Istnieje pewna klasa zapytań ofertowych, których nigdy nie kończę podpisaniem umowy. Zapytania te dotyczą najczęściej naprawy lub dokończenia stron i sklepów internetowych, których początkowe fazy albo było stosunkowo kosztowne albo pochłonęło sporą ilość uwagi i czasu właściciela.

Historia wygląda najczęściej tak, że:

  • projekt z różnych przyczyn nie został dokończony,
  • nie zostały spełnione założenia które pojawiły się w trakcie projektu lub pojawia się nowe wymaganie,
  • wykonawca nie podejmuje się rozbudowy serwisu,
  • wykonawca nie jest w stanie naprawić usterki, która pojawiła się w trakcie eksploatacji (wirus, komplikacje z aktualizacjami itd..)

Często udaje mi się odratować projekt i pozyskuję w ten sposób klientów, z którymi stale współpracuję. Czasem historia ma nieco mniej korzystne dla właściciela zakończenie i muszę odpowiedzieć coś w rodzaju: „Sprawdziłem dokładnie serwis i naprawa jest niemożliwa lub jej koszt będzie nieracjonalnie wysoki dlatego najlepszym wyjściem będzie stworzenie strony od nowa„.

Jeszcze nigdy klient nie odpowiedział: „dobra, proszę wystawać proformę”.

Najczęściej dotyczy to przyspieszenia strony WordPress, które zostały wykonane na „gotowych szablonach”, gdzie projektowanie polegało na wykorzystaniu Page-Builderów a jedyna optymalizacja polegała na dobiciu go kolejnymi wtyczkami.

W takich sytuacjach klient będzie brnął dalej w próbie „odratowywania go” narażając się na podejmowanie szeregu złych decyzji tylko dlatego, że nie potrafi się pogodzić z utopionymi kosztami czyli z wydanymi środkami na budowę obecnego serwisu, który mimo wszystko nie spełnia oczekiwań. Nie wspominam o samej zwłoce w podjęciu dobrej decyzji, która jest kosztowna (ponieważ niedziałający serwis najczęściej nie zarabia albo zarabia znacznie mniej).

Efekt Concorde

Efekt Concorde to zjawisko z dziedziny teorii decyzji (czyli z pogranicza psychologii i ekonomii) polegające na tym, że ludzie mają tendencję do trzymania się pierwotnych decyzji nawet wtedy jeżeli jej podjęcie jest w obecnej sytuacji bardzo niekorzystne. Efekt jest tym silniejszy im więcej kosztów zostało poniesionych lub włożonego wysiłku z powodu błędnej decyzji.

Zachowanie takie (choć często spotykane) jest sprzeczne z zasadami logiki, racjonalnym myśleniem i teorią ekonomii, ponieważ tylko aktualne i przyszłe zyski (i straty) powinny być rozpatrywane przy podejmowaniu decyzji. Poniesione koszty nie mogą mieć znaczenia.

Dodatkowo:

  • im wyższe są poniesione koszty tym więcej wysiłku wkłada się w ratowanie już i tak skazanych na porażkę projektów,
  • zawieszenie projektów w nieskończoność jest mniej „bolesne” niż anulowanie ich.

Historia samolotów Concorde i etymologia fenomenu

Concorde (fr. „zgoda/porozumienie”) to przepiękne, naddźwiękowe, turboodrzutowe samoloty pasażerskie produkcji British Aircraft Corporation i Aerospatiale. Zostały produkowane w latach 1973-1979 a wycofano je w 2003 roku. Okrzyknięte ikoną lotnictwa.

Mimo poniesionych ogromnych kosztów projektowych na niespotykaną dotąd skalę wyprodukowano 20 egzemplarzy. Problem Concorde polega na tym, że nie powinno się go produkować w cale. Już w trakcie projektowania samolotu, okazało się, że każdy przelot Concorde będzie generował koszty a jego produkcja jest całkowicie nieopłacalna. Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłoby pogodzenie się z porażką i porzucenie projektu mimo tego, że pochłonął ogromne koszty już w fazie konstruowania prototypu.

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Concorde

https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_utopionych_koszt%C3%B3w

Oceń artykuł na temat: Efekt Concorde – skutek utopionych kosztów
Średnia : 4.6 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 7