Metody płatności w sklepie internetowym

Web Design Blog

Kategoria:
E-commerce

Data publikacji:
28 stycznia 2020

Autor:
Paweł Mansfeld

Metody płatności w sklepie internetowym

W tym artykule dokonamy przeglądu metod i najpopularniejszych bramek płatności internetowych jakie możemy wykorzystać w swoim sklepie internetowym. Skupię się na metodach, które z powodzeniem można używać w naszym kraju. Ta stale aktualizowana lista może się przydać zarówno kiedy uruchamiamy sklep internetowy oraz kiedy rozbudowujemy i optymalizujemy go. W moim zamiarze jest stworzyć krótki przegląd metod i bramek płatności wraz z podsumowaniem kluczowych zalet i wad poszczególnych rozwiązań. To powinno ułatwić wybór odpowiedniej metody szczególnie tym, dla których temat bramek do tej pory był obcy lub korzystano z nich tylko jako osoba robiąca zakupy.

Przelew bankowy

Przelew tradycyjny jest dobrym rozwiązaniem dla sklepów, których ilość sprzedawanych produktów w jednostce czasu jest mała i gdzie jednodniowe opóźnienie realizacji zamówienia nie stanowi największego problemu. Przelew tradycyjny wymaga aby właściciel lub personel obsługujący sklep śledził wpłaty na rachunku konta i ręcznie zatwierdzał status płatności jako „zrealizowana”.

Zaletą przelewu bankowego jest:

  • brak konieczności podpisywania umów z operatorem płatności,
  • brak prowizji (zarówno tej od samej transakcji jak i procent wartości zamówienia),
  • brak uzależniania funkcjonowania sklepu od zewnętrznych usług operatora płatności,
  • brak konieczności dokonywania integracji z API operatora co wiąże się z dodatkową pracą,
  • płatność automatycznie znajduje się na koncie firmowym (brak minimalnego progu wypłaty),
  • żadna instytucja poza bankiem i urzędem skarbowym nie ma wglądu i pojęcia o naszych wynikach sprzedaży czy popularności sklepu.

Wad też jest kilka:

  • brak automatyzacji powoduje, że ręcznie musimy sprawdzić czy przelew dotarł i poświęcić czas na ręczną zmianę statusu płatności,
  • dłuższy czas realizacji przelewu – jest on uzależniony od synchronicznych mechanizmów transakcji pomiędzy bankami. W praktyce oznacza to, że środki pojawiają się na koncie z kilkugodzinnym opóźnieniem (w dodatku tylko w dni robocze),
  • mniejsza wygoda dla klienta mobilnego – klient musi skopiować numer konta i wypełnić tytuł przelewu w formularzu przelewu,
  • stosunkowo długie blokowanie sprzedaży zarezerwowanych produktów, które mogą zostać nieopłacone.

Zastosowania:

  • sklepy dokonujące sprzedaży stosunkowo rzadko,
  • sklepy tolerujące opóźnienie realizacji zamówienia,
  • sklepy, w których transakcje mają stosunkowo wysoką wartość.

Z takiej metody płatności mogą korzystać profesjonaliści oferujący swoje usługi w internecie, a także sklepy stacjonarne, które na porządku dziennym śledzą płatności klientów trafiające na rachunek firmowy.

Informacje do przelewu po dokonaniu płatności

Osobiście korzystam z tego rozwiązania w moim sklepiku usług. Myślę, że w tego typu skali gdzie sprzedaż dokonuje się co najwyżej trzy razy w jednym tygodniu to idealne rozwiązanie.

Ręczna zmiana statusu zamówienia

Jeżeli faktury są wystawiane ręcznie przez właściciela lub personel, wyszukanie przelewu w historii transakcji i zmiana statusu nie powinno sprawić aż tak dużego problemu.

Bramki płatności internetowych

Usługa płatności internetowej (tzw. bramka) pozwala dokonać wygodniejszej płatności za zakupy produktów bądź usług w sklepach internetowych. Automatyzuje proces zatwierdzania płatności z perspektywy sprzedawcy i umożliwia szybciej dokonać płatności kupującemu.

Jak działają bramki płatności internetowych?

Bramka płatności za pomocą specjalnego formularza odsyła klienta na specjalną stronę. Za pomocą metody GET lub POST są przesyłane informacje o sprzedawcy, wartości zamówienia i numerze zamówienia. Dzięki temu, po prawidłowej płatności bramka przekierowuje z powrotem do sklepu wysyłając w podobny sposób informację o statusie płatności.

Dzięki temu, że bramka płatności pobiera płatność od klienta niezależnie od sklepu a status płatności jest aktualizowany w sklepie niezależnie od klienta, bramka płatności jest pośrednikiem w całej transakcji.

Bramka płatności jako usługa zewnętrzna

Jeżeli płatność została wykonana poprawnie, bramka informuje o tym fakcie od razu klienta i system sklepu co umożliwia szybką i automatyczną realizację zamówienia i zwiększa user experience sklepu a także czytelność i prostotę całego procesu zakupowego. W ramach potwierdzenia zazwyczaj obie strony natychmiast otrzymują wiadomość e-mail ze szczegółami transakcji.

Korzystanie z operatora płatności uwiarygadnia sklep internetowy bo w większości przypadków trzeba mieć zarejestrowaną działalność aby móc korzystać z tej metody płatności w swoim sklepie. Niestety korzystanie z bramki płatności nie jest bezpłatne z perspektywy sprzedawcy, ponieważ od każdej transakcji są pobierane prowizje.

Zalety bramek płatności

Podsumujmy zalety wykorzystywania bramek płatności w sklepie internetowym:

  • możliwość szybkiej realizacji zamówienia dzięki natychmiastowemu i pewnemu potwierdzeniu dokonania płatności,
  • lepsza wygoda płacenia dla klienta, ponieważ nie musi wpisywać danych do przelewu i przejmować się poprawnością podawanych danych,
  • lepszy user experience sklepu i procesu zakupowego dzięki szybkiemu sprzężeniu zwrotnemu po dokonaniu płatności,
  • mniej pracy dla właściciela lub personelu obsługującego sklep,
  • większy prestiż i możliwość wykorzystania wizerunku znanych operatorów płatności, do których klienci mają zaufanie,
  • możliwość skorzystania z rat, „opóźnionej płatności” i tym podobnym produktom finansowym.

Wady bramek płatności

  • wymaga integracji sklepu z API operatora co uzależnia sklep od kolejnej usługi zewnętrznej, która może powodować nieprzewidziane przerwy,
  • wypłata środków nie jest natychmiastowa, po wpłacie klienta, środkami dysponuje operator a wyniku pomyłek płatności mogą być wstrzymane,
  • opłaty jednostkowe i prowizje procentowe doliczane do każdej transakcji zwiększają koszt sprzedaży produktów,
  • regulacje prawne mogą wymagać dostosowywania sklepu do zmieniających się wymogów operatora co może się wiązać z dodatkowymi kosztami.

Najpopularniejsze bramki dla polskich sklepów internetowych

W tej liście przedstawię różne rozwiązania płatności internetowych, które można z powodzeniem wykorzystać w polskich sklepach internetowych.

PayPal

PayPal jest uznanym pośrednikiem płatności elektronicznych. Jego logo jest znane na całym świecie, dzięki czemu może być chętnie wykorzystywane zarówno przez rodzimych użytkowników jak i zagranicznych klientów. Jako dojrzały produkt pozwala wdrożyć różne sposoby płatności w tym subskrypcje.

Zaletą PayPala jest bogata grupa użytkowników posiadających zarejestrowane konta. Użytkownicy lubią korzystać z rozwiązań, w których mają konto ponieważ płatność jest szybsza i mniej ryzykowna. Środki mogą być pobierane na bieżąco z podłączanej karty lub konta PayPal, na które można niezależnie dodawać środki czy to kartą czy przelewem bankowym.

Ekran logowania do konta PayPal

Charakterystyczne dla PayPala jest jego funkcjonowanie w oparciu o adres e-mail. Jeżeli klient ma konto w PayPalu, ma na nim środki i jest stale zalogowany za pomocą ciasteczka, płatność przebiega dosłownie za pomocą jednego kliknięcia. Z tej dogodności nie skorzystają niezarejestrowani użytkownicy a próg wykonania płatności będzie wyższy ponieważ będzie wymagał rejestracji i podania danych do karty. Wadą tego rozwiązania jest to, że za pomocą PayPala klient nie wykona przelewu bezpośrednio z bankowości elektronicznej. Płatności za pomocą PayPal można dokonać zarówno na urządzeniu mobilnym jak i komputerze.

Opłaty i prowizje:

Wartość zakupówOpłata
0,00 PLN – 5 000,00 PLN2,9 % + 0,80 PLN
5 000,01 PLN – 20 000,00 PLN2,5 % + 0,80 PLN
20 000,01 PLN – 100 000,00 PLN2,3 % + 0,80 PLN
100 000,01 PLN – 200 000,00 PLN2,1 % + 0,80 PLN
> 200 000,00 PLN1,9 % + 0,80 PLN

Aktualne na dzień 27 stycznia 2020

Źródło: https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/paypal-fees

Połączenie sklepu z systemem PayPal jest bardzo proste zarówno z wykorzystaniem gotowych modułów do popularnych CMSów oraz za pomocą integracji wykonanych we własnym zakresie, bo publicznie dostępna dokumentacja zawiera szczegółową instrukcję takiej integracji.

PayU

PayU to popularny operator płatności w naszym kraju. Jego logo może być znane z najpopularniejszych portali w tym Allegro czy innych czołowych platform e-commerce i sklepów internetowych.

PayU również umożliwia stworzenie konta i szybką płatność jednym kliknięciem. Za pomocą PayU można wykonać płatność za pomocą oficjalnych bramek niemal każdego większego polskiego banku co też zwiększa zaufanie podczas procesu płatności.

Płatność elektroniczna PayU

Wykorzystywanie PayU też jest w pewien sposób prestiżowe, ponieważ rejestracja konta sprzedawcy od zawsze była płatna a logo jest kojarzone z największymi krajowymi sklepami. PayU stale rozwija swoją platformę i wprowadza dodatkowe rozwiązania, np. GooglePay, oraz produkty takie jak: płatność w ratach, odroczone płatności itp…

Opłaty i prowizje:

Rejestracja199 zł
Przelew online2,3% od transkacji
Płacę później2,3% od transakcji
Karty płatnicze2,3% + 0,30 zł od transakcji
Raty PayU0%

Stan na dzień 27 stycznia 2020. Przy obrotach powyżej 20 000 zł można negocjować korzystniejsze warunki.

Źródło: https://www.payu.pl/oferta-handlowa

PayU jako jeden z najpopularniejszych dostawców płatności w naszym kraju też oferuje szczegółową dokumentację dla deweloperów. Konto sprzedawcy,w którym zlecamy wypłaty i generujemy klucze do integracji ze sklepem jest wygodne i przyjazne także dla początkujących użytkowników. Dla najpopularniejszych CMSów i systemów sklepowych:

  • PrestaShop,
  • Magento,
  • Open-Cart,
  • WooCommerce (WordPress).

PayU przygotował integracje i są one dostępne dla różnych wersji na oficjalnej stornie internetowej.

DotPay

DotPay to równie znana bramka płatności w naszym kraju. Do unikalnych zalet tego rozwiązania można zaliczyć wyjątkowo prostą integrację z własnym sklepem, co powinni docenić autorzy dedykowanych aplikacji e-commerce. Drugą zaletą jest niski kosz rejestracji i minimum formalności co obniża próg wejścia w sprzedaż internetową początkującym przedsiębiorcom. Opłaty i prowizje też są znacznie niższe niż w przypadku pozostałych bramek.

Płatność elektroniczna DotPay

DotPay był pierwszym operatorem płatności internetowych z usług którego korzystałem. Dzięki niemu klienci hostingu mogli opłacać usługę na przyszłe lata. Znając bardzo podstawowe instrukcje w PHP byłem w stanie sam napisać formularz a także aktualizować statusy płatności w bazie danych.

Opłaty i prowizje:

Rejestracja10 zł
Przelew onlineok. 0,30 zł + ok. 1.9%
Karty płatniczeok. 0,30 zł + ok. 1.6%

DotPay nie publikuje cennika na swojej stronie a kwoty w tabelce są średnią wartości podawanych na forach i innych stronach internetowych.

DotPay posiada bogaty katalog wtyczek, które automatycznie są w stanie zintegrować najpopularniejsze systemy sklepowe z systemem operatora:

  • PrestaShop 1.7 i 1.6
  • WooCommerce,
  • OpenCart
  • DrupalCommerce,
  • Magento.

Źródło: https://www.dotpay.pl/dla-sprzedajacych/do-pobrania/moduly-wtyczki/

Moduły i wtyczki można pobrać z oficjalnej strony operatora.

Przelewy24

Kolejny operator, z usług którego możemy skorzystać to Przelewy24. Tak samo jak w przypadku poprzednich serwisów logo operatora jest powszechnie znane a system umożliwia dokonania płatności za pomocą bezpiecznego logowania do bankowości elektronicznej.

Opłaty i prowizje

Przelew i BLIK1,9%
Karty płatnicze0,30 zł + 1,9%
Raty online0%
Rejestracja0 zł (1,50 zł i jest zwracane)

Operator publikuje swoje ceny na oficjalnej stornie internetowej (za co duży plus).

Źródło: https://www.przelewy24.pl/oferta/tabela-prowizji-i-oplat

Strona operatora zawiera w przejrzystej formie dokumentację i pliki przydatne w integracji sklepu z jego systemem.

Tutaj też bezproblemowo zintegrujemy płatność z następującymi systemami:

  • PrestaShop, 1.3 – 1.7,
  • Magento,
  • WooCommerce,
  • OpenCart
  • DrupalCommerce

Alternatywne metody płatności

Oczywiście przelew i płatność elektroniczna to nie jedyna metoda płatności w Internecie.

Gotówka przy odbiorze

Gotówka przy odbierze to jedna z metod, którą nadal można spotkać w wielu sklepach internetowych. Za przetworzenie płatności w ten sposób pobierana jest zazwyczaj dodatkowa prowizja, co wiąże się z opłatą jaką kurier obarcza sprzedawcę.

Kryptowaluty

Coraz popularniejszą metodą płatności są bramki, w których płacimy kryptowalutami a najczęściej Bitcoinem. Operatorzy tego typu płatności też mają gotowe bramki do zintegrowania ze sklepem także dla chcącego nic trudnego. Bitcoin jest popularniejszy na zachodzie, dlatego jeżeli mamy ruch z zagranicy nic nie stoi na przeszkodzie aby to wykorzystać.

Kryptowaluty jako alternatywna metoda płatności

Podsumowanie

Istnienie wielu bramek płatności i powstawanie kolejnych czyni ten rynek bardziej konkurencyjnym co jest na plus dla sprzedawców i klientów. Wygodna płatność elektroniczna automatyzuje sprzedaż i zwiększa wygodę dla kupującego ale nie zapominajmy że wiąże się z dodatkowym kosztem. Sprzedawca aby zrekompensować opłatę podnosi koszt produktu przenosząc w ten sposób opłatę na końcowego klienta. Nie zapominajmy o zwykłym przelewie na konto firmowe, które co prawda wymaga sprawdzania rachunku bankowego ale w specyficznych przypadkach może być zupełnie wystarczające.

Oceń artykuł na temat: Metody płatności w sklepie internetowym
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 3


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *




Komentarze

Ireneusz

1 lutego 2020

Ciekawy artykuł z podsumowaniem różnych możliwości.

W przypadku PayPal podane dane dotyczą wyłącznie sytuacji, gdy firma prowadząca sklep jest zarejestrowana w Polsce, przyjmuje wpłaty wyłącznie w PLN i wypłaca środki z PayPal na rachunku w Polsce w PLN.

Jeśli jednak przyjmujemy wpłaty dodatkowo w walutach innych, niż PLN, to PayPal ZAWSZE pobiera w którymś momencie prowizję od przewalutowania (zwykle 3,5% lub 4%), bo wypłaty z PayPal są możliwe jedynie w PLN.

I tak:

  1. Jeśli ustawimy przyjmowanie i trzymanie środków w PayPal w walucie transakcji, to PayPay pobierze prowizję przy wypłacie środków, bo przewalutuje walutę na PLN, a dopiero potem wyśle środki w PLN na rachunek w Polsce w PLN.
  2. Jeśli ustawimy tryb, w którym środki z transakcji w walucie obcej są przewalutowywane od razu na PLN, to ta marża za przewalutowanie pojawi się od razu.
Żeby dodatkowo nie było za słodko, PayPal podzielił Europę na dwa obszary. Jeśli kraj, w którym mamy zarejestrowany sklep i kraj, z którego pochodzą środki, należą do różnych obszarów, to wtedy pojawia się dodatkowa prowizja za transakcję pomiędzy obszarami.

Sumarycznie - w najgorszym przypadku - prowizja PayPal od transakcji może wynieść nawet 9%! Dodam tylko, że prowizje PayPal są zdecydowanie najwyższe na rynku. W Polsce pierwszy próg to 2,9%, bo konkurencyjne metody płatności są dużo tańsze. Poza Polską pierwszy próg to 3,4% (plus kwota stała oczywiście). Rozbój w biały dzień! Dlatego nie lubię PayPal i zniechęcam Klientów do używania tej formy płatności.

Żeby zminimalizować prowizje, radzę sobie w ten sposób, że trzymam środki w walucie transakcji i jeśli jest taka możliwość, to płacę za różne towary/usługi ze środków zgromadzonych w PayPal. To pozwala ograniczyć prowizję zwykle do prowizji od naszej sprzedaży, bo za zakupy nic nie płacimy.

Polecam lekturę cennika PayPay; od razu ostrzegam, że jest to trudny do strawienia za pierwszym razem dokument. Ale warto poświęcić trochę czasu, żeby tak ustawić parametry konta i procesy biznesowe, żeby ponosić jak najmniejsze straty.