Web Design Blog / SEO:

Aktualizacja treści na blogu a SEO

Jeżeli na blogu firmowym poruszamy ponadczasowe tematy, (a do takich tematów należą wszelkiego rodzaju poradniki i inne wartościowe wpisy) aktualizacja starszych artykułów może być nie raz bardziej korzystna pod wieloma względami od pisania nowego, podobnego artykułu.

Aktualizacja powiedzmy kilkuletnich treści pozwala łatwym sposobem podbić je w rankingu mówiąc wyszukiwarce coś w stylu:

„Zobacz, zaktualizowałem wpis, zawiera nadal aktualne informacje i zależy mi aby nadal go czytano”.

A wyszukiwarka na to:

„No w końcu, już chciałam na to miejsce wstawić konkurencyjny wpis, ponieważ istniało prawdopodobieństwo, że Twój jest już nieaktualny…”.

Możliwość łatwej aktualizacji tekstów i tchnienia w nich drugiego życia uważam za największą przewagę treści tekstowych i standardowego bloga ponad treści wideo lub jakieś posty związane z grafiką lub konkretną platformą społecznościową.

Zalety aktualizacji starszych wpisów (artykułów) blogowych:

  • dostarczenie czytelnikom dopracowanych i dużo lepszych artykułów,
  • zachowanie ich dobrej pozycji w wyszukiwarce,
  • bardziej efektywne pozyskiwanie ruchu,
  • większy autorytet bloga,
  • poprawa w sferze user experience,
  • dostosowanie do trendów, zmian i postępu technologicznego

Wady aktualizacji starszych wpisów:

Brak danych 🙂

Krok 1: Aktualizacja tekstów

Jedną ze sfer aktualizacji może być aktualizacja samych tekstów. To ona jest najwartościowsza, ponieważ jest okazją do dodania nowych lub bardziej precyzyjnych danych. Z biegiem czasu stajemy się coraz mądrzejsi i teksty pisane kilka lat temu mogą wymagać merytorycznych przekształceń. Aktualizacja może obejmować:

  1. Usunięcie niepotrzebnych fragmentów – a przede wszystkim: niedziałających linków, mało wartościowych zdań, zbędnych uwagi itp. Czytaj więcej o brzytwie Ockhama.
  2. Modyfikację słów, zdań lub całych akapitów – może obejmować aktualizację faktografii, dopełnienie objaśnień a także poprawę błędów logicznych, stylistycznych a także ortograficznych, które po pewnym czasie są dla nas łatwiejsze do zauważenia.
  3. Dodanie poszczególnych zdań oraz całych akapitów – rzadko się zdarza że wpis blogowy wyczerpuje temat, dlatego warto dodać przykłady, wyjątki lub chociaż źródła dla uwiarygodnienia lub poszerzenia zakresu merytorycznego.

Krok 2: Aktualizacja ilustracji oraz wideo

Grafiki i ilustracje są równie istotne jak tekst. Ba, w świecie zdominowanym przez Instagrama i YouTube, nie wiem czy nie stają się ważniejsze od tekstu, dlatego tak samo: warto usunąć niepotrzebne ilustracje, zmodyfikować istniejące a także dodać ilustracje, wykresy tam gdzie będzie to wartościowe dla użytkownika.

Można dodać materiał wideo, w którym o wiele prościej wytłumaczyć pewne kwestie, tym bardziej jeżeli opisujemy procesy lub procedury.

Krok 3: Optymalizacje SEO/UX/wydajności

Wpis blogowy jest stroną internetową. Osoba, która tworzy artykuły na taką skalę, ze zaczyna aktualizować starsze wpisy powinna się zatroszczyć między innymi o:

  • dobre formatowanie, czyli podział tekstu na sekcje, dodanie nagłówków aby łatwiej się go czytało,
  • dopasowanie grafik do nowych technologii np. zmiana grafik poziomych na pionowe (do przeglądania na telefonie), a także dostosowanie formatów graficznych do nowych standardów, np. konwersja starych formatów PNG i JPEG na nowe, WebP. Czytaj więcej o tym formacie w optymalizacji zdjęć.
  • linkowanie wewnętrzne – warto linkować wewnętrzne artykuły jeżeli jest ku temu dobra okazja. Np. powyżej podlinkowałem artykuł o optymalizacji zdjęć, a wkrótce mogę dodać link do artykułu, w którym poruszę temat linków wewnętrznych.
  • dodanie źródeł – czyli linkowanie zewnętrzne

Krok 4: Ponowne promowanie

Aktualizacja artykułu to kolejna okazja aby podzielić się w nim w social media, lub skonwertować w treści w innej formie, np. podcast, infografika lub wideo a tym samym pozyskać nowych czytelników itd.

Czego NIE robić przy aktualizacji

Przede wszystkim, nie należy zmieniać adresów URL – zmiana adresu URL artykułu „zepsuje” wszystkie aktualnie prowadzącego do niego linki. Wyszukiwarka odnotuje liczne błędy indeksowania, które trzeba będzie naprawić a strona z nowym adresem będzie musiała zarobić na reputację od nowa. Zmiana URL „psuje Internet” i jest sprzeczna z ideą działania Internetu tym bardziej jeżeli kieruje nami chęć optymalizacji SEO.

Nie należy zmieniać i usuwać tagów lub kategorii, dokładnie z tego samego powodu co wyżej.

Nie należy znaczenie zmieniać tytułu. Może to spowodować znaczne spadki a także pogorszyć CTR, ponieważ artykuł będzie pozycjonowany na poprzedni tytuł a nowym tytułem nie ugramy za wiele w kontekście pozycjonowania.

Nie należy wprowadzać kolosalnych zmian. Jeżeli chcemy zmienić w „jednej sesji poprawkowej” więcej niż 50% treści należy rozważyć stworzenie nowego artykułu i przekierować stary na nowy. Będzie to dużo bardziej korzystne niż aktualizacja artykułu ze starą datą.

Jeżeli interesuje cię tematyka, CTR, tytułów oraz tagów i kategorii czytaj więcej o błędach SEO.

Podsumowanie

Jak widać, aktualizacja artykułów niesie radość i szczęście zarówno naszym czytelnikom, nam samym i (jeżeli będziemy przestrzegać kilku prostych reguł) także wyszukiwarkom internetowym. To świetny sposób na zwiększenie ruchu – jeżeli stale dodajemy nowe wpisy a starsze nie odchodzą w zapomnienie wzrost liczby odwiedzin oraz unikalnych użytkowników jest matematycznie pewny.

Aktualizacja treści na blogu a SEO
4.8 (95%) głosów: 4

Autor:

Służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony internetowej dla twojej firmy niezależnie od lokalizacji czy skali przedsięwzięcia. Masz pytania? Pisz w komentarzu.

Zadaj pytanie lub skomentuj


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

hauerpower

6 marca 2019

no dbanie o wpis, rozbudowa to podstawa, która fajnie się zwraca jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania - zadbany wpis który dobrze się czyta i np. po roku jest aktualizowany, ma dużo komentarzy to samo dobro dla strony i bloga ;)

Paweł Mansfeld

6 marca 2019

Dziękuję za komentarz. Warto warto! Tym bardziej, że wiele tematów może być nadal aktualnych a wystarczy np. zaktualizować grafiki, dodać dane z bierzącego roku jeśli to są statystyki itd...

W celu poprawy UX, warto gdzieś wyszczególnić datę aktualizacji, aby czytelnik nie myślał, że czyta coś co nie zostało zmienione od 5 lat :)

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail