za pomocą Facebook w sklepie WooCoomerce

Przyciski rejestrujące użytkownika lub umożliwiające zalogowanie się można łatwo dostosować do własnych preferencji. Zadziałają nieważne czy w sklepie działa Checkout z jednym krokiem lub standardowy proces jest rozbity na więcej kroków.

Logowanie Facebook w WooCommerce

Przyciski można też umieścić w dowolnym miejscu za pomocą makra shortcode lub bezpośrednio w kodzie szablonu. Jest to przydatne przy funkcjonalności jaką tworzyliśmy w artykule o własnym mechanizmie logowania: Logowanie i Rejestracja użytkowników w WordPress.

Podsumowanie

Jak widać całą procedura związania z integracją systemu WordPress z rozwiązaniem „Zaloguj przez Facebook” – choć wymaga trochę klikania po panelu deweloperskim Facebooka – nie powinna przynieść nikomu większych problemów. Zaletą gotowych wtyczek jest możliwość integracji także z innymi platformami i serwisami internetowymi. Wykorzystanie takiego rozwiązania ma same zalety: nie musimy pamiętać loginów i haseł, logujemy się szybciej a jeżeli udostępniamy taką rejestrację i logowanie naszym użytkownikom lub klientom sklepu z pewnością odnotujemy większą konwersję.

Oceń artykuł na temat: Logowanie przez Facebook w WordPress i WooCommerce
Średnia : 4.5 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 2