Web Design Blog / Biznes:

Efekt Concorde – skutek utopionych kosztów

Istnieje pewna klasa zapytań ofertowych, których nigdy nie kończę podpisaniem umowy. Zapytania te dotyczą najczęściej naprawy lub dokończenia stron i sklepów internetowych, których początkowe fazy albo było stosunkowo kosztowne albo pochłonęło sporą ilość uwagi i czasu właściciela.

Historia wygląda najczęściej tak, że:

  • projekt z różnych przyczyn nie został dokończony,
  • nie zostały spełnione założenia które pojawiły się w trakcie projektu lub pojawia się nowe wymaganie,
  • wykonawca nie podejmuje się rozbudowy serwisu,
  • wykonawca nie jest w stanie naprawić usterki, która pojawiła się w trakcie eksploatacji (wirus, komplikacje z aktualizacjami itd..)

Często udaje mi się odratować projekt i pozyskuję w ten sposób klientów, z którymi stale współpracuję. Czasem historia ma nieco mniej korzystne dla właściciela zakończenie i muszę odpowiedzieć coś w rodzaju: „Sprawdziłem dokładnie serwis i naprawa jest niemożliwa lub jej koszt będzie nieracjonalnie wysoki dlatego najlepszym wyjściem będzie stworzenie strony od nowa„.

Jeszcze nigdy klient nie odpowiedział: „dobra, proszę wystawać proformę”.

Najczęściej dotyczy to przyspieszenia strony WordPress, które zostały wykonane na „gotowych szablonach”, gdzie projektowanie polegało na wykorzystaniu Page-Builderów a jedyna optymalizacja polegała na dobiciu go kolejnymi wtyczkami.

W takich sytuacjach klient będzie brnął dalej w próbie „odratowywania go” narażając się na podejmowanie szeregu złych decyzji tylko dlatego, że nie potrafi się pogodzić z utopionymi kosztami czyli z wydanymi środkami na budowę obecnego serwisu, który mimo wszystko nie spełnia oczekiwań. Nie wspominam o samej zwłoce w podjęciu dobrej decyzji, która jest kosztowna (ponieważ niedziałający serwis najczęściej nie zarabia albo zarabia znacznie mniej).

Efekt Concorde

Efekt Concorde to zjawisko z dziedziny teorii decyzji (czyli z pogranicza psychologii i ekonomii) polegające na tym, że ludzie mają tendencję do trzymania się pierwotnych decyzji nawet wtedy jeżeli jej podjęcie jest w obecnej sytuacji bardzo niekorzystne. Efekt jest tym silniejszy im więcej kosztów zostało poniesionych lub włożonego wysiłku z powodu błędnej decyzji.

Zachowanie takie (choć często spotykane) jest sprzeczne z zasadami logiki, racjonalnym myśleniem i teorią ekonomii, ponieważ tylko aktualne i przyszłe zyski (i straty) powinny być rozpatrywane przy podejmowaniu decyzji. Poniesione koszty nie mogą mieć znaczenia.

Dodatkowo:

  • im wyższe są poniesione koszty tym więcej wysiłku wkłada się w ratowanie już i tak skazanych na porażkę projektów,
  • zawieszenie projektów w nieskończoność jest mniej „bolesne” niż anulowanie ich.

Historia samolotów Concorde i etymologia fenomenu

Concorde (fr. „zgoda/porozumienie”) to przepiękne, naddźwiękowe, turboodrzutowe samoloty pasażerskie produkcji British Aircraft Corporation i Aerospatiale. Zostały produkowane w latach 1973-1979 a wycofano je w 2003 roku. Okrzyknięte ikoną lotnictwa.

Mimo poniesionych ogromnych kosztów projektowych na niespotykaną dotąd skalę wyprodukowano 20 egzemplarzy. Problem Concorde polega na tym, że nie powinno się go produkować w cale. Już w trakcie projektowania samolotu, okazało się, że każdy przelot Concorde będzie generował koszty a jego produkcja jest całkowicie nieopłacalna. Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłoby pogodzenie się z porażką i porzucenie projektu mimo tego, że pochłonął ogromne koszty już w fazie konstruowania prototypu.

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Concorde

https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_utopionych_koszt%C3%B3w

Efekt Concorde – skutek utopionych kosztów
5 (100%) głosów: 1



Autor:

Służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony internetowej dla twojej firmy niezależnie od lokalizacji czy skali przedsięwzięcia. Masz pytania? Pisz w komentarzu.

Zadaj pytanie lub skomentuj


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail