Web Design Blog / Biznes:

O czym pisać na blogu firmowym?

Data publikacji: 27 czerwca 2019

Na pewno nie o tym o czym pisze konkurencja – dlaczego? Bo przez to pozycjonujemy ich blog oraz ich idee a nie promujemy własnych. Niczego nie wskóramy pisząc dokładnie podobny artykuł, który już jest w sieci. Artykuł, na dany temat, który pojawił się wcześniej ma nieuczciwą przewagę w SERP a pisząc o tym o czym pisze konkurencje tylko podpowiadamy im co mają dołożyć do następnej aktualizacji, co na dobre uniemożliwi nam osiąganie pozycji w tematach na których nam zależy.

Pozwól, że Ci coś pokażę

Jeżeli piszesz artykuł na ten sam temat, dobierając te same lub podobne słowa kluczowe pozycjonujesz idee i ten wpis, który pojawił się wcześniej. Powodujesz, że dane słowo kluczowe zaczyna „powszednieć”, staje się wartościowsze a zazwyczaj (ale nie zawsze) w rankingu raczej wygra starszy wpis.

Pisząc o tym o czym pisze konkurencja, dajesz niejako dowód wyszukiwarce, że tamten autor poruszył jako pierwszy ważny temat a Ty po czasie chcesz coś dodać od siebie. Dokładasz swoją cegiełkę – ale nie do promowania swojego bloga tylko czyjegoś…

Jeżeli już bardzo chcesz konkurować w tematach, które już zostały przez kogoś poruszone, musisz dostarczyć niespotykany poziom jakości a to jest bardzo trudne i czasochłonne. Chcę Ci przekazać, że nie za bardzo opłaca się celować w popularne tematy.

Dużo prościej pozyskać ruch za pomocą oryginalnej treści. Taką treść łatwiej promować, jej tworzenie daje więcej satysfakcji i dzieje się magia.

  • jesteś pierwszy w wyszukiwarce na dane zapytania,
  • twoja konkurencja zaczyna pisać o tym o czym ty piszesz pozycjonując tak naprawdę Twoje pomysły i Twoje idee,
  • posiadasz coraz większą bazę tematów, które możesz rozwinąć i doprecyzować kolejnymi artykułami,
  • po czasie zaczynasz łączyć tematy w większą całość za pomocą tej unikalności która jest dla ciebie charakterystyczna,
  • twój blog staje się popularny, i coraz częściej przyciąga czytelników na których Ci zależy,
  • zaczynasz tworzyć unikalny produkt, który tylko Ty lub nieliczni z Twojej branży są w stanie dostarczyć.

Oryginalna treść zaczyna skupiać uwagę osób, które są niejako Twoją grupą docelową i mają podobne przekonania do Twoich. Pierwszy raz trafiłeś na moją stronę przez czysty przypadek. Widzisz, to nie był do końca przypadek. Jeżeli jakość moich postów nigdy Cię nie zawiedzie prawdopodobnie będziesz tutaj wracać. To wszystko dużo łatwiej uzyskać tworząc własną unikalną treść.

Jeżeli lubisz moje artykuły i ufasz mi to wiesz, że jestem przekonany, że stronę można pozycjonować samodzielnie. Wystarczy po prostu odrobina chęci dostarczenia czegoś pożytecznego jednocześnie omijając spamerskie techniki, które mało mają wspólnego z jakością.

Inspiracje dotyczące tematów

No dobra ale jakie tematy warto poruszać na blogu firmowym, skoro masz wrażenie, że wszystko już zostało napisane, opisane i przeanalizowane na 100 sposobów?

Nieprawda. Jest od groma tematów, które można poruszyć na blogu. Musisz tylko przestać patrzeć na blogi konkurencji i przestać szukać popularnych „słów kluczowych”, które wszyscy znają i którymi wszyscy się kierują. Popularne tematy są jak wierzchołek góry lodowej, widoczne i znane. Większość pomija ciekawe rzeczy, które można byłoby poruszyć i wypromować samodzielnie. Kreuj to o czym się będzie czytać. Promuj swój punkt widzenia najpierw tworząc treść i potem ją promować zamiast pisać setny raz w kółko to samo i liczyć na to, że jakimś fartem znajdziesz się na pierwszej stronie wyszukiwań.

#1: Odpowiadaj na częste pytania klientów

Pozwól, że wytłumaczę dlaczego. Po pierwsze: jeżeli klient zada ci jakieś pytanie np. w zapytaniu ofertowym i nie jest to trywialny temat, zawsze możesz odesłać do bloga – masz wtedy mniej pracy ilekroć ktoś zada ci podobne pytanie. Np. jeżeli klient mi zada pytanie „a o czym ja mam pisać na blogu firmowym?” to podeślę mu linka do tego artykułu 🙂

Po drugie: od razu taki wpis świadczy pozytywnie o Tobie, bo w końcu poświęcono czas a efekt będzie tym większy im bardziej się postarasz. Od razu widać, że nie zajmujesz się czymś z nudów tylko wkładasz wiele pasji i wysiłku w to co robisz. I choć nie jesteś najlepszy na świecie same te starania są pozytywnym sygnałem, że jesteś właściwą osobą do tego projektu.

Po trzecie: wiesz o czym pisać i cały blog „składa się do kupy”. Skoro to pytanie Twojego klienta a temat przerabiano wiele razy to z pewnością nie będziesz mieć problemu z jasnym i rzetelnym przedstawieniem faktów. W tekście możesz przemycić jaką masz strategię na osiągniecie danego celu i nie dość że zaoszczędzisz czas to jeszcze sprzedasz swoją usługę lub produkt.

#2: Przewodniki i instrukcje obsługi

Tym bardziej jeżeli dotyczą Twoich produktów. Możesz pokazać jak wygląda obsługa twoich usług lub produktów, dodatkowo dostarczasz bardzo wartościową treść dla klientów. Podobny problem mogą mieć klienci Twojej konkurencji. W ten sposób możesz ich „podkraść” bo użyteczne informacje są właśnie na Twojej stronie i jeżeli w przyszłości będą potrzebować ponownie tej samej usługi to od razu pomyślą o Tobie.

#3: Kursy i tutoriale „zrób to sam”

Wiele osób uzna to za paradoks. Ale już tłumaczę o co chodzi. Klienci którzy mają czas na czytanie bloga i są zdeterminowani by zrobić coś samemu i tak nie zostaliby Twoimi klientami a masz szansę na zdobycie ruchu, który będzie Cię pozycjonował na tle konkurencji. Masz know-how, które można przekazać dalej? Pamiętaj, że świeca od której zapalana jest następna nic nie traci. Nie bój się, że ktoś cię wypchnie z rynku 🙂

Strategia jest taka aby zdobyć ruch a co z nim zrobisz za jakiś czas to już zależy tylko od ciebie. Jest wiele osób, które prowadząc własny biznes zaczęły pomagać innym i oferować np. specjalistyczne usługi doradcze w zakresie prowadzenia podobnego biznesu.

#4: Obalaj mity branżowe

Jeżeli masz doświadczenie w swojej branży to pewnie znasz nie jeden związany z nią mit, w który wieży wiele osób. Jeżeli masz ochotę to możesz je „obalać” przytaczając proste przykłady z życia na potwierdzenie tezy lub powołując się na uznane publikacje (książki, publikacje naukowe).

Dzięki popularyzacji aktualnych faktów na temat Twojej branży Twoi klienci dokonują korzystniejszych dla nich wyborów a wyedukowany klient to dobry klient, którego nie trzeba na siłę do niczego przekonywać tylko wystarczy mu pokazać proste, logiczne fakty.

#5: Pisz o swoich produktach

Ale w taki sposób nie były one zwykłą reklamą. Zrób unboxing lub test wytrzymałościowy fizycznych produktów. Blog na którym były tego typu materiały pewnie nie miałby problemu ze zdobyciem popularności.

Porównuj je, testuj, pokaż jak działają. Content marketing na wyższym levelu wymaga pewnego nowatorskiego podejścia. Napisz, kto tego używa, lub że z ich powstaniem wiąże się ciekawa historia. Albo jeszcze lepiej, zaopatrz się w rozwiązania konkurencji i zrób obiektywny test.

#6: Pisz o swoich sposobach pracy, narzędziach i technologiach

Dzięki temu Twoi klienci mogą Cię poznać lepiej i eliminujesz bariery niepewności, która jest zazwyczaj największą blokadą przy decyzjach zakupowych. Prezentując swoje produkty, narzędzia i technologie możesz pokazać zalety i wady tych rozwiązań. Obiektywna charakterystyka instrumentów którymi się posługujesz zwiększa Twoją wiarygodność i zmniejsza ryzyko ewentualnych niedomówień .

#7: Opowiadaj historie klientów

Jeżeli Twoja firma stała się historią czyjegoś sukcesu napisz o tym. Poproś klienta o możliwość przedstawienia jego opinii lub przeprowadzenia wywiadu. To nie muszą od razu być spektakularne sukcesy start-upów, które w miesiąc zarobiły miliony – mogą to być także te mniejsze historie, które opowiadają o tym jak rozwiązałeś problem.

#8: Twórz syntezy tematów

Jeżeli trudny lub szeroki temat jest zazwyczaj poruszany „na wyrywki” możesz siąść i zrobić solidne opracowanie tematu. Połącz kilka problemów w jeden i dobrze go zatytułuj. Możesz potem robić szczegółowe opracowania poszczególnych jego komponentów i wstawić do nich linki.

Możesz w ten sposób zupełnie przypadkowo odkryć często pomijany aspekt, który będzie punktem wyjścia do kolejnych artykułów.

#9: Edukuj klientów

Nie ma niczego lepszego jak świadomy klient. Pisz o praktykach i hakach, które może on wykorzystać. Napisz w ciekawy sposób o podstawach, których zrozumienie jest niezbędne aby przystąpić do współpracy. Edukacja klienta chroni go przed nieuczciwymi zagraniami ze strony konkurencji oraz ułatwia Ci przedstawienie swojej oferty i jej unikalnych cech.

#10: Komentowanie nowości i wydarzeń

To najprostszy sposób na pozyskiwanie ciekawych tematów. Jeżeli śledzisz aktualne wydarzenia w danej branży to opisując je możesz zyskać duże zaangażowanie Twoich czytelników.

#11: Nadchodzące trendy i zmiany w branży

To bardzo ciekawy rodzaj treści na blogach firmowych. Dzielimy się ciekawostkami z naszej branży a jednocześnie pokazujemy, że jesteśmy nowocześni i na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami.

#12: Statystyki i publikacja własnych badań

Oryginalne badania lub interpretacje statystyk dostępnych w Internecie mają spory potencjał pod kątem pozyskiwania ruchu, backlinków i np. referencji w innych publikacjach. Niejednokrotnie znalazłem w Internecie ciekawe wpisy, w których ktoś powołał się na mój artykuł. Nie ma lepszego wyróżnienia.

Tematy których lepiej unikać na blogu firmowym

#1: Narzekanie na klientów i „system”

Promowanie wybranych strategii działania lub produktów zadziała o wiele lepiej niż próba podważenia i krytykowania ich alternatyw.

Jeżeli lubisz X nie mów, że Y jest gorsze. Napisz, że Y jest spoko ale w X ciekawym rozwiązaniem jest to czy tamto czego Y nie posiada :). Przekazujesz to samo, co prawda mniej dosadnie ale nikogo nie obrazisz i brzmisz o wiele bardziej profesjonalnie. Analizując zyski i straty takie podejście się po prostu opłaca.

#2: Jaka to Twoja firma jest super a konkurencja to amatorzy

Jeżeli uważasz, że twoja firma jest lepsza od innych lub ponadprzeciętna to zazwyczaj dowód tego jak mały jest układ odniesienia w zakresie którym ją oceniasz. Jeżeli faktycznie jest dobra pokaż to na przykładach, w realizacjach i w portfolio a sformułowania typu „Większość konkurencji popełnia błąd polegający na tym, że…” usuń bo poza twoim ego nie przynosi to nikomu pożytku 😉

#3: Twoja opinia na temat czegoś

Internet jest pełny czyichś opinii nie potrzebuje on kolejnej. Nie są one zazwyczaj przydatne na blogach firmowych i nie niosą wartości. Jeżeli używasz sformułowań typu „moim zdaniem” lub „uważam, że” – zastanów się kilka razy czy aby na pewno posługujesz się faktami i dajesz wartość czy… nie masz o czym pisać.

Podsumowanie

Zebrałem kilka pomysłów, które mogą posłużyć jako inspiracja do tworzenia nowych i ciekawych wpisów na blogu firmowym. Jeżeli interesuje cię więcej aspektów pisania bloga firmowego zapraszam do wpisu Jak tworzyć blog firmowy, w którym dzielę się innymi poradami np. odnośnie jego pozycjonowania i promowania.

O czym pisać na blogu firmowym?
4.7 (93.33%) głosów: 3


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz