Web Design Blog / Programowanie:

Projekty autorstwa jednego programisty

Data publikacji: 23 października 2018

Zazwyczaj jest tak, że kiedy wyobrażamy sobie proces powstawania popularnej gry komputerowej, portalu internetowego wartego kilka milionów dolarów czy systemu operacyjnego widzimy oczyma wyobraźni duże pomieszczenia z grupą wąsko wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie specjalistów (od architektów IT, kierownictwo i całą grupę programistów) wpatrzonych w monitory, którzy pracują według jakiejś skomplikowanej metodyki zarządzania projektami.

Od dawna uznaje się większą wartość (np. na rynku pracy) wąskiej i bardzo selektywnej specjalizacji niż szerokiej wiedzy co powoduje, że możemy być z góry przekonani o wyższej jakości efektu pracy grupy niż jednego człowieka renesansu.

Wbrew temu wyobrażeniu istnieje wiele znanych projektów, stworzonych przez jednego informatyka / projektanta, które odniosły światowy sukces. Jak to jest możliwe? Według mnie to nic nadzwyczajnego jeżeli posiada się odpowiednie know-how i motywację. Co stoi na przeszkodzie?

Poniżej lista kilku projektów (w tym gry i portale internetowe) stworzone lub zapoczątkowane przez jednego programistę / designera.

Minecraft | autor: Markus “Notch” Persson

Gra komputerowa typu survival o tzw. otwartym świecie. Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów w losowo generowanym świecie. Gracz może zbierać surowce, wytwarzać przedmioty oraz atakować różne istoty. Jeszcze przed oficjalną premierą gra zdobyła dużą popularność i liczne nagrody. Co roku odbywa się konwent MineCon, na którym fani gry mogą się spotkać i wspólnie zagrać. Sukces gry spowodował, że zaczęto sprzedawać związane z nią przedmioty np. książki, zabawki, tematyczne klocki Lego.

DuckDuckGo | autor: Gabriel WeinBerg

Duck Duck Go to wyszukiwarka internetowa, w której nacisk położono na prywatność użytkowników. Podobno DuckDuckGo nie zbiera jakichkolwiek informacji o samych użytkownikach i nie agreguje zapytań ani nie profiluje użytkowników. Wyszukiwarka została stworzona przy użyciu open-source’owych rozwiązań takich jak ngix, FreeBSD, Memcached, PostgreSQL.

W związku z niedawnymi incydentami wycieków danych z „mainstreamowych” narzędzi i serwisów społecznościowych, DuckDuckGo stale zyskuje nowych użytkowników. Znajduje się już w TOP 500 najpopularniejszych stron internetowych.

Lost Soul Aside | autor: Yang Bing

Lost Soul Aside to komputerowa gra akcji stworzona przez Yanga Binga, który pierwotnie stworzył grę jako test, przed podjęciem decyzji o stworzeniu właściwej wersji gry. Koncepcja została zainspirowana początkową wersją Final Fantasy XV i jej mechaniką teleportacji. Odbiorcy internetowi byli pod tak wielkim wrażeniem, że Sony i Epic Games skontaktowali się z nim, aby pomóc w pracy nad projektem. Sony wyłożyło środki na rozwój gry w zamian za czasową wyłączność na platformę PS4 (tzw. exclusive) i dostał 10 osobowy zespół, który pomógł w rozwoju gry. Oficjalna premiera jest zaplanowana na 2019 rok.

Urban Doctionary | autor: Aaron Peckham

Internetowy słownik slangowych słów i zwrotów. Portal został założony w 1999 roku przez Aarona Peckhama, gdy był jeszcze studentem informatyki na California Polytechnic State University. Uruchomił witrynę, aby porównać slang miejski używany przez studentów w różnych częściach Kalifornii. Poprzednio stworzył fałszywą wersję wyszukiwarki Ask Jeeves podczas studiów w Cal Poly, ale zamknął stronę internetową po otrzymaniu listu o naruszeniu. Stworzył Urban Dictionary początkowo jako parodię rzeczywistych słowników, które jego zdaniem były zbyt poważne.

Przez pierwsze pięć lat strona generowała dochody bez osiągania zysków, ale nie poniosła żadnych kosztów. W 2003 roku witryna zyskała szerszą uwagę po tym, jak artykuł informacyjny ujawnił, że sędziowie z Wielkiej Brytanii wykorzystali Urban Dictionary, aby pomóc im w sprawie dotyczącej dwóch raperów (sędziowie bezskutecznie próbowali zrozumieć język slangowy, z którego korzystali raperzy).

eBay | autor: Pierre Omidyar

Serwis aukcyjny, którego nie trzeba nikomu przedstawiać.

GMail | autor: Paul Buchheit

Gmaila też nie trzeba przedstawiać, jest to serwis webmail, oferowane bezpłatnie przez Google. W czerwcu 2013 roku miał 678 mln użytkowników na całym świecie.

Programista Paul Buchheit rozpoczął pracę nad Gmailem w 2001 roku. Przy okazji stworzył także… prototyp Google AdSense. W 2006 odszedł z pracy na rzecz Google i stworzył serwis społecznościowy FriendFeed, który sprzedał Facebookowi 🙂

Linux | autor: Linus Torvalds

Linus Torvalds zapoczątkował całą rodzinę systemów operacyjnych opartych na jądrze Linux. Kod źródłowy Linuxa jest otwarty i może być dowolnie wykorzystywany, modyfikowany i rozpowszechniany.

Od kwietnia 2017 Linux jest najpopularniejszym systemem na świecie, dlatego że system Android bazuje właśnie na systemie Linux.

Fiński programista rozpoczął pracę nad swoim dziełem w 1991 roku. Był to nieduży projekt hobbystyczny, którego założeniem było stworzenie wolnego systemu operacyjnego, przeznaczonego dla procesorów typu i386 oraz i486. Linus Torvalds stworzył jądro, dalszy rozwój był rozwijany i finansowany przez Projekt GNU.

BitTorrent | autor: Bram Cohen

BitTorrent czyli nic innego jak „torrenty”. Sposób wymiany i dystrybucji plików przez internet, które odciąża główny serwer tworząc połączenia pomiędzy użytkownikami sieci.

Amerykański programista Bram Cohen stworzył protokół i oprogramowanie w 2002 roku i zaprezentował go na zlocie programistów CodeCon w San Francisco. Projekt jest rozwijany od 2004 w ramach jego firmy BitTorrent.

War Storm | autor: Incognito (Swallow Islands personal studio)


Znowu gra komputerowa. Tym razem typu FPS stworzona przy użyciu silnika Unreal Engine 3. Nie znalazłem nazwiska chińskiego twórcy. Gra została wydana w Maju 2014.

Podsumowanie

Artykuł stworzyłem aby zainspirować każdego kto ma ciekawy pomysł, aby działać. Programowanie to tak naprawdę przypisanie, wyrażenia warunkowe i pętle while. Jeżeli mamy odpowiednią dawkę motywacji jesteśmy w stanie stworzyć to co nam siedzi w głowie.

Stworzenie gry komputerowej, na PC, telefony lub konsole wymaga opanowana narzędzi takich jak np. Unreal Engine i podstawowy zmysł projektowania i znajomość mechanik gier.

Stworzenie serwisu / portalu internetowego wymaga umiejętności zapisania danych do bazy danych i odczytania danych z bazy danych. Można się tego nauczyć w  jeden wieczór zakładając, że znamy podstawy tworzenia szablonów w HTML.

Jak projekt się rozwinie i będzie zdobywał zainteresowanie będzie wtedy sens inwestować pieniądze, rozwijać oprogramowanie i optymalizować go do większej skali.

Projekty autorstwa jednego programisty Projekty autorstwa jednego programisty 4.7 na 5 na podstawie 11 ocen Projekty autorstwa jednego programisty


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz