Web Design Blog / e-commerce:

Audyt sklepu internetowego

Artykuł będzie swoistym przepisaniem na język poradnika tego co zwykle robię w przypadku audytów SEO i UX typowych sklepów internetowych czy też innych stron gdzie główną funkcją jest sprzedaż fizycznych towarów, usług, bądź produktów cyfrowych.

Jeszcze jedna uwaga, sklep każdej branży jest specyficzny i należy do niego podejść indywidualnie. W niniejszym artykule dopuszczam się wielu uproszczeń i proszę do wszystkiego podejść z rezerwą. Ponieważ moje poprzednie wpisy stają się coraz dłuższe, podarujmy sobie te przesadnie obszerne wprowadzenia i przechodzimy do sedna sprawy.

Czym jest audyt sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego to nic innego jak testowanie i analiza konkretnego sklepu internetowego i określenie czy właściwie spełnia swoją podstawową funkcję, czyli czy sprzedaje.

Audyt to poniekąd próba odpowiedzi na podstawowe pytania:

  • co można poprawić aby klienci kupowali więcej?
  • jakich optymalizacji można dokonać aby do sprzedaży dochodziło częściej?
  • jakie działania można podjąć aby sklep był częściej odwiedzany?
  • jak konwertować większy odsetek odwiedzających na faktycznych klientów sklepu?
  • czy sklep spełnia podstawowe standardy bezpieczeństwa?

Dobry audyt zajmuje się także interesami konsumentów:

  • czy sklep przechowuje moje dane w bezpieczny, poufny sposób?
  • czy jestem informowany o tym jak moje dane są wykorzystywane?

Istotną sprawą jest także określenie jak istotne są wymienione punkty i jakie koszty / ryzyko wiąże się z zaniechaniem optymalizacji tudzież częściowej przebudowy serwisu.

 

Część I: Audyt SEO sklepu internetowego

Audyt SEO sklepu internetowego teoretycznie nie różni się od audytu SEO strony internetowej jednak skala przedsięwzięcia i specyfika sklepów internetowych skłania nas do koncentracji na najistotniejszych elementach. W przypadku strony internetowej większą uwagę poświęcamy stronie głównej zaś w sklepie istotniejsza będzie budowa strony produktowej. Jest to oczywiście spore uproszczenie, jednak ten przykład dość dobrze ilustruje odmienną naturę tych dwóch – jak by nie było – ciągle stron internetowych.

Hosting

Typowy sklep internetowy generuje nieco większe obciążenie dla hostingu niż standardowa strona internetowa. Audyt polega na zbadaniu następujących elementów:

  • Baza danych – należy zadbać o dobrą bazę danych obsługującą wiele połączeń jednocześnie – aby nie generowała przerw w działaniu ani mikro-opóźnień.
  • Przestrzeń dyskowa to już podrzędna sprawa, większość usługodawców oferuje aż nadto przestrzeni, która raczej nie będzie wykorzystana nawet w 10%, chyba że nasz sklep zawiera wiele bogatej treści.
  • Czas odpowiedzi. Należy przede wszystkim zbadać czas odpowiedzi serwera ponieważ ma to ogromne przełożenie na kwestie SEO.
  • Propagacja – w przypadku wielojęzycznych sklepów warto sprawdzić czy zapewniamy dobrą jakość w innych krajach i kontynentach – tutaj z pomocą przyjdą technologie DNS Anycast i CDN czyli Content Delivery Network.
  • Stress-test. Najtańszy sposób to poddać sklep małemu stress testowi w momencie kiedy ze sklepu korzysta najwięcej klientów i sprawdzić metryki zużycia w panelu do zarządzania hostingiem. Nie powinny nawet drgnąć – wtedy mamy pewność że mamy spory zapas zasobów do wykorzystania i nie należy bać się wzrostów popularności naszego sklepu.

Czytaj więcej w artykule: Jak wybrać hosting?

Szablon

  • Prędkość działania – dobrze napisany szablon działa szybko i nie ładuje zbędnych zasobów tym samym podnosi pozycje sklepu w wyszukiwaniach organicznych. Jeżeli mamy ograniczony budżet i już musimy skorzystać z gotowego szablonu np. w PrestaShop warto poddać go solidnej optymalizacji po uruchomieniu sklepu. Czytaj więcej o optymalizacji stron www.
  • Optymalizacja grafik. Sklepy, szczególnie te obszerne słyną z bogatej treści która musi się ściągnąć przy każdym nowooglądanym produkcie. Grafiki JPG powinny być skalowane do odpowiedniego rozmiaru a infografiki w PNG zapisujmy  za pomocą odpowiedniego algorytmu.
  • Odpowiednio zakodowane dodatki zakładki, suwaki, galerie, wszystko powinno zapewniać odpowiednią prezentację produktów niezależnie od wykorzystywanej przeglądarki i systemu operacyjnego.

audyt seo sklepu internetowego - przykład szablonu

Meta tagi, tytuły, opisy

  • Odpowiednio dobrane tytuły to pierwszy punkt jakim należy się zająć w audycie. Tytuł powinien być tak dobrany aby nie nosił znamion spamu, był przydatny dla użytkowników i jednocześnie zapewniał pozycjonowanie na długi ogon słów kluczowych. Nie należy dublować tytułu w opisie i upychać na siłę fraz kluczowych.
  • Kategoryzacja produktów ma ogromne znaczenie dla wygody użytkowników ale konsekwentny klucz doboru kategorii zdecydowanie pomoże w naturalnym pozycjonowaniu i logicznej interpretacji katalogu produktów przez wyszukiwarki.

Treść

  • unikalna treść to podstawa jeżeli myślimy o optymalizacji SEO. Duplikacja opisów od konkurencji lub posługiwanie się tym samym źródłem to idealny przepis na filtr i brak ruchu z wyników organicznych.
  • hierarchia treści informuje wyszukiwarkę o najistotniejszych elementach opisu i pozwala użytkownikom odnaleźć się w opisach.
  • atrybuty alt ilustracji – pozwalają wyszukiwarce na indeksację zdjęć i pokazanie się naszego sklepu w wynikach graficznych.

Listingi

  • Ilość prezentowanych artykułów na raz –  na jednej stronie nie jest bez znaczenia. To samo tyczy się mechanizmom opóźnionego ładowania i paginacji.
  • Długość zalążków – często w listach produktów dodajemy zalążki z opisów artykułów aby dać możliwość wygodniejszej eksploracji naszego katalogu. Należy zwrócić uwagę na to aby zalążki miały mniej więcej te same długości a jeżeli są generowane automatycznie przewidzieć dobry moment „urwania”.

audyt SEO sklepu - lista produktów

Wielojęzyczność i lokalizacja

  • Wykorzystanie tagu hreflang ułatwi prowadzenie sklepu działającego w wielu językach.

Czytaj więcej o stronach i sklepach w wielu językach.

Technologie

  • wersja AMP – tylko w przypadku sklepów generujących spory ruch z urządzeń mobilnych, których użytkownicy są często poza domem. Zastosowanie technologii AMP da niesamowite rezultaty.
  • dane strukturalne – to właśnie w sklepach internetowych można wycisnąć maksimum korzyści jakie dają mikrodane lub JSON-LD. Czytaj więcej o danych strukturalnych. Oczywiście nie zapominajmy o przetestowaniu wszystkich danych strukturalnych jakie znajdują się w naszym sklepie internetowym.

CMS

  • Przyjazne linki – warto zadbać o semantyczne zrozumiałe linki, mają one bowiem spory wpływ na CTR w wyszukiwarce i są dość istotnym elementem rankingowym.
  • możliwości konkretnej platformy – czy CMS pozwala na edycję meta-tagów, tytułów i pozwala odseparować te elementy od samej treści?
  • wygoda działania – czy edycja produktów przebiega w wygodny sposób dla pracowników? Czy CMS działa szybko?
  • personalizacja i konfiguracja produktu – myślę, że przyszłością handlu internetowego jest sprzedaż produktów wykonywanych na zamówienie. Do takich zastosowań należy dobrać lub zaprojektować odpowiednią platformę aby nie ograniczać klientów w poszczególne warianty produktów a pozwolić na dowolną ich konfigurację.

audyt sklepu internetowego - CMS i katalog produtków

Linki

  • Profil linków przychodzących – należy zadbać o dobry profil linków przychodzących jeżeli chcemy aby nasz sklep był brany pod uwagę w wynikach organicznych. W przypadku sklepów internetowych możliwości są dość duże jednak istnieje spore zróżnicowanie na poszczególne branże.
  • Linki wewnętrzne – odpowiednie linkowanie to skuteczne narzędzie w pozycjonowaniu poszczególnych fraz.
  • Eliminacja stron technicznych z rankingu – wysokie pozycje w wyszukiwarce takich podstron naszego sklepu jak regulaminy i polityki prywatności nie są nam do niczego potrzebne. Warto je wykluczyć z przepływu mocy a potencjał linków skierować na bardziej istotne strony np. strony kategorii lub poszczególnych produktów.

audyt seo sklepu internetowego

 

Kwestie optymalizacji, testowania i poprawności szablonu poruszyłem głębiej w artykule: Jakość stron internetowych. Zastosowanie tych testów jak najbardziej sprawdzi się w przypadku sklepów internetowych.

 

Część II: Audyt UX sklepu i procesu zakupowego

Audyt UX to sprawa pierwszorzędna w przypadku sklepu internetowego. Należy zbadać czy proces zakupowy może przebiegać bez przeszkód w przypadku posługiwania się różnymi urządzeniami.

Interfejs użytkownika

Interfejsem użytkownika w przypadku sklepów internetowych są liczne pola wyboru, przyciski i pod-menu.

  • Wygoda obsługi. Należy zbadać marginesy wewnętrzne (pola dotykowe) oraz zewnętrzne w celu zapobiegnięcia nieprawidłowym kliknięciom. Należy zbadać czy szablon interfejsu jest dobrze napisany czy czy elementy nie zasłaniają się wzajemnie.
  • Użyteczność interfejsu na urządzeniach mobilnych. Warto zbadać sposób wykonania responsywności, czy kolumny są odpowiednio odseparowane, czy poprawnie wykonano opływanie grafik i elementów wchodzących w skład interakcji. Błędne wykorzystanie instrukcji float i z-index może prowadzić do sytuacji gdzie formularz co prawda widać ale nie można z niego skorzystać.
  • Poprawna hierarchia i spójność graficzna. Korzystanie z wielu modułów/widgetów oraz podaplikacji firm trzecich może spowodować niespójność i zaburzenie hierarchii w sklepie internetowym. Np. przycisk „Płacę” operatora może być zbyt duży lub za mały jeżeli korzystamy z gotowych grafik pobranych bezpośrednio od wydawcy wtyczki.
  • Design – czy twój sklep bardziej przypomina sklep znanej i poważanej marki czy wygląda jak praca zrobiona w pośpiechu przez „agencje” za 1 500,00 zł szablonu? Zapraszam do inspiracji moją własną selekcją najładniejszych sklepów internetowych.

Treść

  • Ciekawe opisy produktów – dobrze unikać praktyk konkurencji i wyróżnić się konkretnym ale ciekawym opisem. Należy dopasować je do grupy docelowej i sformatować aby treść była przejrzysta i budowała dobry wizerunek sklepu.
  • Wysokiej jakości zdjęcia – w sklepie internetowym czasem jedno zdjęcie może zdecydować o zakupie warto zadbać o wysoką jakość grafik i dokładnych, dużych zdjęciach produktów

audyt sklepu internetowego - jakosc zdjec

Formularze

Dzięki formularzom klienci mogą wprowadzać dane i dokonywać wyborów, których w sklepie internetowym zwykle nie brakuje.

  • Odpowiednia widoczność etykiet. Należy zadbać o to aby formularz nie zmuszał do zastanawiania się do czego jest dane pole i aby klient wiedział to od razu bez dłuższego zastanawiania.
  • Walidacja danych – jeżeli dane są walidowane to czy odbywa się to za pomocą szeroko wspieranych technik? Należy sprawdzać poprawność wprowadzanych danych mając na uwadze wygodę użytkownika i zapobieganie frustracji. Tutaj pomogą trafne definicje pól.
  • Złożoność formularzy – sklep internetowy często prosi o dane klienta które nie są mu do niczego potrzebne lub prosi o nie zbyt szybko (np. adres dostawy już podczas pierwszej rejestracji). Należy upraszczać formularze do minimum ponieważ mają one ogromny wpływ na finalizację transakcji.

Proces zakupowy

Proces zakupowy powinien być przyjemny i dostarczać pozytywnych bodźców. Minimalna ilość kroków to oczywistość warto jeszcze zadbać o takie szczegóły jak:

  • Wymaganie rejestracji – warto dać możliwość skompletowania zamówienia bez rejestracji to obniża tzw. próg działania. Dużo chętniej klient zarejestruje się w sklepie bo zrobieniu zakupów niż przy pierwszej wizycie.
  • Kody rabatowe – z kuponów i kodów rabatowych trzeba korzystać mądrze, zastosowane niewłaściwie mogą prędzej zniechęcić niż zachęcić do zakupów.

audyt UX sklepu internetowego - proces zakupowy

Analityka internetowa

  • Poznawanie klientów – warto gromadzić i wykorzystywać dane o użytkownikach naszego sklepu. Odpowiednia optymalizacja i zastosowanie dostępnych narzędzi, takich jak Google Analytics pozwoli na praktyczne wykorzystanie tych danych w zwiększeniu sprzedaży.
  • Obserwacja procesu zakupowego – warto obserwować gdzie klienci porzucają zakupy, które produkty są często oglądane ale nie kupowane.
  • Źródła wizyt – czy wiadomo skąd klienci trafiają do naszego sklepu? Jeżeli tak, można skalować i inwestować w tylko ten model promocji, który przynosi nie największe ilości wizyt ale te, które odpowiadają za największą sprzedaż.

Czytaj więcej o przykładach dobrego User Experience.

 

Część III: Audyt bezpieczeństwa (standard e-commerce)

Konta użytkowników

  • Certyfikat SSL – zapewnia bezpieczeństwo wymiany informacji pomiędzy przeglądarką użytkownika a naszym serwerem.
  • Szyfrowanie bazy danych – czy hasła użytkownika są szyfrowane w bazie danych? Jak wygląda proces odzyskiwania dostępu do konta w przypadku zapomnianego hasła?
  • Sposób przekazywania informacji pomiędzy podstronami – czy sklep odpowiednio wykorzystuje metody przechowywania danych w Cookies, localStorage, sesji użytkownika i GET/POST?

audyt bezpieczeństwa sklepu internetowego

Czytaj więcej o zasadach bezpieczeństwa PHP i MySQL.

Kwestie prawne

  • Czy sklep zawiera odpowiednie regulaminy i polityki? Jeżeli tak to czy są one odpowiednie do kraju gdzie zarejestrowana jest działalność gospodarcza?
  • Czy wszystkie produkty są legalne? – Należy pamiętać, że różnice prawne w poszczególnych państwach w zakresie obrotu towarami i usługami są bardzo zróżnicowane.

CMS

  • zakres kontroli i podział na role – czy zastosowany CMS pozwala oddzielić kompetencje działu marketingu, sprzedawców i programistów?
  • trudność haseł – czy CMS wymaga definiowania trudnych haseł, czy wymagana jest okresowa zmiana hasła?
  • polityka dostępu – tak jak w przypadku wszystkich systemów informatycznych

Podsumowanie

Z pewnością, w większości sklepów internetowych zawsze znajdzie się coś do poprawy lub dopieszczenia – tak jest zresztą w każdym aspekcie prowadzenia jakiegokolwiek biznesu. Konkurencyjność w internecie pomału zmusza właścicieli sklepów internetowych do przeznaczania coraz większej uwagi na jakość świadczonych usług na wielu płaszczyznach.

Tego typu audyty, testy, konsultacje z profesjonalistą, obserwowanie użytkowników oraz trendów w marketingu internetowym to konieczny krok przed rozpoczęciem kolejnych płatnych kampanii reklamowych lub większą aktualizacją katalogu produktów.

Źródła

Audyt sklepu internetowego
4.8 (96.22%) głosów: 74

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail

CSS Light Web Gallery