Jak myślisz, czy logo twojej firmy jest wysokiej jakości? Czy kwestie związane z symbolami graficznymi można poddać ścisłej analizie?

identyfikacja wizualna

Cała sztuka polega na dokładnym uzmysłowieniu sobie jakie są główne cele projektowania tego typu symboli i w jaki sposób się z nich korzysta. Jestem przeciwnikiem pisania i dyskutowania o estetyce bo są to kwestie subiektywne, a nawet jeśli można w jakiś sposób to analizować i rozkładać na czynniki pierwsze proporcje, dobór barw i harmonię to nie jestem w stanie tego zrobić sam bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie.

Z logo i logotypami mam częsty kontakt, są bowiem punktem wyjściowym projektowania szaty graficznej strony internetowej a przy mniejszych projektach nawet sam podejmuję się ich projektowania lub odświeżam istniejące znaki.

przykład logo firmowe

W tym artykule podpowiem jakie cechy mają symbole i logotypy z którymi wyjątkowo dobrze się pracuje. Stosując je w praktyce, mamy gotowy przepis na udane logo firmowe.

Logo, logotyp, sygnet?

Otóż, logo może być logotypem, sygnetem lub sygnetem z logotypem. Wyjaśnienie tych terminów najlepiej zilustrować przykładem:

logo sygnet logotyp

Stosunek szerokości do wysokości

Jest to najbardziej oczywista sprawa o jakiej można wspomnieć. Nie wnikając w szczegóły i mocno uogólniając, bezpieczniej jest posiadać logo które w swojej głównej wersji można łatwo obrysować w leżący prostokąt lub ewentualnie kwadrat. Dlaczego? Ponieważ większość firm ma takie logo, i projekty drukowane typu wizytówki, foldery, strony internetowe, gadżety, firmowe profile społecznościowe, miejsca na logo w serwisach internetowych są zoptymalizowane i ujednolicone dla takiego przypadku. Logo, którego rozmiary tworzą leżący prostokąt lub kwadrat łatwiej jest wszędzie wkomponować. Rozsądnymi widełkami dla proporcji wymiarów niech będzie stosunek 1:1 i 4:1.

Zbyt podłużne logo nie będzie czytelne przy próbie wpisania go w kwadrat lub w zdjęcie profilowe firmy. Najlepiej jest dysponować całym zestawem wersji logo, które wykorzystamy w różnych sytuacjach. Przykład „responsywności” logo znanych marek:

responsywne logo

Format pliku z logo

Grafik komputerowy lub agencja zajmująca się wizerunkiem bardzo dobrze wie w jakim formacie ma dostarczać projekty logo. Będą to oczywiście formaty wektorowe, które pozwalają na wygenerowanie idealnie wyglądającego, ostrego i wyraźnego logo w każdym rozmiarze.

Pamiętaj aby plik z logo przechowywać w formatach:

  • PDF
  • SVG,
  • EPS

To pozwoli wygenerować logo firmy do konkretnego przypadku użycia i korzystać z niego bez dysponowania profesjonalnymi programami do obróbki grafiki.

W ostateczności, może to być też format AI. Drobny problem polega właśnie na tym, że nie każdy dysponuje płatnym pakietem narzędzi Adobe, które są niezbędne do przeglądania i przetwarzania takich plików na inne formaty. Wyjściem z takiej sytuacji może być skorzystanie z narzędzi online do konwersji plików ale nie jest to już ta wygoda i jakość jaką otrzymamy dysponując profesjonalnym oprogramowaniem.

W przypadku kiedy nasze logo firmowe zostało zrobione przez nas samych lub wygenerowane w aplikacji online która nie umożliwiała innych opcji zapisu, pamiętaj aby takie logo w ostateczności było zapisane w pliku PNG. To format bezstratny grafiki rastrowej, który nie zapewni już takiej skalowalności ale w przypadku kiedy nie dysponujemy niczym innym będzie można takie logo po pomniejszeniu wykorzystać na stronie internetowej lub w profilach social media.

Wymiary (rozmiar) logo

Tak jak wspomniałem w poprzednim punkcie, każdy dobry grafik komputerowy dostarczy Ci logo w formie wektorowej co pozwoli na wygenerowanie idealnie wyglądającego logo w każdym rozmiarze. Rozmiar nie ma wówczas żadnego znaczenia bo takie logo można dowolnie pomniejszać i powiększać.

Jeżeli jednak nie mamy możliwości otrzymania pliku SVG lub PDF w ostateczności możemy wykorzystać odpowiednio wielką grafikę na stronie internetowej, w bannerach lub w profilach społecznościowych. Takim rozsądnym minimum jest 3000px x 3000px (mowa o standardowym DPI gdzie jeden piksel to faktycznie 1 piksel na ekranie bez skalowania) a najlepiej jest dysponować rozmiarem 4000px na szerokość.

Przy takim rozmiarze nawet plik w formacie rastrowym z wykorzystaniem dobrych algorytmów skalowania rastrowego (np. Bikubiczny, Lanczos, B-krzywych, Mitchell, IQZ, Bell) powinien wygenerować ostre i w miarę dobrze wyglądające logo w rozmiarze równym lub znacznie mniejszym od oryginału.

Skalowalność

Logo skalowalne to takie które wygląda atrakcyjnie zarówno w dużym powiększeniu na druku i jako miniaturka na ekranie komputera. Na skalowalność mają wpływ proporcje np. sygnetu do logotypu lub złożoność kształtów.

Przykład nieskalowalnego logo:

Jak widać sygnet ma wiele szczegółów, napis „kosmetyki organiczne” jest zbyt mały w stosunku do reszty co uniemożliwia znacznie pomniejszyć takie logo. Logo trzeba „przerobić” aby móc je wpasować na stronę internetową lub jako obrazek profilowy.

Przykład skalowalnego logo:

Kolorystyka

W znakach dużych marek jeżeli już w ogóle występuje kolor to jest to jedna lub maksymalnie dwie barwy, gdzie często tą drugą jest biel, czerń lub odcienie szarości. Kolorystyka ma ogromne znaczenie ponieważ wpływa na wszystkie projekty, w których umieszczamy logo. Kolor wykorzystany w logo staje się automatycznie kolorem firmowym.

Na stronach internetowych, kolorystyka z logo jest używana do wykonania akcentów, tła a nawet samego tekstu. Wreszcie, logo powinno wyglądać dobrze w odcieniach szarości, na czarnym i na białym tle oraz… w jednym kolorze na wypadek jeżeli zamarzył by nam się grawer na produktach lub gadżetach reklamowych.

Unikalność i znaczenie

Fajna sprawa jeżeli logo coś znaczy. Nie muszą to być historie z drugim dnem i tak genialne pomysły, jak strzałka w FedEx lub „od a do z” w logo amazon. Sam fakt, że mamy coś unikalnego czego nie ma nigdzie indziej nadaje firmowemu wizerunkowi unikalnego charakteru i nam właścicielom sporo satysfakcji.

Internacjonalizacja i polityczna poprawność

Jeżeli marzy nam się podbój świata z własną marką dobrze jest sprawdzić, czy nazwa firmy i umieszczane napisy będą wyglądać poważnie także na anglojęzycznej stronie internetowej. Podteksty bazujące na polskim słowniku lub znaki diakrytyczne mogą utrudnić prowadzenie i rozwijanie unikalnej marki za granicą.

Przy tworzeniu nazwy sprawdź czy dane słowo nie oznacza wulgaryzmu w innym języku lub czy nie kojarzy się z czymś negatywnym lub kontrowersyjnym. To samo dotyczy symboliki czy kolorystyki użytej w logo.

Prostota

Im prościej tym lepiej. Ta zasada na moim blogu jest poruszana bardzo często, jednak przy kwestiach związanych z logo nabiera zupełnie większej wagi ponieważ tutaj to już nie jest opcja a konieczność. Niech ilustracją do tego punktu będzie zbiór ponadczasowych logo znanych marek:

Ponadczasowość vs. nowoczesność

Nie wiem dlaczego ale zawszę ponadczasowość cenię bardziej niż nowoczesność. Projekty logo, które nie ulegały częstym zmianom darzę szczególnym szacunkiem:

projekty logo

Unowocześnienie logo to też ciekawy i pozytywny fenomen. Wprowadza coś świeżego do wizerunku marki, pozwala naprawić błędy oraz przystosować ją do aktualnych czasów.

ewolucja logo

Stosunkowo częsta konieczność odświeżania logo to cena jaką płacimy za projektowanie zgodnie z aktualnymi trendami. W ramach ciekawostki obecnie takim chwilowym trendem jest np. stosowanie gradientów:

logo trendy redesign

Komu zlecić wykonanie logo i na co zwrócić uwagę?

Jeżeli chcesz mieć estetyczne logo a nie dysponujesz na ten moment dużym budżetem z pomocą mogą przyjść kreatory logo online. Jest to dobre rozwiązanie dla startupów, początkujących przedsiębiorców, małych firm i projektów MVP. Jednym z takich kreatorów jest logaster.com/pl/. Poniższe logo stworzyłem dosłownie w 30 sekund. Z czego 5 sekund przeznaczyłem wymyślenie nazwy a pozostałe 25 na wybór z pośród wielu innych projektów. Aplikacja pozwala dostosować tagline, wybrać kolorystykę i zawęzić tematykę aby projekt korespondował z konkretną branżą np. sztuka, rozrywka, biznes, gastronomia, edukacja, moda, medycyna, sport, turystyka, transport i wiele więcej.

Przykładowe logo stworzone w aplikacji logaster.com

Jeżeli dysponujesz budżetem na logo rzędu 500,00 zł – 1 000,00 zł możesz się rozglądać za dobrymi grafikami freelancerami. Przed zleceniem po prostu sprawdź portfolio wykonawcy, jeżeli podoba ci się jego twórczość istnieje spora szansa na to, że efekt współpracy będzie dla ciebie zadowalający. W Internecie można znaleźć wielu utalentowanych grafików, którzy specjalizują się w logo. Korzystanie z usług grafika freelancera połączy dobrą cenę z wysoką jakością.

Jeżeli dysponujesz większym budżetem skonsultuj się ze uznaną agencją brandingową specjalizującą się w tworzeniu identyfikacji wizualnej. Pamiętaj aby przed zleceniem prac zastanowić się nad tym jakie twoja marka ma cele, jaka jest jej główna grupa docelowa i z jakimi wartościami ma być kojarzona.

Zdecydowanie odradzam powierzanie projektowania logo znajomym, którzy „znają Corela” lub tworzenie logo w Wordzie albo Paincie – no chyba że, masz wyjątkowe wyczucie i zdolności MacGyvera 😉 Efekty prac najczęściej będą się podobać tylko Tobie i autorowi. Od tej pory wszelkie materiały reklamowe i publikacje będą w pewien sposób „obciążone” (najczęściej słabym) projektem i będą rzutować na twoim wizerunku przez długi czas.

Oceń artykuł na temat: Logo firmowe – jakie powinno być?
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 62