Web Design Blog / Promocja:

Od czego zależy pozycja w Google?

Od czego zależy pozycja w wyszukiwarce? Od wielu czynników :). No powiem szczerze, długo zabierałem się do stworzenia tego wpisu. Warto być na bieżąco i śledzić temat, pamiętaj, że działania nastawione wyłącznie na pozycję strony są sprzeczne z zasadami. Dostarczając treści wysokiej jakości dobre pozycje są osiągane automatycznie.

Nie ma się co oszukiwać, algorytm Google zawsze będzie owiany tajemnicą. Mówię oczywiście o szczegółowych mechanizmach bo wiele o samych założeniach algorytmu mówi wprost samo Google.

Co tam się wymienia? A no, wysoka jakość zawartości strony, dostępność i ogólna sława naszej stronki na innych stronach w mediach społecznościowych itd. Tak naprawdę sprawa jest bardziej złożona. W tym wpisie opisuję w większości swoje doświadczenia i obserwacje oraz często pojawiające się publikacje odnośnie przyczyn sukcesów i porażek w wynikach wyszukiwania Google.

Czynniki podzielę na trzy sztuczne kategorie na podstawie tego jak duży wpływ mają na zmianę pozycji naszej strony w rankingu. No to jedziemy!

Czynniki mające duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce

Tytuł strony <title>

Bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie. Większość wejść z wyszukiwań (dotyczy stron, którymi się opiekuję) jest skutkiem indywidualnie i trafnie dobranego tytułu strony w znaczniku title.  Można dojść do jednego wniosku płynącego z tego faktu, łatwiej jest pozycjonować na konkretne frazy strony z podstronami. To dlatego strony typu One-Page trudnej pozycjonować.

Nagłówki strony <h1>, <h2>

Równie istotny impakt na pozycję. Im wyżej w hierarchii tym większy wpływ. Idealną sytuacją jest kiedy nagłówek zawiera słowa kluczowe, które są bezpośrednio w treści, którą dotyczy. W dużym uogólnieniu, informacje na stronach internetowych mają być zorganizowane tak jak treść w książkach, tam mamy logiczny podział na rozdziały, podrozdziały, działy itd.. To dlatego mówi się, że treść na stronie ma być zaprojektowana. Chodzi po prostu o spełnienie analogii treści strony internetowej do książki lub publikacji naukowej.

Użyteczność treści

Czyli wypadkowa jakości treści, sposobu prezentacji treści i wiarygodności. Innymi słowy teksty, które są sensowne i mogą się do czegoś przydać są wysoko w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki cały czas udoskonalają sposób selekcji takich treści i to właśnie wysiłek skierowany w kierunku tworzenia czegoś przydatnego wydaje się być najlepszą inwestycją pod kątem SEO. Strona firmowa też może być przydatna, wystarczą wyczerpujące opisy, poradniki i np. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Meta-opis strony

Czyli meta description może nie aż tak istotny jak poprzednie elementy – czyli tytuł i nagłówki, ale odgrywa istotną rolę w trakcie ustalania stopnia dopasowania stron do danych słów kluczowych.

Nasycenie treści słowem kluczowym

Ma spore znaczenie. Jeżeli jednak dane słowo kluczowe będzie występowało zbyt często na tyle, że treść wyda się sztuczna dla algorytmu, strona padnie ofiarą filtra, lub działań ręcznych moderatora, który sprawdzi jakość treści po odebraniu sygnałów o potencjalnym spamie… np. od naszej szanownej konkurencji  😉

Ilość tekstu i innych treści

Im obszerniejszy artykuł, tym większe prawdopodobieństwo, że zwykle będzie zajmował lepsze miejsca w wynikach. Logiczne, skoro coś szerzej i dokładniej opisujemy załączając przy tym obrazy lub multimedia, treść jest dla algorytmu lepiej i staranniej przygotowana. Potwierdzeniem tej prawidłowości mogą być chociażby ilości wyświetleń artykułów z mojego bloga.

Aktualizowanie treści

Bardzo istotny czynnik. Im bardziej widoczne zmiany i większe aktualizacje tym lepiej. Lepiej jednak nic nie publikować niż publikować słaby kontent. Należy przede wszystkim unikać wielomiesięcznych przestojów na witrynie. Ma spory wpływ na autorytet witryny.

Prędkość działania strony

Mój ulubiony temat. Nie ma co się powtarzać. Często przeze mnie opisywany czynnik zarówno wysokich pozycji jak i zaangażowania użytkowników: Prędkość działania strony. O tym jak diagnozować problemy ze zbyt długim czasem odpowiedzi oraz jakie kroki zwykle podejmuję aby go zminimalizować na tworzonych lub optymalizowanych przeze mnie stronach poruszyłem w artykule: Optymalizacja stron www. Czynnik przybiera na sile przy omawianiu technologii mobilnych.

Oryginalność treści

Krytyczny czynnik, bowiem plagiaty z innych stron lub powielanie tych samych treści w różnych miejscach są błyskawicznie wychwytywane i strona dostaje karę w postaci gorszych pozycji. Jeżeli już musisz wykorzystać coś z innej strony stosuj parafrazy, kopiuj-wklej to internetowe samobójstwo, nie żartuję.

Linki z zewnątrz

Oczywiście, jeden z najważniejszych elementów rankingowych ale uwaga! Lepiej mieć 3 bardzo dobre linki niż 100 byle jakich. Jakie linki są dobre? Linki z wysokiej jakości serwisów, które są dodatkowo ze sobą związane tematycznie. Słabe linki mogą wręcz szkodzić dlatego nie radzę chodzić na skróty. A tak wygląda przepis na internetowe samobójstwo z wykorzystaniem fachowców od pozycjonowania za 15 zł z Allegro:

Linki z allegro

Responsive Web Design

Od dwóch lat wiadomo, że stosowanie układów elastycznych poprawia pozycję w wyszukiwarce a strony oparte o przestarzałe technologie np. Flash, są nawet eliminowane z rankingu. Na urządzeniach mobilnych różnica jest ogromna nawet zaznaczona w wyszukiwaniach.

responsive web design studio

Już wkrótce ta sama sytuacja może dotyczyć stron wykonanych zgodnie ze standardem przyspieszonych stron mobilnych AMP.

SERP CTR

Współczynnik CTR w SERP. Innymi słowy, strony częściej klikane w wynikach wyszukiwania są wyżej pozycjonowane. Co za tym idzie? Warto ułożyć zachęcający do kliknięcia konkretnie brzmiący tytuł, URI i meta opis.

pozycja w wyszukiwarce-tytul-uri-metaopis

Google samo wybiera urywek treści, w którym znajduje się treść będąca dopasowaniem do zapytanej frazy. Dzieje się tak, kiedy meta description nie zostanie zdefiniowane.

Jakość serwera

Wpływa na szybkość działania strony a poprzez mechanizm geolokalizacji decyduje czy dana strona będzie wysoko w wynikach dla Internautów łączących się z poszczególnych krajów. Podczas wizyty robotów Google, serwer nie może dać nawet najmniejszego znaku wskazującego na jego obciążenie. Kolejna sprawa to czy serwer dysponuje szyfrowaniem SSL o odpowiedniej sile.

Końcówka domeny czyli .pl, .com, itd…

Krajowa końcówka domeny poprawia pozycję w wyszukiwarce ale za to nieznacznie ogranicza osiąganie wysokich pozycji za granicą. Innymi słowy pozycjonując stronę dla odbiorców z Polski, warto zainwestować w domenę z końcówką .pl.

Ruch na stronie

Oczywiście, że często to właśnie sama pozycja jest powodem dużego ruchu. To działa też w drugą stronę i jest to jak najbardziej uzasadnione. Jeżeli posiadamy narzędzia analityczne na stronie i odnotowują one spory ruch dają one sygnał wyszukiwarce aby ta ewaluowała je w rankingu jako bardziej wartościowe no bo w końcu są użyteczne. To dlatego narzędzia analityczne są wymieniane w audytach – samo posiadanie kodu na stronie nic nie daje – dopiero odnotowany naturalny ruch jest elementem rankingowym. To dlatego warto tworzyć wysokiej jakości blogi i udostępniać przydatne narzędzia na swojej stronie internetowej.

Czynniki mające średni wpływ na pozycję w wyszukiwarce

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne czyli linki w obrębie danej strony mają duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Linkując do danej podstrony własnego serwisu dajemy do zrozumienia wyszukiwarkom, że dana strona jest ważna dlatego będzie oceniana wyżej. Wpływ linkowania wewnętrznego rośnie proporcjonalnie do wzrostu reputacji zarówno naszej strony jak i samej domeny.

Design strony

Istotne z punktu widzenia wyszukiwarki jest to jak wygląda strona. Oczywiście nie zajmuje się ona tym czy strona jest designerska, ładna czy przeciętna. Wyszukiwarka „wie”, czy kolorystyka jest dobrana w sposób konwencjonalny, czy tekst jest czytelny, czy odpowiedni dobrano rozmiar tekstu, czy interfejs wykonano prawidłowo, np. czy odległość pomiędzy przyciskami jest prawidłowa. Nie wierzycie? Sprawdźcie narzędzia Google PageSpeed Insights.

Wiek strony i domeny

Logiczne jest, że im starsza strona tym większym zaufaniem będzie się cieszyć ze strony robotów. Utrzymanie strony i domeny kosztuje, czyli ktoś w nią inwestuje, skoro wiele lat ktoś w nią inwestuje musi być wartościowa. O ile wiek samej domeny nie jest aż tak bardzo istotny, znaczenie ma wiek samej strony czyli jak długo istnieje w indeksie wyszukiwarki i kiedy pojawiły się do niej linki na innych stronach. Nie jest to jednak czynnik, który ma decydujące znaczenie czego dowodem mogą być stosunkowo świeże stronki, które wygrywają w wynikach ze starszymi witrynami  o podobnej jakości. Na potwierdzenie filmik z kanału Google Webmasters.

Słowa kluczowe w domenie

Uzasadnienie tego jest bardzo oczywiste. Google pogrubia słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania tak jak to robi z wyświetlanymi wyrywkami w treści lub w meta opisie strony (ang. meta description). Na potwierdzenie zdjęcie.

slowa kluczowe w domenie

 

Słowa kluczowe w adresie

Bardzo podobna kwestia, tym razem jednak  mamy do czynienia z całym URL do danej strony, czyli subdomeną, katalogami a nawet nazwą pliku.

slowa kluczowe w url

Korzystnie dla nas, jeżeli słowa kluczowe biorą się ze ścieżki a nie z nazwy samego pliku. Upychanie na siłę slow kluczowych w nazwie pliku jest praktyką, która wygląda dosyć spamersko. Na potwierdzenie kolejny filmik z Google Webmasters

Linki do przydatnych stron

Skoro linkujesz do przydatnych stron, jesteś po stronie internetowego dobra 😉 Google faworyzuje strony, które odsyłają do serwisów wysokiej jakości. To dlatego warto np. zamieszczać przypisy w postaci linków, lub po prostu wskazać internautom miejsca do szerszej eksploracji omawianego na stronie tematu.

Konta społecznościowe

Strony o wysokiej reputacji mają konta społecznościowe z dużą ilością lajków, plusów, fanów itd…

Stosowanie certyfikatu SSL

Stosowanie protokołu HTTPS ma pozytywny wpływ na pozycję w SERP. Temat, który już omawiałem: Certyfikat SSL a wpływ na pozycjonowanie oraz zalety certyfikatów SSL. Pamiętaj aby szyfrowanie miało odpowiednią siłę i aby certyfikat pochodził od sprawdzonej (popularnej) instytucji.

Nawigacja ścieżką czyli Breadcrumb

Są to linki typu „jesteś tutaj”. Umieszczamy zwykle nad zawartością podstrony lub w innym widocznym miejscu. Od razu możemy przejść do katalogów nadrzędnych. Sam element nie jest czynnikiem rankingowym ale przy okazji zapewniamy logiczne linkowanie wewnętrzne co jak wspomniałem ma spory wpływ.

breadcrums

Poprawność kodu HTML

Przez wielu przeceniany czynnik. Faktem jest, że strony po prostu powinny być poprawnie napisane koniec kropka. Mimo, że jakość kodu ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce nie przejmowałbym się paroma błędami czy ostrzeżeniami walidatora z punktu widzenia pozycjonowania. Czasem usunięcie błędów w jakimś szablonie jest czasochłonne i może wiązać się z modyfikacjami sporej partii kodu. O ile oczywiście dany błąd nie niesie komplikacji w użytkowaniu i czytelności strony, wolałbym czas poświęcić na usprawnienia w innych aspektach SEO.

Ilość podstron

Kwestia często podnoszona w różnego rodzaju analizatorach SEO. Sam fakt ilości podstron nie wpływa na ranking ale w przypadku treści o wysokiej jakości wpływa na autorytet i niejako pośrednio ma wówczas duży wpływ na pozycje. W serwisach z wieloma podstronami zwykle dostrzega się większy ruch z wyszukiwarki, no ale jest on oczywistym skutkiem większej ilości różnorodnej treści.

Okres odnowienia domeny

Wszystko zaczęło się od plotki jednego z amerykańskich rejestratorów. Jak każda kontrowersyjna nowinka w świecie SEO, wywołała ona tymczasowy szum na forach związanych z tą tematyką. Ostatecznie uznano, że okres odnowienia nie ma żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania. Warto zaznaczyć, że wyszukiwarki jak najbardziej analizuje tego typu dane. Potwierdzenie w tym filmiku:

Osobiście przetestowałem ten trik na swojej stronie i muszę przyznać, że równo po dacie „ostatnia modyfikacja domeny” pozycje lekko się polepszyły. Domenę odnowiłem na 5 lat i jak najbardziej być może jest to jeden wielki zbieg okoliczności, ale w każdym razie, przedłużenie domeny na pewno nie zaszkodzi pozycjom a w najgorszym przypadku zaoszczędzimy czas związany z opłacaniem rachunków na kolejne lata.

 

Czynniki mające mały wpływ na pozycję w wyszukiwarce

Dane strukturalne

Poprawne stosowanie an stronie internetowej danych strukturalnych może pomóc w pozycjonowaniu. Czytaj więcej o danych uporządkowanych.

Ortografia

Niepotwierdzony czynnik rankingowy. Według mnie fraza będąca przedmiotem zapytania szybciej się dopasuje do słowa kluczowego, niż do „slowa kulczowego”. Abstrahując, warto dbać o ortografię w internecie, szczególnie jeżeli chcemy być wiarygodni.

Mapa strony

Zamieszczenie w katalogu głównym mapy strony też jest często podnoszonym tematem. O ile jest to dobra praktyka, brak wyraźnych różnic w rankingu przed i po wygenerowaniu oraz zamieszczeniu mapy XML.

Regulamin i polityka prywatności

Posiadanie obu stron ma wpływ na wiarygodność strony. Qualidator brał pod uwagę ten czynnik w analizie automatycznej a treść polityki prywatności jest sprawdzana przy zgłoszeniu stron do oceny w WOT (Web Of Trust).

Połączenie z GWT lub Google Analytics

Sprawa kontrowersyjna, w moich testach nie wykryłem zależności. Niektórzy wskazują na delikatny boost lub szybsze indeksowanie witryn.

Podsumowanie

Pozycja strony firmowej w Google to sens życia dla wielu wydawców. Nic dziwnego, lepsza pozycja w Google to większa sprzedaż, lepsze zarobki i większy prestiż. Optymalizacja SEO jest bardzo ważnym elementem promocji witryn internetowych wielu jednak zapomina, że dopiero sprzężenie optymalizacji razem z analityką internetową tworzą synergię, którą nie sposób pokonać dodawaniem kolejnych znaczników lub zmniejszaniem zdjęć o kilka kilobajtów.

Źródła:

https://support.google.com/webmasters/answer/70897/?hl=en

https://support.google.com/webmasters/answer/35769/?hl=en

Od czego zależy pozycja w Google?
4.66 (93.17%) głosów: 123

Autor: (28 lat)

Pamiętaj, że służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy. Niech potwierdzeniem moich kompetencji będzie fakt, że jesteś na mojej stronie mimo, że jestem z całkiem innej części Polski ;)

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach płatnej usługi bez pośredniczących nastawionych wyłącznie na własny zysk agencji reklamowych.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail