Personalizacja produktów w sklepie internetowym WordPress może być przydatnym dodatkiem lub konieczną funkcjonalnością w przypadku niektórych branż. Funkcjonalność ta może być dostępna pod postacią konfiguratora/kreatora produktu ale nie zapominajmy też o dość popularnych atrybutach, wariantach i opcjach dodatkowych – bo te są jak najbardziej odpowiednie w przypadku kiedy do zapewnienia personalizacji produktów w wielu przypadkach i branżach.

Konfigurator produktu jest wymaganym rozwiązaniem w przypadku sprzedaży produktów na wymiar, lub takich, które z założenia mają być konfigurowane. W tym artykule sprawdzimy i przetestujemy możliwości personalizacji produktów od najprostszych oferujących ograniczone możliwości do najbardziej skomplikowanych i dających niemal nieograniczone możliwości konfiguracji.

Podstawowy katalog produktów w sklepie internetowym

Różne wersje tego samego produktu mogą występować pod postacią oddzielnych produktów. Dodanie konkretnego produktu do koszyka determinuje cechy na jakie decyduje się kupujący. Przykładowo, można dodać do katalogu ten sam sprzęt lub mebel w różnych kolorach.

WooCommerce – produkt dostępny w różnych kolorach jako osobne produkty

Cóż, nie jest to prawdziwa „personalizacja” ale nie zapominajmy, że w przypadku kiedy chcemy udostępnić klientowi wybór z pośród kilku cech, możemy po prostu dodać produkty do katalogu we wszystkich kombinacjach tych cech. Choć jest to najprostsze i najmniej wyrafinowane rozwiązanie, sprawdza się nawet w bardzo dużych sklepach. Poszczególne odmiany produktu mają własną podstronę, SKU i można śledzić ich stany magazynowe. Takie podejście ma wiele zalet – np. możliwość pozycjonowania long-tail czyli na długi ogon słów kluczowych.

Atrybuty i warianty

Każdy sklep internetowy w tym WooCommerce pozwala do pewnego stopnia personalizować produkty umieszczone w katalogu – no bo czym jak nie właśnie personalizacją są takie funkcje jak atrybuty i warianty?

Atrybut produktu to z góry zdefiniowana cecha, która może się przydać klientom w trakcie szukania konkretnego produktu w katalogu. Przypisując atrybut kolor o wartości czarny do takich produktów przewód HDMI, koszula, czy konkretnych mebli łatwiej będzie je odszukać w katalogu za pomocą filtrów:

Filtry w liście produktów WooCommerce

Działa to zarówno kiedy dodajemy do katalogu różnie, niepowiązane ze sobą produkty oraz tak jak w punkcie powyżej, dodajemy poszczególne produkty w różnych kolorach i traktujemy je jako całkowicie osobne i niezależne produkty. Atrybuty są widoczne na stronie produktowej:

Atrybuty jako „Dodatkowe informacje”

Jak to się ma do personalizacji? Atrybuty mogą w WooCommerce służyć do stworzenia produktu złożonego. Dla produktu złożonego możemy zdefiniować atrybuty do wygenerowania wariantów i tworzenia wariacji (ang. variations), czyli odmian danego produktu. Wykorzystując produkt złożony i tworząc wariacje powodujemy, że klient na stronie produktu może wybrać jego kolor i rozmiar. Ceny konkretnych wariantów mogą być różne i można łatwo śledzić ich stany magazynowe.

Jeżeli produkt jest dostępny we wszystkich kolorach i rozmiarach, mając 3 kolory (biały, szary czarny) i 3 rozmiary (S,M,L) tworzymy tak naprawdę dziewięć wariantów:

  • biały w rozmiarze S,
  • biały w rozmiarze M,
  • biały w rozmiarze L,
  • szary w rozmiarze S,
  • szary w rozmiarze M,
  • szary w rozmiarze L,
  • czarny w rozmiarze S,
  • czarny w rozmiarze M,
  • czarny w rozmiarze L.

Aby uzyskać coś takiego w WooCommerce wybieram Dane produktu: produkt z wariatami

Produkt złożony w WooCommerce

Dodaję atrybuty i zaznaczam „Dla wariantów”:

Atrybuty „dla wariantów”

W zakładce „Warianty” mogę teraz „Utworzyć warianty ze wszystkich atrybutów” za pomocą jednego kliknięcia. W wyniku tego działania utworzę siatkę produktów w każdej kombinacji i będę mógł wprowadzić różnicę w cenie jeżeli faktycznie taka występuje w przypadku różnych cech produktu.

Cechy te mogą być do wyboru na stronie produktowej. Cena jak i zdjęcie konkretnego wariantu może się odświeżyć po wybraniu konkretnego wariantu. Aktualizacji może ulegać cała galeria jeżeli dysponujemy wtyczką WooCommerce Additional Variation Images a zamiast zwykłych menu z listą rozwijalną możemy udostępnić przyjazne przełączniki z próbkami kolorów. Wyręczy nas w tym wtyczka WooCommerce Variation Swatches and Photos:

Próbki zamiast standardowego selektora kolorów

Personalizacja produktu na podstawie dodatków

Kolejnym elementem do wykorzystania są dodatki. Wtyczka Product Add-Ons umożliwia dodać pole tekstowe do strony produktu, które może służyć do personalizacji produktu. Za wypełnienie pola, zaznaczenie checkboxa lub załadowanie pliku graficznego może być naliczana dodatkowa opłata.

Personalizacja produktów za pomocą wtyczki WooCommerce Product Add-Ons

To dobre rozwiązanie dla produktów personalizowanych na różne sposoby.

Produkty na wymiar

W wielu branżach mamy do czynienia z produktami na wymiar. WooCommerce nie zawiedzie nas także w tym wypadku. Istnieje wiele wtyczek realizujących tę funkcjonalność a jedną z nich jest WooCommerce Measurement Price Calculator

Przykład produktu na wymiar w WooCommerce

Wtyczka ta umożliwia dodać produkt, w którym dla każdej sztuki można zdefiniować długość lub zamawiać konstrukcje o konkretnych wymiarach. Cena może być uzależniona od długości, obwodu, pola i kombinacji tych wymiarów. Czytaj więcej w osobnym artykule o produktach na wymiar w WooCommerce.

Kreator produktu WooCommerce

Wtyczka, która oferuje najbardziej kompletną funkcję kreatora produktu i jego dostosowanie to WooCommerce Composite Products. Sprawdzi się ona w sytuacji jeżeli chcemy dać możliwość stworzenia własnego komputera, roweru, biżuterii a nawet mebli z dostępnych części składowych.

Kreator produktu – konfiguracja

Możemy wybrać czy produkty mają być konfigurowalne w ramach stałych i niezależnych od siebie opcji, bądź w procesie krok po kroku. Każdy element to produkt, który może podlegać rabatowaniu i ma własne zdjęcie. Produkt może mieć cenę bazową a dodatki mogą wpływać na ostateczną cenę na zasadzie dopłaty procentowej.

Przykład kreatora produktu.

Wtyczka realizuje bardzo wiele przypadków użycia i ma bogatą w przykłady dokumentację.

Wizualny edytor produktu WooCommerce

Istnieje też wiele rozwiązań, które umożliwiają dosłowne zaprojektowanie własnego produktu. Jedną z takich wtyczek jest WooCommerce Custom Product Designer. Wtyczka ta umożliwia zaprojektowanie własnego produktu dodając własne napisy, grafiki a także stosując gotowe szablony koszulek, kubków, puzzli, wizytówek, naklejek a nawet case’ów na telefon.

Można zmienić kolor, rozmiar i położenie elementu metodą „przeciągnij i upuść”. W procesie projektowania produkt jest wyceniany i kiedy klient uzyska pożądany efekt może go dodać do koszyka, wysłać zapytanie o wycenę lub zwyczajnie kupić. Złożony interfejs wtyczki działa także na urządzeniach mobilnych.

Konfigurator produktu – rozwiązania indywidualne

W nieco bardziej skomplikowanych przypadkach konieczne może się okazać się napisanie własnego rozszerzenia. Za pomocą akcji woocommerce_before_add_to_cart_form możemy dodać dodatkowe formularze a cena może być pobierana z dowolnej funkcji ,która wykonuje niezbędne wyliczenia na podstawie ID produktu i wybranych opcji. Aby zrealizować funkcjonalność dynamicznej wyceny, pomocne mogą się okazać filtry:

  • woocommerce_product_get_price,
  • woocommerce_add_cart_item,
  • woocommerce_get_cart_item_from_session.

Strony produktowe mogą też generować wizualizację 3D produktu w czasie rzeczywistym za pomocą WebGL. Jak to w programowaniu, jedynym ograniczeniem jest zawsze wyobraźnia lub budżet projektu.

Podsumowanie

Elastyczność WooCommerce pozwala wprowadzić funkcjonalność kreatora produktu stosunkowo niskim kosztem. Możliwość wyboru rozwiązania spośród gotowych wtyczek i łatwość napisania własnego rozszerzenia, czyni ten system dobrą bazą pod sklep z konfiguratorem produktu.

Źródła

Oceń artykuł na temat: Konfigurator (personalizacja) produktów w WooCommerce
Średnia : 4 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 1