Web Design Blog / Programowanie:

Projekty autorstwa jednego programisty

Zazwyczaj jest tak, że kiedy wyobrażamy sobie proces powstawania popularnej gry komputerowej, portalu internetowego wartego kilka milionów dolarów czy systemu operacyjnego widzimy oczyma wyobraźni duże pomieszczenia z grupą wąsko wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie specjalistów (od architektów IT, kierownictwo i całą grupę programistów) wpatrzonych w monitory, którzy pracują według jakiejś skomplikowanej metodyki zarządzania projektami.

Od dawna uznaje się większą wartość (np. na rynku pracy) wąskiej i bardzo selektywnej specjalizacji niż szerokiej wiedzy co powoduje, że możemy być z góry przekonani o wyższej jakości efektu pracy grupy niż jednego człowieka renesansu.

Wbrew temu wyobrażeniu istnieje wiele znanych projektów, stworzonych przez jednego informatyka / projektanta, które odniosły światowy sukces. Jak to jest możliwe? Według mnie to nic nadzwyczajnego jeżeli posiada się odpowiednie know-how i motywację. Co stoi na przeszkodzie?

Poniżej lista kilku projektów (w tym gry i portale internetowe) stworzone lub zapoczątkowane przez jednego programistę / designera.

Minecraft | autor: Markus “Notch” Persson

Gra komputerowa typu survival o tzw. otwartym świecie. Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów w losowo generowanym świecie. Gracz może zbierać surowce, wytwarzać przedmioty oraz atakować różne istoty. Jeszcze przed oficjalną premierą gra zdobyła dużą popularność i liczne nagrody. Co roku odbywa się konwent MineCon, na którym fani gry mogą się spotkać i wspólnie zagrać. Sukces gry spowodował, że zaczęto sprzedawać związane z nią przedmioty np. książki, zabawki, tematyczne klocki Lego.

DuckDuckGo | autor: Gabriel WeinBerg

Duck Duck Go to wyszukiwarka internetowa, w której nacisk położono na prywatność użytkowników. Podobno DuckDuckGo nie zbiera jakichkolwiek informacji o samych użytkownikach i nie agreguje zapytań ani nie profiluje użytkowników. Wyszukiwarka została stworzona przy użyciu open-source’owych rozwiązań takich jak ngix, FreeBSD, Memcached, PostgreSQL.

W związku z niedawnymi incydentami wycieków danych z „mainstreamowych” narzędzi i serwisów społecznościowych, DuckDuckGo stale zyskuje nowych użytkowników. Znajduje się już w TOP 500 najpopularniejszych stron internetowych.

Lost Soul Aside | autor: Yang Bing

Lost Soul Aside to komputerowa gra akcji stworzona przez Yanga Binga, który pierwotnie stworzył grę jako test, przed podjęciem decyzji o stworzeniu właściwej wersji gry. Koncepcja została zainspirowana początkową wersją Final Fantasy XV i jej mechaniką teleportacji. Odbiorcy internetowi byli pod tak wielkim wrażeniem, że Sony i Epic Games skontaktowali się z nim, aby pomóc w pracy nad projektem. Sony wyłożyło środki na rozwój gry w zamian za czasową wyłączność na platformę PS4 (tzw. exclusive) i dostał 10 osobowy zespół, który pomógł w rozwoju gry. Oficjalna premiera jest zaplanowana na 2019 rok.

Urban Doctionary | autor: Aaron Peckham

Internetowy słownik slangowych słów i zwrotów. Portal został założony w 1999 roku przez Aarona Peckhama, gdy był jeszcze studentem informatyki na California Polytechnic State University. Uruchomił witrynę, aby porównać slang miejski używany przez studentów w różnych częściach Kalifornii. Poprzednio stworzył fałszywą wersję wyszukiwarki Ask Jeeves podczas studiów w Cal Poly, ale zamknął stronę internetową po otrzymaniu listu o naruszeniu. Stworzył Urban Dictionary początkowo jako parodię rzeczywistych słowników, które jego zdaniem były zbyt poważne.

Przez pierwsze pięć lat strona generowała dochody bez osiągania zysków, ale nie poniosła żadnych kosztów. W 2003 roku witryna zyskała szerszą uwagę po tym, jak artykuł informacyjny ujawnił, że sędziowie z Wielkiej Brytanii wykorzystali Urban Dictionary, aby pomóc im w sprawie dotyczącej dwóch raperów (sędziowie bezskutecznie próbowali zrozumieć język slangowy, z którego korzystali raperzy).

eBay | autor: Pierre Omidyar

Serwis aukcyjny, którego nie trzeba nikomu przedstawiać.

GMail | autor: Paul Buchheit

Gmaila też nie trzeba przedstawiać, jest to serwis webmail, oferowane bezpłatnie przez Google. W czerwcu 2013 roku miał 678 mln użytkowników na całym świecie.

Programista Paul Buchheit rozpoczął pracę nad Gmailem w 2001 roku. Przy okazji stworzył także… prototyp Google AdSense. W 2006 odszedł z pracy na rzecz Google i stworzył serwis społecznościowy FriendFeed, który sprzedał Facebookowi 🙂

Linux | autor: Linus Torvalds

Linus Torvalds zapoczątkował całą rodzinę systemów operacyjnych opartych na jądrze Linux. Kod źródłowy Linuxa jest otwarty i może być dowolnie wykorzystywany, modyfikowany i rozpowszechniany.

Od kwietnia 2017 Linux jest najpopularniejszym systemem na świecie, dlatego że system Android bazuje właśnie na systemie Linux.

Fiński programista rozpoczął pracę nad swoim dziełem w 1991 roku. Był to nieduży projekt hobbystyczny, którego założeniem było stworzenie wolnego systemu operacyjnego, przeznaczonego dla procesorów typu i386 oraz i486. Linus Torvalds stworzył jądro, dalszy rozwój był rozwijany i finansowany przez Projekt GNU.

BitTorrent | autor: Bram Cohen

BitTorrent czyli nic innego jak „torrenty”. Sposób wymiany i dystrybucji plików przez internet, które odciąża główny serwer tworząc połączenia pomiędzy użytkownikami sieci.

Amerykański programista Bram Cohen stworzył protokół i oprogramowanie w 2002 roku i zaprezentował go na zlocie programistów CodeCon w San Francisco. Projekt jest rozwijany od 2004 w ramach jego firmy BitTorrent.

War Storm | autor: Incognito (Swallow Islands personal studio)


Znowu gra komputerowa. Tym razem typu FPS stworzona przy użyciu silnika Unreal Engine 3. Nie znalazłem nazwiska chińskiego twórcy. Gra została wydana w Maju 2014.

Podsumowanie

Artykuł stworzyłem aby zainspirować każdego kto ma ciekawy pomysł, aby działać. Programowanie to tak naprawdę przypisanie, wyrażenia warunkowe i pętle while. Jeżeli mamy odpowiednią dawkę motywacji jesteśmy w stanie stworzyć to co nam siedzi w głowie.

Stworzenie gry komputerowej, na PC, telefony lub konsole wymaga opanowana narzędzi takich jak np. Unreal Engine i podstawowy zmysł projektowania i znajomość mechanik gier.

Stworzenie serwisu / portalu internetowego wymaga umiejętności zapisania danych do bazy danych i odczytania danych z bazy danych. Można się tego nauczyć w  jeden wieczór zakładając, że znamy podstawy tworzenia szablonów w HTML.

Jak projekt się rozwinie i będzie zdobywał zainteresowanie będzie wtedy sens inwestować pieniądze, rozwijać oprogramowanie i optymalizować go do większej skali.

Projekty autorstwa jednego programisty
4.7 (93.33%) głosów: 3

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail