Bardzo dawno pisałem o tym jak zwiększyć wiarygodność stron internetowych. Jeżeli jesteśmy klientem możemy wykorzystać kilka technik, dzięki którym skutecznie określimy czy dana firma jest wiarygodna. Zaletą tych metod to, że można je zastosować samemu bez zaawansowanej wiedzy technicznej.
Jak skutecznie sprawdzić wiarygodność firmy na podstawie informacji znalezionych w Internecie? Listę metod przedstawię w kolejności od najważniejszej i trudnej do zmanipulowania do najmniej istotnej i łatwej do zmanipulowania. Im więcej „punktów” zdobędzie firma tym większym zaufaniem możemy ją obdarzyć. Jeżeli wiele punktów nie jest zaliczanych przez konkretną firmę – dla własnego dobra nie ryzykuj i nie wchodź w interesy z takimi pseudo – podmiotami lub pustymi i fałszywymi markami.
Krok 0: Dane firmowe (adres, nazwa, NIP)
To absolutne minimum aby rozważać współpracę z danym przedsiębiorcą. Na stronie kontakt lub w stopce muszą znajdować się dane firmy. Jest to nam potrzebne aby w ogóle chcieć cokolwiek sprawdzać i weryfikować.
Krok 1: Weryfikacja wpisu w CEIDG
Wpis w CEIDG to podstawa kiedy chcemy skorzystać z usług danej firmy czy chcemy wejść w poważniejszą współpracę. CEIDG to Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej. Baza zawiera wpisy wszystkich firm jakie kiedykolwiek zostały założone, datę ich założenia i status.
Na stronie: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ klikamy w Znajdź przedsiębiorcę. Wpisujemy znalezione na stronie internetowej dane jakie są nam znane. Wystarczy sam NIP lub dokładny adres z nazwą firmy.
Klikamy w nazwę firmy i naszym oczom powinien ukazać się wpis. Jeżeli wpisu nie ma – jest coś nie tak. W danych występuje błąd lub są one zmyślone.
Kiedy jednak CEIDG zwróci odpowiedni wpis, należy zwrócić na trzy najważniejsze punkty w tym dokumencie.

a) Czy adres strony internetowej to ten sam, na którym znaleźliśmy informacje? Dzięki temu wykluczymy przypadek, że ktoś się podszywa pod daną firmę lub strona to testowy wariant – sprawdzenie innego wizerunku w Internecie – są sytuacje gdzie firma tworzy kilka stron internetowych i oferuje swoje usługi pod wieloma markami – nie chcemy mieć z takimi do czynienia. Ponieważ to częsty trik aby pozbyć się negatywnych opinii
b) data rozpoczęcia wykonywania działalności – im większy staż tym lepiej. Nie powinno być przerw i zawieszeń. Wszelkie tego typu sytuacje powinny zwiększyć nasza czujność.
c) przeważająca działalność gospodarcza – jeżeli jest zgodna z tym co jest nam oferowane, to można być pewnym, że ze wpisem jest wszystko w porządku.
Często członkowie rodzin, którzy sprawdzają pomysły na biznes „podszywają się” pod biznesy rodziców lub dalszej rodziny. Nie jest to coś co powinno definitywnie kogoś dyskwalifikować, ale też nie jest to sytuacja, z którą chcemy mieć do czynienia jeżeli poszukujemy wiarygodnego partnera do współpracy. Tym bardziej jeżeli na stronie widnieją zapewnienia o wieloletnim doświadczeniu lub istnieniu masy zadowolonych klientów.
Krok 2: Sprawdź opinie w wielu różnych źródłach
Nie ma prostszego sposobu jak wpisanie w wyszukiwarkę frazy: „nazwa firmy opinie”. Sprawdźmy opinie nie tylko w jednym źródle ale w kilku. Sprawdźmy czy opinie wystawia „anulka12” czy osoba pod imieniem i nazwiskiem lub nazwą firmy.
Sprawdź dokładnie wybrane wyrywkowo opinie. Czy brzmią jak reklama, czy jak tekst szczerze zadowolonego klienta? Po co tak dokładnie sprawdzać opinie? Pamiętaj że są firmy, które oferują pisanie pozytywnych opinii oraz taki, które z tych ofert korzystają. Naszą czujność powinny zwiększyć same piątki i same jedynki – tym bardziej jeżeli jedynki pojawiały się wcześniej. Często akcje pisanie pozytywnych komentarzy są spowodowane nagromadzeniem się złych opinii.
Sprawdź też te negatywne – niektóre firmy padaj ofiarą wandali, którzy celowo wystawiają negatywne opinie aby nadszarpnąć czyjś wizerunek. Sprawdź czy negatywna opinia dotyczy jakiegoś poważnego przypadku czy jest to np. nieodebrany e-mail lub telefon.
Krok 3: Sprawdź wygląd i treść strony internetowej
Staż w prowadzeniu działalności i brak negatywnych opinii nie oznacza od razu, że trafiliśmy na rzetelnego partnera lub firmę w dobrej kondycji. Sprawdź czy ktoś zadał sobie trud by strona dostarczała dobrych doświadczeń, aby jakoś wyglądać lub aby udostępnić przydatne informacje.
Nieatrakcyjna strona internetowa lub brak aktualizacji od 3 lat to nie powód by od razu nabierać podejrzeń ale coś na rzeczy musi być, prawda? Zostawiam to do osobistej refleksji.
Podsumowanie
Jak widać istnieje wiele technik na sprawdzenie wiarygodności i rzetelności firmy za sprawą bardzo prostych i nie wymagających poświęcania dużej ilości czasu technik. Większość z nich bazuje na stronie internetowej i naszemu wizerunkowi w Internecie. Pamiętaj, że większość osób wykorzystuje te techniki automatycznie nawet przy bardzo małych zakupach czy chęci skorzystania z usługi za kilkaset złotych.
Odpowiedz lub skomentuj