Tak naprawdę to żaden ze mnie bloger. Mało czytam „miękkich tekstów” a jak coś czytam to jakieś dokumentacje lub typowo techniczne artykuły – na dodatek w języku angielskim. Na co dzień nie posługuję się językiem polskim i takie pisanie jakie uprawiam w tym momencie jest dla mnie stosunkowo trudne. To może dziwić, tym bardziej, że wpisy pojawiają się ostatnio regularnie i są coraz obszerniejsze. No właśnie to jest zasługa motywacji, która płynie z efektów o których więcej w dalszej części artykułu.

Czym jest blog firmowy?

Na początku może zdefiniujmy to pojęcie. Niektórzy tak to ładnie nazywają z angielskiego: Content marketing. Blog firmowy to artykuły na stronie internetowej firmy, które tematyką nawiązują do branży lub samej działalności firmy. W większości przypadków odbiorcą ma być klient i/lub partnerzy biznesowi.

Uwaga: pod pojęcie content marketingu możemy tutaj jeszcze podciągnąć wszelkiego rodzaju aktualności, lub rzadziej aktualizowane ale bardzo obszerne i merytoryczne działy takie jak porady czy najczęściej zadawane pytania. Jeżeli sama oferta jest wyjątkowo szczegółowo opisana i zorganizowana to tutaj też mamy do czynienia z przypadkiem content marketingu. Blog jest zatem szczególnym przykładem content marketingu.

Cel pisania bloga

Celem prowadzenia bloga jest ogólno-pojęta promocja firmy a trudność polega na tym, że odbywa się ona na wielu płaszczyznach na raz. Jednocześnie zwracamy się do klientów przez co kreujemy wizerunek marki oraz powodujemy, że treści z bloga pojawiają się w wynikach wyszukiwarki.

Ja np. piszę o tworzeniu stron internetowych i bardzo jest mi miło jak z rozmowy z klientem wynika, że ktoś czytał to czy tamto. Często piszę o tym na co zwracam szczególną uwagę przy tworzeniu stron. Magia polega na tym, że jeżeli komuś też zależy na tych aspektach strony to taka osoba najczęściej zwraca się do mnie bo tak jakby do pasujemy do siebie a to wróży bardzo dobrą współpracę. I jest też druga strona medalu – raczej nie odzywają się do mnie osoby, które chcą „bardzo tanio, bardzo szybko i byle co” – i bardzo dobrze 😉

jak prowadzić bloga - przykład

Niektóre artykuły zaś adresuję do osób, które niekoniecznie planują być moimi klientami a na przykład mają jakiś problem, którego sposób na rozwiązanie bardzo dobrze znam. Nie wiem czemu ale czerpię satysfakcję z tego, że ktoś to czyta i że komuś się to przydaje. Stąd powstały takie artykuły jak” „jak przekierować ruch na https”, lub o tym jak testować jakość strony. Dla klientów też jest to sygnał że siedzę głębiej w temacie niż większość.

Czy blog firmowy jest dla każdego?

Oczywiście, że nie. Wątpię żeby był sens w prowadzeniu merytorycznego bloga na stronie restauracji czy lokalnej firmy usługowej. W tych biznesach relacje z klientem buduje się w inny sposób. Gratisy przy zakupie lub karta stałego klienta zadziała dużo lepiej niż takie artykuły.

Czasem po prostu wysiłek, który należałoby włożyć w pisanie (aby przynosiło to mierzalne efekty) byłby niewspółmierny do możliwych do osiągnięcia korzyści. Przykładem może być branża finansowa gdzie ciężko konkurować w wynikach organicznych a jak już ktoś coś czyta to na popularnych witrynach typu bankier.pl

prowadzenie bloga firmowego
Blog firmowy wymaga zaangażowania.

No i jeszcze świetnie rozumiem właścicieli rozwijających się firm, które blogiem co prawda mogłyby bardzo dużo ugrać ale najzwyczajniej nie mają na to czasu lub i tak mają wiele zleceń lub mają wypracowane własne metody na efektywne pozyskiwanie klientów. Wiem doskonale jakim luksusem jest wolny czas kiedy spraw do ogarnięcia jest wiele a władzę wykonawczą ma jedna osoba. Prowadzenie wysokiej jakości bloga firmowego wymaga kolejnego poświęcenia no i trzeba być do tego w stu procentach przekonanym.

Korzyści prowadzenia firmowego bloga

O niektórych korzyściach content marketingu już wspomniałem. Bądźmy jednak rzetelni i zbierzmy to w całość:

  1. Kreowanie marki firmy lub marki osobistej. Wybór tematów oraz sama treść artykułów odróżnia twoją firmę od konkurencji. Sam fakt prowadzenia bloga firmowego już wiele mówi a tylko pomyśl co może dać wysokiej jakości treść. Jest to prezentacja, która przyciągnie dokładnie takich klientów z którymi dobrze ci się współpracuje. Dzięki wpisom blogowym możesz opowiadać historię twojej firmy lub to jakie masz pomysły na nadchodzące zmiany w branży.
  2. Widoczność strony firmowej w wyszukiwarce – Twoi przyszli klienci trafiają na twoją stronę zupełnie przypadkowo jeszcze zanim podejmują decyzję o zakupie produktu/usługi. Jeżeli treść jest bardzo dobra część tych przypadkowych wizyt zmienia się w zapytania ofertowe a cześć z nich to sprzedaż. Pamiętaj, że za dobre pozycje organiczne i same kliki nie płacisz tak jak w przypadku płatnej reklamy.wynik prowadzenia bloga firmowego
  3. Lepsze pozycje w wyszukiwarce całej strony firmowej – w nagrodę za dobre artykuły cała twoja strona osiąga lepsze pozycje w wyszukiwarce, to dlatego warto prowadzić firmowego bloga nawet w ramach sklepu internetowego. Twoje produkty będą wyżej od produktów konkurencji jeżeli masz w tej samej domenie naprawdę dobrego bloga, na którym jest ruch z naturalnym zachowaniem użytkowników.
  4. Uczciwe i darmowe linki pozycjonujące – ilość linków pochodzących z tematycznych serwisów pozytywnie wpływa na pozycje twojej strony. Jest to też dobre źródło pozyskiwania ruchu. Bardzo dobrej jakości treść spowoduje, że zupełnie obce dla ciebie osoby będą pozycjonować twoją stronę – dzieląc się linkiem do twojego artykułu na forach lub innych blogach na których są zaangażowani. Pisałem o tym fenomenie więcej w artykule o tym jak pozyskiwać linki.
  5. Więcej okazji na podzielenie się linkiem – nawet jeżeli twoja strona firmowa generuje mały ruch, wysokiej jakości artykuł to dobra okazja do podzielenia się linkiem na innych stronach internetowych powiązanych tematyką.
  6. Możliwość bezpośredniej komunikacji w komentarzach – jeżeli nabierzesz wprawy i zdecydujesz się na opcję komentowania wpisów, możesz odpowiadać na nurtujące twoich przyszłych klientów pytania a cały efekt blogowania będzie spotęgowany bo będzie bardziej autentyczny a treść będzie się dopasowywać do potrzeb internautów.
  7. Pisanie na tematy branżowe rozwija umiejętności sprzedażowe – od jakiegoś czasu zauważyłem, że odkąd piszę o stronach www lepiej się wysławiam w tematach branżowych i w e-mailach bez używania anglojęzycznej lub fachowej terminologii.
  8. Możliwość prowadzenia firmowych kampanii – na początku szanse są małe ale wraz z rozwojem twojej strony twój głos coraz bardziej się liczy. Przeprowadzisz ankietę na większej grupie osób lub otrzymasz więcej zgłoszeń do konkursu.
  9. Metoda reklamy, którą bardzo trudno skopiować – jeżeli prowadzisz bloga firmowego systematycznie np. trzy lata to nowo powstająca strona to dla ciebie praktycznie żadna konkurencja. Nie są w stanie cię przegonić przynajmniej w kwestiach content marketingu.
  10. Inwestycja na lata – Jeżeli twój blog pozyskał klienta jesteś na dobrej drodze, po prostu skaluj efekt poprzez coraz lepszą treść. Jeżeli nie spoczniesz na laurach to jedyne co można przewidzieć to fakt, że tych klientów będzie tylko coraz więcej a pozycje będą coraz lepsze i z każdym następnym artykułem łatwiej będą osiągane.
  11. Efektywniejszy od działa w Social Media – wpis w socialach czytają fani i co najwyżej ich znajomi – zwracasz uwagę na co najwyżej parę dni. Blog wypracowuje kontakty przez kilka lat a odbiorcami są użytkownicy wyszukiwarki internetowej.
  12. Możliwość zaprezentowania się z innej strony. Na stronie internetowej w działach „o firmie” lub „oferta” teksty mogą być czasem zbyt poważne i zbyt dopracowane. Na blogu możesz pokazać, że tak naprawdę to spoko z ciebie osoba.

Najlepsze praktyki

Nie popadajmy w perfekcjonizm ale też trzeba zwrócić uwagę, że blogów jest wiele z raz lepszymi a raz gorszymi tekstami. Poniżej zamieszczam listę z najlepszymi praktykami dotyczącymi prowadzenia firmowego bloga zarówno od strony edycyjnej jak i merytorycznej.

  1. Dostarczaj wysoką jakość – stwórz taki artykuł, który będzie stawiał twoją konkurencję w cieniu. Pisz konkretniej, obszerniej, zweryfikuj sprawy, które mogły ulec zmianie.
  2. Bądź na czasie – pisz o nowych trendach. Dajesz do zrozumienia, że cały czas jesteś w temacie i nie jesteś jeszcze na etapie odcinania kuponów.
  3. Miej swój styl – to bardzo ważne. Najlepiej jest konkurować z samym sobą a to osiągamy poprzez wypracowanie unikalnego stylu. Może to dotyczyć formy artykułów (np. czy są to infografiki czy tekst z ilustracjami). Czy artykuły są krótkie, w których sygnalizujesz problemy i zmuszasz o zastanowienia, czy są to wyczerpujące przewodniki?
  4. Postaraj się pisać regularnie – ale nie popadaj w kompulsję. Regularne postowanie to skuteczny sposób, który sprzyja zarówno pozycjom jak i zaangażowaniu twoich klientów, ale nie pisz kiedy nie masz na to ochoty. Spędzisz więcej czasu niż zazwyczaj a efekt będzie gorszy. Regularność w pisaniu jest szczegółem w porównaniu do tego jak istotna jest jakość tekstu.
  5. Pisz o tym co cię interesuje – tylko taka strategia spowoduje, że treść faktycznie będzie dobrej jakości a całe to blogowanie cię po krótkim czasie nie „wypali”. Ja na przykład nie umiałbym pisać krótkich artykułów w stylu „najlepsze moduły dla PrestaShop” albo byłoby to dla mnie nudne i upokarzające.
  6. Dotykaj ważniejszych tematów – pisanie o niuansach, które dotyczą małego odsetka osób może być stratą czasu. Pisz o rzeczach ważnych w twojej branży, które mogą dotyczyć znaczącego odsetka twoich klientów.
  7. Szczypta kontrowersji nie zaszkodzi.  Może wręcz pomóc w zdobywaniu czytelników. Mocny tekst tym bardziej jeżeli jesteśmy emocjonalnie zaangażowani w temat lepiej się pisze a po drugiej stronie ekranu z pewnością lepiej się go czyta.
  8. Pisz z głowy – to jest tak, że klawiatura pisze sama kiedy twojego pisania nie przerywa zerkanie na blogi konkurencji. Jeżeli nic ci nie przychodzi do głowy szukanie synonimów i odwracanie szyku zdania w obcym tekście nie ma najmniejszego sensu. To samo tyczy się tłumaczenia tekstu w obcym języku.
  9. Pisz pozytywnie – zamiast pisać o złych praktykach twojej konkurencji, pisz o twoich dobrych 🙂
  10. Ilustruj tekst – moje pierwsze posty w ogóle nie miały zdjęć a to ogromny błąd. Dodawaj własne ilustracje lub kupuj gotowe z serwisu Fotolia. Jeżeli tłumaczysz złożone zagadnienie, wspaniałym rozwiązaniem będą własne grafy i wykresy.
  11. Zadbaj o skład tekstu – używaj hierarchii, punktów, numeracji i podziału na bloki. To powoduje że treść jest łatwiejsza w czytaniu.
  12. Aktualizuj starsze wpisy – to przedłuży termin ważności twojego wpisu i rewelacyjnie wpłynie na SEO.

Błędy – czyli jak bloga nie prowadzić

Pewne praktyki spowodują, że trudniej osiągniesz jakikolwiek efekt a czytelnicy poczują, że coś jest nie tak.

  1. Zlecanie pisania tekstów  – bloga firmowego w „najgorszym przypadku” może pisać pracownik firmy z co najmniej kilkuletnim stażem. Brak oryginalności da się wyczuć na kilometr a zlecanie pisania artykułów na bloga jest najczęściej stratą pieniędzy i czasu. Nie osiągniesz ani pozycji ani uwagi klientów jeżeli zlecisz pisanie komuś, dla którego pisanie tekstów blogowych na cudze blogi to szczyt ambicji.
  2. Tłumaczenie zagranicznych tekstów nie jest dobrym pomysłem a nawet jeżeli znasz język na poziomie C2 to jeszcze mamy różnice kulturowe. W każdym kraju mamy inny „mindset” branżowy np. inne kryteria zakupu okien ma przeciętny Amerykanin i oni też inaczej podchodzą do kwestii np. dietetyki czy edukacji. Lepiej napisać własny tekst.
  3. Używanie bardzo fachowego języka – twoja wiedza i doświadczenie to skarb ale postaraj się aby nawet osoby bez doktoratu go zrozumiały 🙂
  4. Dobieranie tematów pod SEO – czasem można się natknąć na porady, według których należy dobierać tematy pod to co wyszukują użytkownicy. To droga donikąd i już tłumaczę dlaczego. Po pierwsze: lepiej mieć pierwsze miejsce na mniej popularne frazy niż być gdzieś na drugiej stronie dla popularnych fraz. Po drugie: tytuł musi być przede wszystkim zgodny z treścią i chwytliwy. Tytułami przejmujmy się na stronach ofert i stronie głównej, o tym też pisałem w sztuczkach SEO.
  5. Pisanie tekstów pod algorytm wyszukiwarki – niestety bardzo częsta praktyka, która polega na takim posługiwaniu się słownictwem aby nasycić treść słowami kluczowymi byleby tylko łatwiej osiągnąć pozycje. Pamiętaj, że teksty piszemy dla ludzi a ich wysoka pozycja w wyszukiwarce ma być skutkiem ubocznym ich wysokiej jakości. Podejmowanie jakichkolwiek działań, które są wymierzone wyłącznie w manipulację pozycjami w wynikach wyszukiwania są niezgodne z oficjalnymi „Zasadami Dobrych Praktyk dla Webmasterów”. Stosowanie takiego sztucznego języka łatwiej zdemaskować i raczej ma negatywny wpływ na ogólne user experience bloga.

Jak mierzyć efekty działań?

Dobre narzędzie analityczne takie jak np. Google Analytics załatwi sprawę. Jeżeli przyjrzysz się takim metrykom jak unikalne odsłony, współczynnik odrzuceń, procent wyjść, długość trwania wizyty, źródło konwersji to dowiesz się czy teksty są dobre czy nie.

Wzrost ruchu w miarę prowadzenia bloga firmowego.

Nie nastawiajmy się tak bardzo na efekty bo na te trzeba odpowiednio długo poczekać. Ja na przykład musiałem napisać kilkanaście artykułów by zdobyć jakąkolwiek atencję internautów a potem systematyczna korekta błędów i ciągła optymalizacja.

Jeżeli blog będzie systematycznie uzupełniany efekty w postaci większej ilości zamówień są o wiele lepszym wskaźnikiem niż jakieś tam wykresiki.

Co nas zwykle hamuje?

To co zwykle przy jakimkolwiek działaniu – lęki o obawy, że nie wyjdzie i że straci się cenny czas. W najgorszym przypadku zawsze można wszystko usunąć a nowe doświadczenie jest czymś pouczającym. Nie ukrywam, że do pisania jakiegokolwiek bloga trzeba się w jakiś sposób przełamać tym bardziej kiedy jeszcze nigdy przedtem nie mieliśmy do czynienia z pisaniem do publiki w Internecie. Jeżeli mamy zaś obawy w stylu „co powiedzą inni” rozwiązanie jest takie żeby zdać sobie sprawę, że tak naprawdę większość ludzi nie interesuje co tam mamy na stronie i co robimy.

Czasem spotkałem się z obawami, że blogiem firmowym edukujemy konkurencję i udostępniamy swoje know-how. Tutaj sprawa jest prosta do rozwiązania – nie trzeba pisać wszystkiego.

Kwestie techniczne i rola optymalizacji

Nawet najlepsze teksty nie wypracują efektów bez odpowiedniej optymalizacji strony internetowej. Jeżeli na co dzień nie zajmujesz się pozycjonowaniem, zleć usługę optymalizacji bloga – no przecież wiesz kogo mam na myśli ;). Zobacz ile elementów wpływa na pozycję w wyszukiwarce w artykule: czynniki rankingowe SEO.

  1. Zadbaj o poprawną semantykę kodu bloga. Musisz wiedzieć do czego służy article, section, aside, paragraf. Tego typu elementy powodują że treść jest lepiej zorganizowana.
  2. Poprawnie używaj linkowania wewnętrznego – z tagów i kategorii trzeba się nauczyć korzystać. Tego się nie robi na wyczucie lub na zasadzie „im więcej tym lepiej”. Czytaj o tym jak linkować wewnętrznie i pogodzić UX oraz SEO.
  3. Nie korzystaj z szablonów. Jeżeli twoja strona jest stworzona przy użyciu jakiegoś gotowego szablonu WordPress za 29 dolarów (lub co gorsza darmowego), lepiej się zastanów czy nie lepiej najpierw stworzyć nową i konkretną stronę firmową.
  4. Mocny hosting – jeżeli klientów będzie przybywać, uważaj aby odpowiedniej jakości web hosting podołał zadaniu. czytaj więcej jak wybrać hosting do swoich potrzeb.
  5. Prędkość wczytywania – zadbaj aby strona z blogiem firmowym działała szybko. Sprawdź więcej w artykule przyspieszanie stron internetowych.
  6. Używaj danych strukturalnych. Ciągle trwają prace nad wykorzystaniem dany uporządkowanych w dobieraniu najtrafniejszych wyników do wyszukiwania. Czytaj więcej o danych strukturalnych.
  7. Wykorzystaj urządzenia mobilne. W najbliższych latach najlepszą inwestycją będzie stworzenie przyspieszonej strony mobilnej czyli „strony internetowej przyszłości”. Czytaj więcej w artykule: strony zgodne z technologią AMP.
  8. Używaj zoptymalizowanych ilustracji – już zaledwie 5 źle wklejonych zdjęć może zmarnować wszystkie nasze wysiłki optymalizacyjne. Zadbaj aby twoja strona była wyposażona w CMS optymalizująca format, rozmiar i kompresję zdjęć. Czytaj więcej o optymalizacji zdjęć na stronach internetowych.
  9. Testuj stronę internetową. O tym jak testować strony i blogi pisałem w artykule: Jakość stron WWW.
  10. Nie spamuj – potencjał nawet najlepszych tekstów można zepsuć poprzez nieudolne pozycjonowanie. Wystrzegaj się nieuczciwych praktyk a przede wszystkim „fachowców”, którzy za kilkadziesiąt złotych miesięcznie obiecują wypozycjonować twojego bloga firmowego tanimi sztuczkami.
  11. Aktualizuj starsze wpisy na blogu to jedna z najlepszych rzeczy jaką można zrobić pod katem SEO. Czytaj o tym jak aktualizować artykuły na blogu.
  12. Usuwaj artykuły, w których uznasz po czasie, że pokazują cię w złym świetle lub nie są chętnie czytane. Czytaj o tym jak poprawnie usuwać artykuły i nadmiarowe podstrony.

Promocja bloga firmowego

Do promocji bloga firmowego możesz wykorzystać tradycyjne sposoby na promocję stron internetowych a sam blog firmowy to właśnie ten element, który pozwoli przenieść wszystkie działania związane z promocją witryny na wyższy poziom.

  1. Wyszukiwarka internetowa – to jest oczywiste, dobre pozycje przyjdą same z czasem a przyspieszyć efekty pomoże odpowiednia optymalizacja SEO.
  2. Social media – nowy artykuł to świetna okazja do zakomunikowania tego w mediach społecznościowych. Zwróć uwagę, że rozwój bloga to także więcej przydatnej treści na twoim fanpage.
  3. Inne blogi – za pomocą pozytywnego feedbacku z linkiem do twojej strony, pewnie zwrócisz uwagę niejednego czytelnika.
  4. Katalogi stron – jeżeli odpowiednio przygotujesz wizytówkę, zarejestrujesz wejścia także z tego medium.
  5. Płatna reklama w Google Ads – jeżeli masz świetny artykuł warto wydać te kilkadziesiąt złotych za kilka tysięcy wejść.
  6. Wpisy gościnne – jeżeli masz fajne relacje z kimś kto już ma bloga firmowego, możesz poprosić go o krótką wzmiankę o twoim blogu.
  7. Fora branżowe – kiedy jest dobra okazja możesz podzielić się linkiem do artykułu na temat związany z głównym wątkiem.
  8. Newsletter to bardzo fajne narzędzie. Dzięki temu, twoi czytelnicy będą stale informowani o nowych artykułach. Jednak nie przesadzaj z częstotliwością mailowania.
tematy na bloga firmowego
Promocja bloga firmowego przyspieszy Twoją rozpoznawalność w Internecie.

Lista inspiracji do tematów – o czym pisać na blogu firmowym?

Niektóre tematy mają większy potencjał na zdobycie wartościowych linków i lepiej angażują czytelników. Czasem jest też tak, że chcielibyśmy pisać ale nie wiemy o czym. Wtedy możesz zerknąć na poniższą listę inspiracji tematów, które można poruszyć na blogu firmowym.

Odpowiadaj na częste pytania klientów

Jeżeli klient zada ci jakieś pytanie np. w zapytaniu ofertowym i nie jest to trywialny temat, zawsze możesz odesłać do bloga – masz wtedy mniej pracy ilekroć ktoś zada ci podobne pytanie. Np. jeżeli klient mi zada pytanie „a o czym ja mam pisać na blogu firmowym?” to podeślę mu linka do tego artykułu.

Po drugie: od razu taki wpis świadczy pozytywnie o Tobie, bo w końcu poświęcono czas a efekt będzie tym większy im bardziej się postarasz. Od razu widać, że nie zajmujesz się czymś z nudów tylko wkładasz wiele pasji i wysiłku w to co robisz. I choć nie jesteś najlepszy na świecie same te starania są pozytywnym sygnałem, że jesteś właściwą osobą do tego projektu.

Po trzecie: wiesz o czym pisać i cały blog „składa się do kupy”. Skoro to pytanie Twojego klienta a temat przerabiano wiele razy to z pewnością nie będziesz mieć problemu z jasnym i rzetelnym przedstawieniem faktów. W tekście możesz przemycić jaką masz strategię na osiągniecie danego celu i nie dość że zaoszczędzisz czas to jeszcze sprzedasz swoją usługę lub produkt.

Przewodniki i instrukcje obsługi

Tym bardziej jeżeli dotyczą Twoich produktów. Możesz pokazać jak wygląda obsługa twoich usług lub produktów, dodatkowo dostarczasz bardzo wartościową treść dla klientów. Podobny problem mogą mieć klienci Twojej konkurencji. W ten sposób możesz ich „podkraść” bo użyteczne informacje są właśnie na Twojej stronie i jeżeli w przyszłości będą potrzebować ponownie tej samej usługi to od razu pomyślą o Tobie.

Kursy i tutoriale „zrób to sam”

Wiele osób uzna to za paradoks. Ale już tłumaczę o co chodzi. Klienci którzy mają czas na czytanie bloga i są zdeterminowani by zrobić coś samemu i tak nie zostaliby Twoimi klientami a masz szansę na zdobycie ruchu, który będzie Cię pozycjonował na tle konkurencji. Masz know-how, które można przekazać dalej? Pamiętaj, że świeca od której zapalana jest następna nic nie traci. Nie bój się, że ktoś cię wypchnie z rynku. Strategia jest taka aby zdobyć ruch a co z nim zrobisz za jakiś czas to już zależy tylko od ciebie. Jest wiele osób, które prowadząc własny biznes zaczęły pomagać innym i oferować np. specjalistyczne usługi doradcze w zakresie prowadzenia podobnego biznesu.

Obalaj mity branżowe

Jeżeli masz doświadczenie w swojej branży to pewnie znasz nie jeden związany z nią mit, w który wieży wiele osób. Jeżeli masz ochotę to możesz je „obalać” przytaczając proste przykłady z życia na potwierdzenie tezy lub powołując się na uznane publikacje (książki, publikacje naukowe). Dzięki popularyzacji aktualnych faktów na temat Twojej branży Twoi klienci dokonują korzystniejszych dla nich wyborów a wyedukowany klient to dobry klient, którego nie trzeba na siłę do niczego przekonywać tylko wystarczy mu pokazać proste, logiczne fakty.

Pisz o własnych usługach i produktach

Pisz o własnych produktach ale w taki sposób nie były one zwykłą reklamą. Zrób unboxing lub test wytrzymałościowy fizycznych produktów. Blog na którym były tego typu materiały pewnie nie miałby problemu ze zdobyciem popularności. Porównuj je, testuj, pokaż jak działają. Content marketing na wyższym poziomie wymaga pewnego nowatorskiego podejścia. Napisz, kto tego używa, lub że z ich powstaniem wiąże się ciekawa historia. Albo jeszcze lepiej, zaopatrz się w rozwiązania konkurencji i zrób obiektywny test.

Pisz o swoich sposobach pracy, narzędziach i technologiach

Dzięki temu Twoi klienci mogą Cię poznać lepiej i eliminujesz bariery niepewności, która jest zazwyczaj największą blokadą przy decyzjach zakupowych. Prezentując swoje produkty, narzędzia i technologie możesz pokazać zalety i wady tych rozwiązań. Obiektywna charakterystyka instrumentów którymi się posługujesz zwiększa Twoją wiarygodność i zmniejsza ryzyko ewentualnych niedomówień.

Opowiadaj historie klientów

Jeżeli Twoja firma stała się historią czyjegoś sukcesu napisz o tym. Poproś klienta o możliwość przedstawienia jego opinii lub przeprowadzenia wywiadu. To nie muszą od razu być spektakularne sukcesy start-upów, które w miesiąc zarobiły miliony – mogą to być także te mniejsze historie, które opowiadają o tym jak rozwiązałeś problem.

Twórz syntezy tematów

Jeżeli trudny lub szeroki temat jest zazwyczaj poruszany „na wyrywki” możesz siąść i zrobić solidne opracowanie tematu. Połącz kilka problemów w jeden i dobrze go zatytułuj. Możesz potem robić szczegółowe opracowania poszczególnych jego komponentów i wstawić do nich linki. Możesz w ten sposób zupełnie przypadkowo odkryć często pomijany aspekt, który będzie punktem wyjścia do kolejnych artykułów.

Edukuj klientów

Nie ma niczego lepszego jak świadomy klient. Pisz o praktykach i hakach, które może on wykorzystać. Napisz w ciekawy sposób o podstawach, których zrozumienie jest niezbędne aby przystąpić do współpracy. Edukacja klienta chroni go przed nieuczciwymi zagraniami ze strony konkurencji oraz ułatwia Ci przedstawienie swojej oferty i jej unikalnych cech.

Komentuj nowości i wydarzenia branżowe

To najprostszy sposób na pozyskiwanie ciekawych tematów. Jeżeli śledzisz aktualne wydarzenia w danej branży to opisując je możesz zyskać duże zaangażowanie Twoich czytelników.

Nadchodzące trendy i zmiany w branży

To bardzo ciekawy rodzaj treści na blogach firmowych. Dzielimy się ciekawostkami z naszej branży a jednocześnie pokazujemy, że jesteśmy nowocześni i na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami.

Statystyki i publikacja własnych badań

Oryginalne badania lub interpretacje statystyk dostępnych w Internecie mają spory potencjał pod kątem pozyskiwania ruchu, linków i np. referencji w innych publikacjach. Niejednokrotnie znalazłem w Internecie ciekawe wpisy, w których ktoś powołał się na mój artykuł. Nie ma lepszego wyróżnienia.

Podsumowanie

Artykuł na blogu firmowym może stale zdobywać ruch i klientów nawet przez kilka lat. Odbiorcami bloga firmowego są najczęściej klienci, którzy są zainteresowani danymi produktami i usługami. Nie należy zapominać o optymalizacji bloga i jego promocji aby przyspieszyć sukces twojego bloga w Internecie. Mam nadzieję, że zastosowanie niniejszych porad, przyda się w postawieniu pierwszych kroków jako autor artykułów blogowych na temat twojej branży.

Oceń artykuł na temat: Jak prowadzić bloga firmowego?
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 78