Od czego zależy pozycja w wyszukiwarce? Od wielu czynników :). No powiem szczerze, długo zabierałem się do stworzenia tego wpisu. Warto być na bieżąco i śledzić temat, pamiętaj, że działania nastawione wyłącznie na pozycję strony są sprzeczne z zasadami. Dostarczając treści wysokiej jakości dobre pozycje są osiągane automatycznie.
Nie ma się co oszukiwać, algorytm Google zawsze będzie owiany tajemnicą. Mówię oczywiście o szczegółowych mechanizmach bo wiele o samych założeniach algorytmu mówi wprost samo Google.
Co tam się wymienia? A no, wysoka jakość zawartości strony, dostępność i ogólna sława naszej stronki na innych stronach w mediach społecznościowych itd. Tak naprawdę sprawa jest bardziej złożona. W tym wpisie opisuję w większości swoje doświadczenia i obserwacje oraz często pojawiające się publikacje odnośnie przyczyn sukcesów i porażek w wynikach wyszukiwania Google.
Spis treści
- Czynniki mające duży wpływ na pozycjonowanie,
- Czynniki mające średni wpływ na pozycjonowanie,
- Czynniki mające mały wpływ na pozycjonowanie.
Czynniki podzielę na trzy sztuczne kategorie na podstawie tego jak duży wpływ mają na zmianę pozycji naszej strony w rankingu. No to jedziemy!
Czynniki mające duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce
EAT
EAT (ang. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) – to najważniejszy czynnik rankingowy od 2018 roku, który został potwierdzony przez twórców wyszukiwarki. W wolnym tłumaczeniu to:
- wiedza specjalistyczna,
- autorytatywność
- wiarygodność.
Ekspertyza, jak sama nazwa wskazuje to poziom specjalistyczności zarówno tekstów jak i spójności tematycznej domeny. Witryny, na których treść jest zawężona do sztywnych ram, dużo łatwiej osiągają lepsze pozycje na frazy związane z tymi tematami. Poziom ekspertyzy i wiedzy specjalistycznej w oczach wyszukiwarki można zwiększyć poprzez
- merytoryczną treść wolną od duplikatów,
- odpowiednie pokrycie tematu,
- załączenie linków do zaufanych stron (np. w źródłach artykułu),
Autorytatywność może być budowana za pomocą systematycznych i użytecznych aktualizacji i publikacji. To doprowadza najczęściej do pojawianie się naturalnych linków z innych stron do naszej strony a te w konsekwencji doprowadzą do zwiększenia się ruchu, który można zmierzyć i zanalizować nawet nie posiadając dostępu do strony (SimilarWeb, Alexa).
Wiarygodność buduje się poprzez podpisanie postów. Prawdziwe imię i nazwisko autora, który posiada uzupełniony o wykształcenie i doświadczenie profil na LinkedIn może pozytywnie wpływać na wiarygodność. Tak samo jest z pełnym adresem i danymi kontaktowymi podmiotu, które są na stronie kontakt i w „polityce prywatności”. Pozytywne opinie w Mapach Google lub posty w social media to równie istotny czynnik. Do wiarygodności można doliczyć także:
- staż witryny w wyszukiwarce,
- okres odnowienia domeny,
- lokalizację serwera,
- dane WHOIS,
- brak częstych zmian w danych firmowych i kontaktowych.
Wszystkie trzy elementy składają się na wskaźnik EAT, którego próby sztucznego zwiększenia (np. za pomocą nienaturalnych linków, banalną lub nie oryginalną treścią) silnie działają na niekorzyść pozycjonowanej strony.
Tytuł strony <title>
Bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie. Większość wejść z wyszukiwań (dotyczy stron, którymi się opiekuję) jest skutkiem indywidualnie i trafnie dobranego tytułu strony w znaczniku title. Można dojść do jednego wniosku płynącego z tego faktu, łatwiej jest pozycjonować na konkretne frazy strony z podstronami. To dlatego strony typu One-Page trudnej pozycjonować. Czytaj więcej jak optymalizować tytuły pod SEO.
Nagłówki strony <h1>, <h2>
Równie istotny impakt na pozycję. Im wyżej w hierarchii tym większy wpływ. Idealną sytuacją jest kiedy nagłówek zawiera słowa kluczowe, które są bezpośrednio w treści, którą dotyczy. W dużym uogólnieniu, informacje na stronach internetowych mają być zorganizowane tak jak treść w książkach, tam mamy logiczny podział na rozdziały, podrozdziały, działy itd.. To dlatego mówi się, że treść na stronie ma być zaprojektowana. Chodzi po prostu o spełnienie analogii treści strony internetowej do książki lub publikacji naukowej.
Użyteczność treści
Czyli wypadkowa jakości treści, sposobu prezentacji treści i wiarygodności. Innymi słowy teksty, które są sensowne i mogą się do czegoś przydać są wysoko w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki cały czas udoskonalają sposób selekcji takich treści i to właśnie wysiłek skierowany w kierunku tworzenia czegoś przydatnego wydaje się być najlepszą inwestycją pod kątem SEO. Strona firmowa też może być przydatna, wystarczą wyczerpujące opisy, poradniki i np. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Wyszukiwarki analizują to na podstawie kolejnych zapytań użytkownika i tego jak długo pozostał na stronie i jak przebiegała jego wizyta.
Meta-opis strony
Czyli meta description może nie aż tak istotny jak poprzednie elementy – czyli tytuł i nagłówki, ale odgrywa istotną rolę w trakcie ustalania stopnia dopasowania stron do danych słów kluczowych.
Występowanie w treści słowa kluczowego
Ma spore znaczenie. Jeżeli jednak dane słowo kluczowe będzie występowało zbyt często na tyle, że treść wyda się sztuczna dla algorytmu, strona padnie ofiarą filtra, lub działań ręcznych moderatora, który sprawdzi jakość treści po odebraniu sygnałów o potencjalnym spamie… np. od naszej szanownej konkurencji 😉
Ilość tekstu i innych treści
Im obszerniejszy artykuł, tym większe prawdopodobieństwo, że zwykle będzie zajmował lepsze miejsca w wynikach. Logiczne, skoro coś szerzej i dokładniej opisujemy załączając przy tym obrazy lub multimedia, treść jest dla algorytmu lepiej i staranniej przygotowana. Potwierdzeniem tej prawidłowości mogą być chociażby ilości wyświetleń artykułów z mojego bloga. Czytaj więcej jak optymalizować teksty i treść pod SEO.
Aktualizowanie treści
Bardzo istotny czynnik. Im bardziej widoczne zmiany i większe aktualizacje tym lepiej. Lepiej jednak nic nie publikować niż publikować słaby kontent. Należy przede wszystkim unikać wielomiesięcznych przestojów na witrynie. Ma spory wpływ na autorytet witryny. Aktualizowanie istniejących artykułów na blogu to świetna alternatywa dla pisania nowych, jeżeli nie mamy chęci lub pomysłów na nowe tematy.
Prędkość działania strony
Mój ulubiony temat. Strona musi być profesjonalna „od środka” i nie ma co się powtarzać. Często przeze mnie opisywany czynnik zarówno wysokich pozycji jak i zaangażowania użytkowników: Prędkość działania strony.

O tym jak diagnozować problemy i mierzyć szybkość stron opisałem w artykule: Czy szybkość strony i wynik PageSpeed wpływa na pozycje?
Oryginalność treści
Krytyczny czynnik, bowiem plagiaty z innych stron lub powielanie tych samych treści w różnych miejscach są błyskawicznie wychwytywane i strona dostaje karę w postaci gorszych pozycji. Jeżeli już musisz wykorzystać coś z innej strony stosuj parafrazy, kopiuj-wklej to internetowe samobójstwo, nie żartuję. Czytaj więcej o optymalizacji treści pod SEO.
Linki z zewnątrz
Oczywiście, jeden z najważniejszych elementów rankingowych ale uwaga! Lepiej mieć 3 bardzo dobre linki niż 100 byle jakich. Jakie linki są dobre? Linki z wysokiej jakości serwisów, które są dodatkowo ze sobą związane tematycznie. Słabe linki mogą wręcz szkodzić dlatego nie radzę chodzić na skróty. A tak wygląda przepis na internetowe samobójstwo z wykorzystaniem fachowców od pozycjonowania za 15 zł z Allegro:

Czytaj więcej o zdobywaniu naturalnych i mocnych linków.
Responsive Web Design
Od dwóch lat wiadomo, że stosowanie układów elastycznych poprawia pozycję w wyszukiwarce a strony oparte o przestarzałe technologie np. Flash, są nawet eliminowane z rankingu. Na urządzeniach mobilnych różnica jest ogromna nawet zaznaczona w wyszukiwaniach. Projektowanie stron responsywnych to dziś standard.

Już wkrótce ta sama sytuacja może dotyczyć stron wykonanych zgodnie ze standardem przyspieszonych stron mobilnych AMP.
SERP CTR
Współczynnik CTR w SERP. Innymi słowy, strony częściej klikane w wynikach wyszukiwania są wyżej pozycjonowane. Co za tym idzie? Warto ułożyć zachęcający do kliknięcia konkretnie brzmiący tytuł, URI i meta opis.

Google samo wybiera urywek treści, w którym znajduje się treść będąca dopasowaniem do zapytanej frazy. Dzieje się tak, kiedy meta description nie zostanie zdefiniowane.
Jakość serwera
Wpływa na szybkość działania strony a poprzez mechanizm geolokalizacji decyduje czy dana strona będzie wysoko w wynikach dla Internautów łączących się z poszczególnych krajów. Podczas wizyty robotów Google, serwer nie może dać nawet najmniejszego znaku wskazującego na jego obciążenie. Kolejna sprawa to czy serwer dysponuje szyfrowaniem SSL o odpowiedniej sile. Zobacz jak hosting wpływa na pozycjonowanie.
Końcówka domeny czyli .pl, .com, itd…
Krajowa końcówka domeny poprawia pozycję w wyszukiwarce ale za to nieznacznie ogranicza osiąganie wysokich pozycji za granicą. Innymi słowy pozycjonując stronę dla odbiorców z Polski, warto zainwestować w domenę z końcówką .pl. Sprawdź czy (i jak) domena wpływa na SEO.
Ruch na stronie
Oczywiście, że często to właśnie sama pozycja jest powodem dużego ruchu. To działa też w drugą stronę. Jest to jeden z najprostszych sposobów na sprawdzenie jakości strony. Dodatkowo, parametr ten trudno zmanipulować. Szacunkowe dane dotyczące ruchu każdej strony można sprawdzić w serwisach Alexa oraz SimilarWeb.
To dlatego warto tworzyć wysokiej jakości blogi i udostępniać przydatne narzędzia na swojej stronie internetowej. Nawet jeżeli same w sobie nie przynoszą bezpośrednio klientów, zwiększa pozycje strony na frazy dotyczące naszych usług. Czytaj więcej jak pozyskiwać i zwiększyć ruch na stronie.
Czynniki mające średni wpływ na pozycję w wyszukiwarce
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne czyli linki w obrębie danej strony mają duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Linkując do danej podstrony własnego serwisu dajemy do zrozumienia wyszukiwarkom, że dana strona jest ważna dlatego będzie oceniana wyżej. Wpływ linkowania wewnętrznego rośnie proporcjonalnie do wzrostu reputacji zarówno naszej strony jak i samej domeny. Czytaj więcej jak wykonać poprawne linkowanie wewnętrzne.
Design strony
Istotne z punktu widzenia wyszukiwarki jest to jak wygląda strona. Oczywiście nie zajmuje się ona tym czy strona jest designerska, ładna czy przeciętna. Wyszukiwarka „wie”, czy kolorystyka jest dobrana w sposób konwencjonalny, czy tekst jest czytelny, czy odpowiedni dobrano rozmiar tekstu, czy interfejs wykonano prawidłowo, np. czy odległość pomiędzy przyciskami jest prawidłowa. Nie wierzycie? Sprawdź Test optymalizacji mobilnej.
Wiek strony i domeny
Logiczne jest, że im starsza strona tym większym zaufaniem będzie się cieszyć ze strony robotów. Utrzymanie strony i domeny kosztuje, czyli ktoś w nią inwestuje, skoro wiele lat ktoś w nią inwestuje musi być wartościowa. O ile wiek samej domeny nie jest aż tak bardzo istotny, znaczenie ma wiek samej strony czyli jak długo istnieje w indeksie wyszukiwarki i kiedy pojawiły się do niej linki na innych stronach. Nie jest to jednak czynnik, który ma decydujące znaczenie czego dowodem mogą być stosunkowo świeże stronki, które wygrywają w wynikach ze starszymi witrynami o podobnej jakości. Na potwierdzenie filmik z kanału Google Webmasters.
Słowa kluczowe w domenie
Uzasadnienie tego jest bardzo oczywiste. Google pogrubia słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania tak jak to robi z wyświetlanymi wyrywkami w treści lub w meta opisie strony (ang. meta description). Na potwierdzenie zdjęcie.

Słowa kluczowe w adresie
Bardzo podobna kwestia, tym razem jednak mamy do czynienia z całym URL do danej strony, czyli subdomeną, katalogami a nawet nazwą pliku.

Korzystnie dla nas, jeżeli słowa kluczowe biorą się ze ścieżki a nie z nazwy samego pliku. Upychanie na siłę slow kluczowych w nazwie pliku jest praktyką, która wygląda dosyć spamersko. Czytaj więcej o optymalizowaniu adresów URL.
Linki do przydatnych stron
Skoro linkujesz do przydatnych stron, jesteś po stronie internetowego dobra 😉 Google faworyzuje strony, które odsyłają do serwisów wysokiej jakości. To dlatego warto np. zamieszczać przypisy w postaci linków, lub po prostu wskazać internautom miejsca do szerszej eksploracji omawianego na stronie tematu. Proces linkowania do innych witryn to linkowanie zewnętrzne.
Konta społecznościowe
Dużo lajków i duże zaangażowanie w postach działa na plus. Opuszczone fanpejdże na których się nic nie dzieje działają na minus. Tak jak Facebook obniża zasięgi linków do YouTube, tak Google obniża pozycje stronom, które nadmiernie eksponują elementy związane z Facebookiem czy Instagramem.
Stosowanie certyfikatu SSL
Stosowanie protokołu HTTPS ma pozytywny wpływ na pozycję w SERP. Temat, który już omawiałem: Certyfikat SSL a wpływ na pozycjonowanie oraz zalety certyfikatów SSL. Pamiętaj aby szyfrowanie miało odpowiednią siłę i aby certyfikat pochodził od sprawdzonej (popularnej) instytucji.
Poprawność kodu HTML
Przez wielu przeceniany czynnik. Faktem jest, że strony po prostu powinny być poprawnie napisane koniec kropka. Mimo, że jakość kodu ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce nie przejmowałbym się paroma błędami czy ostrzeżeniami walidatora z punktu widzenia pozycjonowania. Czasem usunięcie błędów w jakimś szablonie jest czasochłonne i może wiązać się z modyfikacjami sporej partii kodu. O ile oczywiście dany błąd nie niesie komplikacji w użytkowaniu i czytelności strony, wolałbym czas poświęcić na usprawnienia w innych aspektach SEO.
Ilość podstron
Kwestia często podnoszona w różnego rodzaju analizatorach SEO. Sam fakt ilości podstron nie wpływa na ranking ale w przypadku treści o wysokiej jakości wpływa na autorytet i niejako pośrednio ma wówczas duży wpływ na pozycje. W serwisach z wieloma podstronami zwykle dostrzega się większy ruch z wyszukiwarki, no ale jest on oczywistym skutkiem większej ilości różnorodnej treści.
Okres odnowienia domeny
Wszystko zaczęło się od plotki jednego z amerykańskich rejestratorów. Jak każda kontrowersyjna nowinka w świecie SEO, wywołała ona tymczasowy szum na forach związanych z tą tematyką. Ostatecznie uznano, że okres odnowienia nie ma żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania. Warto zaznaczyć, że wyszukiwarki jak najbardziej analizuje tego typu dane. Potwierdzenie w tym filmiku:
Osobiście przetestowałem ten trik na swojej stronie i muszę przyznać, że równo po dacie „ostatnia modyfikacja domeny” pozycje lekko się polepszyły. Domenę odnowiłem na 5 lat i jak najbardziej być może jest to jeden wielki zbieg okoliczności, ale w każdym razie, przedłużenie domeny na pewno nie zaszkodzi pozycjom a w najgorszym przypadku zaoszczędzimy czas związany z opłacaniem rachunków na kolejne lata.
Czynniki mające mały wpływ na pozycję w wyszukiwarce
Dane strukturalne
Poprawne stosowanie an stronie internetowej danych strukturalnych może pomóc w pozycjonowaniu. Czytaj więcej o danych uporządkowanych.
Ortografia
Niepotwierdzony czynnik rankingowy. Według mnie fraza będąca przedmiotem zapytania szybciej się dopasuje do słowa kluczowego, niż do „slowa kulczowego”. Abstrahując, warto dbać o ortografię w internecie, szczególnie jeżeli chcemy być wiarygodni.
Mapa strony
Lepsze pozycjonowanie na skutek umieszczenia mapy strony to mit. Mapa strony może ukrywać problemy związane z linkowaniem wewnętrznym i marnować budżet wyszukiwarki. Czytaj więcej na temat map stron XML.
Regulamin i polityka prywatności
Posiadanie obu stron ma wpływ na wiarygodność strony. Qualidator brał pod uwagę ten czynnik w analizie automatycznej a treść polityki prywatności jest sprawdzana przy zgłoszeniu stron do oceny w WOT (Web Of Trust).
Połączenie z Google Search Console
Bezpośredniego wpływu oczywiście nie ma, natomiast wykorzystanie danych do optymalizacji witryny jak najbardziej może przynieść bardzo dobre efekty.
Podsumowanie
Pozycja strony firmowej w Google to sens życia dla wielu wydawców. Nic dziwnego, lepsza pozycja w Google to większa sprzedaż, lepsze zarobki i większy prestiż. Optymalizacja SEO jest bardzo ważnym elementem promocji witryn internetowych wielu jednak zapomina, że dopiero sprzężenie optymalizacji razem z analityką internetową tworzą synergię, którą nie sposób pokonać dodawaniem kolejnych znaczników lub zmniejszaniem zdjęć o kilka kilobajtów.
Źródła:
- https://support.google.com/webmasters/answer/70897/?hl=en,
- https://support.google.com/webmasters/answer/35769/?hl=en