W tym artykule dokonamy przeglądu metod i najpopularniejszych bramek płatności internetowych jakie możemy wykorzystać w swoim sklepie internetowym. Skupię się na metodach, które z powodzeniem można używać w naszym kraju. Ta stale aktualizowana lista może się przydać zarówno kiedy uruchamiamy sklep internetowy oraz kiedy rozbudowujemy i optymalizujemy go. W moim zamiarze jest stworzyć krótki przegląd metod i bramek płatności wraz z podsumowaniem kluczowych zalet i wad poszczególnych rozwiązań. To powinno ułatwić wybór odpowiedniej metody szczególnie tym, dla których temat bramek do tej pory był obcy lub korzystano z nich tylko jako osoba robiąca zakupy.
Przelew bankowy
Przelew tradycyjny jest dobrym rozwiązaniem dla sklepów, których ilość sprzedawanych produktów w jednostce czasu jest mała i gdzie jednodniowe opóźnienie realizacji zamówienia nie stanowi największego problemu. Przelew tradycyjny wymaga aby właściciel lub personel obsługujący sklep śledził wpłaty na rachunku konta i ręcznie zatwierdzał status płatności jako „zrealizowana”.
Zaletą przelewu bankowego jest:
- brak konieczności podpisywania umów z operatorem płatności,
- brak prowizji (zarówno tej od samej transakcji jak i procent wartości zamówienia),
- brak uzależniania funkcjonowania sklepu od zewnętrznych usług operatora płatności,
- brak konieczności dokonywania integracji z API operatora co wiąże się z dodatkową pracą,
- płatność automatycznie znajduje się na koncie firmowym (brak minimalnego progu wypłaty),
- żadna instytucja poza bankiem i urzędem skarbowym nie ma wglądu i pojęcia o naszych wynikach sprzedaży czy popularności sklepu.
Wad też jest kilka:
- brak automatyzacji powoduje, że ręcznie musimy sprawdzić czy przelew dotarł i poświęcić czas na ręczną zmianę statusu płatności,
- dłuższy czas realizacji przelewu – jest on uzależniony od synchronicznych mechanizmów transakcji pomiędzy bankami. W praktyce oznacza to, że środki pojawiają się na koncie z kilkugodzinnym opóźnieniem (w dodatku tylko w dni robocze),
- mniejsza wygoda dla klienta mobilnego – klient musi skopiować numer konta i wypełnić tytuł przelewu w formularzu przelewu,
- stosunkowo długie blokowanie sprzedaży zarezerwowanych produktów, które mogą zostać nieopłacone.
Zastosowania:
- sklepy dokonujące sprzedaży stosunkowo rzadko,
- sklepy tolerujące opóźnienie realizacji zamówienia,
- sklepy, w których transakcje mają stosunkowo wysoką wartość.
Z takiej metody płatności mogą korzystać profesjonaliści oferujący swoje usługi w internecie, a także sklepy stacjonarne, które na porządku dziennym śledzą płatności klientów trafiające na rachunek firmowy.

Osobiście korzystam z tego rozwiązania w moim sklepiku usług. Myślę, że w tego typu skali gdzie sprzedaż dokonuje się co najwyżej trzy razy w jednym tygodniu to idealne rozwiązanie.

Jeżeli faktury są wystawiane ręcznie przez właściciela lub personel, wyszukanie przelewu w historii transakcji i zmiana statusu nie powinno sprawić aż tak dużego problemu.
Bramki płatności internetowych
Usługa płatności internetowej (tzw. bramka) pozwala dokonać wygodniejszej płatności za zakupy produktów bądź usług w sklepach internetowych. Automatyzuje proces zatwierdzania płatności z perspektywy sprzedawcy i umożliwia szybciej dokonać płatności kupującemu.
Jak działają bramki płatności internetowych?
Bramka płatności za pomocą specjalnego formularza odsyła klienta na specjalną stronę. Za pomocą metody GET lub POST są przesyłane informacje o sprzedawcy, wartości zamówienia i numerze zamówienia. Dzięki temu, po prawidłowej płatności bramka przekierowuje z powrotem do sklepu wysyłając w podobny sposób informację o statusie płatności.
Dzięki temu, że bramka płatności pobiera płatność od klienta niezależnie od sklepu a status płatności jest aktualizowany w sklepie niezależnie od klienta, bramka płatności jest pośrednikiem w całej transakcji.

Jeżeli płatność została wykonana poprawnie, bramka informuje o tym fakcie od razu klienta i system sklepu co umożliwia szybką i automatyczną realizację zamówienia i zwiększa user experience sklepu a także czytelność i prostotę całego procesu zakupowego. W ramach potwierdzenia zazwyczaj obie strony natychmiast otrzymują wiadomość e-mail ze szczegółami transakcji.
Korzystanie z operatora płatności uwiarygadnia sklep internetowy bo w większości przypadków trzeba mieć zarejestrowaną działalność aby móc korzystać z tej metody płatności w swoim sklepie. Niestety korzystanie z bramki płatności nie jest bezpłatne z perspektywy sprzedawcy, ponieważ od każdej transakcji są pobierane prowizje.
Zalety bramek płatności
Podsumujmy zalety wykorzystywania bramek płatności w sklepie internetowym:
- możliwość szybkiej realizacji zamówienia dzięki natychmiastowemu i pewnemu potwierdzeniu dokonania płatności,
- lepsza wygoda płacenia dla klienta, ponieważ nie musi wpisywać danych do przelewu i przejmować się poprawnością podawanych danych,
- lepszy user experience sklepu i procesu zakupowego dzięki szybkiemu sprzężeniu zwrotnemu po dokonaniu płatności,
- mniej pracy dla właściciela lub personelu obsługującego sklep,
- większy prestiż i możliwość wykorzystania wizerunku znanych operatorów płatności, do których klienci mają zaufanie,
- możliwość skorzystania z rat, „opóźnionej płatności” i tym podobnym produktom finansowym.
Wady bramek płatności
- wymaga integracji sklepu z API operatora co uzależnia sklep od kolejnej usługi zewnętrznej, która może powodować nieprzewidziane przerwy,
- wypłata środków nie jest natychmiastowa, po wpłacie klienta, środkami dysponuje operator a wyniku pomyłek płatności mogą być wstrzymane,
- opłaty jednostkowe i prowizje procentowe doliczane do każdej transakcji zwiększają koszt sprzedaży produktów,
- regulacje prawne mogą wymagać dostosowywania sklepu do zmieniających się wymogów operatora co może się wiązać z dodatkowymi kosztami.
Najpopularniejsze bramki dla polskich sklepów internetowych
W tej liście przedstawię różne rozwiązania płatności internetowych, które można z powodzeniem wykorzystać w polskich sklepach internetowych.
PayPal
PayPal jest uznanym pośrednikiem płatności elektronicznych. Jego logo jest znane na całym świecie, dzięki czemu może być chętnie wykorzystywane zarówno przez rodzimych użytkowników jak i zagranicznych klientów. Jako dojrzały produkt pozwala wdrożyć różne sposoby płatności w tym subskrypcje.
Zaletą PayPala jest bogata grupa użytkowników posiadających zarejestrowane konta. Użytkownicy lubią korzystać z rozwiązań, w których mają konto ponieważ płatność jest szybsza i mniej ryzykowna. Środki mogą być pobierane na bieżąco z podłączanej karty lub konta PayPal, na które można niezależnie dodawać środki czy to kartą czy przelewem bankowym.

Charakterystyczne dla PayPala jest jego funkcjonowanie w oparciu o adres e-mail. Jeżeli klient ma konto w PayPalu, ma na nim środki i jest stale zalogowany za pomocą ciasteczka, płatność przebiega dosłownie za pomocą jednego kliknięcia. Z tej dogodności nie skorzystają niezarejestrowani użytkownicy a próg wykonania płatności będzie wyższy ponieważ będzie wymagał rejestracji i podania danych do karty. Wadą tego rozwiązania jest to, że za pomocą PayPala klient nie wykona przelewu bezpośrednio z bankowości elektronicznej. Płatności za pomocą PayPal można dokonać zarówno na urządzeniu mobilnym jak i komputerze.
Opłaty i prowizje:
Wartość zakupów | Opłata |
0,00 PLN – 5 000,00 PLN | 2,9 % + 0,80 PLN |
5 000,01 PLN – 20 000,00 PLN | 2,5 % + 0,80 PLN |
20 000,01 PLN – 100 000,00 PLN | 2,3 % + 0,80 PLN |
100 000,01 PLN – 200 000,00 PLN | 2,1 % + 0,80 PLN |
> 200 000,00 PLN | 1,9 % + 0,80 PLN |
Aktualne na dzień 27 stycznia 2020
Źródło: https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/paypal-fees
Połączenie sklepu z systemem PayPal jest bardzo proste zarówno z wykorzystaniem gotowych modułów do popularnych CMSów oraz za pomocą integracji wykonanych we własnym zakresie, bo publicznie dostępna dokumentacja zawiera szczegółową instrukcję takiej integracji.
PayU
PayU to popularny operator płatności w naszym kraju. Jego logo może być znane z najpopularniejszych portali w tym Allegro czy innych czołowych platform e-commerce i sklepów internetowych.
PayU również umożliwia stworzenie konta i szybką płatność jednym kliknięciem. Za pomocą PayU można wykonać płatność za pomocą oficjalnych bramek niemal każdego większego polskiego banku co też zwiększa zaufanie podczas procesu płatności.

Wykorzystywanie PayU też jest w pewien sposób prestiżowe, ponieważ rejestracja konta sprzedawcy od zawsze była płatna a logo jest kojarzone z największymi krajowymi sklepami. PayU stale rozwija swoją platformę i wprowadza dodatkowe rozwiązania, np. GooglePay, oraz produkty takie jak: płatność w ratach, odroczone płatności itp…
Opłaty i prowizje:
Rejestracja | 199 zł |
Przelew online | 2,3% od transkacji |
Płacę później | 2,3% od transakcji |
Karty płatnicze | 2,3% + 0,30 zł od transakcji |
Raty PayU | 0% |
Stan na dzień 27 stycznia 2020. Przy obrotach powyżej 20 000 zł można negocjować korzystniejsze warunki.
Źródło: https://www.payu.pl/oferta-handlowa
PayU jako jeden z najpopularniejszych dostawców płatności w naszym kraju też oferuje szczegółową dokumentację dla deweloperów. Konto sprzedawcy,w którym zlecamy wypłaty i generujemy klucze do integracji ze sklepem jest wygodne i przyjazne także dla początkujących użytkowników. Dla najpopularniejszych CMSów i systemów sklepowych:
- PrestaShop,
- Magento,
- Open-Cart,
- WooCommerce (WordPress).
PayU przygotował integracje i są one dostępne dla różnych wersji na oficjalnej stronie internetowej.
DotPay
DotPay to równie znana bramka płatności w naszym kraju. Do unikalnych zalet tego rozwiązania można zaliczyć wyjątkowo prostą integrację z własnym sklepem, co powinni docenić autorzy dedykowanych aplikacji e-commerce. Drugą zaletą jest niski kosz rejestracji i minimum formalności co obniża próg wejścia w sprzedaż internetową początkującym przedsiębiorcom. Opłaty i prowizje też są znacznie niższe niż w przypadku pozostałych bramek.

DotPay był pierwszym operatorem płatności internetowych z usług którego korzystałem. Dzięki niemu klienci hostingu mogli opłacać usługę na przyszłe lata. Znając bardzo podstawowe instrukcje w PHP byłem w stanie sam napisać formularz a także aktualizować statusy płatności w bazie danych.
Opłaty i prowizje:
Rejestracja | 10 zł |
Przelew online | ok. 0,30 zł + ok. 1.9% |
Karty płatnicze | ok. 0,30 zł + ok. 1.6% |
DotPay nie publikuje cennika na swojej stronie a kwoty w tabelce są średnią wartości podawanych na forach i innych stronach internetowych.
DotPay posiada bogaty katalog wtyczek, które automatycznie są w stanie zintegrować najpopularniejsze systemy sklepowe z systemem operatora:
- PrestaShop 1.7 i 1.6
- WooCommerce,
- OpenCart
- DrupalCommerce,
- Magento.
Źródło: https://www.dotpay.pl/dla-sprzedajacych/do-pobrania/moduly-wtyczki/
Moduły i wtyczki można pobrać z oficjalnej strony operatora.
Przelewy24
Kolejny operator, z usług którego możemy skorzystać to Przelewy24. Tak samo jak w przypadku poprzednich serwisów logo operatora jest powszechnie znane a system umożliwia dokonania płatności za pomocą bezpiecznego logowania do bankowości elektronicznej.
Opłaty i prowizje
Przelew i BLIK | 1,9% |
Karty płatnicze | 0,30 zł + 1,9% |
Raty online | 0% |
Rejestracja | 0 zł (1,50 zł i jest zwracane) |
Operator publikuje swoje ceny na oficjalnej stronie internetowej (za co duży plus).
Źródło: https://www.przelewy24.pl/oferta/tabela-prowizji-i-oplat
Strona operatora zawiera w przejrzystej formie dokumentację i pliki przydatne w integracji sklepu z jego systemem.
Tutaj też bezproblemowo zintegrujemy płatność z następującymi systemami:
- PrestaShop, 1.3 – 1.7,
- Magento,
- WooCommerce,
- OpenCart
- DrupalCommerce
Alternatywne metody płatności
Oczywiście przelew i płatność elektroniczna to nie jedyna metoda płatności w Internecie.
Gotówka przy odbiorze
Gotówka przy odbierze to jedna z metod, którą nadal można spotkać w wielu sklepach internetowych. Za przetworzenie płatności w ten sposób pobierana jest zazwyczaj dodatkowa prowizja, co wiąże się z opłatą jaką kurier obarcza sprzedawcę.
Kryptowaluty
Coraz popularniejszą metodą płatności są bramki, w których płacimy kryptowalutami a najczęściej Bitcoinem. Operatorzy tego typu płatności też mają gotowe bramki do zintegrowania ze sklepem także dla chcącego nic trudnego. Bitcoin jest popularniejszy na zachodzie, dlatego jeżeli mamy ruch z zagranicy nic nie stoi na przeszkodzie aby to wykorzystać.

Podsumowanie
Istnienie wielu bramek płatności i powstawanie kolejnych czyni ten rynek bardziej konkurencyjnym co jest na plus dla sprzedawców i klientów. Wygodna płatność elektroniczna automatyzuje sprzedaż i zwiększa wygodę dla kupującego ale nie zapominajmy że wiąże się z dodatkowym kosztem. Sprzedawca aby zrekompensować opłatę podnosi koszt produktu przenosząc w ten sposób opłatę na końcowego klienta. Nie zapominajmy o zwykłym przelewie na konto firmowe, które co prawda wymaga sprawdzania rachunku bankowego ale w specyficznych przypadkach może być zupełnie wystarczające.
Odpowiedz lub skomentuj