Web Design Blog / e-commerce:

Nowoczesne sklepy internetowe

W tym artykule spróbuję wyselekcjonować i opisać cechy nowoczesnego sklepu internetowego. Jak można się domyślić na tę nowoczesność składa się kilka warstw. Pierwszą najbardziej oczywistą jest design sklepu internetowego czyli to jak on wygląda. Potem przychodzi część użytkowa czyli jakie funkcje ma sklep i mam na myśli zarówno takie które udostępniane są odwiedzającym jak i personelowi obsługującemu sklep. Trzecią warstwą, którą bez wątpienia nie można pominąć jeżeli dotykamy sfery e-commerce jest User Experience czyli wrażenia użytkownika.

Chciałbym zaznaczyć, że wpis ten nie jest kalką wpisu nowoczesne strony internetowe, który porusza podobny temat tylko w ujęciu stron internetowych. Sklep internetowy ma odmienne priorytety od zwykłej strony internetowej i porównując te wpisy będzie to bardzo wyraźnie widoczne.

Po co w ogóle jest nam potrzebna tytułowa nowoczesność? Każdy chyba się zgodzi, że korzystanie ze stron www, aplikacji czy sklepów internetowych, które sprawiają wrażenie przestarzałych nie jest pozytywnym doświadczeniem. Brak funkcji i rozwiązań UI do których jesteśmy przyzwyczajeni z narzędzi Google, YouTube, Facebooka czy choćby ostatnio odświeżonego Allegro w jakiś sposób rozczarowuje. Warto wykorzystać fakt postępu internetowego – tym bardziej w czasach tak silnej konkurencji na polskim rynku e-commerce.

Nowoczesny wygląd

Projekt graficzny od razu zdradzi nam czy sklep jest stworzony zgodnie z duchem czasów czy też nie. Jakie rozwiązania warto stosować? Oczywiście takie które naśladują nowoczesne praktyki, które szerzej opisywałem w artykule trendy projektowania stron.

Material design – nowa szkoła projektowania interfejsu opracowana przez projektantów z Google wykorzystująca charakterystyczną kolorystykę, skalę typograficzną i trzeci wymiar.

Minimalizm – uproszczony projekt sklepu internetowego zwracający na najistotniejsze z punktu widzenia klienta elementy.

Flat design – stojący co prawda w opozycji do wymienionego podejścia material design ale wciąż aktualny i dający uczucie nowoczesności.

przykład-nowoczesnego-sklepu-internetowego

Nowoczesny wygląd sklepu internetowego powoduje, że ze sklepu aż chce się korzystać. Warto przy tym zadbać zoptymalizowane, wysokiej jakości i atrakcyjnie wyglądające i zdjęcia. W designie sklepu internetowego nie zwykle ważna jest unikalność. Zainspiruj się selekcją najładniejszych sklepów internetowych światowych marek.

Nowoczesny interfejs użytkownika

Nowoczesny sklep internetowy to przede wszystkim przyjazne narzędzie, które umożliwi szybkie odnalezienie interesujących użytkownika produktów nie wymagając przy tym zbędnego myślenia i „poznawania” jego architektury. W sklepie internetowym nie do przecenienia jest intuicyjność oraz prostota nawigacji. Zapewnia ona odpowiedni przepływ pomiędzy kolejnymi produktami kategoriami oraz powiązanymi produktami.

Popularne oraz promowane produkty warto umieścić w tzw. Mega Menu. Jest to dodatek który pozwala na efektowne i użyteczne promowanie produktów bezpośrednio w głównej nawigacji.

 nowoczesne-sklepy-internetowe

Zdjęcia i opisy

Ku mojemu zdziwieniu wiele sklepów nie dba za bardzo o unikalne opisy a jakość zdjęć czasem pozostawia wiele do życzenia lub… też są skopiowane od dostawców. Wówczas dochodzi do sytuacji, w której mamy dostęp do praktycznie identycznych sklepów internetowych różniących się co najwyżej cenami i logo w nagłówku.

Stwórz ciekawe i angażujące opisy a jeżeli dostawca nie zaopatruje cię w zdjęcia najwyższej jakości zatrudnij fotografa, który ma w swojej ofercie fotografię reklamową. Jeżeli chcesz zarabiać i świadczyć usługi na najwyższym poziomie nie idź na żadne kompromisy. Taka inwestycja szybko się zwróci. Jeżeli w naszym sklepie dominują tzw. packshoty, opłacalną alternatywą może być stworzenie fotorealistycznych renderów 3D czyli wizualizacji wykonanych w programach do projektowania grafiki trójwymiarowej – tym już zajmują się studia graficzne. Jeżeli budżet nie pozwala na takie działania spróbuj chociaż zlecić obróbkę zdjęć lub usuń tło.

nowoczesne-sklepy-zdjęcia i opisy

Obsługa urządzeń mobilnych

Coraz więcej ruchu w sklepach internetowych generują urządzenia mobilne. Spełnienie standardów użyteczności i skorzystanie z responsywnego szablonu byleby tylko zaliczyć test optymalizacji mobilnej już nie wystarczy. W nowoczesnym sklepie internetowym należy zadbać o jak najlepszą ergonomię procesu zakupowego. Należy sprawdzić czy korzystanie z ekranu dotykowego nie sprawi trudności w przeglądaniu katalogu produktów ani na żadnym etapie dokonywania transakcji.

ekrany-dotykowe-nowoczesne-sklepy-internetowe

Wielkość liter, rozmiar oraz marginesy pomiędzy przyciskami oraz linkami to sprawy pierwszorzędne. Stosowanie dobrych praktyk z wytycznych tworzenia aplikacji mobilnych w systemie Android zapobiega nieprawidłowym kliknięciom i ułatwia łatwe i precyzyjne tapnięcie. Czytaj więcej w artykule jakość stron internetowych w sekcji poświęconej optymalizacji mobilnej.

Szybko i jeszcze szybciej

Prędkość działania sklepu internetowego jest wielokrotnie ważniejszym czynnikiem jakościowym niż w przypadku kiedy mówimy tylko o stronach internetowych na których niczego nie sprzedajemy. Dlaczego tak się dzieje?

Aby osiągnąć cel w sklepie internetowym czyli zakup produktu musimy wyświetlić co najmniej 8 podstron. Strona główna, kategoria, konkretny produkt, koszyk, logowanie płatność potwierdzenie itd…  Nic więc dziwnego, że w sklepie internetowym wielkość opóźnień są odwrotnie proporcjonalne do ilości zakupów a tym samym zysków ich właścicieli. To prawo potwierdza się praktycznie w każdej branży i w każdych, nawet najmniejszych testach. Szczegółowe dane o tym fenomenie można znaleźć w źródłach które jak zwykle dołączyłem na końcu artykułu.

Pamiętaj że głównym celem projektu przyspieszonych stron mobilnych – standard AMP jest właśnie poprawa wrażeń użytkownika w sklepach internetowych. Świadczyć o tym może chociażby fakt, że niektóre z pierwszych udostępnionych szablonów już miały elementy e-commerce. To samo dotyczy wsparcia formularzy o którym więcej można się dowiedzieć w specyfikacji.

Przy okazji tematu przyspieszania stron i sklepów internetowych warto zainteresować się usługą CDN, która nie dość, że przyspiesza sklep internetowy to jeszcze eliminuje opóźnienia związane z odległością geograficzną internauty od naszego serwera. Czytaj więcej o CDN (Content Delivery Network).

Social media

Nowoczesny sklep internetowy to także społeczność klientów, których można skupić na sklepowym fanpage. Jest to też świetne medium do informowania o nowych promocjach, organizowania konkursów oraz otrzymywania wartościowego feedbacku na temat oferty oraz zakupów. Sklepom internetowym którym uda się stworzyć zaangażowaną w społeczność raczej nie grozi brak zamówień. Czytaj więcej o social media w firmie.

Fragmenty rozszerzone czyli dane strukturalne

Nie wyobrażam sobie aby w obecnych czasach sklep nie korzystał z fragmentów rozszerzonych. Czytaj więcej w artykule dane strukturalne. Fragmenty rozszerzone to informacje ułatwiające selekcję odpowiedniego wyniku z twojego sklepu już w wynikach wyszukiwania. Podwyższają prawdopodobieństwa kliknięcia linku do twojego sklepu w wynikach wyszukiwania a cała oferta otagowana zgodnie ze standardami, gdzie jeszcze mamy ocenę produktu wygląda bardzo wiarygodnie.

dane uporządkowane - sklep

Twój klient może poznać cenę produktu, opinię klientów i jego dostępność na twoim magazynie jeszcze zanim trafi na konkretną stronę produktową.

User Experience

Ogólnie pojęte user experience to coś co można cały czas udoskonalać. Wykorzystując narzędzia analityczne oraz obserwując użytkowników można ciągle udoskonalać, czy to treść, interakcję, procesy bądź sam design. Czytaj więcej o przykładach dobrego i złego UX na stronach internetowych, które jak najbardziej mają zastosowanie w sklepie internetowym.

Podsumowanie

Projektowanie, rozbudowa oraz optymalizacja nowoczesnego sklepu internetowego jest skupiona wokół użytkownika. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania jakie daje nam technologia możemy zapewnić zarówno atrakcyjne wrażenia wizualne, szybkość działania oraz lojalność użytkowników, która jak wiadomo jest kluczem do sukcesu w każdym biznesie.

Źródła

https://blog.kissmetrics.com/loading-time/

https://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds/

https://www.ampproject.org/docs/reference/spec

 

Nowoczesne sklepy internetowe
4.9 (97.29%) głosów: 59

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail