Web Design Blog / Marketing:

Jak prowadzić bloga firmowego?

Tak naprawdę to żaden ze mnie bloger. Mało czytam „miękkich tekstów” a jak coś czytam to jakieś dokumentacje lub typowo techniczne artykuły – na dodatek w języku angielskim. Na co dzień nie posługuję się językiem polskim i takie pisanie jakie uprawiam w tym momencie jest dla mnie stosunkowo trudne. To może dziwić, tym bardziej, że wpisy pojawiają się ostatnio regularnie i są coraz obszerniejsze. No właśnie to jest zasługa motywacji, która płynie z efektów o których więcej w dalszej części artykułu.

Czym jest blog firmowy?

Na początku może zdefiniujmy to pojęcie. Niektórzy tak to ładnie nazywają z angielskiego: Content marketing. Blog firmowy to artykuły na stronie internetowej firmy, które tematyką nawiązują do branży lub samej działalności firmy. W większości przypadków odbiorcą ma być klient i/lub partnerzy biznesowi.

Uwaga: pod pojęcie content marketingu możemy tutaj jeszcze podciągnąć wszelkiego rodzaju aktualności, lub rzadziej aktualizowane ale bardzo obszerne i merytoryczne działy takie jak porady czy najczęściej zadawane pytania. Jeżeli sama oferta jest wyjątkowo szczegółowo opisana i zorganizowana to tutaj też mamy do czynienia z przypadkiem content marketingu. Blog jest zatem szczególnym przykładem content marketingu.

Cel pisania bloga

Celem prowadzenia bloga jest ogólno-pojęta promocja firmy a trudność polega na tym, że odbywa się ona na wielu płaszczyznach na raz. Jednocześnie zwracamy się do klientów przez co kreujemy wizerunek marki oraz powodujemy, że treści z bloga pojawiają się w wynikach wyszukiwarki Google.

Ja np. piszę o tworzeniu stron internetowych i bardzo jest mi miło jak z rozmowy z klientem wynika, że ktoś czytał to czy tamto. Często piszę o tym na co zwracam szczególną uwagę przy tworzeniu stron. Magia polega na tym, że jeżeli komuś też zależy na tych aspektach strony to taka osoba najczęściej zwraca się do mnie bo tak jakby do pasujemy do siebie a to wróży bardzo dobrą współpracę. I jest też druga strona medalu – raczej nie odzywają się do mnie osoby, które chcą „bardzo tanio, bardzo szybko i byle co” – i bardzo dobrze 😉

jak prowadzić bloga - przykład

Niektóre artykuły zaś adresuję do osób, które niekoniecznie planują być moimi klientami a na przykład mają jakiś problem, którego sposób na rozwiązanie bardzo dobrze znam. Nie wiem czemu ale czerpię satysfakcję z tego, że ktoś to czyta i że komuś się to przydaje. Stąd powstały takie artykuły jak” „jak przekierować ruch na https”, lub o tym jak testować jakość strony. Dla klientów też jest to sygnał że siedzę głębiej w temacie niż większość.

Czy blog firmowy jest dla każdego?

Oczywiście, że nie. Wątpię żeby był sens w prowadzeniu merytorycznego bloga na stronie restauracji czy lokalnej firmy usługowej. W tych biznesach relacje z klientem buduje się w inny sposób. Gratisy przy zakupie lub karta stałego klienta zadziała dużo lepiej niż takie artykuły.

Czasem po prostu wysiłek, który należałoby włożyć w pisanie (aby przynosiło to mierzalne efekty) byłby niewspółmierny do możliwych do osiągnięcia korzyści. Przykładem może być branża finansowa gdzie ciężko konkurować w wynikach organicznych a jak już ktoś coś czyta to na popularnych witrynach typu bankier.pl

prowadzenie bloga firmowego

No i jeszcze świetnie rozumiem właścicieli rozwijających się firm, które blogiem co prawda mogłyby bardzo dużo ugrać ale najzwyczajniej nie mają na to czasu lub i tak mają wiele zleceń lub mają wypracowane własne metody na efektywne pozyskiwanie klientów. Wiem doskonale jakim luksusem jest wolny czas kiedy spraw do ogarnięcia jest wiele a władzę wykonawczą ma jedna osoba. Prowadzenie wysokiej jakości bloga firmowego wymaga kolejnego poświęcenia no i trzeba być do tego w stu procentach przekonanym.

Korzyści prowadzenia firmowego bloga

O niektórych korzyściach content marketingu już wspomniałem. Bądźmy jednak rzetelni i zbierzmy to w całość:

  1. Kreowanie marki firmy lub marki osobistej. Wybór tematów oraz sama treść artykułów odróżnia twoją firmę od konkurencji. Sam fakt prowadzenia bloga firmowego już wiele mówi a tylko pomyśl co może dać wysokiej jakości treść. Jest to prezentacja, która przyciągnie dokładnie takich klientów z którymi dobrze ci się współpracuje. Dzięki wpisom blogowym możesz opowiadać historię twojej firmy lub to jakie masz pomysły na nadchodzące zmiany w branży.
  2. Widoczność strony firmowej w wyszukiwarce – Twoi przyszli klienci trafiają na twoją stronę zupełnie przypadkowo jeszcze zanim podejmują decyzję o zakupie produktu/usługi. Jeżeli treść jest bardzo dobra część tych przypadkowych wizyt zmienia się w zapytania ofertowe a cześć z nich to sprzedaż. Pamiętaj, że za dobre pozycje organiczne i same kliki nie płacisz tak jak w przypadku płatnej reklamy.wynik prowadzenia bloga firmowego
  3. Lepsze pozycje w wyszukiwarce całej strony firmowej – w nagrodę za dobre artykuły cała twoja strona osiąga lepsze pozycje w wyszukiwarce, to dlatego warto prowadzić firmowego bloga nawet w ramach sklepu internetowego. Twoje produkty będą wyżej od produktów konkurencji jeżeli masz w tej samej domenie naprawdę dobrego bloga, na którym jest ruch z naturalnym zachowaniem użytkowników.
  4. Uczciwe i darmowe linki pozycjonujące – ilość linków pochodzących z tematycznych serwisów pozytywnie wpływa na pozycje twojej strony. Jest to też dobre źródło pozyskiwania ruchu. Bardzo dobrej jakości treść spowoduje, że zupełnie obce dla ciebie osoby będą pozycjonować twoją stronę – dzieląc się linkiem do twojego artykułu na forach lub innych blogach na których są zaangażowani. Pisałem o tym fenomenie więcej w artykule o tym jak pozyskiwać linki.
  5. Więcej okazji na podzielenie się linkiem – nawet jeżeli twoja strona firmowa generuje mały ruch, wysokiej jakości artykuł to dobra okazja do podzielenia się linkiem na innych stronach internetowych powiązanych tematyką.
  6. Możliwość bezpośredniej komunikacji w komentarzach – jeżeli nabierzesz wprawy i zdecydujesz się na opcję komentowania wpisów, możesz odpowiadać na nurtujące twoich przyszłych klientów pytania a cały efekt blogowania będzie spotęgowany bo będzie bardziej autentyczny a treść będzie się dopasowywać do potrzeb internautów.
  7. Pisanie na tematy branżowe rozwija umiejętności sprzedażowe – od jakiegoś czasu zauważyłem, że odkąd piszę o stronach www lepiej się wysławiam w tematach branżowych i w e-mailach bez używania anglojęzycznej lub fachowej terminologii.
  8. Możliwość prowadzenia firmowych kampanii – na początku szanse są małe ale wraz z rozwojem twojej strony twój głos coraz bardziej się liczy. Przeprowadzisz ankietę na większej grupie osób lub otrzymasz więcej zgłoszeń do konkursu.
  9. Metoda reklamy, którą bardzo trudno skopiować – jeżeli prowadzisz bloga firmowego systematycznie np. trzy lata to nowo powstająca strona to dla ciebie praktycznie żadna konkurencja. Nie są w stanie cię przegonić przynajmniej w kwestiach content marketingu.
  10. Inwestycja na lata – Jeżeli twój blog pozyskał klienta jesteś na dobrej drodze, po prostu skaluj efekt poprzez coraz lepszą treść. Jeżeli nie spoczniesz na laurach to jedyne co można przewidzieć to fakt, że tych klientów będzie tylko coraz więcej a pozycje będą coraz lepsze i z każdym następnym artykułem łatwiej będą osiągane.
  11. 100 razy lepsze niż profil na Facebooku – wpis na Facebooku czytają fani i co najwyżej ich znajomi, zwracasz uwagę na jeden dzień i po sprawie. Blog wypracowuje kontakty przez kilka lat a odbiorcami są użytkownicy wyszukiwarki Google.
  12. Możliwość zaprezentowania się z innej strony. Na stronie internetowej w działach „o firmie” lub „oferta” teksty mogą być czasem zbyt poważne i zbyt dopracowane. Na blogu możesz pokazać, że tak naprawdę to spoko z ciebie osoba.

Najlepsze praktyki

Nie popadajmy w perfekcjonizm ale też trzeba zwrócić uwagę, że blogów jest wiele z raz lepszymi a raz gorszymi tekstami. Poniżej zamieszczam listę z najlepszymi praktykami dotyczącymi prowadzenia firmowego bloga zarówno od strony edycyjnej jak i merytorycznej.

  1. Dostarczaj wysoką jakość – stwórz taki artykuł, który będzie stawiał twoją konkurencję w cieniu. Pisz konkretniej, obszerniej, zweryfikuj sprawy, które mogły ulec zmianie.
  2. Bądź na czasie – pisz o nowych trendach. Dajesz do zrozumienia, że cały czas jesteś w temacie i nie jesteś jeszcze na etapie odcinania kuponów.
  3. Miej swój styl – to bardzo ważne. Najlepiej jest konkurować z samym sobą a to osiągamy poprzez wypracowanie unikalnego stylu. Może to dotyczyć formy artykułów (np. czy są to infografiki czy tekst z ilustracjami). Czy artykuły są krótkie, w których sygnalizujesz problemy i zmuszasz o zastanowienia, czy są to wyczerpujące przewodniki?
  4. Postaraj się pisać regularnie – ale nie popadaj w kompulsję. Regularne postowanie to skuteczny sposób, który sprzyja zarówno pozycjom jak i zaangażowaniu twoich klientów, ale nie pisz kiedy nie masz na to ochoty. Spędzisz więcej czasu niż zazwyczaj a efekt będzie gorszy. Regularność w pisaniu jest szczegółem w porównaniu do tego jak istotna jest jakość tekstu.
  5. Pisz o tym co cię interesuje – tylko taka strategia spowoduje, że treść faktycznie będzie dobrej jakości a całe to blogowanie cię po krótkim czasie nie „wypali”. Ja na przykład nie umiałbym pisać krótkich artykułów w stylu „najlepsze moduły dla PrestaShop” albo byłoby to dla mnie nudne i upokarzające.
  6. Dotykaj ważniejszych tematów – pisanie o niuansach, które dotyczą małego odsetka osób może być stratą czasu. Pisz o rzeczach ważnych w twojej branży, które mogą dotyczyć znaczącego odsetka twoich klientów.
  7. Szczypta kontrowersji nie zaszkodzi.  Może wręcz pomóc w zdobywaniu czytelników. Mocny tekst tym bardziej jeżeli jesteśmy emocjonalnie zaangażowani w temat lepiej się pisze a po drugiej stronie ekranu z pewnością lepiej się go czyta.
  8. Pisz z głowy – to jest tak, że klawiatura pisze sama kiedy twojego pisania nie przerywa zerkanie na blogi konkurencji. Jeżeli nic ci nie przychodzi do głowy szukanie synonimów i odwracanie szyku zdania w obcym tekście nie ma najmniejszego sensu. To samo tyczy się tłumaczenia tekstu w obcym języku.
  9. Pisz pozytywnie – zamiast pisać o złych praktykach twojej konkurencji, pisz o twoich dobrych 🙂
  10. Ilustruj tekst – moje pierwsze posty w ogóle nie miały zdjęć a to ogromny błąd. Dodawaj własne ilustracje lub kupuj gotowe z serwisu Fotolia. Jeżeli tłumaczysz złożone zagadnienie, wspaniałym rozwiązaniem będą własne grafy i wykresy.
  11. Zadbaj o skład tekstu – używaj hierarchii, punktów, numeracji i podziału na bloki. To powoduje że treść jest łatwiejsza w czytaniu.
  12. Aktualizuj starsze wpisy – to przedłuży termin ważności twojego wpisu i rewelacyjnie wpłynie na SEO.

Błędy – czyli jak bloga nie prowadzić

Pewne praktyki spowodują, że trudniej osiągniesz jakikolwiek efekt a czytelnicy poczują, że coś jest nie tak.

  1. Zlecanie pisania tekstów  – bloga firmowego w „najgorszym przypadku” może pisać pracownik firmy z co najmniej kilkuletnim stażem. Brak oryginalności da się wyczuć na kilometr a zlecanie pisania artykułów na bloga w serwisach freelancerskich jest stratą pieniędzy i czasu. Bez urazy ale nie osiągniesz ani pozycji ani uwagi klientów bo niby skąd ma się wziąć jakościowy tekst skoro „dziś do napisania jeszcze jeden w którym płacą o 50 groszy więcej za każde 100 słów”?
  2. Tłumaczenie zagranicznych tekstów nie jest dobrym pomysłem a nawet jeżeli znasz język na poziomie C2 to jeszcze mamy różnice kulturowe. W każdym kraju mamy inny „mindset” branżowy np. inne kryteria zakupu okien ma przeciętny Amerykanin i oni też inaczej podchodzą do kwestii np. dietetyki czy edukacji. Lepiej napisać własny tekst.
  3. Używanie bardzo fachowego języka – twoja wiedza i doświadczenie to skarb ale postaraj się aby nawet osoby bez doktoratu go zrozumiały 🙂 O tym się rozpisałem w artykule: Jak pisać tekst na stronie?
  4. Dobieranie tematów pod SEO – czasem można się natknąć na porady, według których należy dobierać tematy pod to co wyszukują użytkownicy. To droga donikąd i już tłumaczę dlaczego. Po pierwsze: lepiej mieć pierwsze miejsce na mniej popularne frazy niż być gdzieś na drugiej stronie dla popularnych fraz. Po drugie: tytuł musi być przede wszystkim zgodny z treścią i chwytliwy. Tytułami przejmujmy się na stronach ofert i stronie głównej, o tym też pisałem w sztuczkach SEO.
  5. Pisanie tekstów pod algorytm wyszukiwarki – niestety bardzo częsta praktyka, która polega na takim posługiwaniu się słownictwem aby nasycić treść słowami kluczowymi byleby tylko łatwiej osiągnąć pozycje. Pamiętaj, że teksty piszemy dla ludzi a ich wysoka pozycja w wyszukiwarce ma być skutkiem ubocznym ich wysokiej jakości. Podejmowanie jakichkolwiek działań, które są wymierzone wyłącznie w manipulację pozycjami w wynikach wyszukiwania są niezgodne z oficjalnymi „Zasadami Dobrych Praktyk dla Webmasterów”. Stosowanie takiego sztucznego języka łatwiej zdemaskować i raczej ma negatywny wpływ na ogólne user experience bloga.

Jak mierzyć efekty działań?

Dobre narzędzie analityczne takie jak np. Google Analytics załatwi sprawę. Jeżeli przyjrzysz się takim metrykom jak unikalne odsłony, współczynnik odrzuceń, procent wyjść, długość trwania wizyty, źródło konwersji to dowiesz się czy teksty są dobre czy nie.

blog firmowy - analytics

Nie nastawiajmy się tak bardzo na efekty bo na te trzeba odpowiednio długo poczekać. Ja na przykład musiałem napisać kilkanaście artykułów by zdobyć jakąkolwiek atencję internautów a potem systematyczna korekta błędów i ciągła optymalizacja.

Jeżeli blog będzie systematycznie uzupełniany efekty w postaci większej ilości zamówień są o wiele lepszym wskaźnikiem niż jakieś tam wykresiki.

Co nas zwykle hamuje?

To co zwykle przy jakimkolwiek działaniu – lęki o obawy, że nie wyjdzie i że straci się cenny czas. W najgorszym przypadku zawsze można wszystko usunąć a nowe doświadczenie jest czymś pouczającym. Nie ukrywam, że do pisania jakiegokolwiek bloga trzeba się w jakiś sposób przełamać tym bardziej kiedy jeszcze nigdy przedtem nie mieliśmy do czynienia z pisaniem do publiki w Internecie. Jeżeli mamy zaś obawy w stylu „co powiedzą inni” rozwiązanie jest takie żeby zdać sobie sprawę, że tak naprawdę większość ludzi nie interesuje co tam mamy na stronie i co robimy.

Czasem spotkałem się z obawami, że blogiem firmowym edukujemy konkurencję i udostępniamy swoje know-how. Tutaj sprawa jest prosta do rozwiązania – nie trzeba pisać wszystkiego.

Kwestie techniczne i rola optymalizacji

Nawet najlepsze teksty nie wypracują efektów bez odpowiedniej optymalizacji strony www. Jeżeli na co dzień nie zajmujesz się pozycjonowaniem zleć usługę optymalizacji bloga – no przecież wiesz kogo mam na myśli ;). Zobacz ile elementów wpływa na pozycję w wyszukiwarce w artykule: czynniki rankingowe SEO.

  1. Zadbaj o poprawną semantykę kodu bloga. Musisz wiedzieć do czego służy article, section, aside, paragraf. Tego typu elementy powodują że treść jest lepiej zorganizowana.
  2. Poprawnie używaj linkowania wewnętrznego – z tagów i kategorii trzeba się nauczyć korzystać. Tego się nie robi na wyczucie lub na zasadzie „im więcej tym lepiej”.
  3. Nie korzystaj z szablonów. Jeżeli twoja strona jest stworzona przy użyciu jakiegoś gotowego szablonu WordPress za 29 dolarów (lub co gorsza darmowego), lepiej się zastanów czy nie lepiej najpierw stworzyć nową i konkretną stronę firmową.
  4. Mocny hosting – jeżeli klientów będzie przybywać, uważaj aby odpowiedniej jakości web hosting podołał zadaniu. czytaj więcej jak wybrać hosting do swoich potrzeb.
  5. Prędkość wczytywania – zadbaj aby strona z blogiem firmowym działała szybko. Sprawdź więcej w artykule przyspieszanie stron internetowych.
  6. Używaj danych strukturalnych. Ciągle trwają prace nad wykorzystaniem dany uporządkowanych w dobieraniu najtrafniejszych wyników do wyszukiwania. Czytaj więcej o danych strukturalnych.
  7. Wykorzystaj urządzenia mobilne. W najbliższych latach najlepszą inwestycją będzie stworzenie przyspieszonej strony mobilnej czyli „strony internetowej przyszłości”. Czytaj więcej w artykule: strony zgodne z technologią AMP.
  8. Używaj zoptymalizowanych ilustracji – już zaledwie 5 źle wklejonych zdjęć może zmarnować wszystkie nasze wysiłki optymalizacyjne. Zadbaj aby twoja strona była wyposażona w CMS optymalizująca format, rozmiar i kompresję zdjęć.
  9. Testuj stronę internetową. O tym jak testować strony i blogi pisałem w artykule: Jakość stron WWW.
  10. Nie spamuj – potencjał nawet najlepszych tekstów można zepsuć poprzez nieudolne pozycjonowanie. Wystrzegaj się nieuczciwych praktyk a przede wszystkim „fachowców”, którzy za kilkadziesiąt złotych miesięcznie obiecują wypozycjonować twojego bloga firmowego tanimi sztuczkami.

Promocja bloga firmowego

Do promocji bloga firmowego możesz wykorzystać już znane techniki promocji strony internetowej a blog firmowy to właśnie ten element, który pozwoli przenieść wszystkie działania związane z promocją strony na wyższy poziom.

  1. Wyszukiwarka internetowa – to jest oczywiste, dobre pozycje przyjdą same z czasem a przyspieszyć efekty pomoże odpowiednia optymalizacja SEO.
  2. Social media – nowy artykuł to świetna okazja do zakomunikowania tego na Facebooku, Instagramie itp. Zwróć uwagę, że rozwój bloga to także więcej przydatnej treści na twoim fanpage.
  3. Inne blogi – za pomocą pozytywnego feedbacku z linkiem do twojej strony, pewnie zwrócisz uwagę niejednego czytelnika.
  4. Katalogi stron – jeżeli odpowiednio przygotujesz wizytówkę, zarejestrujesz wejścia także z tego medium.
  5. Płatna reklama w Social Media – jeżeli masz świetny artykuł warto wydać te kilkadziesiąt złotych za kilka tysięcy wejść, które kto wie, może będą początkiem owocnej współpracy.
  6. Wpisy gościnne – jeżeli masz fajne relacje z kimś kto już ma bloga firmowego, możesz poprosić go o krótką wzmiankę o twoim blogu.
  7. Fora branżowe – kiedy jest dobra okazja możesz podzielić się linkiem do artykułu na temat związany z głównym wątkiem.
  8. Newsletter to bardzo fajne narzędzie. Dzięki temu, twoi czytelnicy będą stale informowani o nowych artykułach. Jendak nie przesadzaj z częstotliwością mailowania.

Lista inspiracji do tematów

Niektóre tematy mają większy potencjał na zdobycie wartościowych linków i lepiej angażują czytelników. Czasem jest też tak, że chcielibyśmy pisać ale nie wiemy o czym. Wtedy możesz zerknąć na poniższą listę inspiracji tematów, które można poruszyć na blogu firmowym.

  1. Odpowiadaj na pytania, które najczęściej zadają Twoi klienci.
  2.  Komentuj nowości i wydarzenia, a szczególnie zmiany w prawie, premiery, sukcesy twojej firmy lub partnerów.
  3. Stwórz przewodniki, np. jak poskładać komplet w całość, jak wymienić kartę, itd. Można wtedy odsyłać do nich swoich klientów.
  4. Obalaj mity branżowe, szczególnie te, które często przytaczają w rozmowie klienci – to daje wiele satysfakcji.
  5. Pisz o swoich produktach, a szczególnie o tych, które wiesz, że długo będą w sprzedaży.
  6. Edukuj klientów aby podejmowali bardziej świadomych wyborów
  7. Redaguj listy TOP, np. 10 pomysłów na…
  8. Własne analizy i badania – to ogromna szansa na zdobycie wartościowych linków.
  9. Porównanie produktów, które są dostępne w twoim sklepie.
  10. Twórz syntezy tematów – kiedy temat jest zwykle poruszany wyrywkowo, zbierz wszystko w całość i zrób dobre opracowanie problemu.

Podsumowanie

Wpis na Facebooku żyje co najwyżej jeden dzień i to w obrębie twoich fanów. Artykuł na blogu firmowym kilka lat a odbiorcą są dosłownie wszyscy zainteresowani danym tematem internauci. Zastanów się czy nie lepiej rozwinąć posty w pełnowartościowe artykuły?

Mam nadzieję, że zastosowanie niniejszych porad, przyda się w rozwijaniu twojego bloga firmowego. Za niedługo już czwarta rocznica mojego pierwszego wpisu na blogu firmowym – tych starszych specjalnie nie usuwałem. Prześledź jak zmieniała się jakość poszczególnych wpisów.

Pamiętaj, że niezależnie od skali twojego przedsięwzięcia, w kwestiach technicznych zawsze możesz na mnie liczyć, zarówno w ramach doradztwa, usług optymalizacji jak i odnowienia lub stworzenia nowej strony internetowej z blogiem dla twojej firmy.

Źródła

Jak prowadzić bloga firmowego?
4.8 (96.54%) głosów: 52

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail

CSS Light Web Gallery