Rozwój portalu WWW – inne aspekty skalowalności

Web Design Blog

Kategoria:
Biznes

Data publikacji:
6 lutego 2020

Autor:
Paweł Mansfeld

Rozwój portalu WWW – inne aspekty skalowalności

W przypadku kiedy stworzony przez nas portal osiągnie krajowy bądź globalny sukces, obsługa dużego ruchu i zapewnienie tego aby działał on niezawodnie to nie jedyny problem, z którym przyjdzie nam się zmierzyć.

Stała aktualizacja funkcjonalności i ciągłe dostosowywanie jej do wymagań użytkowników to oczywistość. Jest to temat dotyczący warstwy biznesowej a jej rozwój zależy w głównej mierze od właściciela. Deweloperzy i designerzy też mają do rozwiązania nowe problemy. W tym artykule postaram się przybliżyć jakie wyzwania czekają na właścicieli i twórców stron bądź aplikacji internetowych, które osiągnęły krajowy bądź globalny sukces.

Uważaj, o co prosisz, bo możesz to dostać.
Jeffery Deaver

Minimalizacja kosztów

Zwiększony ruch wymaga dysponowania coraz większymi zasobami sprzętowymi. Kiedy już zmienimy serwer za ok. 200,00 złotych netto na chmurę Amazona albo na inny rodzaj serwerów VPS lub dedykowanych, okazuje się, że koszty i tempo ich wzrostu stale rośnie. Cenniki są „ustawione tak”, że im bardziej nasz portal się rozrasta tym koszty są coraz wyższe.

Tutaj wkracza temat skalowalności. Portal jest skalowalny wtedy, kiedy tempo wzrostu kosztów jego utrzymania rośnie co najwyżej liniowo w stosunku do ruchu. Przykładowo, jeżeli ruch miliona użytkowników miesięcznie generuje rachunek w wysokości 500,00 zł złotych to ruch dwóch milionów nie może być wyższy od 1 000,00 złotych. Czytaj więcej o skalowaniu aplikacji webowych.

Monetyzacja

Monetyzacja to przekształcenie popularności naszej strony na zyski finansowe. Musimy podjąć próbę monetyzowania, ponieważ minimalizacja kosztów utrzymania w pewnym momencie osiąga swoje optimum. Jest to naturalny etap ewolucji każdego portalu i aplikacji, z której zaczyna korzystać coraz więcej osób. Wikipedia utrzymuje się z datków, większość portali i dużych serwisów WWW z reklam. Istnieje też możliwość wprowadzenia płatnych subskrypcji lub ekskluzywnych płatnych treści.

Jeżeli w pewnym momencie nie uda nam się zamienić popularności naszej aplikacji w zarobek, serwis będzie zjadał sam siebie – nie będzie nas stać na utrzymywanie coraz to kosztowniejszej infrastruktury. Trzeba też zaznaczyć, że zbyt szybkie, nieprzemyślane i nachalne próby monetyzowania mogą zniechęcić i spowolnić rozwój serwisu. Oczywiście nie dotyczy to sklepów i aplikacji SaaS, które zarabiają na siebie od samego początku.

Utrzymanie czytelności kodu aplikacji webowej

Naturalnym efektem dopisywania dodatkowych funkcji w aplikacji webowej jest zwiększanie się ogólnej objętości kodu, który może być coraz trudniejszy do utrzymania i rozwijania. Uniknięcie problemów w obszarze utrzymania kodu może polegać na stosowaniu odpowiednio dobranych wzorców oraz ogólnie rozumowanych dobrych praktyk. W przypadku aplikacji webowej (a także innych aplikacji posiadających graficzny interfejs użytkownika) może być to zastosowania wzorca architektonicznego MVC (ang. Model-View-Controller). Stosowanie tego wzorca polega na oddzieleniu od siebie:

  • logiki aplikacji, która przetwarza dane (Model),
  • szablonów odpowiedzialnych za interfejs (View),
  • mechanizmów odpowiedzialnych za sterowanie widokami (w tym pobieranie danych od użytkownika) oraz komunikację z logiką (Controller).

Kontrola jakości i automatyzacja

Jeżeli nad kodem pracuje wiele osób, prędzej czy później trzeba będzie wdrożyć jakiś mechanizm zarządzania wersjami (np. GIT). W dużej aplikacji z pozoru proste czynności takie jak testowanie, wykonywanie kopii zapasowych czy aktualizacje staną się uciążliwe. Automatyzacja testów i wdrażania wersji to kolejne rzeczy, które będziemy musieli opanować.

Integralność i bezpieczeństwo

Integralność danych to ich formalna poprawność składowania oraz odporność na niekontrolowane wprowadzanie do nich zmian. W bezpieczeństwie informatycznym ochrona integralności zapobiega celowym lub przypadkowym manipulacjom przechowywanych danych. Coraz bardziej popularny serwis internetowy, którego treść tworzą użytkownicy jest narażony na utratę integralności z powodu nieprzewidywalnych czynności wykonywanych przez użytkowników oraz celowym wandalizmom.

Aplikacje webowe są narażone na wiele różnych ataków. Niektóre z nich to:

  • Wszystkiwanie SQL (ang. SQL injection) – wstrzykiwanie spreparowanych wartości w w formularzach w celu zmianipulowania zapytania SQL,
  • XSS (ang. Cross-site scripting). atak XSS polega na tym, że atakujący umieszcza w serwisie kod JavaScript, który może uruchomić się w przeglądarce innego użytkownika,
  • Manipulace parametrami (ang. Web Parameter Tampering) – to manipulacja zmiennymi get lub innymi widocznymi z poziomu klienta parametrami, których manipulacja może doprowadzić do nieoczekiwanego zachowania się strony.

Przyciąganie uwagi i wyprzedzanie konkurencji

Nawet najwięksi gracze co chwila wprowadzają udoskonalenia ażeby przyciągnąć jeszcze większą liczbę odbiorców i ciągle utrzymywać obecnych użytkowników.

  • pomysł od strony biznesowej musi odpowiadać aktualnym potrzebom i rozwiązywać dzisiejsze problemy użytkowników,
  • witryna / aplikacja powinna dostarczać ciągle czegoś innego (niż zapewne istniejące od wielu lat) alternatywy,
  • użyteczność i user experience wykonanej aplikacji musi być dostosowana do obecnych standardów i technologii.

Nawet o najpopularniejszych aplikacjach bardzo łatwo zapomnieć jeżeli na horyzoncie pojawi się atrakcyjniejsza alternatywa. Posiadanie zarabiającego serwisu wymaga sporego zaangażowania i nie ważne czy korzysta z niej 10 tysięcy czy milion użytkowników.

Opieka prawna

Jeżeli nie masz w rodzinie prawnika, zadbaj o to aby mieć szybki dostęp do pewnej porady prawnej. Rozejrzyj się w okolicy lub poszukaj w Internecie prawników specjalizujących się w Fintech, IT i prawach autorskich. Kiedy biznes internetowy jest coraz wartościowszy, zwyczajnie szkoda ryzykować tym, że w naszym regulaminie istnieją klauzule, które ktoś wykorzysta lub nieświadomie popełniamy jakiś błąd związany z prawami autorskimi czy RODO.

Przy obsługiwaniu coraz większej grupy użytkowników, prędzej czy później będą pojawiać się problemy, w których warto mieć wsparcie prawne – choćby dla samego komfortu psychicznego.

Podsumowanie

Kiedy Twój lub stworzony dla klienta projekt szybko zdobędzie popularność, mamy do czynienia z sukcesem. Tak naprawdę, to wtedy zaczyna się prawdziwa przygoda. Wzrost popularności i wizja dalszego rozwoju motywuje nas do wprowadzania udoskonaleń i zmian, w tego mamy kolejną pracę do wykonania, tylko tym razem z dużo wyżej podniesioną poprzeczką…

Aby w dzisiejszym Internecie duża strona / sklep / portal / serwis tematyczny osiągnęły sukces, nie wystarczy ich tylko stworzyć. Na raz musimy zadbać o wiele aspektów, które spowodują, że nasz serwis nie podzieli losu wielu przedsięwzięć, które po paru momentach zwiększonej popularności zaczęły się po prostu zwijać a teraz już nikt o nich nie pamięta.

Oceń artykuł na temat: Rozwój portalu WWW – inne aspekty skalowalności
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 4

Poprzedni post:

Następny post:

Tagi:


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


 

Następny artykuł: