WooCommerce czy PrestaShop – porównanie

Web Design Blog

Kategoria:
E-commerce

Data publikacji:
10 lutego 2020

Autor:
Paweł Mansfeld

WooCommerce czy PrestaShop – porównanie

W tym artykule porównamy dwa najpopularniejsze rozwiązania systemu sklepu internetowego, z którego często korzystają polscy przedsiębiorcy. Wykorzystywanie w tym celu wtyczki WooCommerce dla systemu WordPress można poprzeć wieloma sensownymi argumentami a wybór takiego rozwiązania może być w wielu przypadkach korzystny. PrestaShop to systemu e-commerce, który od podstaw tworzono jako system do obsługi średnich i dużych sklepów. Ilość dostępnych po instalacji funkcjonalności jest nieporównywalna do tego co oferuje WooCommerce. Czy WooCommerce w jakiś sposób to „nadrabia” innymi zaletami?

Choć tworzenie sklepów w WordPress jest dużo łatwiejsze i pewnie się czuję w tym środowisku, często wykorzystuję i doradzam klientom system PrestaShop. Nie sposób rzetelnie scharakteryzować tych rozwiązań w oderwaniu od przypadków użycia i konkretnych cech, dlatego porównania dokonamy w punktach, które charakteryzują nowoczesny sklep internetowy.

Sklep sklepowi nierówny – czyli różne wymagania funkcjonalne

Wymagania funkcjonalne sklepów internetowych są zazwyczaj podobne. Wymagamy od nich funkcjonalności koszyka, płatności, rejestracji, możliwości wygodnego dodawania produktów i śledzenia zamówień. Różne bywają wymagania pozafunkcjonalne, (np. skala działalności) oraz dodatki (integracje z systemami zewnętrznymi czy zarządzanie magazynem). W jednym sklepie sprzedaje się kilka produktów i wszystkiego czego oczekujemy to podstawowych mechanizmów sklepu internetowego. W drugim możemy sprzedawać niemal wszystko gdzie produkty dostępne są w wielu wariantach, ofertę chce udostępnić w wielu językach a ceny prezentować w różnych walutach.

Niektórzy wybiorą WooCommerce i będą zadowoleni. Inni wybiorą PrestaShop i też będą zadowoleni. Jednocześnie, oba systemy mogą przysporzyć wielu problemów, jeżeli nasze potrzeby nie są zgodne z tym czego dane środowisko oferuje. Czym się kierować podczas wyboru systemu sklepowego? Sklepy internetowe to aplikacje webowe złożone z wielu warstw dlatego podzielimy ten artykuł na kilka punktów aby było wiadomo w czym tkwi różnica pomiędzy PrestaShop a WooCommerce.

1. Wymagania serwera

Aby założenie sklepu było w ogóle możliwe, należy dysponować hostingiem. Jego parametry teoretycznie mogą być dowolne i sklepy będą działać – pytanie czy z równą stabilnością i wydajnością.

Oba systemy to aplikacje napisane w PHP, które obsługują bazy MySQL. Niezależnie jak mały sklep będziemy posiadać, systemy instalują podstawowy sklep z najczęściej spotykanymi funkcjonalnościami.

PrestaShop to system, którego podstawowa instalacja

  • tworzy bazę danych złożoną z 160 tabel,
  • czysta instalacja zajmuje 241MB,
  • w skład systemu wchodzi ok. 25 500 plików

WordPress z wtyczką WooCommerce to odpowiednio:

  • baza danych złożona z 35 tabel,
  • pliki zajmują 96MB,
  • ok. 4 450 plików

Dodatkowo, do generowania szablonów PrestaShop używa systemu Smarty, który potrzebuje zarówno mocy procesora jak i pamięci RAM przy pierwszym renderowaniu. Na tej podstawie da się łatwo wydedukować, że PrestaShop potrzebuje wielokrotnie mocniejszego serwera w porównaniu do WordPressa z zainstalowaną wtyczką WooCommerce.

Dodatkowo, systemu PrestaShop nie można zainstalować na „pierwszym lepszym” hostingu.

Próba instalacji PrestaShop na serwerze wirtualnym popularnego dostawcy.

Wielu dostawców hostingu WWW posiada osobne oferty dla utrzymywania tego systemu o dużo wyższej cenie w porównaniu do ofert, które gwarantują bezproblemowe działanie WordPressa. W śród deweloperów istnieje niepisana zasada, że instancje PrestaShop instalujemy na serwerach VPS, Cloud i dedykowanych, które nie dość, że są o wiele droższe to jeszcze wymagają dużo większych umiejętności podczas instalacji i serwisowania.

Nie jest to wina niewydajnej architektury a po prostu jej złożoności i funkcjonalności jaką dostarcza PrestaShop w podstawie. Jednak potrzeby niektórych sprzedawców ograniczają się do nieskomplikowanej sprzedaży prostych produktów, (a wysokie wymagania systemowe to zazwyczaj wada) dlatego w tej konfrontacji zdecydowanie wygrywa WooCommerce.

WooCommerce 1:0 PrestaShop

2. Funkcjonalność sklepu w podstawowej konfiguracji

Zarówno PrestaShop jak i WooCommerce zapewniają:

  • sprzedaż produktów prostych,
  • sprzedaż produktów z wariantami i cechami,
  • proste zarządzanie magazynem i śledzenie stanów,
  • generowanie promocji i kuponów,
  • galerię,
  • zmiana obrazka wyróżniającego wg. wariantu
  • wysyłanie e-maili z potwierdzeniami,
  • generowanie faktury,
  • proste statystyki sprzedaży,
  • ręczne generowanie zamówień w panelu,
  • sprzedaż produktów cyfrowych,
  • możliwość personalizacji e-maili.

Unikalną funkcjonalnością WooCommerce jest:

  • rozbudowany blog,
  • elastyczność środowiska WordPress,

PrestaShop posiada więcej unikalnych funkcjonalności sklepu:

  • zaawansowane ustawienia dostawy,
  • szczegółowe ustawienia SEO,
  • zaawansowane statystyki sprzedaży,
  • zaawansowane funkcje lokalizacyjne,
  • galeria z obsługą wariantów,
  • newsletter,
  • wielojęzyczność,
  • tryb serwisowy (maintenance),
  • Menadżer SQL,
  • Szczegółowe logi,

W tej konkurencji zdecydowanie wygrywa PrestaShop brak bloga można nadrobić w PrestaShop jednym modułem a elastyczność frameworka nie jest kluczową zaletą typowego sklepu internetowego. Osiągnięcie podobnych funkcjonalności w WooCommerce nie jest do końca możliwe i wymagało by instalowania wielu wtyczek, a jak wiadomo to pogarsza wydajność, zwiększa koszty i może powodować dodatkowe problemy.

WooCommerce 1:1 PrestaShop

3. Zarządzanie magazynem

W PrestaShop mamy więcej możliwości zarządzania magazynem, szybciej wprowadzimy produkty i ruchy. Opcje dostępne przy dodawaniu produktów są nieporównywalnie bardziej rozbudowane w przypadku PrestaShop.

Opcje zarządzania magazynem przy dodawaniu produktu w WooCommerce i PrestaShop

Choć WooCommerce pozwala śledzić ilości i dostosować zachowanie sklepu w przypadku braków w magazynie, tę konkurencję bez wysiłku wygrywa PrestaShop. Obecność dostawców w PrestaShop, osobny panel do zarządzania magazynem, wygoda manipulowania ilościami w przypadku dodawania wariantów to pomocne i często wykorzystywane funkcje, których po prostu brakuje jego rywalowi.

WooCommerce 1:2 PrestaShop

4. Dostępność motywów (szablonów)

Możliwość dostosowania wyglądu sklepu internetowego do własnych potrzeb czy preferencji jest dość istotnym etapem przy tworzeniu sklepów internetowych. Sprawdźmy ile motywów oferują czołowi dostawcy templatek dla różnych systemów e-commerce:

MarketPrestaShopWooCommerce
TemplateMonster865792
Themeforestok. 1 000ok 1 300

Jeżeli traktować serwisy TemplateMonster i ThemeForest równoważnie, WooCommerce z lekką przewagą wygrywa w tym punkcie.

WooCommerce 2:2 PrestaShop

5. Prostota systemu szablonów i łatwość tworzenia motywów

Wymagana znajomość biblioteki SMARTY, skomplikowane szablonowanie w PrestaShop nie ułatwiają tworzenia własnych motywów, a już na pewno jest to o wiele prostsze w środowisku WordPress.

W WooCommerce stworzenie motywu może polegać na stworzeniu prostego szablonu pojedynczego produktu, listy artykułów, do którego dodamy przycisk kup teraz i link do koszyka. Wtyczka WooCommerce doda niezbędny HTML. Bardzo krótki punkt, który nie wymaga rozwijania a wygrywa go WooCommerce.

WooCommerce 3:2 PrestaShop

6. Elastyczność

Jeżeli ze sklepu chcesz zrobić stronę z płatnymi treściami, z płatną strefą dla klientów to tutaj też będzie to prostsze do wykonania w środowisku WordPress. Wszelkie funkcjonalności i mechanizmy jakie można wykonać w ramach WordPressa są na wyciągniecie ręki. Piątą wersję WordPressa można śmiało traktować jako system CMS ogólnego przeznaczenia i framework do budowania serwisów WWW.

PrestaShop choć ma wiele funkcjonalności w standardzie i bez problemu można do niego dokładać kolejne za pomocą modułów, jako wyspecjalizowana aplikacja do dokładnie jednej rzeczy: kompleksowej sprzedaży internetowej, nie jest w stanie zagwarantować takiej elastyczności jak konkurent.

Wtyczka po raz kolejny przebiegle zdobywa punkt i zaczyna prowadzić z różnicą dwóch punktów:

WooCommerce 4:2 PrestaShop

7. Popularność, sentyment i „hype”

Kiedy prześledzimy statystyki ilustrujące popularność systemów CMS w Polsce i uwzględnimy podział rynku, okazuje się, że system WordPress jest zainstalowany na co drugiej stronie. To powoduje, że znaczna większość przedsiębiorców i osób, które kiedykolwiek zetknęły się z edytowaniem treści na stronie zna środowisko bazowe systemu WooCommerce.

Najpopularniejsze systemy CMS w Polsce

Choć PrestaShop to najpopularniejszy skrypt open-source do prowadzenia sklepu internetowego w naszym kraju, jego udział w rynku jest znacznie mniejszy od wspomnianego WordPressa. To powoduje, że usługi związane stricte z WooCommerce łatwiej sprzedać. A to powoduje, że jest więcej firm specjalizujących się w WooCommerce, powstaje coraz więcej rozszerzeń i wspomnianych już motywów.

Ponieważ większość klientów nie liczy się ze szczerą opinią dewelopera tylko szuka potwierdzenia swoich dawno wyrobionych przekonań, specjaliści PrestaShop spotykają się z większym oporem klienta przy decyzji wykorzystywania tego systemu. Popularność WooCommerce po raz kolejny zdobyła punkt w naszym pojedynku.

WooCommerce 5:2 PrestaShop

8. Wygoda zarządzania i czytelność interfejsu

Dodawanie prostych produktów w obu systemach wygląda bardzo podobnie, wpisujemy tytuł, dodajemy opis i załączamy zdjęcia. Teraz wystarczy wpisać cenę i możemy publikować nowy produkt w katalogu.

Design i czytelność interfejsu zdecydowanie są lepsze w PrestaShop:

Panel do zarządzania produktami w PrestaShop

Prestashop na każdej stronie prezentuje więcej informacji i kontrolek mimo to, wszystko wygląda schludniej i po prostu ładniej.

W porównaniu do interfejsu z PrestaShop 1.7 panel WooCommerce wygląda tak, jakby to była wersja aplikacji z przed dziesięciu lat. Tutaj nic się nie zmieniło od dłuższego czasu dlatego możemy mieć wrażenie że WooCommerce jest mniej nowoczesny. To nie jest pożądany efekt kiedy prezentujemy panel klientom. Najważniejsze przyciski są mniej wyraźne a zarządzanie sklepem sprawia początkującym użytkownikom więcej trudności. W WooCommerce trzeba im czasem pokazać gdzie jest jaki przycisk lub jak coś wykonać.

Panel do zarządzania produktami w WooCommerce

Różnica w obsłudze tych dwóch systemów jest bardziej namacalna kiedy mamy do czynienia z dużą ilością produktów lub produktami złożonymi czyli wtedy, kiedy korzystamy z funkcji wariantów lub kombinacji.

Warianty i cechy

Kiedy mamy przykładowo buty w różnych rozmiarach i różnych kolorach, trzeba utworzyć cechy, które posłużą do wygenerowania wariantów produktów. Przy zakupie, klient wybiera interesujące go parametry i dodaje produkt do koszyka. Warianty to bardzo często wykorzystywana funkcjonalność dlatego poświęcam temu osobny punkt.

W WooCommerce po wybraniu opcji produkt złożony pojawia nam się zakładka warianty, która służy do dodawania wspomnianych odmian produktu.

Dodawanie produktów z wariantami WooCommerce

Teraz, jeżeli chcemy zmienić cenę dla konkretnego koloru musimy te harmonijki rozwijać (lub rozwinąć wszystkie) jedna po drugiej i wpisywać inną cenę. Dodatkowo, jeżeli chcemy aby wyróżnione zdjęcie produktu zmieniało się w galerii, musimy pojedynczo wybierać zdjęcie z galerii dla każdego takiego wariantu (nawet kiedy wybieramy za każdym razem to samo zdjęcie). WooCommerce uniemożliwia zmiany kilku zdjęć w galerii podczas wyboru konkretnego wariantu – oczywiście płatna wtyczka jest już dawno dostępna.

W PrestaShop jest to bardzo pomysłowo rozwiązane.

Dodawanie kombinacji produktów w PrestaShop

Przy tworzeniu wariantów możemy podać różny wpływ na cenę i bieżące ilości konkretnej kombinacji w automatycznie wygenerowanej tabeli. Ceny i ilości można wpisywać z klawiatury ponieważ pola są ustawione obok siebie. Kiedy chcemy dynamicznie podmienić zdjęcia w galerii wystarczy zaznaczyć uprzednio dodane zdjęcia jednym kliknięciem. Ta różnica potrafi zaoszczędzić naprawdę wiele czasu. PrestaShop zdobywa zasłużony punkt.

WooCommerce 5:3 PrestaShop

9. SEO

W przypadku optymalizacji dla wyszukiwarek WooCommerce zapewnia przyjazne linkowanie, edycje adresu URL produktu i wygodny edytor WYSIWYG, w którym możemy używać nagłówków różnego stopnia i formatować treść. W środowisku WordPress szybko można dodać alt do obrazków i wygodnie dodawać linki wewnętrzne. Niestety, aby móc dostosować meta-title, meta-description musimy użyć zewnętrznych wtyczek, mowa przykładowo o Yoast SEO. Wtyczka ta umożliwia także na generowanie map i zawiera wiele innych zazwyczaj niepotrzebnych funkcjonalności, które lekko spowalniają system i mogą wprowadzać zbędne zamieszanie (tymczasowe błędy we wtyczce Yoast SEO nieraz utrudniały indeksowanie stron i spadki pozycji). Czytaj więcej o optymalizacji SEO WordPress.

PrestaShop oferuje znacznie więcej jeśli chodzi o optymalizacje SEO. Panel do dodawania produktu PrestaShop zawiera osobną zakładkę o nazwie SEO.

Opcje SEO przy edycji produktu w PrestaShop

Znajdziemy w niej pola, które umożliwią komfortowo dostosować

  • meta-title,
  • meta-description,
  • niestandardowy URL,
  • wykonać przekierowanie.

PrestaShop posiada też panel ustawień globalnych SEO gdzie mamy kontrolę nad tym jak są tworzone przyjazne linki i w którym można jednym kliknięciem wdrożyć i wymusić SSL. Aby osiągnąć wszystkie wymienione funkcje w WordPressie musimy zainstalować aż 3 różne wtyczki: Yoast SEO, SEO Redirection Plugin i Better-Search Replace. Czytaj więcej o optymalizacji SEO i pozycjonowaniu PrestaShop.

Bez najmniejszych wątpliwości w tej konkurencji wygrywa PrestaShop.

WooCommerce 5:4 PrestaShop

10. Optymalizacja wydajności (WebPerformance)

PrestaShop z pudełka umożliwia wykonać i zautomatyzować istotne z punktu widzenia wydajności optymalizacje. Mowa o CCC (ang. Combine Compress Cache), pamięci podręcznej zmniejszającą czas TTFB

Funkcjonalność „Łącz, kompresuj i zapisuj w cache” w PrestaShop

W WooCommerce tych funkcji nie ma. Należy instalować osobne wtyczki do realizowania tych działań np. Autoptimize, WP-Super Cache itd…

Po instalacji sklepu i wgraniu niestandardowego motywu, w PrestaShop znacznie łatwiej osiągnąć zadowalający wynik w testach PageSpeed Insights. Tym bardziej, jeżeli wykorzystamy wszystkie możliwości jakie opisałem w artykule: przyspieszanie sklepów PrestaShop. W WooCommerce nawet po dodaniu specjalnych wtyczek przyspieszających działanie sklepu, taki wynik jest zazwyczaj niemożliwy do uzyskania, tym bardziej jeżeli motyw jest wyposażony w tzw. PageBuilder. Jeżeli masz z tym problem, czytaj jak przyspieszyć WordPress i WooCommerce.

Wynik PageSpeed Insights w PrestaShop z płatnym motywem

Pamiętajmy, że szybkość działania sklepu wpływa znacząco na wygodę robienia zakupów, user experience i sprzedaż. Wynik w PageSpeed może mieć przełożenie na lepsze pozycjonowanie i niższy koszt promocji sklepu. To bardzo istotna kwestia a punkt zdobywa PrestaShop.

Podstawowy motyw PrestaShop (choć ma więcej funkcjonalności i jest według mnie przyjemniejszy dla oka) osiąga w teście PageSpeed Insights znacznie lepszy wynik mobilny 88/100.

WordPress z bardzo ascetycznym motywem Twenty-Twenty i z włączoną wtyczką WooCommerce na tym samym hostingu osiąga już tylko 63/100.

Wynik PageSpeed Insights „Na komórki” podstawowych motywów w WooCommerce i PrestaShop

WooCommerce 5:5 PrestaShop

11. Skalowalność

Skalowalność sklepu internetowego to zdolność do sprawnego działania w warunkach stale wzrastającej ilości użytkowników, produktów w katalogu i transakcji wykonywanych w jednostce czasu.

Tutaj też wygrywa PrestaShop. System ten umożliwia:

  • synchronizację sklepu z wieloma serwerami,
  • wykorzystać zewnętrzny serwer lub działający na serwerze pamięć Memcache,
  • prostą integrację z CDN,
  • skonfigurować skalowalną pamieć podręczną bazującą na MySQL

Dzięki temu łatwiej i taniej skalować hosting i aplikację.

W WooCommerce tych funkcji po prostu niema a wykonanie wyżej wymienionych działań w tym systemie wymaga bardzo zaawansowanej administracji serwerami i znajomości „nieoficjalnych” rozwiązań bazujących na wtyczkach wykonanych przez społeczność.

WooCommerce 5:6 PrestaShop

12. Obsługa wielu języków

PrestaShop natywnie obsługuje wielojęzyczność. Cokolwiek możemy w tym systemie wpisać lub nazywać, da się to wykonać osobno dla kilku języków. Nie trzeba niczego powielać, edytować szablonu ani kombinować samemu, bo w PrestaShop wszystkie tego typu problemy już są dawno rozwiązane. Każde pole, ustawienia SEO czy napisy w szablonie da się łatwo przetłumaczyć za pomocą wbudowanych w PrestaShop formularzy.

Obsługa wielojęzyczności w WordPress też jest możliwa, ale nie dość, że wymaga to instalowania dosyć drogiej wtyczki WPML, trzeba pójść na wiele kompromisów a i tak wszystkie szablony nie są z tym rozwiązaniem kompatybilne. Wielojęzyczność w WordPress nie działa to tak dobrze jak w systemie, który od podstaw jest projektowany z myślą o tym mechanizmie. Pamiętajmy, że wielojęzyczność to często wykorzystywana funkcjonalność sklepach internetowych lub jest potrzeba wdrożenia jej w przyszłości.

W PrestaShop bez instalowania dodatkowych modułów możemy posługiwać się wieloma walutami, blokować możliwość zakupu w zależności od lokalizacji, lub zmienić koszty dostawy w zależności od kraju. Czytaj więcej o wielojęzycznych witrynach internetowych.

WooCommerce 5:7 PrestaShop

Dodatek: Dokumentacja, wsparcie i społeczność

Dla obu systemów stworzono szczegółowe dokumentacje i przewodniki dla użytkowników. Z perspektywy użytkownika systemu, ilość materiałów i wątków na forach jest większa w przypadku WooCommerce. Dyskusje na temat PrestaShop zazwyczaj są prowadzone przez deweloperów, choć jest ich mniej, są częściej merytoryczne i rozwiązują realne problemy, na które można natrafić w przypadku rozwijania sklepu a nie samej obsługi.

Forum WooCommerce w dużej mierze składa się z wątków typu:

  • jak dodać banner,
  • jak poprawić wyświetlanie się strony produktowej,
  • jak poprawić responsywność jakiegoś elementu na stronie

Pytania zadają też początkujący i nietechniczni właściciele sklepów, którzy sklep na WooCommerce stworzyli sami. Najczęściej wątek kończy się poradą „zapytaj twórcę motywu” lub wykorzystaj wtyczkę.

Forum jest anglojęzyczne, a poza oficjalnym serwisem, do dyspozycji mamy liczne strony z poradami dotyczącymi wtyczek i szablonów tworzonych, niektóre z nich są dostępne w języku polskim.

Forum PrestaShop zawiera najczęściej pytania o skomplikowane przypadki użycia, przykładowo:

  • jak doliczać dodatkową opłatę za wysyłkę z konkretnych magazynów,
  • jak tworzyć własne moduły i motywy,
  • szczegóły dotyczące integracji z API itp.

Choć zdarzają się pytania dotyczące podstaw, większość z nich stanowią pytania techniczne. Oficjalne forum PrestaShop jest prowadzone w wielu językach i jednym z nich jest język polski. Tak jak w przypadku WooCommerce, istnieją serwisy tworzone przez firmy specjalizujące się w PrestaShop oraz liczne blogi.

Podsumowanie – który system wybrać?

WooCommerce to fantastyczna wtyczka, która potrafi standardową witrynę WordPress przeobrazić w funkcjonalny sklep, którego funkcjonalność zaspokoi najczęstsze potrzeby. Zaawansowane opcje samej wtyczki i wielość gotowych rozszerzeń pozwoli wygodnie obsługiwać nawet większe sklepy internetowe. To dobry wybór dla osób, które znają środowisko WordPress i nie mają w planach obsługi wielu języków, dużego ruchu czy sprzedawania setek tysięcy produktów.

PrestaShop to skrypt zbudowany od podstaw dla potrzeb prowadzenia średnich i dużych sklepów internetowych. Czysta instalacja PrestaShop i dostarczany wraz z nią szablon daje znacznie więcej możliwości, które są tym bardziej wyraźnie im częściej chcemy z nich korzystać. Aby mieć wszystkie podstawowe funkcjonalności jakie zapewnia PrestaShop, w konkurencyjnym systemie musielibyśmy zainstalować kilkanaście albo kilkadziesiąt wtyczek różnych autorów, co oczywiście nigdy nie działa tak sprawnie jak wbudowane i przewidziane na etapie projektowania komponenty dostarczane razem z systemem.

Samo porównanie proszę traktować jako ciekawostkę i porównanie cech a nie werdykt typu: „który system jest lepszy”. Porównywanie prawdziwego systemu sklepowego Prestashop z wtyczką do blogowego systemu CMS jest nieco niesprawiedliwe. Twórcom WooCommerce oraz całej społeczności i tak należą się słowa uznania, że w tak ograniczonych warunkach potrafili rozwinąć rozwiązania sklepowe do tak zaawansowanego poziomu.

WooCommerce oczywiście przegrywa rywalizację, bo nie zapewnia tylu funkcjonalności i mechanizmów co PrestaShop w podstawowej instalacji a nieskończona ilość wtyczek nigdy nie zapewni takiego działania jak spójny i kompletny system sklepowy. PrestaShop w niektórych zastosowaniach zwyczajnie przerasta potrzeby małych sklepów a wtedy jego złożona architektura jest zbędna i tylko spowalnia system.

Dużo bardziej merytorycznych porównań można dokonać w zestawieniu PrestaShop z prawdziwymi systemami sklepowymi takimi jak przykładowo Magento, a WooCommerce można porównywać do modułów w systemach Joomla i Drupal, które zapewniają funkcję sklepu na podobnej zasadzie – jako dodatek do systemu CMS.

Źródła

http://doc.prestashop.com/display/PS17/User+Guide

https://docs.woocommerce.com/documentation/plugins/woocommerce/getting-started/

https://www.prestashop.com/pl/prestashop-vs-woocommerce

Oceń artykuł na temat: WooCommerce czy PrestaShop – porównanie
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 6

Poprzedni post:

Następny post:

Tagi:
PrestaShop,
WordPress,


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *




Komentarze

Ireneusz

14 lutego 2020

Ciekawe porównanie. Używałem sklepu WooCommerce przez 5 lat, teraz używam Prestashop 1.7 od ponad pół roku. W dodatku migrowałem sklepy zarówno do WooCoommerce, jak i do Prestashop. W związku z tym mam bardzo dużo praktycznych doświadczeń z oboma systemami.

Moje spostrzeżenia.

  1. Faktycznie bazowa instalacja WooCommerce nie powala funkcjonalnościami. Jednak bardzo dużo BARDZO DOBRYCH i bardzo stabilnych wtyczek rozszerza funkcjonalności o te, na których nam zależy. Bardzo ważne jest to, że deweloper WooCommerce sam tworzy wtyczki do swojego systemu. Muszę powiedzieć, że są one naprawdę dobrej jakości. Miałem włączonych ponad 50 (!) wtyczek i sklep śmigał bez zarzutu - z wyjątkiem wtyczki WPML, która zepsuła całe piękno sklepu. Natomiast moduły do Prestashop 1.7 (wersja jest tu bardzo istotna) są pisane głównie przez zewnętrznych deweloperów, a nie przez deweloperów Presty i ich jakość - średnio rzecz biorąc, z mojego doświadczenia - jest w wielu wypadkach problematyczna. W dodatku nagminne użycie mechanizmu override przez deweloperów modułów jest przekleństwem. Po włączeniu modułu, który nierozważnie używa override można zniszczyć sklep. W dodatku w Preście nie można z poziomu ftp po prostu wyłączyć danego modułu... W Wordpress jest to banalne i zwykle przywraca działanie sklepu po wyłączeniu problematycznej wtyczki.
  2. Aktualizacje. W Wordpress/WooCommerce aktualizacje są standardem. Przez te wiele lat aktualizacje (wraz z 50. wtyczkami) tylko kilkukrotnie sprawiały, że coś się działo. Zwykle było to bezproblemowe. W Preście boję się robić aktualizacji (i ich nie robię) bo aż strach pomyśleć, co się może zepsuć. Raz zrobiłem aktualizację modułów i gorzko tego żałowałem, bo trzeba było przywracać zmiany wprowadzone do niedziałających modułów przez ich deweloperów. Wersji Presty to już w ogóle nie uaktualniam - aż taki odważny nie jestem.
  3. Migrowanie sklepu - w WP/WC jest to banalne. W Prescie - nie do końca. Przy zmianie hostingu trzeba prosić programistę o pomoc. Dla mnie duży minus Presty.
  4. Może drobiazg - w WooCommerce na karcie zamówienia są wszystkie dane Klienta. W Preście 1.7, żeby zebrać wszystkie dane, trzeba poza kartą zamówienia otwierać jeszcze kartę z danymi Klienta. Uciążliwe.
  5. Na pewno na plus Presty jest aktualizacja stanów magazynowych Jest to trochę wygodnejsze, niż w WC.
  6. Również na plus Presty jest w miarę porządek w lokalizacji ustawień modułów. W WP/WC czasem trudno zgadnąć, gdzie szukać ustawień danej wtyczki; nie raz mi się zdarzało, że szukałem tego panelu w dokumentacji wtyczki.
  7. Blog. Niestety nie jest tak pięknie w przypadku Presty. Modułów blogowych jest mało. I są albo powolne (sam tego teraz doświadczam) albo mają żałośnie mało funkcjonalności (nie sądziłem że "blog" może nie mieć funkcjonalności pt. "podobne wpisy" albo że wpis może mieć tylko jedną kategorię przypisaną).
Z mojej perspektywy - dla moich potrzeb - podsumowanie obu systemów jest takie, że wybrałem sklep na platformie Thirty Bees, bo żaden z dwóch tutaj opisanych nie spełnia moich oczekiwań jeśli chodzi o szybkość i stabilność działania.

Paweł Mansfeld

14 lutego 2020

Dziękuje za regularne komentowanie i szczere uwagi.

  1. Bazowa instalacja - dokładnie na tym skupia się ten wpis. Nigdy dodatkowe moduły nie działają tak sprawnie jak wbudowane mechanizmy. Oczywistą niedogodnością jest np. to, że trzeba za nie dodatkowo płacić instalować i osobno aktualizować.
  2. Aktualizacje systemu i dodatków nie są cechą funkcjonalną a potencjalne problemy z dodatkami tylko potwierdzają przewagę tego systemu, który zapewnia większą funkcjonalność bez ich instalowania.
  3. Złożoność migracji jest raczej podobna. W PrestaShop trzeba usunąć Cache a w WordPressie trzeba zaktualizować ścieżki bezwzględne. Reszta wygląda tak samo. Przy tworzeniu systemów e-commerce łatwość migracji przez osoby nietechniczne nie jest raczej priorytetem.
  4. Pewnie istnieje do tego moduł ;)
  5. Nie tyle wygodniejsze co możliwe. W WooCommerce nie można robić "ruchów".
  6. Tak,
  7. Rzadko kiedy jest potrzeba wykorzystywania bloga wewnątrz systemu sklepowego, ale jeżeli planujemy prowadzić bloga, sklep ma być dostępny w jednym języku i nie potrzeba nam zaawansowanych opcji e-commerce to mamy mocny argument za wykorzystywaniem WooCommerce.
thirty bees, który jest de facto forkiem (specjalną wersją) PrestaShop :) Oby się dobrze sprawował w długim czasie.

Marcin

19 lutego 2020

Rzeczą, która dyskwalifikuje wooCommerce dla wielu przedsiębiorców jest to, że jeden produkt może mieć jedną cenę (nie ma mechanizmu rabatów dla grup klientów lub poziomów cenowych). W Prestashop takie coś jest (jedno i drugie) i są synchronizatory z systemami typu Subiekt,, co też jest zaletą. Ale jak ktoś sprzedaje jakieś fan-tee-shirts lub coś mało skomplikowanego, to może to mu nie przeszkadzać.

Paweł Mansfeld

19 lutego 2020

Tak, PrestaShop ma więcej tego typu możliwości i ma je "w standardzie". Są moduły dla PrestaShop i wtyczki do WooCommerce integrujące sklep z oprogramowaniem Subiekt (osobiście nie używałem) ale w tym przypadku wolałbym wykorzystywać PrestaShop.

 

Następny artykuł: