3 czerwca 2020

System rezerwacji na stronie WordPress (WooCommerce)

Kategoria: E-commerce
Tagi: WordPress,
Autor: Paweł Mansfeld

System rezerwacji na stronie WordPress (WooCommerce)

System do rezerwacji online może być przydatny w wielu różnych branżach i w wielu sytuacjach. W tym artykule pokażę jak można osiągnąć taką funkcjonalność na własnej stronie internetowej WordPress oraz jakie rozwiązania mamy do dyspozycji.

Najprostszym rozwiązaniem jest dodanie do strony formularza, który po prostu zbierałby zgłoszenia od klientów. Następnie można się z tymi klientami kontaktować potwierdzając lub negocjując inny termin jeżeli ten jest zajęty. Czy jest to system rezerwacyjny? No niby tak, w końcu osiągamy cel biznesowy i w jakimś stopniu angażujemy w to naszą stronę internetową. Niestety efektywność tego rozwiązania jest niska bo klient przed wyborem nie widzi zajętych terminów a w cały proces jest zaangażowany personel.

Dodatkową komplikacją jest sytuacja kiedy klient rezygnuje z wizyty (co może powodować kosztowny przestój) lub chce zmienić termin spotkania / bądź kontaktu online. Przekładanie terminów też wymaga dodatkowej pracy i paradoksalnie, chaos może być większy niż przed powstaniem tego “systemu”.

Rezerwacje online na stronie internetowej

Z efektywnym systemem rezerwacji online mamy do czynienia wtedy, kiedy:

  • klient przed wyborem terminu widzi, które terminy są już zajęte,
  • wolne terminy biorą pod uwagę możliwości obsługi wielu klientów na raz (np. miejsc, pracowników),
  • wybrany termin i zaangażowane zasoby są automatycznie blokowane (niemożliwe do rezerwacji) dla innych klientów,
  • klient może dokonać opłacenia usługi / wizyty / kontaktu z góry,
  • system umożliwia w szczególnych przypadkach i na specjalny zasadach dokonać korekty terminów,
  • może pracować w dwóch trybach (z zatwierdzaniem terminów przez personel lub w pełni automatycznie)

Przydatną cechą systemów rezerwacyjnych online może być możliwość

  • złożonego śledzenia zasobów,
  • integracji z innymi aplikacjami np. Kalendarz Google,
  • wykonanie innych szczegółowych konfiguracji.

Rezerwacje online WooCommerce

Wszystkie te cechy są możliwe do uzyskania na stronie WordPress z włączoną wtyczką WooCommerce. Taki komplet umożliwia dokonanie zakupu online a za pomocą dodatkowej wtyczki WooCommerce Bookings, zapewnimy to, że dane usługi będą rezerwowalne z uwzględnieniem czasu i możliwych do wykorzystania zasobów.

Obecnie wiele klientów i firm preferuje umawiać wszelkie spotkania na konkretną godzinę. Praktycznymi przypadkami gdzie WooCommerce Bookings może się sprawdzić są:

  • wszelkie usługi, dla których z góry można przewidzieć czas trwania (wizyty w gabinetach, korepetycje, animacje),
  • rezerwacje i wypożyczalnie sprzętu i innych zasobów (wypożyczalnia rowerów, miejsc parkingowych itp).
  • hotele, pensjonaty i apartamenty,
  • konsultacje online.

Zalety systemu rezerwacji online

  • oszczędność czasu i wysiłku związanego z ręcznym prowadzeniem kalendarza,
  • oszczędność czasu i wygoda dla Twoich klientów,
  • obniżenie kosztów obsługi klienta,
  • inne zalety sprzedaży online.

System rezerwacji WooCommerce Bookings

WooCommerce Bookings można pobrać z oficjalnego repozytorium za 249 dolarów. Przy takim koszcie może się opłacać zlecenie całkowitego wykonania strony twórcom stron, którzy już posiadają dostęp do wtyczki na licencji GPL. Przypomnijmy, że licencja ta umożliwia modyfikować oraz wykorzystywać wtyczki na wielu stronach bez konieczności ich ponownego opłacania.

WooCommerce Bookings – instalacja

Instalacja wtyczki WooCommerce Bookings przebiega bez niespodzianek jeżeli mamy już zainstalowaną i aktywną wtyczkę WooCommerce. Po pobraniu, przesłaniu wtyczki w panelu wtyczek i aktywacji, do naszego panelu administracyjnego dochodzi dodatkowy link o nazwie “Bookings”.

Krok 1: Stworzenie produktu do rezerwowania

Abyśmy mogli cokolwiek rezerwować najpierw musimy to coś wystawić na sprzedaż. W naszym przykładzie niech to będzie wizyta klienta w naszym gabinecie.

Nadajmy naszej usłudze tytuł, opis i obrazek zupełnie tak, jakby to był zwykły produkt. Ustalmy podstawową cenę pojedynczej usługi – w tym momencie nie przejmujemy się ile ona trwa lub czy można ją wydłużyć, bo tym się zajmiemy w następnych krokach.

Krok 2: Konfiguracja zasad rezerwacji

W danych produktu wybieramy “Bookable product”. W dodatkowych ustawieniach wybieramy czy jednostką rozliczeniową ma być minuta, godzina, blok o ustalonej wielkości, dzień czy miesiąc.

Ustawienia główne WooCommerce Bookings

Możemy tworzyć dodatkowe zasady, dodając ograniczenia czasowe i wprowadzać wyjątki w postaci świąt czy urlopów. W piątek wizyty mogą być tańsze – w inne dni – droższe.

Konfiguracja dostępności rezerwacji

W konfiguracji dostępności możemy wybrać, czy pomiędzy rezerwacjami ma być zachowany jakiś margines czasowy. Ile maksymalnie bloków może zamówić jeden klient.

Tutaj ustawiamy też istotne ustawienia, które będą rzutować na filozofii zarządzania kalendarzem. Czy wszystkie daty są domyślnie dostępne i będziemy wykluczać wybrane dni lub odwrotnie – będziemy wprowadzać możliwe do rezerwacji terminy.

Krok 3 (opcjonalny): rezerwacja zasobów

Jeżeli zawsze mamy 3 stanowiska możemy w pierwszym polu podać możliwą ilość jednoczesnych rezerwacji. Jeżeli chcielibyśmy w tym miejscu wprowadzić bardziej złożone ograniczenia, należy skorzystać z zakładki zasoby. Zaznaczając opcję “has resources” uzyskujemy dostęp do dodatkowego panelu:

Zarządzanie zasobami

Tutaj możemy skonfigurować dodatkowe ograniczenia rezerwowania konkretnego sprzętu. Dopiero jak wszystkie zasoby będą dostępne (np. zarówno miejsce, sprzęt i pracownik) to wtedy klient może rezerwować usługę.

Krok 4: Zarządzenie rezerwacjami

Wszystkie rezerwacje są możliwe do podglądu z wygodnego widoku w panelu WordPressa. To tutaj możemy dokonywać ewentualnego zatwierdzania rezerwacji lub wykonania ręcznej edycji gdyby była taka potrzeba.

Lista rezerwacji w WooCommerce Bookings

Rezerwacja z perspektywy klienta

Klient przy rezerwacji ma do czynienia z bardzo podobnym widokiem jak w przypadku sklepu internetowego. Przed przyciskiem zamówienia wyświetla się kalendarzyk, gdzie:

  • dokonuje wyboru daty rozpoczęcia rezerwacji a ilość sztuk to ilość rezerwowanych bloków (np. godzin),
  • wybiera moment rozpoczęcia i moment zakończenia rezerwacji na zasadach określonych w konfiguracji produktu do rezerwacji.
Wizualizacja procesu rezerwacyjnego

Po tym kroku można dokonać standardowej płatności online. Kiedy rezerwacja wymaga zatwierdzenia, odpowiedni e-mail jest wysyłany do klienta automatycznie. Cały proces zamówienia jest wygodny i intuicyjny zarówno z perspektywy klienta jak i personelu, z którego zrzuciliśmy ciężar ręcznej obsługi rezerwacji.

Integracja WooCommerce Bookings z Kalendarzem Google

System WooCommerce Bookings można zintegrować z Kalendarzem Google. Służy do tego specjalne zakładka w ustawieniach wtyczki.

Ustawienia integracji z Google Calendar

Integracja z kalendarzem Google może być jednokierunkowa lub dwukierunkowa.

Jednokierunkowa integracja pozwala na to, że

  • rezerwacje w WooCommerce Bookings będą widoczne w Kalendarzu Google.

Dwukierunkowa integracja pozwala na to, że:

  • rezerwacje w WooCommerce Bookings są widoczne w Kalendarzu Google (tak jak wyżej),
  • rezerwacje w Google Kalendarzu blokują możliwość zarezerwowania terminu w systemie WooCommerce Bookings. Pozwala to prowadzić własny biznes tak jak do tej pory bez zmiany przyzwyczajeń a ewentualne rezerwacje na stronie odbywają się w ramach pustych terminów.

Nowe rezerwacje pochodzące z systemu WooCommerce Bookings widać w Google Kalendarzu w przypadku statusów “Zatwierdzone”, “Zrealizowane”, “Zapłacone”.

Dodatkowe wtyczki mogące wesprzeć WooCommerce Bookings

Tak jak w przypadku innych rodzajów sklepów, potencjał WooCommerce Bookings można zwiększyć wykorzystując wtyczki, które pomogą zwiększyć sprzedaż:

  • Follow-Ups – zautomatyzuje wysyłanie e-maili z przypomnieniem o porzuconych koszykach,
  • Bookings Availability – umożliwi zaprezentować wolne terminy możliwe do rezerwacji w bardziej atrakcyjny sposób,
  • Accomodation Bookings – ułatwi na prowadzenie systemu rezerwacji hotelu,
  • Product Vendors – zmieni Twój system w Marketplace, gdzie rezerwacje mogą udostępniać Twoi klienci,
  • Product Add-Ons – umożliwi dodawać opcje dodatkowe lub personalizować poszczególne rezerwacje.

Zalety wtyczki WooCommerce Bookings

  • szybka i stosunkowo łatwa instalacja
  • intuicyjny proces konfiguracji produktu i zasad rezerwacji,
  • szerokie możliwości definiowania zasad rezerwacji, wprowadzania ograniczeń i wyjątków,
  • możliwość śledzenia zasobów potrzebnych do realizacji zarezerwowanej usługi,
  • uniwersalność umożliwiająca wykorzystać wtyczkę w przypadku wielu różnych biznesów (usługi, wypożyczalnia sprzętu),
  • licencja GPL

Wady wtyczki WooCommerce Bookings

  • stosunkowo wysoki koszt w markecie WooCommerce,
  • kod front-endu kalendarza jest dodawany do wszystkich podstron sklepu lekko spowalniając renderowanie.

Optymalizacja kodu JS i CSS WooCommerce Bookings

Na szczęście za pomocą natywnych funkcji WordPress możemy wyłączyć skrypty CSS i JS odpowiedzialne za kalendarz i selektor godzin na stronach nie będących stronami produktowymi. W tym celu do pliku functions.php głównego motywu, motywu potomnego lub własnej wtyczki należy dodać kod:

if (!is_product()){
   function dequeue_wcbooking_styles() {
      wp_dequeue_style("wc-bookings-styles");
      wp_deregister_style("wc-bookings-styles");
   }
   add_action( 'wp_print_styles', 'dequeue_wcbooking_styles', 100 );
} 

Kod okazał się przydatny? Sprawdź więcej technik na przyspieszenie stron i sklepów WordPress.

Alternatywne wtyczki do rezerwacji w systemie WordPress

Istnieje wiele alternatywnych wtyczek, które realizują podobną funkcjonalność. Osobiście pozostanę przy oficjalnej WooCommerce Bookings, ale warto wiedzieć, że istnieją także:

  • YITH Booking,
  • Booking & Appointment Plugin for WooCommerce,
  • Bookly,
  • RnB – WooCommerce Rental & Booking System,
  • Pinpoint Booking System PRO,
  • WooCommerce Appointments,
  • Amelia WordPress Booking Plugin,
  • WooCommerce Bookings and Appointments.

Podsumowanie

WooCommerce Bookings to bardzo dopracowana i bogata w wiele opcji konfiguracyjnych wtyczka, która pozwala przekształcić naszą stronę WordPress w system do rezerwacji online. Za sprawą kilku kliknięć można uruchomić system, który obsłuży rezerwację wizyt w gabinecie, konsultacje online a także wynajem sprzętu i pokoi hotelowych. Wielość opcji konfiguracyjnych oraz możliwość integracji z Google Kalendarzem pozwala ją dostosować do nawet bardzo specyficznych potrzeb i przypadków użycia.

Źródła

https://woocommerce.com/products/woocommerce-bookings/

https://docs.woocommerce.com/document/google-calendar-integration/

Oceń artykuł na temat: System rezerwacji na stronie WordPress (WooCommerce)
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 5


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


 

Wykryto brak połączenia z Internetem.