Web Design Blog / SEO:

Mity o pozycjonowaniu i SEO

Data publikacji: 10 stycznia 2017

Ostatnia aktualizacja: 14 września 2019

Eksperci pozycjonowania prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych czynników, które rzekomo mają wpływ na pozycję stron w wyszukiwarkach. Niektóre brzmią logicznie ale pamiętaj, nie wszystko co jest logiczne faktycznie istnieje. W końcu coś chłopaki muszą robić, widocznie nie mają niczego innego do roboty.

W końcówce artykułu w ogóle podważam sens istnienia tych pozycjonerskich sztuczek i całego tego cyrku. Prawdopodobnie jesteś przedsiębiorcą lub moim potencjalnym klientem, dlatego szanując czas przechodzę do konkretów.

Jeżeli chcesz poznać faktycznie czynniki, które mają wpływ na pozycję w wyszukiwarce przeczytaj mój wcześniejszy wpis: Od czego zależy pozycja w Google.

1. Płatne reklamy obniżają pozycję w wynikach organicznych

Totalna bzdura, chociaż podejrzewam skąd się wzięło. To twierdzenie zakłada jakby ogromną zachłanność Google polegającą na tym, że „…aha, zależy im na wysokiej pozycji i mają pieniądze na marketing – pogarszając pozycję w wynikach organicznych będą wydawać więcej i więcej„. Sami przyznacie, że ma to sens, ale w dłuższej perspektywie, przy takiej ilości stron, i przy wykorzystaniu narzędzi analitycznych byłoby to po prostu łatwe do zauważenia, sprawa wyszłaby dość szybko na jaw a Google przestało by zarabiać na płatnych reklamach. Całe to założenie brzmi jak jakaś spiskowa teoria. Pamiętaj, misją Google jest dostarczanie najbardziej trafnych wyników po wpisaniu interesującej ciebie frazy w wyszukiwarce. Wyszukiwarka ta radzi sobie z tym świetnie. Gdyby jakość wyników była gorsza, podyktowana innymi czynnikami niż zawartość strony docelowej, korzystalibyśmy wówczas z innych wyszukiwarek.

2. Płatne reklamy  podwyższają pozycję w wynikach organicznych

Tak! Dokładne przeciwieństwo 😀 To samo co wyżej. Stosowanie przez algorytm nawet najmniejszego przekłamywania rezultatów wyszukiwania na korzyść firm korzystających z płatnych reklam w tych wynikach, spowodowało by obniżoną jakość wyników. Google ma bardzo prostą regułę biznesową. Zadowolony klient wraca. To dlatego robią wszystko aby wyniki wyszukiwań były trafne i zadowalały użytkowników. Reklamy w wyszukiwarce nie miały by żadnej wartości gdyby nie ta masa ludzi szukająca w nich dosłownie wszystkiego, od instrukcji make-upu,  po gotowe wypracowania szkolne, porady medyczne, słownik synonimów i porady co można a czego nie można odliczyć od podatku.

3. Sztuczne pozyskiwanie linków to szybka i tania droga na szczyt

Tak, to działało kiedyś… może w okolicach 2005 roku? Obecnie linki słabej jakości nie mają żadnej wartości, wręcz mogą szkodzić. Pozycjonerzy stosują tę technikę bo działa ona na krótką metę ale w długofalowo szkodzi twojej stronie. Jak coś idzie nie tak powiedzą: „Och znowu Google zmieniło algorytm, ale mamy lepszą ofertę i tak w kółko…„. Czytaj w moim poradniku jak pozyskiwać naturalne linki?

4. Można wyeliminować konkurencję z Google za pomocą sztucznych linków

Dokładne przeciwieństwo. Teraz widać jak podzielona jest społeczność pozycjonerów. Jest w tym źbło prawdy, jednak prawda jest taka, że przed taką techniką depozycjonowania można się łatwo obronić i wysiłki twojego konkurenta na pewno pójdą na marne.

Obecnie istnieje wiele narzędzi do monitorowania linków zwrotnych, w przypadku zauważenia intensywnego linkowania możesz użyć narzędzia do zrzekania się linków w Google Search Console.

4. Linki ze stron o słabym autorytecie szkodzą pozycji

Kolejna bzdura aby wcisnąć tobie pakiet linków i wybić Ci z głowy samodzielne pozycjonowanie strony. Autorytet domen to wskaźnik typowo techniczny i nie ma nic wspólnego z tym czy zawartość jest wysokiej jakości czy też nie (autorytet strony). W każdym razie, linki z takiej strony nie szkodzą. Gdyby tak było, właściciele małych stron i początkujący blogerzy byli by proszeni o usunięcie linków z ich własnych stron.

Oczywiście linkowanie z samych stron tego typu w dużej ilości może być podciągnięte pod spam i black-hat a wtedy o karę algorytmiczną nie trudno.

5. Wpisy na blogu to dobry pomysł na pozycjonowanie

Fakt jest taki, że blog to wspaniały sposób na pojawienie się w wynikach wyszukiwania ale pamiętaj, jak będziesz pisać artykuły słabej jakości, jakieś krótkie wpisy po parę zdań ze sztucznie dobieranymi słowami byleby tylko nabić ich ilość to może i na chwilę pojawisz się tu i tam, ale gwarantuję, że nawet jak ktoś wejdzie na Twoją stronę to niczego mu nie sprzedasz bo wygląda to niekorzystnie jakbyś nie szanował odbiorców. No powiedz sam, nie natknąłeś się na stronach internetowych na dziwne tytuły lub sztucznie wyglądające napisy typu „tworzenie stron internetowych Warszawa„?. W życiu bym się na to nie odważył, stronę internetową tworzymy dla klientów a nie dla wyszukiwarek. Czytaj więcej o tym jak pisać bloga firmowego.

6. Idealna optymalizacja jest podejrzana dla Google, dlatego strona powinna mieć drobne błędy.

Mit wymyślony przez pozycjonerów prawdopodobnie z powodu braku umiejętności spełnienia 100% zasad wskazówek dla webmasterów. Każda strona powinna być zoptymalizowana idealnie na 100% – wyjątek stanowi sytuacja w której niejako „złamanie” zasady ma kluczowe znaczenie dla użyteczności serwisu – przykład? Proszę bardzo: nie powinno się umieszczać znaczników meta-description na stronach dynamicznie generowanych lub bardzo często uaktualnianych, ponieważ trudno przewidzieć treść strony w przyszłości i opis prawdopodobnie nie będzie zgodny z treścią.

7. Zbyt intensywne działania SEO mogą spowodować pogorszenie pozycji w wynikach wyszukiwania

Bzdura. Google nie bez powodu publikuje porady dla webmasterów jak tworzyć strony internetowe. Gdyby nadgorliwe spełnianie ich porad dotyczących tworzenia i utrzymywania stron szkodziłoby wynikom, idea publikowania porad dla webmasterów  byłaby wewnętrznie sprzeczna.

8. Nie linkuj do innych stron bo przekazujesz im wówczas swoją „moc pozycjonerską”

Teoria ta zakłada banalną konstrukcję algorytmu Google, rzekomo polegającą na tym, że jakość serwisu bardzo łatwo określić poprzez zliczenie ilości linków przychodzących i wychodzących ze strony. Tak było w czasach jak do Internetu łączyliśmy się jeszcze przez modem. Link do innej strony to także treść. Jeżeli linkujesz do strony związanej tematycznie z twoją treścią to bardzo dobrze! Internauta może zgłębić wiedzę na poruszany temat w tych obszarach, które np. pominąłeś lub omówiłeś pokrótce na swojej stronie. To bardzo dobra praktyka i na pewno nie szkodzi pozycji strony. Czytaj więcej o dobrych praktykach dotyczących linkowania zewnętrznego.

9. Można „oszukać” wyszukiwarkę poprzez określoną konstrukcję treści na stronie.

To kolejny mit. Nie ważne czy będzie długi blok tekstu czy małe fragmenty, czy fragmenty z przypisanymi tytułami. To ma bardzo duże znaczenie dla użytkowników aby wygodniej czytało im się treść ale poprzez manipulację treścią na pewno nie zyskasz szczytów w wynikach wyszukiwania.

10. Wysoka pozycja w Google to sens istnienia stron internetowych. Duży ruch = dużo klientów.

I tu cię zaskoczę – kolejna bzdura. Strona ma sprzedawać twoje usługi i twoje produkty. Duży ruch i duża ilość wizyt nie są Ci do niczego potrzebne chyba, że zarabiasz na reklamach. To czego potrzebujesz to przede wszystkim użyteczne i wysokiej jakości treści, które trafiają do tych klientów, których chcesz mieć jak najwięcej.

Strona ma ściągać dokładnie takich klientów, dla których adresujesz ofertę. Jeżeli jesteś firmą z Warszawy, która oferuje usługi lokalnie, co Ci da wizyta kogoś z Wrocławia? Jeżeli sprzedajesz luksusowe towary, wysoka pozycja na frazę „tanie coś tam” wręcz ci szkodzi. Jeżeli działasz na terenie całego kraju (tak jak ja) nie pozycjonuj strony na frazy Warszawa Wrocław, Kraków bo to wprowadza w błąd. Zastanów się nad tym. Wejścia na stronę muszą być adekwatne do tego co oferujesz i jak to robisz.

11. Wyszukiwarka nagradza strony, na których dochodzi do częstych i regularnych publikacji

To nie działa w ten sposób. Liczy się jakość a nie ilość. Ilość treści powoduje, że witryna jest widoczna na więcej fraz kluczowych ale o rzeczywistej pozycji decyduje jej jakość. Dodatkowo, istnienie wielu „martwych” wpisów pogarsza autorytet domeny. Czytaj więcej w artykule: czy warto usuwać podstrony niskiej jakości oraz jak aktualizować wpisy blogowe?

Na koniec bardzo prosta rada: Budżet jaki masz przeznaczony na pozycjonowanie przeznacz na dopieszczenie strony internetowej i dopracowanie treści. Wysokie pozycje osiągniesz wówczas automatycznie.

12. Google do pozycjonowania wykorzystuje dane z Analytics

To oczywiście mit. Po pierwsze, przedstawiciele wiele razy zarzekali się, że nie używają danych z Google Analytics, po drugie: dane w Google Analytics bardzo łatwo można sfałszować za pomocą instrukcji:

ga('set', 'page', link);

oraz:

ga('send', 'pageview');

Oczywiście, tak jak w przypadku danych z Google Search Console, wykorzystanie statystyk może przynieść bardzo dobre efekty pod kątem optymalizacji UX i wtedy pośrednio może wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce.

13. Mapa strony ma pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce

Mapa strony nie ma wpływu na pozycje bo nie powoduje, że treść jest bardziej przydatna dla użytkowników. Algorytm nie ma żadnego interesu by promować konkretne treści tylko dlatego, że dołączona do nich została mapa strony. Kiedy konkretna podstrona jest już zaindeksowana, istnienie wpisu w mapie strony (lub jego brak) nie ma wpływu na to jak jest postrzegana jej jakość. Wymierną zaletą z posiadania mapy strony może być to, że nowe podstorny bedą szybciej indeksowane. Mapy strony zostały opracowane z myślą o trzech przypadkach:

  • nowo powstałch stron z wieloma podstronami (np. przygotowywana i publikowana w jednym momencie baza wiedzy),
  • w przypadku bardzo dużych wielotematycznych portali,
  • strona posiadająca zbiór zarchiwizonwanych treści (np. skanów, nagrań wideo, audio) do których nie prowadzą rzadne linki.

Nieprawdą jest że brak mapy spowoduje, że strona nie będzie sięindeksować. Będzie się indeksować, co wiecej w sposób zgodny z wewnętrznymi mechanizmami Google. Priorytet umieszczony w mapach stron może niepotrzebnie komplikować zuzycie budżetu indeksowania i zaciemnić inne problemy z witryną np. błędy linkowania wewnętrznego.

Czytaj więcej o zastosowaniu a takze wadach i zaletach map stron Sitemap w formacie XML.

14. Hosting nie ma wpływu na SEO

Hosting jako część strony internetowe i jej fundament funkcjonowania w Internecie ma duży wpływ na SEO. To od hositngu zależy: dostępność, reputacja sieci, otoczenie, oraz wydajność, które mają duży wpływ na to jak nasza strona jest pozycjonowana w wynikach wyszukiwania. Co więcej, geolokalziacja adresu IP wpływa na to gdzie nasza strona będzie widoczna.

Czytaj więcej o tym jak hosting wpływa na pozycjonowanie witryny.

15. Nazwa domeny i jej końcówka nie ma wpływu na pozycjonowanie

Dobra domena to krytyczny czynnik dla pozycjonowania. Czy na szczytach Polskich wyników wyszukiwania są widoczne domeny z tymi nowymi lub egzotycznymi końcówkami? No właśnie…

Domeny z końcówką .pl lepiej pozycjonują się w Polsce. Posiadając tak samo dobry serwis z tym samym ruchem jak konkurencja z końcówką .com zawsze przegramy na zapytania pochodzące z Wielkiej Brytanii czy USA. Za to końcówka .com nie ma mniejszej szansy na wybicie się w Polsce.

Słowa kluczowe zawarte w domenie poprawiają jej widoczność na zadane słowa, są za to mniej chętnie klikalne i nie budują takiego zaufania jak biznesy oparte na unikalnym brandzie.

Czytaj więcej przykładów i sposobów jak domena wpływa na pozycjonowanie.

Podsumowanie

Kiedy konkurencja buduje jakieś zaplecza, ty nie próbuj oszukać wyszukiwarki jakimiś linkami. Współpracuj z tą wyszukiwarką w imię dostarczania swoim użytkownikom wysokiej jakości. Zamiast szukać jakichś trików, kombinować ze znacznikami pogrubiać słowa kluczowe itd… rób swoje. To niesamowite ile można zdziałać spełniając wszelkie zasady dobrych praktyk przy tworzeniu stron internetowych oraz dać użytkownikom dokładnie to czego szukają. Oczywiście zadbaj o wysoką jakość optymalizacji technicznej. Jeżeli tworzysz strony zapoznaj się ze wskazówkami dla webamsterów a jeżeli nie jesteś osobą techniczną znajdź kogoś kto zrobi to dla Ciebie.

Mity o pozycjonowaniu i SEO Mity o pozycjonowaniu i SEO 4.7 na 5 na podstawie 74 ocen Mity o pozycjonowaniu i SEO


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz