W tym artykule spróbuję wyselekcjonować i opisać cechy nowoczesnego sklepu internetowego. Jak można się domyślić na tę nowoczesność składa się kilka warstw. Pierwszą najbardziej oczywistą jest design sklepu internetowego czyli to jak on wygląda. Potem przychodzi część użytkowa czyli jakie funkcje ma sklep i mam na myśli zarówno takie które udostępniane są odwiedzającym jak i personelowi obsługującemu sklep. Trzecią warstwą, którą bez wątpienia nie można pominąć jeżeli dotykamy sfery e-commerce jest User Experience czyli wrażenia użytkownika.
Chciałbym zaznaczyć, że wpis ten nie jest kalką wpisu nowoczesne strony internetowe, który porusza podobny temat tylko w ujęciu stron internetowych. Sklep internetowy ma odmienne priorytety od zwykłej strony internetowej i porównując te wpisy będzie to bardzo wyraźnie widoczne.
Po co w ogóle jest nam potrzebna tytułowa nowoczesność? Każdy chyba się zgodzi, że korzystanie ze stron www, aplikacji czy sklepów internetowych, które sprawiają wrażenie przestarzałych nie jest pozytywnym doświadczeniem. Brak funkcji i rozwiązań UI do których jesteśmy przyzwyczajeni z narzędzi Google, YouTube, Facebooka czy choćby ostatnio odświeżonego Allegro w jakiś sposób rozczarowuje. Warto wykorzystać fakt postępu internetowego – tym bardziej w czasach tak silnej konkurencji na polskim rynku e-commerce.
Nowoczesny wygląd
Projekt graficzny od razu zdradzi nam czy sklep jest stworzony zgodnie z duchem czasów czy też nie. Jakie rozwiązania warto stosować? Oczywiście takie które naśladują nowoczesne praktyki, które szerzej opisywałem w artykułach trendy projektowania stron 2021, 2020 oraz 2019.
Material design – nowa szkoła projektowania interfejsu opracowana przez projektantów z Google wykorzystująca charakterystyczną kolorystykę, skalę typograficzną i trzeci wymiar.
Minimalizm – uproszczony projekt sklepu internetowego zwracający na najistotniejsze z punktu widzenia klienta elementy.
Flat design – stojący co prawda w opozycji do wymienionego podejścia material design ale wciąż aktualny i dający uczucie nowoczesności.

Nowoczesny wygląd sklepu internetowego powoduje, że ze sklepu aż chce się korzystać. Warto przy tym zadbać zoptymalizowane, wysokiej jakości i atrakcyjnie wyglądające i zdjęcia. W designie sklepu internetowego nie zwykle ważna jest unikalność. Zainspiruj się selekcją najładniejszych sklepów internetowych światowych marek.
Nowoczesny interfejs użytkownika
Nowoczesny sklep internetowy to przede wszystkim przyjazne narzędzie, które umożliwi szybkie odnalezienie interesujących użytkownika produktów nie wymagając przy tym zbędnego myślenia i „poznawania” jego architektury. W sklepie internetowym nie do przecenienia jest intuicyjność oraz prostota nawigacji. Zapewnia ona odpowiedni przepływ pomiędzy kolejnymi produktami kategoriami oraz powiązanymi produktami.
Popularne oraz promowane produkty warto umieścić w tzw. Mega Menu. Jest to dodatek który pozwala na efektowne i użyteczne promowanie produktów bezpośrednio w głównej nawigacji.

Zdjęcia i opisy
Ku mojemu zdziwieniu wiele sklepów nie dba za bardzo o unikalne opisy a jakość zdjęć czasem pozostawia wiele do życzenia lub… też są skopiowane od dostawców. Wówczas dochodzi do sytuacji, w której mamy dostęp do praktycznie identycznych sklepów internetowych różniących się co najwyżej cenami i logo w nagłówku.
Stwórz ciekawe i angażujące opisy a jeżeli dostawca nie zaopatruje cię w zdjęcia najwyższej jakości zatrudnij fotografa, który ma w swojej ofercie fotografię reklamową. Jeżeli chcesz zarabiać i świadczyć usługi na najwyższym poziomie nie idź na żadne kompromisy. Taka inwestycja szybko się zwróci. Jeżeli w naszym sklepie dominują tzw. packshoty, opłacalną alternatywą może być stworzenie fotorealistycznych renderów 3D czyli wizualizacji wykonanych w programach do projektowania grafiki trójwymiarowej – tym już zajmują się studia graficzne. Jeżeli budżet nie pozwala na takie działania spróbuj chociaż zlecić obróbkę zdjęć lub usuń tło.

Obsługa urządzeń mobilnych
Coraz więcej ruchu w sklepach internetowych generują urządzenia mobilne. Spełnienie standardów użyteczności i skorzystanie z responsywnego szablonu byleby tylko zaliczyć test optymalizacji mobilnej już nie wystarczy. W nowoczesnym sklepie internetowym należy zadbać o jak najlepszą ergonomię procesu zakupowego. Należy sprawdzić czy korzystanie z ekranu dotykowego nie sprawi trudności w przeglądaniu katalogu produktów ani na żadnym etapie dokonywania transakcji.

Wielkość liter, rozmiar oraz marginesy pomiędzy przyciskami oraz linkami to sprawy pierwszorzędne. Stosowanie dobrych praktyk z wytycznych tworzenia aplikacji mobilnych w systemie Android zapobiega nieprawidłowym kliknięciom i ułatwia łatwe i precyzyjne tapnięcie. Czytaj więcej w artykule jakość stron internetowych w sekcji poświęconej optymalizacji mobilnej.
Progressive Web Apps
Nie wierzę, że ktoś odważy się wykonać obecnie sklep, który nie jest zgodny ze standardem PWA (Progressive Web Apps). Uciekaj jeżeli twoja agencja nie wie co to jest.
Rozwiązanie to udostępnia twoim klientom wygodne korzystanie ze sklepu internetowego za sprawą Service Workera, dzięki któremu sklep sprawia wrażenie jakby korzystało się z aplikacji mobilnej zainstalowanej ze sklepu.
Sprawdź jak działa ta technologia.
Weź komórkę do ręki odwiedź moją stronę główną, potem przejdź do „O mnie” „Oferta”. Potem odłącz Wi-Fi i dane pakietowe (tak aby „Internet nie działał”). Spróbuj odwiedzić podstrony, które udało ci się odwiedzić wcześniej. Widzisz? Strona dosłownie zainstalowała się na twoim telefonie i możesz z niej korzystać nawet jak całkowicie wykorzystasz dane pakietowe albo porostu jesteś poza zasięgiem WiFi lub LTE.
Masz wówczas przewagę, jeżeli klienci korzystają (a wielu korzysta) z mobilnego, wolnego lub „zrywającego” łącza internetowego (np. podczas podróży albo w wielu miejscach które nie są idealnie pokryte infrastrukturą LTE itd…).
Szybko i jeszcze szybciej
Prędkość działania sklepu internetowego jest wielokrotnie ważniejszym czynnikiem jakościowym niż w przypadku kiedy mówimy tylko o stronach internetowych na których niczego nie sprzedajemy. Dlaczego tak się dzieje?
Aby osiągnąć cel w sklepie internetowym czyli zakup produktu musimy wyświetlić co najmniej 8 podstron. Strona główna, kategoria, konkretny produkt, koszyk, logowanie płatność potwierdzenie itd… Nic więc dziwnego, że w sklepie internetowym wielkość opóźnień są odwrotnie proporcjonalne do ilości zakupów a tym samym zysków ich właścicieli. To prawo potwierdza się praktycznie w każdej branży i w każdych, nawet najmniejszych testach. Szczegółowe dane o tym fenomenie można znaleźć w źródłach które jak zwykle dołączyłem na końcu artykułu.
Przy okazji tematu przyspieszania stron i sklepów internetowych warto zainteresować się usługą CDN, która nie dość, że przyspiesza sklep internetowy to jeszcze eliminuje opóźnienia związane z odległością geograficzną internauty od naszego serwera. Czytaj więcej o CDN (Content Delivery Network). Przyda się w to w sklepach wielojęzycznych, które obsługują klientów z zagranicy.
Social media
Nowoczesny sklep internetowy to także społeczność klientów, których można skupić na sklepowym fanpage. Jest to też świetne medium do informowania o nowych promocjach, organizowania konkursów oraz otrzymywania wartościowego feedbacku na temat oferty oraz zakupów. Sklepom internetowym którym uda się stworzyć zaangażowaną w społeczność raczej nie grozi brak zamówień. Jeżeli jest to dla ciebie nowy temat poszukaj kursu na temat promocji firmy w Social Media lub skorzystaj z usług sprawdzonej agencji.
Fragmenty rozszerzone czyli dane strukturalne
Na ten temat możesz przeczytać więcej w artykule dane strukturalne. Fragmenty rozszerzone to informacje ułatwiające selekcję odpowiedniego wyniku z twojego sklepu już w wynikach wyszukiwania. Podwyższają prawdopodobieństwa kliknięcia linku do twojego sklepu w wynikach wyszukiwania a cała oferta otagowana zgodnie ze standardami, gdzie jeszcze mamy ocenę produktu wygląda bardzo wiarygodnie.

Twój klient może poznać cenę produktu, opinię klientów i jego dostępność na twoim magazynie jeszcze zanim trafi na konkretną stronę produktową.
User Experience
Ogólnie pojęte user experience to coś co można cały czas udoskonalać. Wykorzystując narzędzia analityczne oraz obserwując użytkowników można ciągle udoskonalać, czy to treść, interakcję, procesy bądź sam design. Czytaj więcej o przykładach dobrego i złego UX na stronach internetowych, które jak najbardziej mają zastosowanie w sklepie internetowym.
Automatyzacja
Integracje systemu sklepu z firmą kurierską, porównywarkami cen, innymi platformami e-commerce a także bramkami płatności zapewniają wygodę użytkownika, zmniejsza koszt obsługi sklepu i przyspiesza proces zakupowy. Sprawdź przegląd i porównanie różnych metod płatności w sklepach internetowych. Dowiesz się z nich na czym polega działanie bramek płatności oraz jakie są różnice w opłatach u poszczególnych operatorów.
Podsumowanie
Projektowanie, rozbudowa oraz optymalizacja nowoczesnego sklepu internetowego jest skupiona wokół użytkownika. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania jakie daje nam technologia możemy zapewnić zarówno atrakcyjne wrażenia wizualne, szybkość działania oraz lojalność użytkowników, która jak wiadomo jest kluczem do sukcesu w każdym biznesie.
Źródła
- https://blog.kissmetrics.com/loading-time/
- https://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds/
- https://developers.google.com/web/progressive-web-apps/
Odpowiedz lub skomentuj