Wiarygodność to czynnik, który istotnie oddziałuje na decyzję klienta podczas wybierania oferty z grona różnych firm. Jako, że strona internetowa to jeden z pierwszych kanałów komunikacji między nami a potencjalnym klientem, warto zadbać o wiarygodny wizerunek w Internecie i stworzyć pozytywne wrażenie od samego początku.
Temat artykułu nie omawia stron w aspekcie technicznym, nie mniej jednak, łączy się z kilkoma moimi wcześniejszymi publikacjami odnośnie zawartości stron internetowych, oraz błędów na stronach internetowych.
Zawartość witryny a wpływ na wiarygodność wizerunku
Zawartość strony internetowej powinna odzwierciedlać charakter firmy oraz być dla Internautów wartościowa. Kiedy strona firmowa budzi zaufanie? Kiedy porusza konkretne kwestie związane z istotą prowadzonej działalności oraz szczegóły prezentowanej oferty. Wiarygodna strona internetowa zawiera:
- Dane kontaktowe, które powinny zawierać pełny adres wraz z kodem pocztowym i numerem budynku. Pomocna może być popularna, interaktywna mapka Google wraz dokładnie zaznaczoną lokalizacją. Kropką nad i będzie podanie współrzędnych geograficznych dla klientów docierających do nas z daleka. Jeżeli firma nie ma stałego punktu do przyjmowania klientów warto wyraźnie o tym poinformować i uwydatnić np. dane kontaktowe do przedstawicieli. Dodatkowo, zamieszczone na stronie wszelkie adresy e-mail powinny należeć do domeny strony internetowej a numery telefonów opatrujmy w zrozumiałe etykiety np. księgowość lub zamówienia.
- Dane rejestracyjne firmy – nie są wymagane przy działalnościach, które nie zajmują się sprzedażą internetową ale będą pomocne dla osób wystawiających dokumenty VAT no i na pewno zwiększają wiarygodność firmy. Według mnie, zamieszczenie np. ogólnie dostępnego numeru NIP w niczym nie przeszkodzi.
- Regulaminy strony, polityki prywatności, a w tym kochane przez wszystkich popupy o ciasteczkach, które mimo, że są nudne i w 99 procentach nieczytane są wymagane abyśmy byli postrzegani na poważnie. Za pomocą tych elementów widać, że dbamy o szczegóły i troszczymy się o zachowanie najwyższych standardów. Czytaj więcej w artykule strony internetowe zgodne z RODO/GDPR.
- Szczegóły, takie jak specyfikacje czy katalogi produktów. Bez tego zginiemy w tłumie. Internauta wchodzi na stronę by się czegoś dowiedzieć. Podstrony O nas i Oferta, na których jest kilka słów na pewno mu w tym nie pomogą.
- Opinie i referencje – najlepiej z podaniem źródeł. Jeżeli nie masz jeszcze opinii w żadnych serwisach, zachęć do ich wystawienia byłych klientów za pomocą e-maila lub przy kolejnych spotkaniach z nimi.
- Certyfikat SSL – wystarczy nawet ten najtańszy klasy DV. Zaznaczony na zielono adres HTTPS (zamiast HTTP) i kłódka przed adresem to szczegóły, które kojarzą się z wielkimi markami i wzbudzają zaufanie użytkowników dbających o anonimowość i bezpieczeństwo. Czytaj więcej o certyfikatach SSL w osobnym wpisie.
- Cenniki – mogą one zaoszczędzić wiele czasu, zachęcić do skorzystania z oferty oraz skrócić czas od pierwszej wizyty na stronie do dokonania zakupu. Dzięki pokazaniu cenników dajemy jasny sygnał, że ceny są stałe, nie zmieniają się wraz z zasobnością portfela klienta. Czytaj więcej o cennikach na stronie internetowej.
- Blog firmowy – to dobry sposób na zbudowanie wizerunku kogoś kto pasjonuje się konkretną branżą, jest zaangażowany i śmiały w tym co robi. Nie ma nic lepszego jak przeświadczenie, że osoba do której chcemy zadzwonić lub napisać naprawdę lubi to czym się zajmuje. Czytaj więcej o prowadzeniu bloga firmowego.
Nie bez znaczenia jest także ogólna estetyka witryny firmowej. To ona decyduje o pierwszym wrażeniu i budzi określone emocje. czytaj więcej jak powinny wyglądać i działać nowoczesne strony internetowe. To samo zresztą tyczy się prezentacji w innych miejscach w Internecie np. w mediach społecznościowych lub w katalogach firm.
Wnioski
Aby wzbudzić zaufanie wśród Internautów musimy zatroszczyć się o odpowiednią prezentację szeregu elementów. Mamy tutaj do czynienia z treścią, aspektami głównymi oraz z detalami, które wbrew pozorom odgrywają kluczową rolę w postrzeganiu nas przez odbiorców. Dbajmy o wizerunek w Internecie tak samo mocno (lub lepiej) jak dbamy o odpowiedni anturaż biura czy o wygląd przedstawicieli przy spotkaniach z klientem twarzą w twarz. Nie bagatelizujmy efektu pierwszego wrażenia, pamiętajmy, że zjawisko to odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych.