W tym wpisie – co zresztą wynika z charakterystycznego tytułu – dokonamy ogólnego podsumowania wad i zalet WooCommerce. Jest to rozszerzenie umożliwiające prowadzić sklep internetowy w środowisku najpopularniejszego systemu CMS jakim jest WordPress.

Wszyscy wiemy, że nie ma rozwiązań idealnych ale można dokonać lepszego bądź gorszego wyboru biorąc pod uwagę nasze specyficzne potrzeby, preferencje i możliwości. Artykuł może być przydatny w dwóch sytuacjach.

Jedną z nich jest wybór odpowiedniego systemu sklepowego dla Twojego nowego przedsięwzięcia. Jak wiadomo „każdy swoje chwali” i kiedy próbujesz się wczytać artykuły związane z porównaniami możesz natrafić na sprzeczne informacje. Jako człowiek biznesu być może nie masz wiedzy technicznej ale sam potrafisz wyczuć manipulację kiedy ktoś z przekonaniem pisze, że WooCommerce jest dla prostych sklepów a jakiś inny system lepiej rozwiązał jakiś szczegółowy przypadek użycia.

Drugim przypadkiem może być dalszy rozwój w karierze web-developera. Chcesz tworzyć sklepy internetowe i nie wiesz czy warto zanurzać się w środowisko WooCommerce? Postaram się zatem poruszyć takie tematy aby w obu przypadkach ułatwić wybór dotyczący tego czy wybór tego systemu będzie trafiony.

Czym jest WooCommerce?

Jak wspomniano we wstępie, WooCommerce jest wtyczką do systemu WordPress, która dodaje funkcjonalność sklepu internetowego. „Wtyczka” w nomenklaturze WordPress jest oprogramowaniem, które nie zmieniając podstawowych zasad działania tego CMSa w większym bądź mniejszym stopniu rozszerza jego funkcjonalność.

Katalog produktów WooCommerce

WooCommerce dostarcza dodatkowe typy postów, rozszerza bazę danych i dodaje dodatkowe szablony, tak aby w nieskrępowany sposób umożliwić prowadzenie w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego na dowolnej witrynie WordPress. Co zaliczamy do tych funkcjonalności? Między innymi:

  • tworzenie podstron z prezentacją produktów,
  • rejestracja sprzedaży w postaci zamówień,
  • prowadzenie bazy klientów,
  • proste zarządzanie magazynem,
  • możliwość tworzenia wariantów z dowolną ilością atrybutów,
  • tworzenie promocji i generowanie kuponów,
  • wysyłanie potwierdzeń zakupu za pomocą e-mail,
  • generowanie faktur,
  • prowadzenie statystyk sprzedaży.
Ustawienia zaawansowane WooCommerce

Wymienione funkcjonalności pozwalają prowadzić w pełni funkcjonalny sklep internetowy, ale idźmy po kolei.

Krótka historia i tło projektu WooCommerce

Projekt WooCommerce został zapoczątkowany przez założoną w 2008 roku firmę WooThemes. W Listopadzie 2007 roku Mark Forrester, Magnus Jepson i Adii Penaar zajmowali się tworzeniem motywu dla systemu WordPress. Po kilku miesiącach pracy postanowili założyć malutką firmę WooThemes.

Sprzedawali kolejne motywy a rosnące wymagania klientów skłoniły ich do skoncentrowania części swojej uwagi na tworzeniu wtyczek. Pierwsza wersja „Woo”, która dodawała do WordPressa funkcjonalność sklepu ujrzała światło dzienne już w 2011 roku. Dzięki ciągłemu rozwojowi projektu w 2015 roku firma połączyła się z Automattic (twórcami WordPressa) i zmieniono nazwę projektu na WooCommerce.

Wtyczka jest rozpowszechniana na licencji GNU GPL co oznacza, że każdy może za darmo pobrać i korzystać z oprogramowania także w celach komenrcyjnych, modyfikować lub stworzyć rozszerzenia, które bez zgody autorów można sprzedawać dalej (o ile tez będą rozpowszechniane na licencji GNU GPL).

Identyfikacja wizualna

Oficjalne logo WooCommerce składa się napisu Woo w filetowym dymku i czarnego napisu Commerce. Wszystko zapisywane wielką literą:

Oficjalne logo WooCommerce

Po pierwsze: popularność

Popularność WooCommerce i WordPressa jest chyba największą przewagą nad alternatywnymi rozwiązaniami, która powoduje że:

  • jest ciągle rozwijany przez deweloperów i stale zwiększa przewagę nad konkurencyjnymi rozwiązaniami,
  • jest promowany naturalnymi mechanizmami działania Internetu,
  • ciągle powstają nowe motywy, wtyczki, oprogramowanie integrujące go z innymi systemami czy usługi wsparcia.

Gdyby open-sourcowe projekty miały własną świadomość ich głównym marzeniem i sensem życia byłaby chyba popularność – czyli de facto ilość aktywnych instalacji. To ona powoduje, że na bazie tego kodu powstają nowe sklepy. Większa ilość działających sklepów na bazie konkretnego CMSa naturalnymi mechanizmami rynkowymi powoduje powstawanie kolejnych firm specjalizujących się w danej technologii. Powstają wreszcie wątki na forach, wtyczki, świeże i zgodne z trendami motywy oraz wszelkie usługi wspierające prowadzenie sklepu WooCommerce.

Gwałtowny wzrost popularności WooCommerce na tle konkurencyjnych systemów e-commerce – Google Trends (maj 2019 – maj 2020)

Projekty takie nie muszą wydawać pieniędzy na marketing. Są promowane „wiralowo” przez deweloperów i twórców dostarczających rozwiązania e-commerce. Powstają kolejne artykuły a nawet całe blogi, które dodatkowo zwiększają świadomość istnienia już i tak popularnych systemów. Z biegiem czasu przewaga zdaje się być nie do nadrobienia nawet dla komercyjnych, zamkniętych systemów lub sklepów SaaS.

Większość operatorów płatności, firmy kurierskie czy porównywarki cen już dawno opublikowały oficjalne rozszerzenia dla WooCommerce, które zintegrują go z ich systemami. Sprawdź przy okazji jakie metody płatności możesz zastosować w swoim sklepie internetowym.

Plugin-driven development

W porównaniu do typowych systemów e-commerce, funkcjonalność czystej instalacji WooCommerce jest mówiąc delikatnie… niska. W tym systemie brakuje paru rozwiązań, które na start są dostępne w PrestaShop czy Magento. Jak wspominano w dość obszernym porównaniu WooCommerce z PrestaShop, WooCommerce ma mniej funkcji i opcji konfiguracyjnych i prawie wszystko jest w nim uboższe. Z pomocą przychodzi mnóstwo mniej lub bardziej dopracowanych wtyczek, które rozszerzają jego możliwości.

Galeria z wtyczkami WooCommerce Extensions (źródło: woocommerce.com)

Choć na pierwszy rzut oka może to być spora wada, ta prostota i brak wielu funkcjonalności paradoksalnie dla niektórych może być wielkim plusem:

  • niskie wymagania serwerowe,
  • możliwość rozwijania sklepu w kierunku, który dostosuje go do konkretnego przypadku,
  • elastyczność,
  • łatwe tworzenie motywów,
  • szybkość działania,
  • intuicyjny i łatwy w obsłudze panel.

Oczywiście, można brakujące funkcjonalności dopisać samemu. W większości przypadków jednak nie jest to opłacalne bo za kwoty rzędu 150,00 – 300,00 zł możemy mieć dopracowane i konfigurowalne rozwiązania, które usprawniają proces zakupowy, zarządzanie czy funkcjonalność strony produktowej. Sprawdź najpopularniejsze wtyczki do sklepu WooCommerce.

Nie zapominajmy, że WooCommerce to de facto witryna WordPress, a dlatego systemu CMS jest od groma ciągle aktualizowanych wtyczek, które rozwiązują szereg mniejszych czy większych problemów. Sprawdź listę stu najpopularniejszych wtyczek WordPress.

Wygląd sklepu WooCommerce czyli motywy i tworzenie szablonów

To co jest wyjątkową cechą WooCommerce na tle innych systemów CMS to prostota tworzenia własnych motywów. Złożoność mechanizmu szablonowania podstron sklepu jest nieporównywalnie mniejsza i praktycznie każdy nawet początkujący web developer może tworzyć własne motywy WooCommerce. Sprawdź mój przewodnik jak stworzyć od zera motyw WordPress.

Strona główna przykładowego motywu WooCommerce (źródło: TemplateMonster)

Wtyczka WooCommerce działa tak, że nawet jeżeli nasz motyw nie wspiera WooCommerce, jest wstanie dodać kod HTML do istniejących szablonów z potrzebnymi polami i przyciskami. Istnieje szczegółowa dokumentacja jak tworzyć własne motywy i zapewnić jego lepsze wsparcie w szablonie. Cecha ta może być nie na rękę web developerom którzy przywyknęli do konstruowania szablonów, który znacznie odbiega od filozofii wykorzystywanej w środowisku WordPress.

Motywy WooCommerce w markecie Envato Themeforest

Oczywiście nie trzeba wykonywać motywów samodzielnie. Katalogi z motywami np. ThemeForest czy TemplateMonster od dawna mają bogatą kolekcję gotowych motywów, które można wykorzystać w projektach o mniejszym budżecie. Koszt profesjonalnego i ładnego motywu WooCommerce waha się w granicach od 100,00 zł do 500,00 zł.

Jeżeli tworzysz konkretny projekt, być może lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie dedykowanego motywu – tak jak w przypadku stron internetowych. Czytaj więcej o zaletach i wadach gotowych motywów stron i sklepów.

Zalety WooCommerce

Podsumujmy zatem najważniejsze zalety WooCommerce:

  • wysoka wydajność – co przekłada się na niskie wymagania sprzętowe serwera i możliwość sprzedaży praktycznie nieograniczonej ilości produktów,
  • łatwe tworzenie własnych motywów – co pozwala wykonać kreatywne i unikalne motywy bez konieczności dysponowania zaawansowaną wiedzą z zakresu programowania aplikacji webowych,
  • elastyczność – umożliwiająca dopasować sklep do własnych wymagań,
  • prosty i intuicyjny panel – co ułatwia prowadzenie sklepu osobom nietechnicznym,
  • spora ilość gotowych wtyczek – umożliwiająca dostosować działanie i wygląd sklepu WooCommerce do specyficznych potrzeb,
  • duża popularność – co przekłada się na dużą społeczność, konkurencyjne ceny usług i pewność co do przyszłości rozwijania projektu,
  • bardzo dobra optymalizacja SEO – która ułatwia promowanie sklepu w wyszukiwarkach i znacznie obniża całkowity koszt promocji sklepu.
  • system kontroli wersji produktów i mechanizm WP Heartbeat, znacznie ułatwia kontrolowanie i zarządzanie zmianami,
  • szczegółowa i dobra dokumentacja, z którą poradzą sobie nawet mniej doświadczeni deweloperzy.
  • częste aktualizacje, wprowadzające regularnie nowoczesne rozwiązania i eliminujące wykryte przez społeczność błędy,
  • wysokie bezpieczeństwo wynikające z punktu powyżej,
  • szybkość działania – co zwiększa UX i potencjał pozycjonowania organicznego,
  • kompatybilność z WordPress REST API – umożliwiające integrować sklep i wykonywać na jego podstawie zaawansowane aplikacje. Zobacz przykłady wykorzystania WordPress REST API.

Wady WooCommerce

Filozofia „czystego” sklepu, który rozszerzamy darmowymi albo płatnymi wtyczkami nie każdemu się podoba. System ten często jest krytykowany właśnie za małą ilość funkcjonalności, która jest dostępna po jego instalacji.

  • mała ilość funkcjonalności w porównaniu do zaawansowanych systemów sklepowych,
  • wysoki koszt niektórych wtyczek – nawet jeżeli realizują funkcjonalności, które są w podstawowym wyposażeniu konkurencyjnych systemów e-commerce,
  • brak natywnego wsparcia wielojęzyczności – która będzie zmuszać do doinstalowania kolejnej wtyczki (np. WPML),
  • brak zaawansowanych mechanizmów ułatwiających skalowanie które są charakterystyczne dla systemów typowo sklepowych (mam tutaj na myśli możliwość uruchomienia na kilku serwerach, CDN itd…)

Mity na temat WooCommerce

Im popularniejsza technologia tym więcej mitów. Z jakimi mitami spotkamy się najczęściej kiedy zaczynamy szukać informacji o WooCommerce?

  • WooCommerce jest tylko dla prostych sklepów / które sprzedają maks. 10 000 produktów – autorzy wielu recenzji i porównań próbują nadać WooCommercowi jakiś sztywny limit ilości produktów co ma przekonać, że nie nadaje się do zastosowań profesjonalnych.
  • WooCommerce (tak jak WordPress) jest podatny na włamania – mityczna podatność systemów open source to najprostsza manipulacja aby zniechęcić Cię do ich wykorzystywania – prawda jest taka, że stale aktualizowany i wolny od niskiej jakości rozszerzeń sklep WooCommerce jest matematycznie niemożliwy do zhakowania. WooCommerce nie byłby tak popularny gdyby był tak podatny na ataki jak można przeczytać w wielu „artykułach”. Czytaj więcej na temat bezpieczeństwa systemu WordPress i jak zabezpieczyć WooCommerce.
  • WooCommerce nie jest „profesjonalnym” systemem sklepowym – kolejna manipulacja, która zakłada, że system tworzony od podstaw jako sklep powinien być zawsze lepszy. WooCommerce jest w pewien sposób obciążony naleciałościami WordPressa (np. przeskakujący numer ID zamówień i produktów według indeksu wp_posts) ale sklep powinien być oceniany z perspektywy funkcjonalności dla naszego przypadku a nie porównywania go z meta-systemami. Ilość sprawnie działających sklepów mówi sama za siebie.
  • WooCommerce pozwala osobom nietechnicznym na stworzenie sklepu samodzielnie – nie byłbym takim entuzjastą tego podejścia – to w szczególnych przypadkach jest możliwe ale dużo bardziej racjonalne jest posiadanie wsparcia technicznego i zlecenia wykonania kompletnego sklepu komuś kto zajmuje się tym na co dzień – by potem… nie pisać, że „WooCommerce jest do niczego”.

Podsumowanie

I co wyszło z naszej analizy, w jakich przypadkach WooCommerce jest dobrym wyborem? Prostota systemu WooCommerce czyni go dobrym wyborem dla większości przypadków. Jeżeli rozpoczynasz handel w internecie WooCommerce nie przytłoczy cię nawałem funkcjonalności i skomplikowanym panelem administratora. Jeżeli znasz CMS WordPress to tym bardziej nie będzie problemu z oswojeniem panelu, ustawień i mechanizmów, które są bardzo podobne do tych które już znasz.

Jeżeli zajmujesz się tworzenie stron WordPress próg wejścia do tworzenia sklepów WooCommerce jest znacznie obniżony. Wiele umiejętności które opanowałeś przy okazji stron można wykorzystać przy budowaniu sklepu. Im więcej rzeczy potrafiłeś wykonać w WordPressie tym więcej rzeczy będziesz mógł wykonać w WooCommerce.

Stałe konsekwentne zainteresowanie tym systemem nie jest dziełem przypadku tak samo jak ostatni wzrost popularności na tle innych systemów e-commerce. Jeżeli do tej pory korzystałeś z innych systemów sklepowych, być może zabraknie Ci niektórych funkcjonalności, które często były wykorzystywane. W przypadku kiedy nie masz istotnego powodu zmiany systemu nie rób tego na siłę. Jeżeli bardzo interesuje cię jak wygląda sprzedaż w praktyce zainstaluj WordPressa z tą wtyczką i zobacz jak to wygląda od środka. Jeżeli wszystko będzie Ci pasować możesz rozważyć wykonanie nowej wersji sklepu na tej platformie.

Źródła

https://woocommerce.com/

https://docs.woocommerce.com/documentation/plugins/woocommerce/

Oceń artykuł na temat: WooCommerce – zalety, wady i mity
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 18