Web Design Blog / e-commerce:

PrestaShop – zalety, wady i mity

Podobno działających rzeczy się nie naprawia – a jedną z tych rzeczy jest konwencja wpisów „zalety, wady i mity”, która z tego co widzę przypada wam do gustu. Od dłuższego czasu chciałem coś napisać o najpopularniejszym systemie do obsługi sklepu internetowego i oto on.

Jeżeli czytaliście wpis o zaletach i wadach WordPressa to wiecie doskonale, że daleko mi do stronniczych opinii opartych o epizodyczne doświadczenia, lub frustracji wynikającej z braku znajomości wykorzystywanych (a potem charakteryzowanych) narzędzi. Staram się unikać też pisania na tematy błahe np. o tym czy poziom trudności zarządzania menu jest wysoki czy niski. To zostawiam blogom, które zajmują się na porządku dziennym takimi „rewelacjami”…. Charakterystyki tego typu staram się opierać o fakty i mają one cele edukacyjne a nie zachęcania czy zniechęcania do korzystania z tego czy innego oprogramowania.

Czym jest PrestaShop?

Na oficjalnej stronie mamy nagłówek na cały ekran: „Otwórz bezpłatnie własny sklep internetowy”. I jest to bardzo treściwy i zgodny z prawdą komunikat. PrestaShop to otwarte oprogramowanie, które pozwala nam stworzyć pełnowartościowy i funkcjonalny sklep internetowy. Sklep działający na podstawie PrestaShop jest naprawdę nasz, i faktycznie – jest darmowy, bo ściągamy go za darmo z oficjalnej strony PrestaShop.

Jedyne koszty jakie ponosimy to hosting i domena (tak jak przy zwykłej stronie internetowej), lub ewentualnie może dojść pomoc we wdrożeniu lub usługa dopisania konkretnych potrzebnych nam funkcjonalności przez programistę. W dłuższej perspektywie czasu jest to bardzo korzystne rozwiązanie. Sklep taki nie generuje praktycznie żadnych kosztów i stanowi świetny punkt wyjścia do rozpoczęcia handlu w internecie bądź rozwinięcia działalności na większą skalę.

Takiej  sytuacji nie mają właściciele sklepów opartych o platformy udostępniane w modelu SaaS (Software as a Service). Przykłady: Shopify, Squarespace, Etsy, Shoper, Wix i inne tego typu wynalazki.

Czy PrestaShop nadaje się do zastosowań profesjonalnych?

To zależy od potrzeb personelu obsługującego sklep. Jeżeli prowadzimy handel:

  • w którym produkty mają konkretną cenę
  • gdzie produkty mają warianty lub są rozróżnione danymi cechami takimi jak kolor, rozmiar itp…
  • ilość różnych artykułów nie przekroczy kilku tysięcy (do 5 000 różnych sztuk)

…to w dużym uproszczeniu można stwierdzić, że jak najbardziej tak – PrestaShop sprawdzi się doskonale. Wszelkie sklepy z odzieżą, elektroniką, sprzętem, artykułami codziennego użytku będą mogły skorzystać z tej platformy.

 

Jeżeli zaś chcemy dać możliwość:

  • swobodnej personalizacji produktów,
  • cena jest wyliczana na podstawie wielu czynników np. z tabeli rastrowej, z zakresów pól, obwodów, wzorów matematycznych
  • wycena rządzi się dość skomplikowanymi zasadami np. ograniczenia gwarancyjne, wyjątki, itp…

…to PrestaShop z natury swojej architektury i z powodu sposobów działania nie będzie w stanie sprostać tym wymaganiom. Za idealny przykład można tutaj przytoczyć: sklep z nietypową stolarką budowlaną (okna, drzwi, bramy garażowe, ogrodzenia, rolety). A także: artykuły wyceniane przez sprzedawcę. Co robić w takim przypadku? Rozwiązaniem są dedykowane platformy e-commerce pisane na specjalne zamówienie.

PrestaShop to otwarte oprogramowanie

Co oczywiście ma swoje zalety, bo można korzystać z PrestaShop bez opłat. Jest ono ciągle udoskonalone przez społeczność a pomoc techniczną można uzyskać na niezliczonych forach dla deweloperów. Otwarte oprogramowanie to także wady: w przypadku znalezienia luki stajemy się łatwym celem ataku hakerskiego jeżeli nie aktualizujemy sklepu.

Sklepy znanych marek wykorzystujące PrestaShop

Potwierdzeniem tego, że PrestaShop – mówiąc kolokwialnie – ogólnie daje radę, jest fakt, że wiele znanych marek, które dysponują sporym budżetem na utrzymywanie sklepu internetowego decydują się na wykorzystywanie właśnie tego oprogramowania. Przykładem niech tutaj będzie sieć dużych francuskich marketów sportowych Decathlon:

Prestashop - wady i zalety - Decathlon

Czy marka maptiteculotte.com:

zalety i wady prestashop

Bogata funkcjonalność kosztem wydajności

Trzeba powiedzieć wprost, że PrestaShop jest bardzo funkcjonalny. Już podstawowa instalacja tego skryptu daje nam praktycznie wszystko aby rozpocząć handel w Internecie. Wielość opcji i możliwości może na początku nawet przyprawić osoby obsługujące zaplecze o zawrót głowy – to z jednej strony duży plus (bo mamy spore możliwości już na starcie) ale też i wada.

Jak nie trudno się domyślić, cały bagaż natywnych funkcji jest ciężarem w przypadku małych sklepów, które nie wykorzystują nawet połowy potencjału tego systemu. To powoduje, że sklepy PrestaShop z reguły działają wolno i większość kierowanych do mnie zleceń dotyczących PrestaShop to te, które polegają właśnie na jego przyspieszeniu.

Możliwość tworzenia dowolnie głębokich rozgałęzień kategorii, mechanizm cech i wariantów oraz sposób w jaki w PrestaShop zaprojektowano bazę danych powoduje, że skrypt ten mocno obciąża hosting i będziemy musieli prędzej czy później się z tym zmierzyć.

Nie dziwię się zatroskanym właścicielom takich wolno działających sklepów – prędkość działania sklepu internetowego jest wprost proporcjonalna do sprzedaży – tak przynajmniej donoszą niezliczone badania, w których prezentowany wykres zależności konwersji od czasu ładowania się sklepu wygląda mniej-więcej tak:

PrestaShop - prędkość działania zalety i wady

Szablony, moduły i niekończące się komplikacje

W PrestaShop mamy też „problem” mnogości modułów i szablonów (zarówno płatnych jak i darmowych), które pozornie zwiększają możliwości sklepu jednak w dłuższej perspektywie szkodzą dodatkowymi spadkami prędkości działania. Wielość wersji i jakość tych szablonów i modułów powoduje, że prędzej czy później wpadniemy w pętlę rozwiązywania coraz to nowych problemów a sklep będzie działał coraz wolniej.

Rozwiązanie jest proste: wystarczy trzymać się podstawowej funkcjonalności PrestaShop i nie przesadzać z dodatkowymi modułami.

Szablony jakie można nabyć dla platformy PrestaShop mają dosyć skomplikowaną konstrukcję. Edycja takich szablonów od dewelopera wymaga znajomości języka Smarty. Najlepszym rozwiązaniem jest (tak jak w przypadku WordPressa) napisanie własnego szablonu od podstaw.

PrestaShop od środka

Panel administracyjny sklepu uważam za bardzo udany. Pomijając parę drobnostek związanych np. z tłumaczeniami, czy miejscami ze zbyt nadmierną segmentacja w interfejsie – tworząc własny skrypt sklepu internetowego dosłownie wzoruję się na tym z PrestaShop.

Lista zamówień ze statusami:

Panel do zarządzania zamówieniami

Lista produktów:

PrestaShop - lista produktów

Edycja produktu:

PrestaShop - edycja produktu

 Zalety PrestaShop

  • dość intuicyjny i funkcjonalny panel do zarządzania sklepem – szczególnie w wersji 1.7
  • natywne wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji
  • możliwość tworzenia kont o różnych upranieniach (np. sprzedawca, administrator, )
  •  możliwość dodawania niestandardowych funkcji za pomocą funkcji modułów
  • stosunkowo dobra wydajność mimo, że system ma „łatkę” powolnego
  • wbudowany market z dodatkowymi modułami
  • spora popularność, która powoduje że dostawcy usług sami opracowują dodatkowe moduły (np. PayU, PayPal, firmy kurierskie itp…)
  • możliwość organizacji produktów za pomocą kategorii, tagów i powiązań pomiędzy produktami
  • stale rozwijane oprogramowanie (najnowsza wersja 1.7 jest dużo wydajniejsza i zapowiada się dość obiecująco)
  • użyteczne funkcje wspierające działania SEO (np. możliwość dodawania semantycznych linków, edycja tytułów i meta description bezpośrednio w edycji produktu)
  • użyteczne funkcje dla marketingu (np. analityka, newsletter, obsługa formularzy kontaktowych)
  • otwarte oprogramowanie – PrestaShop było, jest i będzie darmowe co obniża koszty związane ze wdrażaniem sklepów internetowych

Wady PrestaShop

  • stosunkowo trudna edycja szablonów – wymaga znajomości Smarty
  • nawet podstawowy szablon działa stosunkowo wolno jak na standardy aktualne w 2018 roku
  • zbyt skomplikowana budowa i mnogość aktualizacji utrudniająca niezależny rozwój sklepu
  • słabo skalowalny – PrestaShop nie nadaje się do bardzo dużych sklepów (dziesiątki tysięcy różnych produktów)
  • miejscami skomplikowana i miało intuicyjna obsługa w panelu administratora
  • brak kilku podstawowych funkcji bezpośrednio w sklepie (np. płatność za pobraniem, funkcja bloga, mechanizm „custom fields”)

Mity związane z PrestaShop

  • PrestaShop jest niewydajny – nieprawda. Jeśli weźmiemy pod uwagę możliwości to można uznać że z tą wydajnością jest tak po środku ale na pewno nie można stwierdzić, że jest niewydajny

Podsumowanie

PrestaShop to doby wybór dla małych i rozwijających się sklepów. Znam ten system od wielu lat i nigdy mnie nie zawiódł. Sprawdzi się świetnie tam, gdzie mamy do czynienia ze standardowym handlem w takich branżach jak moda, biżuteria elektronika, kosmetyki, narzędzia itd… Wypada nieporównywalnie dobrze na tle innych systemów sklepowych ale też nie ma szans w starciu z niestandardowymi potrzebami lub wszędzie tam gdzie prędkość działania i wrażenia użytkownika są priorytetem.

PrestaShop – zalety, wady i mity
4.7 (94.55%) głosów: 33

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail