Web Design Blog / Grafika:

Firmowe logo – jakie powinno być?

Jak myślisz, czy logo twojej firmy jest wysokiej jakości? Czy kwestie związane z symbolami graficznymi można poddać ścisłej analizie?

Cała sztuka polega na dokładnym uzmysłowieniu sobie jakie są główne cele projektowania tego typu symboli i w jaki sposób się z nich korzysta. Jestem przeciwnikiem pisania i dyskutowania o estetyce bo są to kwestie subiektywne, a nawet jeśli można w jakiś sposób to analizować i rozkładać na czynniki pierwsze proporcje, dobór barw i harmonię to nie jestem w stanie tego zrobić sam bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie.

Z logo i logotypami mam częsty kontakt, są bowiem punktem wyjściowym projektowania szaty graficznej strony internetowej a przy mniejszych projektach nawet sam podejmuję się ich projektowania lub odświeżam istniejące znaki.

W tym artykule podpowiem jakie cechy mają symbole i logotypy z którymi wyjątkowo dobrze się pracuje. Stosując je w praktyce, mamy gotowy przepis na udane logo firmowe.

Logo, logotyp, sygnet?

Otóż, logo może być logotypem, sygnetem lub sygnetem z logotypem. Wyjaśnienie tych terminów najlepiej zilustrować przykładem:

logo sygnet logotyp

Stosunek szerokości do wysokości

Jest to najbardziej oczywista sprawa o jakiej można wspomnieć. Nie wnikając w szczegóły i mocno uogólniając, bezpieczniej jest posiadać logo które w swojej głównej wersji można łatwo obrysować w leżący prostokąt lub ewentualnie kwadrat. Dlaczego? Ponieważ większość firm ma takie logo, i projekty drukowane typu wizytówki, foldery, strony internetowe, gadżety, firmowe profile społecznościowe, miejsca na logo w serwisach internetowych są zoptymalizowane i ujednolicone dla takiego przypadku. Logo, którego rozmiary tworzą leżący prostokąt lub kwadrat łatwiej jest wszędzie wkomponować. Rozsądnymi widełkami dla proporcji wymiarów niech będzie stosunek 1:1 i 4:1.

Dla zobrazowania:

logo proporcje

Zbyt podłużne logo nie będzie czytelne przy próbie wpisania go w kwadrat lub w zdjęcie profilowe firmy:

 

logo-przykład

 

Najlepiej jest dysponować całym zestawem wersji logo, które wykorzystamy w różnych sytuacjach. Przykład „responsywności” logo znanych marek:

 

responsywne logo

 

Skalowalność

Logo skalowalne to takie które wygląda atrakcyjnie zarówno w dużym powiększeniu na druku i jako miniaturka na ekranie komputera. Na skalowalność mają wpływ proporcje np. sygnetu do logotypu lub złożoność kształtów.

Kolorystyka

W znakach dużych marek jeżeli już w ogóle występuje kolor to jest to jedna lub maksymalnie dwie barwy, gdzie często tą drugą jest biel, czerń lub odcienie szarości. Kolorystyka ma ogromne znaczenie ponieważ wpływa na wszystkie projekty, w których umieszczamy logo. Kolor wykorzystany w logo staje się automatycznie kolorem firmowym.

logo dla firmy przykład

Na stronach internetowych, kolorystyka z logo jest używana do wykonania akcentów, tła a nawet samego tekstu. Wreszcie, logo powinno wyglądać dobrze w odcieniach szarości, na czarnym i na białym tle oraz… w jednym kolorze na wypadek jeżeli zamarzył by nam się grawer na produktach lub gadżetach reklamowych.

Unikalność i znaczenie

Fajna sprawa jeżeli logo coś znaczy. Nie muszą to być historie z drugim dnem i tak genialne pomysły, jak strzałka w FedEx lub „od a do z” w logo amazon. Sam fakt, że mamy coś unikalnego czego nie ma nigdzie indziej nadaje firmowemu wizerunkowi unikalnego charakteru i nam właścicielom sporo satysfakcji.

Prostota

Im prościej tym lepiej. Ta zasada na moim blogu jest poruszana bardzo często, jednak przy kwestiach związanych z logo nabiera zupełnie większej wagi ponieważ tutaj to już nie jest opcja a konieczność. Niech ilustracją do tego punktu będzie zbiór ze wpisu ponadczasowe logo.

Ponadczasowość vs. nowoczesność

Nie wiem dlaczego ale zawszę ponadczasowość cenię bardziej niż nowoczesność. Projekty logo, które nie ulegały częstym zmianom darzę szczególnym szacunkiem:

projekty logo

Unowocześnienie logo to też ciekawy i pozytywny fenomen. Wprowadza coś świeżego do wizerunku marki, pozwala naprawić błędy oraz przystosować ją do aktualnych czasów.

ewolucja logo

Stosunkowo częsta konieczność odświeżania logo to cena jaką płacimy za projektowanie zgodnie z aktualnymi trendami. W ramach ciekawostki obecnie takim chwilowym trendem jest np. stosowanie gradientów:

logo trendy redesign

 

Komu zlecić wykonanie logo i na co zwrócić uwagę?

Jeżeli dysponujesz budżetem na logo rzędu 500,00 zł – 1 000,00 zł możesz się rozglądać za małymi agencjami, ewentualnie dobrymi grafikami freelancerami. Przed zleceniem sprawdź portfolio wykonawcy, jeżeli podoba ci się jego twórczość istnieje spora szansa na to, że efekt współpracy będzie dla ciebie zadowalający. Sprawdź warunki współpracy, zapytaj np. jak wygląda sprawa w przypadku kiedy efekty nie będą cię zadowalać. W internecie można znaleźć wielu utalentowanych grafików, którzy jeszcze nie cenią się w tysiącach.

Nigdy nie określaj wykonawcy budżetu jaki masz na logo. Jeżeli dysponujesz większym budżetem skonsultuj się z agencją specjalizującą się w tworzeniu identyfikacji wizualnej. Pamiętaj aby przed zleceniem prac zastanowić się o tym jakie twoja marka ma cele, jaka jest jej główna grupa docelowa i z jakimi wartościami ma być kojarzona.

Firmowe logo – jakie powinno być?
4.64 (92.8%) głosów: 25

Autor: (28 lat)

Pamiętaj, że służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy. Niech potwierdzeniem moich kompetencji będzie fakt, że jesteś na mojej stronie mimo, że jestem z całkiem innej części Polski ;)

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach płatnej usługi bez pośredniczących nastawionych wyłącznie na własny zysk agencji reklamowych.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail