Joomla! to CMS, który często jest wykorzystywany na stronach firmowych i rozbudowanych internetowych serwisach korporacyjnych. Jest to drugi najpopularniejszy system zarządzania treścią na świecie.

Zaletą systemu Joomla! jest jego elastyczność, natywne wsparcie wielojęzyczności i zaawansowane opcje SEO dostępne już w podstawowej instalacji. Kiedy zaletą jest elastyczność, musimy sami zadbać o to, aby rozwiązania były dopasowane do naszych przypadków użycia i aby zaawansowane opcje dostępne w tym systemie były w pełni wykorzystane.

W tym artykule przejdziemy przez kluczowe opcje SEO i czynności, które mają wpływ na to jak będzie się pozycjonować nasza witryna. Zalecenia w tym poradniku znajdą zastosowanie na różnego rodzaju witrynach niezależnie od skali czy tematyki.

Część 1: Konfiguracja systemu Joomla

System Joomla w panelu administratora umożliwia dostrojenie najważniejszych opcji związanych z SEO.

Przyjazne linki i przepisywanie adresów

Domyślnie Joomla instaluje się bez pliku htaccess. W adresach URL widać index.php co nie jest pożądane na produkcyjnych wersjach serwisów WWW. Aby pozbyć się tego elementu w adresach i umożliwić Joomli korzystanie z funkcji rewrite, w głównym folderze strony zmieniamy nazwę pliku htaccess.txt na .htaccess.

Opcje jakie należy wybrać w System >> Konfiguracja globalna >> Witryna:

  • Proste adresy: Tak,
  • Zastosuj przepisywanie URL: Tak,
  • Dodaj przedrostek do URL: Nie,
  • Aliasy w Unicode: Nie,
  • Nazwa witryny w tytułach stron: Po
Ustawienia związane z optymalizacją dla wyszukiwarek w systemie Joomla

Proste adresy generują semantyczne nazwy w adresach url bez znaków pytajnika, znaku równości i etki „&”.

Opcja „dodaj przyrostek do URL” dodaje rozszerzenie „.html” – skoro zależy nam na prostych adresach, możemy tę funkcję wyłączyć. Wyłączając aliasy w unicode, powodujemy że polskie znaki diakrytyczne będą zastępowane łacińskimi odpowiednikami (tzn. ą będzie zamieniane na a, ę na e itd) to oczywiście dobre posunięcie pod kątem SEO, które zaoszczędzi nam wielu potencjalnych kłopotów. Czytaj więcej na ten temat w artykule: optymalizacja adresów URL pod SEO.

Metadane i dyrektywy dla robotów

Na tej samej stronie w panelu mamy niżej opcje dotyczące metadanych i widoczności witryny dla robotów. Jeżeli jest to wersja produkcyjna strony to oczywiście w opcji Wyszukiwarki wybieramy: Indeksuj strony i wskazywane przez nie odsyłacze.

Metadane i robots w panelu administracyjnym Joomla

Opis witryny (meta-opis lub meta-description) to standardowe metadane stron internetowych. Metadane to dane opisujące inne dane – w tym wypadku stronę internetową. W praktyce jest to tekst widoczny pod tytułem w wynikach wyszukiwania.

Przykład meta-description ze strony mansfeld.pl

Autor w metadanych – zalecam aby włączyć. Pokaż wersję Joomla – Nie. Dlaczego? Ukrywanie wersji oprogramowania, serwerów jest dobrą praktyką security through obscurity z perspektywy bezpieczeństwa.

Słowa kluczowe (meta-keywords) nie mają znaczenia dla popularnych przeglądarek ale w ostateczności można coś tam dodać dla tych, które być może wspierają to pole.

Nazwa witryny

W ustawieniach ogólnych mamy jeszcze jedno pole „Nazwa witryny” – powinien być to unikalny brand (np. nazwa firmy) bez sloganów (slogan można dodać w meta-description) ponieważ zależy nam na oszczędności miejsca w tytule i aby każdy z tytułów poszczególny podstron był jak najbardziej unikalny.

Część 2: Optymalizacja treści

Po podstawowej konfiguracji ustawień SEO dostępnych w systemie Joomla nadszedł czas na optymalizację treści poszczególnych podstron i artykułów. Podczas redagowania podstrony, artykułu czy wpisu bloga, mamy mnóstwo okazji do tego aby treść, którą właśnie redagujemy lub edytujemy znajdowała się na szczycie wyników wyszukiwania.

Joomla dostarcza rozbudowanego edytora wizualnego (WYSIWYG) wspierającego szczegółowe formatowanie treści i możliwość dokładnego dostosowania wielu elementów podstrony wpływających na SEO.

Optymalizacja SEO treści w systemie Joomla
  1. Tytuł strony (niezależnie czy mamy do czynienia z blogiem czy podstroną z ofertą) jest niezwykle istotny. To te frazy będą najbardziej brane pod uwagę przy dodawaniu strony do indeksu i to ten napis będzie wyświetlony w wynikach wyszukiwania nad meta-description. Należy stosować unikalny, zgodny z treścią, gramatyką i zachęcający do kliknięcia tytuł. Czytaj osobny artykuł: optymalizacja tytułów pod SEO i użytkownika.
  2. Alias to przyjazny link widoczny w pasku adresu. Ten element też ma znaczenie w przypadku pozycjonowania podstron na konkretne frazy. Mimo, że Joomla automatycznie generuje alias, można go ręcznie udoskonalić. Należy zadbać aby zawierał mniejszą ilość słów (maks. 5) i aby odnośnik do konkretnej podstrony informował o treści zupełnie tak jak tytuł. Czytelny i przyjazny wyszukiwarkom link nie powinien zawierać znaków specjalnych (oczywiście poza myślnikiem, który zastępuje spacje).
  3. Nagłówki h1, h2, h3 pozwalają stworzyć hierarchię nagłówków, dzieląc tekst na odrębne sekcje w ramach jednego tematu. Dobrze to wpływa na czytelność artykułu i pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć charakter i sens tekstu.
  4. Formatowanie to równie istotna kwestia jeśli chodzi o czytelność i semantyczność artykułu. Formatując tekst możemy
    • otaczać w tagi strong pogrubiając istotne wyrażenia,
    • stosować kursywę,
    • wykorzystać indeks dolny i indeks górny,
    • umieścić cytat,
    • zamieszczać listy punktowane i numerowane,
    • zmienić wyrównanie tekstu (do lewej, do prawej itd…) dla konkretnych paragrafów.
  5. Treść artykułu to najważniejszy element wszystkich działań SEO. Praca związana z techniczną optymalizacją, metadanymi pójdzie na marne jeżeli treść nie będzie unikalna, ciekawa i wartościowa. Dokładnie przemyślana wolna od duplikatów pozwoli w pełni wykorzystać wszelkie podejmowane działania, których celem jest dostarczenie wysokiej jakości treści i promocja w wynikach organicznych. Czytaj więcej w osobnym artykule: optymalizacja treści pod SEO.
  6. Kategorie przydadzą się wówczas kiedy planujemy publikować regularnie treści które można klasteryzować w osobne grupy tematyczne. Należy kierować się wygodą użytkownika, chęcią zaprowadzenia porządku i czytelnością, bo strony kategorii rzadko pojawiają się w wynikach wyszukiwania. To podzielenie tematyczne pozwala wprowadzić autoamatyczne linkowanie wewnętrzne za pomocą dynamicznych modułów.
  7. Tagi to mechanizm przydatny w oznaczaniu artykułów. Można za ich pomocą tworzyć podzbiory artykułów związanych z danymi tematami. Jeden artykuł może mieć kilka tagów i nie zaleca się powielać w tagu już dodanej kategorii lub innego tagu.
  8. Zdjęcia dodawane do artykułu to też treść. Dodanie podpisu pozwoli wyświetlić podpis zdjęcia informując użytkownika co aktualnie ogląda. Za pomocą Opisu alt, wyświetlamy treść w przypadku kiedy zdjęcie z jakichś powodów nie będzie załadowane.
  9. Tytuł grafiki opisuje zdjęcia wewnątrz serwisu i automatyzuje podpisy w przypadku tworzenie galerii.
  10. Nazwa pliku ze zdjęciem też jest istotna z perspektywy SEO, bo dobrze opisane zdjęcia mogą znaleźć się w graficznych wynikach wyszukiwania Google i optymalizują cały serwis. We wszystkich tych elementach należy powstrzymać się od upychania ciągle tych samych słów kluczowych lub sztucznego dywersyfikowania używanych fraz.
  11. W zakładce Obrazki i łącza należy dodać spójny z tematyką ilustrację wprowadzenia. Jest to tak jakby okładka artykułu widoczna w listach kategorii. Tam też możemy dostroić opisy SEO związane z taką ilustracją.
  12. Ilustracja pełnego tekstu to obrazek, który pojawi się zazwyczaj na początku artykułu lub jako tło nagłówka. W tym przypadku należy załadować zdjęcie o odpowiedniej jakości, ponieważ będzie reprezentować treść artykułu i wpływać na pierwsze wrażenie osób trafiających bezpośrednio na podstronę którą aktualnie redagujemy.
  13. Linkowanie wewnętrzne to proces dodawania linków w obrębie tego samego serwisu. W przypadku dodawania linków w tekście Joomla pozwala dostosować tytuł (atrybut title), tekst do wyświetlenia (lub kotwicę z ang. anchor), atrybut rel i cel (atrybut target). O tym jak dostosować wartości w tych atrybutach napisałem dokładnie w artykule: linkowanie wewnętrzne.
  14. Linkowanie zewnętrzne to bardzo podobna praktyka, tyle że odsyłacze linkują do zewnętrznych serwisów WWW. Czytaj więcej w artykule: linkowanie zewnętrzne.
  15. W Joomla bez dodatkowych rozszerzeń można dostosować meta opis strony, pole do dostsowania meta description znajdziemy w zakładce opcje publikacji.
  16. Poniżej, można zmienić opcje indeksowania za pomocą instrukcji dla robotów (noindex, nofollow).
Opcje SEO przy dodawaniu zdjęć Joomla
Wstawianie linków wewnętrznych i zewnętrznych w Joomla
Edycja metadanych dla pojedynczego artykułu.

Optymalizacja SEO zdjęć, filmów i nagrań audio

Wszystkie zasoby zamieszczane na naszej stronie powinny być same z siebie zoptymalizowane pod kątem oszczędności transferu, dostępności, kompatybilności z urządzeniami mobilnymi i SEO. W artykule o optymalizacji zdjęć i obrazów pisałem jak ważny jest odpowiedni rozmiar, nazwa pliku i format graficzny.

Czytaj jak optymalizować także inne zasoby multimedialne:

Część 3: Wydajność i szybkość strony

Wydajność i szybkość stron internetowych jest istotna z kilku powodów:

  • korzystanie z szybkiej strony zwiększa poziom zadowolenia użytkowników co pozwala łatwiej osiągać cel stronie internetowej,
  • wysoka wydajność strony obniża konsumpcje baterii w urządzeniach mobilnych,
  • wykorzystują mniej zasobów serwerowych,
  • szybkie strony (osiągające wysoki wynik w PageSpeed Insights) osiągają lepsze pozycje w wyszukiwarce,
  • promocja w płatnych kanałach reklamowych i działania SEO są tańsze i bardziej efektywne.

Na szybkość strony składa się wiele elementów strony ale można je podzielić na dwie główne kategorie Front-End i Back-End.

Back-End

Nie jest żadną tajemnicą, że hosting odgrywa kluczową rolę w kwestii szybkości działania strony przekładającą się na czas TTFB. Im mocniejszy hosting, tym strona będzie działać szybciej.

Podstawowa optymalizacja serwera i wydajności

Joomla zawiera wbudowany mechanizm pamięci podręcznej. Cache może działać w różnych trybach, jednym z nich jest nawet Memcache.

Włączenie pamięci podręcznej w Joomla.

Możemy dostosować TTL pamięci oraz wydelegować działanie pamięci podręcznej na osobny serwer. Jest to tzw. izolacja serwisów lub partycjonowanie funkcjonalne serwera.

Zakładka serwer w konfiguracji globalnej Joomla

W zakładce Serwer możemy ponadto włączyć kompresję GZIP i wymusić stosowanie adresów HTTPS.

Możemy też wykorzystać moduł PageSpeed, który po stronie serwera zautomatyzuje podstawowe działania optymalizacyjne związane z minimalizacją i konfiguracją nagłówków.

Front-End

Pod kątem front-endu możemy edytować szablon aby wykorzystywał jak najmniejszą liczbę skryptów lub zastosować inne techniki optymalizacji za pomocą modułów.

Zaawansowana optymalizacja wydajności, która skróci TTFB zasobów i odciąży główny serwer i może polegać na integracji z CDN. Tutaj też można wykorzystać gotowy moduł o nazwie: CDN for Joomla! Pozwala on na integrację witryny Joomla z MaxCDN lub Amazon CloudFront.

Wynik PageSpeed Insighs domyślnego motywu Joomla

Tak jak w przypadku innych CMSów opłaca się wykonać własny motyw aby zawierał tylko takie style i skrypty, które wykorzystamy. Dzięki optymalizacji poruszonej w tym punkcie będzie możliwe uzyskanie wyższego wyniku PageSpeed Insights i w innych podobnych testach np. GTMetrix.

Czytaj więcej o praktycznych metodach na przyspieszanie strony w osobnym artykule: jak przyspieszyć stronę Joomla!

Podsumowanie

System Joomla dostarcza gotowych i kompletnych rozwiązań do optymalizacji SEO serwisów internetowych – zarówno w ujęciu globalnym jak i na poziomie poszczególnych podstron. Stosowanie tych wskazówek pozwoli wykorzystać w pełni potencjał tego zaawansowanego systemu CMS, który bez instalowania dodatkowych komponentów pozwala dostroić najważniejsze funkcje związane z optymalizacją dla wyszukiwarek. Sama optymalizacja treści w Joomla, opiera się na identycznych zasadach jak w przypadku alternatywnych CMSów.

Oceń artykuł na temat: Optymalizacja SEO Joomla
Średnia : 4.5 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 20