Na blogu staram się promować najprostsze rozwiązania oraz takie, które nie wymagają zależności od wielu wtyczek. Takie podejście ma same zalety, bo nie dość, że nad wszystkim możemy łatwiej zapanować to obniżamy ryzyko, że po aktualizacji WordPressa lub którejś z wtyczek nasza strona przestanie działać a wykrycie luki w danej wtyczce przyczyni się do zhakowania naszej strony.

Z drugiej strony, nie ma sensu tworzyć własnych rozwiązań dla dość popularnych i standardowych przypadków użycia, tym bardziej kiedy autorem wtyczki nie jest przypadkowy programista a sami twórcy WordPressa i WooCommerce. Jednym z takich przypadków jest chęć stworzenia strony z płatną strefą dla użytkowników, lub kontami premium, którzy dokonali zakupu bądź opłacają subskrypcję.

Taką funkcjonalność najczęściej można znaleźć w aplikacjach SaaS, na stronach edukacyjnych np. z kursami i rozrywkowych z przeróżnymi multimediami 😉

Grosz do grosza, a będzie kokosza

Przysłowie polskie

Płatny dostęp do strony WordPress

W pierwszej części tego tutorialu pokażę na czym polega członkostwo (ang. membership). Jak wiemy, dostęp do strony może być zarezerwowany tylko dla konkretnych osób. W artykułach o rejestracji i logowaniu użytkowników oraz w tym o panelu klienta już poruszaliśmy taki przypadek. Tworzyliśmy specjalne strony, do których dostęp mieli zalogowani użytkownicy lub tylko ci, których ręcznie wybrał administrator.

W tych artykułach jednak nie było niczego na temat płatnego dostępu do strefy premium. Taką potrzebę może mieć wiele biznesów i jest to popularny sposób prowadzenia serwisów z kursami, plikami do pobrania czy innymi materiałami. W tej części zaprezentuję wtyczkę WooCommere Memberships.

Wtyczka WooCommerce Memberships

Wtyczka WooCommerce Memberships kosztuje 199 dolarów w oficjalnym markecie WooCommerce. Jest to oficjalna wtyczka stworzona przez twórców WordPressa. Jest to dość duży koszt dlatego zamiast samemu eksperymentować, opłaca się zlecić stworzenie strony, komuś kto już ją zakupił lub do celów testowych kupić wtyczkę w tańszej wersji na co pozwala licencja GPL.

Nazwa wtyczki to sugeruje ale przypomnę, że na stronie z członkostwem dochodzi do zakupu – wtyczka Memberships wymaga zatem aktywowania i podstawowego skonfigurowania WooCommerce.

WooCommerce pozwala uzyskać funkcjonalność, która wdroży do naszej strony internetowej lub sklepu ideę kont premium. Konta premium na stronie WordPress różnią się od innych kont użytkowników tym, że mają dostęp do treści które skonfigurujemy w opisywanej wtyczce. Nadanie statusu członka lub użytkownika premium dzieje się poprzez zakup konkretnego produktu, samą rejestrację lub ręczne działanie administratora.

Krok 1: Tworzenie produktu „dostęp premium”

Po instalacji i aktywowaniu wtyczki możemy stworzyć produkt o nazwie „Dostęp premium”, nadać mu cenę i dodać przykładowy opis. Jest to najzwyklejszy produkt, np. cyfrowy.

Produkt, który aktywuje członkostwo

Krok 2: Tworzenie nowego członkostwa

Teraz w nowopowstałej podstronie ustawień WooCommerce > Memberships dodajemy nowe członkostwo:

Tworzenie nowego członkostwa

Jak widać, tutaj ustawiamy, czy dostęp do naszej strefy premium mabyć inicjowany poprzez

  • ręczne przypisanie przez administratora,
  • przez samą rejestrację,
  • przez zakup produktu.

Ponieważ automatyzujemy cały proces i chcemy aby dostęp do strony WordPress był płatny wybieramy ostatnią opcję i przypisujemy przed chwilą stworzony produkt.

Krok 3: Konfiguracja zasad członkostwa

Teraz dostosowujemy sobie jak ma działać członkostwo. Może polegać na tym, że konkretny wpis, kategoria lub wszystkie strony są zablokowane dla publicznego dostępu i są dostępne tylko dla członków którzy opłacili dostęp. W tym przykładzie restrykcji podlega wpis o nazwie Galeria 1:

Dostosowanie członkostwa

Jak można się domyślić, kiedy chcemy przejść na ten wpis bez zakupu produktu, otrzymujemy informację, że jest dostępny tylko dla klientów, którzy kupili konkretny produkt. Dostęp do strefy premium mamy po zakupie członkostwa i zalogowaniu się do strony.

Co może zawierać członkostwo?

Członkostwo czyli nasze „konto premium” to nie tylko dostęp do konkretnych stron. Może to być możliwość zakupu specjalnego produktu, dodatkowy rabat na inne produkty czy usługi.

Ciekawym rozwiązaniem jest także dostęp do fragmentów pojedynczych postów. Rozdzielenie postu lub strony na część darmową i płatną jest możliwe za pomocą prostego w użyciu shortcode. Po dostosowaniu mogą to być także inne możliwości jakie przyjdą nam do głowy. Za pomocą prostego sprawdzenia czy konkretny użytkownik zakupił konkretny produkt, można dostosowywać serwis praktycznie bez ograniczeń.

Strona WordPress z subskrypcjami

To druga cześć tutorialu. Zaprezentuję w niej metodę płatności o nazwie subskrypcja. O tym czym jest subskrypcja nie muszę w obecnych czasach tłumaczyć. Jest to zakup z płatnością cykliczną, (co miesiąc lub inny okres czasu), z której jednak zawsze można dobrowolnie zrezygnować. Dzięki temu, aktywny status członkostwa możemy uzależnić od cyklicznych wpłat.

Przykład cennika z subskrypcjami

Wtyczka WooCommerce Memberships bardzo dobrze współpracuje z kolejną wtyczką: WooCommerce Subscriptions. Wtyczka odpowiedzialna za subskrypcje też jest rozwijana przez twórców WordPressa. Na ten moment cena jest identyczna 199 dolarów. Subskrypcje mogą dotyczyć także stałej dostawy towarów a nie tylko dostępu do strony, dlatego są to osobne wtyczki, które choć mogą współpracować, dostarczają tak naprawdę odrębnych funkcjonalności.

Krok 1: Instalacja i konfiguracja wtyczki WooCommerce Subscriptions

Instalacja i aktywowanie wtyczki przebiega standardowo. Do ustawień WordPressa dochodzi kolejna podstrona „Subscritpions” gdzie możemy dokonać dostosowania subskrypcji do własnych potrzeb.

Subskrypcje w WooCommerce

Krok 2: Tworzenie subskrypcji WooCommerce

Subskrypcja jest przypisana do produktu. Wystarczy stworzyć produkt lub zmienić typ istniejącego produktu na możliwy do nabycia subskrypcją. Jak widać, dla każdej subskrypcji można stworzyć osobną cenę zapisu, a nawet darmowy okres testowy tzw. trial.

Tworzenie subskrypcji WooCommerce

Od tej pory produktu nie można po prostu kupić tylko można go zasubskrybować:

Produkt, który można subskrybować w WooCommerce

Krok 3: Konfiguracja płatności automatycznej i ręcznej

WooCommerce obsługuje dwa typy płatności internetowych:

  • z odnowieniem automatycznym
  • z odnowieniem ręcznym

Oczywiście, z czysto biznesowego punktu widzenia, korzystniejsza jest pierwsza opcja. Wtedy jest większe prawdopodobieństwo, że klient nie zrezygnuje z subskrypcji. Jeżeli nie dysponujemy bramką płatności wspierającą płatności automatyczne, możemy włączyć subskrypcje z ręcznym odnowieniem. Działa to tak, że klient otrzymuje e-maila o konieczności odnowienia subskrypcji.

Jeżeli chcesz aby subskrypcje odnawiały się automatycznie a konfiguracja nie wymagała specjalnych konfiguracji, na ten moment najwygodniejsza jest integracja z płatnościami PayPal Standard. O szczegółowych możliwościach i limitach takiej integracji można przeczytać w źródłach.

Jeżeli chcemy dać użytkownikom możliwość zaawansowanej kontroli nad subskrypcjami, np. możliwość migrowania na wyższe bądź niższe opcje w trakcie subskrypcji konieczna będzie dodatkowa konfiguracja wtyczki PayPal.

Krok 4: Zarządzanie subskrypcjami z perspektywy sklepu

Subskrypcje można kontrolować w Kokpicie WordPressa na głównej stronie WooCommerce Subscritions. Można je tam ręcznie zawieszać lub dokonać szczegółowej edycji. Po udanej płatności subskrypcja widnieje jako aktywna.

Edycja szczegółów subskrypcji WooCommerce

W szczegółach subskrypcji, które pojawiają się po kliknięciu numeru ID, możemy ręcznie zmienić, szczegóły klienta, termin odnowienia lub metodę płatności. Jest tutaj praktycznie wszystko aby dowolnie zarządzać subskrypcją.

Zarządzanie subskrypcją z perspektywy klienta

Do panelu klienta WooCommerce dochodzi dodatkowa podstrona ze szczegółami subskrypcji. Może w niej dokonać rezygnacji oraz sprawdzić kiedy wygasa aktualny okres rozliczeniowy.

Zarządzanie subskrypcją w panelu klienta

Nie zapomnij o produktach do pobrania

WooCommerce ma natywną możliwość sprzedaży produktów cyfrowych, czyli najczęściej możliwych do pobrania. Taki przypadek nie wymaga instalowania wtyczki WooCommerce Meberships. Wystarczy w ustawieniach produktu wybrać produkt jako wirtualny i dodać plik do pobrania. Dostęp do pliku będzie możliwy ze standardowego panelu użytkownika WooCommerce.

Własne pomysły na funkcjonalności dla subskrybentów

Dzięki dedykowanej funkcji, która może sprawdzić, czy użytkownik zakupił subskrypcję i jest ona nadal aktywna, możemy dowolnie dostosować własne funkcjonalności, które chcemy aby były od niej zależne:

 function has_active_subscription( $user_id='' ) {
// Pobierz aktualne ID jeżeli nie podano wartości user_id
if( '' == $user_id && is_user_logged_in() )
$user_id = get_current_user_id();
// Użytkownik nie jest zalogowany
if( $user_id == 0 )
return false;
return wcs_user_has_subscription( $user_id, '', 'active' );
}

Podsumowanie

Choć WooCommerce Memberships i WooCommerce Subscriptions to niezależne wtyczki ich współdziałanie pozwali osiągnąć zamierzony przez nas cel. Dostęp do danego obszaru na stronie mają klienci z aktywną subskrypcją. Po wygaśnięciu subskrypcji dostęp jest blokowany.

Obie wtyczki posiadają spore możliwości konfiguracyjne, co daje możliwość dostosowania ich działania do naszych przypadków użycia.

Źródła:

Oceń artykuł na temat: Płatna strona WordPress z subskrypcjami
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 11