Web Design Blog / SEO:

Optymalizacja SEO strony WordPress

Wiele stron korzysta z oprogramowania WordPress jako pełnowartościowego CMSa. System ten według danych stanowi 31% całego Internetu. To znaczy, że co trzecia podstrona jaką można odwiedzić w internecie jest wygenerowana dynamicznie przez ten system zarządzania treścią.

Największą zaletą WordPressa są bardzo dobre mechanizmy wspierające ogólnie pojętą optymalizację SEO. Mechanizm kategorii, tagi oraz sposób w jaki WordPress umożliwia dostosować URLe dają praktycznie wszystko czego potrzebujemy do utrzymywania i pozycjonowania swojego serwisu praktycznie bez ograniczeń.

W tym przewodniku przebrniemy całościowo przez cały nasz serwis, sprawdzimy możliwości dostosowania pewnych opcji oraz przestudiujemy kilka ciekawych przypadków, które pokażą, że WordPress jest systemem na którym można polegać. Nie zabraknie też wymienienia kilku najczęstszych błędów w optymalizacji stron WordPress z jakimi można się spotkać.

Porady jakie są zamieszczone w tym artykule nadają się do optymalizacji zarówno strony internetowej z blogiem jak i standardowe strony www z kilkoma podstronami. Warto zapoznać się z artykułami o tym: co wpływa na pozycję strony w Google oraz jakie są najczęstsze błędy SEO.

Część I: Optymalizacja treści

Jak wiadomo treść czyli tzw. content ma największy wpływ na pozycjonowanie. Na nic zdadzą się triki związane z ustawieniami WordPressa, i wysiłki skupione na promocji jeżeli nasza strona nie będzie zawierała poprawnie i sensownie zaprojektowanej treści. Jak wspomniałem wcześniej, WordPress „z pudełka” zapewnia nam wszystko czego trzeba do tworzenia użytecznych i zoptymalizowanych pod SEO stron i artykułów.

Optymalizacja SEO WordPress - treść - 1

  1. Tworząc nową stronę, artykuł, news czy produkt w katalogu warto nadać mu unikalny, zgody z tematem treści i wolny od znamion spamu tytuł. Tytuły są istotne z punktu widzenia SEO (wyszukiwarki zwracają na niego uwagę) oraz z punktu widzenia User Experience. To ten tytuł jest najczęściej widoczny w wynikach wyszukiwania.
  2. To samo dotyczy bezpośredniego odnośnika. Fajnie jeżeli jest zgodny z treścią i ma sens sam w sobie. Jeżeli w jakimś słowie występuje wiele znaków diakrytycznych (ą, ę, ć, ż itd…) warto zamienić je na synonimy wolne od nich. Tutaj też unikamy upychania słów kluczowych aby algorytm nie naliczył punktów karnych.
  3. Pisząc tekst należy używać nagłówków. Tak jak w tym artykule. Dobrze wpływa to na czytelność artykułu i jest kolejnym potwierdzeniem dla wyszukiwarki że wyczerpująco i w zorganizowany sposób opisujemy dane zagadnienie.
  4. Formatowanie też nie jest bez znaczenia. Pogrubiajmy istotne zdania aby użytkownik mógł zahaczyć o coś wzrok podczas czytania i znaleźć interesujące fragmenty kiedy będzie wracał do naszego artykułu. Jeżeli wspominamy lub nawiązujemy tematyką do innego artykułu warto go podlinkować.
  5. No i treść. Optymalizacja wartościowej i dokładnie przemyślanej treści – nie pójdzie na marne. Unikamy powtarzania się, przechodzimy do konkretów i nie kopiujemy ze stron konkurencji.
  6. Kiedy już wprowadzimy całą treść i jeżeli na naszej stronie jest ich dużo, warto zorganizować je w kategorie. Radzę stosować zasadę jednej kategorii dla konkretnego wpisu.
  7. Tagów lepiej nie używać wcale, a jeżeli już używamy to najmniej jak to możliwe aby artykuł nie nosił znamion spamu i nie rozdzielał naszego serwisu na podstrony, które tylko organizują treść. Tagi są niebezpieczne, ponieważ nieprzemyślane stosowanie prowadzi do fenomenu „duplicate content” czyli powielenia tych samych treści – a jak wiemy wyszukiwarki bardzo tego nie lubią. Ja np. od zawsze dzieliłem artykuły „dla klientów” i dla profesjonalistów – taki trik pozwala je rozdzielić w menu i tworzyć ciekawe sekcje tematyczne.
  8. Zdjęcie wyróżniające jest istotne z punktu widzenia SEO. Tylko zgodny z tematem, ciekawy albo koncepcyjny obrazek spowoduje, że będzie częściej klikalny a tym samym rośnie CTR, spada współczynnik odrzuceń a klienci pozostają dłużej na naszej stronie. Jak wiemy te metryki mają pośrednie przełożenie na ranking.
  9. Jeżeli już jesteśmy przy zdjęciach warto wspomnieć, że opłacalne jest nadawanie zdjęciom i grafikom naturalnie brzmiących nazw. Dodawane plików z takimi nazwami utwierdza wyszukiwarki w tym, że grafika jest zgodna z treścią i ona sama może konkurować w wynikach wyszukiwania grafiki.   Biblioteka mediów WordPress
  10. Rozmiar jest niesamowicie istotny w optymalizacji stron SEO (i to nie dotyczy tylko WordPressa). O tym jak ważne jest dostosowanie rozmiarów, formatów i innych opcji pisałem w obszernym artykule: Optymalizacji zdjęć dla stron WWW. Jest tam też wzmianka o rozmiarach oryginałów.
  11. Tytuł pozwala na automatyzację cytowania i opisywania zdjęć
  12. Alternatywny tekst tak jak nazwa pliku informuje przeglądarkę i użytkowników, którzy z jakiegoś powodu nie mogą zobaczyć zdjęcia o czym jest dana grafika.
  13. W punkcie 6 i 7 wspomniałem o tym że nie należy nadużywać tagów i kategorii. Jest to szalenie istotne, tym bardziej że WordPress zachęca do dodawania ich i korzysta z tego mechanizmu organizowania podstron we wszelkiego rodzaju archiwach i widgetach takich jak „Podobne artykuły” itp… Na specjalnej stronie w dziele „Wpisy” mamy możliwość organizowania ich i dostosowywania. Dobrą praktyką jest stosowanie krótkich nazwa kategorii  Ustawienia WordPress - Kategorie i Tagi
  14. Stosowanie semantycznej (czyli niosącej sens) uproszczonej nazwy optymalizuje adresy URL. do nich jeszcze wrócimy.
  15. Stosowanie kategorii nadrzędnych radzę używać tylko wtedy kiedy tych kategorii jest dużo i prowadzimy naprawdę duży portal z setkami a nawet tysiącami wpisów.
  16. Jeszcze raz tutaj wspomnę o tym jak ważne jest grupowanie artykułów w najmniejszą ilość unikalnych kategorii. Jeżeli na naszej stronie mamy wiele kategorii ale w nich jest mało artykułów warto przeorganizować kategorie w taki sposób aby w każdej była mniej-więcej taka sama ilość artykułów.
  17. Zajawka treści pozwala na stworzenie krótkiego wstępu do artykułu. Można jej użyć w listingach a także w samej treści artykułu. Aby to pole się pojawiło w formularzu do edycji artykułu należy zaznaczyć opcję „Zajawka” w „opcjach ekranu” o góry po prawej stronie.Zajawka treści WordPress

Błędy związane z optymalizacją treści w WordPressie

Największym błędem jest stosowanie różnego rodzaju wtyczek które zaciemniają czysty kod WordPressa i „pod przykrywką porad” skłaniają do używania przeoptymalizowania i nienaturalnego słownictwa. Mowa oczywiście o wtyczkach typu Yoast SEO, która często jest polecana i zachwalana przez amatorów. YoastSEO nie rozumie języka polskiego i niestety przedawniła się jej funkcjonalność.

Funkcje jakie dostarcza (edycja meta description, title, itd…) można z łatwością wykonać w czystym WordPressie za pomocą mechanizmu „Własnych Pól”. Gdyby funkcje YoastSEO były tak potrzebne w WordPressie jak się wszystkim wydaje, twórcy dawno wbudowali by podobną funkcjonalność w podstawowy skrypt.

Źródła odnośnie kategorii i tagów (nie warto ich nadużywać):

PROTIP: Jakość

Twórz wyczerpujące dany problem artykuły, które dadzą wartość, załączając przy tym źródła i materiały dodatkowe z YouTube.

Część II: Optymalizacja szablonu

Optymalizacja szablonu jest istotna z punktu widzenia idei „Semantic Web” oraz (jak już niejednokrotnie wspominałem) prędkości działania a tym samym user experience. Napisany na zamówienie dokument HTML wykorzystujący dane strukturalne i znaczniki HTML5 będzie zawsze lepiej dostosowany od szablonu, w który ktoś po prostu powkładał swoje treści i jakieś widgety.

pozycja w google - page speed insights

  1. Polecam szablon napisany na zamówienie (od podstaw dla konkretnego klienta) bez kreatorów wizualnych i gotowych szablonów (płatnych i bezpłatnych). Bo tylko takie są możliwe do perfekcyjnej optymalizacji.
  2. Usunięcie zbędnych linii w kodzie CSS i JS jest możliwe za pomocą narzędzi takich jak webpack lub można posiłkować się skryptami online typu: uncss-online.
  3. Dopiero potem przychodzi pora na minimalizację plików CSS i JS powinna zaoszczędzić kilka kilobajtów i spełnić punkty w różnego typu analizatorach. Sprawdź narzędzia: JavaScript Minifier oraz CSS Minifier.
  4. Optymalizacja wszystkich grafik będących składową szablonu. (tutaj znowu odsyłam do wspomnianego wcześniej artykułu na temat optymalizacji grafik).
  5. Aby przyspieszyć działanie strony warto wysłać statyczne zasoby (JS, CSS i zdjęcia) na serwer plików, który może być dostępny za pomocą usługi CDN. Czasem trzeba będzie edytować kod wtyczek aby uzyskać rezultaty.
  6. Wszelkie zewnętrzne kody JavaScript staramy się zapisać w paczce aby zminimalizować ilość zapytań HTTP. Jeżeli kodu nie jest bardzo dużo, możemy dołączyć cały kod do nagłówka lub stopki, aby uniknąć ściągania zasobów.
  7. Skorzystaj z dobrodziejstw Rich Snippets używając danych strukturalnych.
  8. Elementy, które nie ulegają częstym zmianom (menu, stopka, nagłówek, sidebar). Można hardcodować czyli zapisać na sztywno w kodzie szablonu.

PROTIP: Usuwanie parametrów (query string) z adresów zasobów zewnętrznych

W części poświęconej szablonowi warto wspomnieć o sztuczce ułatwiającej cachowanie plików zawierających pliki JS i CSS. W tym celu wystarczy dodać do pliku functions.php naszego aktualnego motywu strony taki oto kod:

function pm_remove_script_version( $src ){
$parts = explode( '?ver', $src );
return $parts[0];
}
add_filter('script_loader_src','pm_remove_script_version', 15, 1 );
add_filter('style_loader_src','pm_remove_script_version', 15, 1 );

Funkcja ta usunie wyrażenia „?ver=1.1.0” z adresów zewnętrznych zasobów. Niektóre CDNy nie obsługują tego typu adresów i cache przestaje działać.

Błędy związane z optymalizacją szablonu WordPress

Używanie mało znanych wtyczek do optymalizacji w gotowych szablonach 🙂

Gotowe wtyczki do optymalizacji kodu szablonu nie są w stanie przeanalizować powiązań pomiędzy plikami oraz usunąć nie używanego w treści kodu. Korzystając np. 30% tego co oferuje szablon strona obciąża przeglądarkę całym balastem jaki jest w tym szablonie zaszyty.

Część III: Optymalizacja ustawień WordPress

3.1 Ustawienia – ogólne

Optymalizacja ustawień ogólnych WordPress

  1. Tytuł witryny powinien zawierać unikalny brand i najlepiej unikać spamowania, czyli upychania słów kluczowych. Jest tam zbyt mało miejsca a staramy się unikać zdublowanych tytułów.
  2. Opis powinien zawierać, krótki zachęcający do kliknięcia w wynikach wyszukiwania tekst. Pojawia się on najczęściej wtedy, kiedy strona główna znajdzie się w wynikach wyszukiwania, w zajawkach linku w serwisach społecznościowych lub w automatycznie generowanych katalogach stron.
  3. Warto sprawdzić nawet tak oczywiste pole jak adres WordPressa, aby zachować zgodność protokołów http / https i poprawny katalog w celu uniknięcia pętli przekierowań.

*Ustawienia – pisanie: pomijamy

3.2 Ustawienia – Czytanie

  1. To co się ma znaleźć na stronie głównej (strona statyczna czy strona ze wpisami) zalezy od charakteru strony www.
  2. Na stronach blogu warto wyświetlać maksymalnie 16 wpisów, czyli tak jak podpowiada sam WordPress. Dzięki temu unikniemy zbyt długiego ładowania się list z artykułami. W 2019 roku i tak zachęcam skorzystać z rozwiązania typu infinite-scroll, który poprawia user experience. Czytaj więcej w trendach tworzenia stron www 2019.
  3. Widoczność dla wyszukiwarek – KRYTYCZNA OPCJA – przy projektowaniu strony na serwerze dostępnym z zewnątrz deweloperzy włączają tę funkcję aby uniknąć indeksowania niedokończonej strony (najczęściej w tymczasowej lokalizacji).  To dobra praktyka. Należy jednak pamiętać aby po przeniesieniu strony wyłączyć tę opcję. Nie raz się spotkałem, że ktoś zwyczajnie zostawił tę opcję wyłączoną. Opcja ta uniemożliwia jakiekolwiek pozycjonowanie się strony.Ustawienia WordPress - indeksowanie witryny

3.3 Ustawienia dyskusji

Komentarze na stronach firmowych lepiej wyłączyć – będą one średnio przydatne dla innych klientów, chyba, że mamy przygotowany dział najczęstszych pytań lub chcemy rozwinąć wpis z funkcją małego forum. Jeżeli tworzymy często odwiedzanego bloga, warto wtedy włączyć tę opcję aby nawiązywać relacje, odpowiedzieć na pytania użytkowników i dać jeszcze więcej wartości . Pamiętaj, że szablon musi wspierać komentarze aby działały w twojej stronie. Komentarze mają spory wpływ na SEO.

W każdy razie, wszelkie komentarze najlepiej przejrzeć przed publikacją. Służy do tego opcja:

Nim komentarz pojawi się na blogu – k

Warto też włączyć sobie powiadomienia, które dotrą do nas kiedy:

Moderacja komentarzy przyda nam się do wyłapywania spamu. Nie każdy komentarz z kilkoma odnośnikami to od razu spam. Warto jednak zablokować automatyczne dodanie takich „wyjątkowych” wypowiedzi.

Czarna lista komentarzy może służyć do wyłapywania wulgaryzmów lub nazw własnych produktów konkurencji. Przyda nam się, kiedy komentarze są zatwierdzane automatycznie a ich ilość nie pozwala na skrupulatną moderację.

3.4 Ustawienia mediów

Optymalizacja ustawienia mediów WordPress

  1. W tych ustawieniach możemy dostosować wielkość zdjęć podczas mechanizmu skalowania. Każdorazowo kiedy wykorzystujemy w szablonie albo w redakcji artykułu wielkości thumbnail, medium, medium_large, large wielkości pobierane są właśnie stąd. Ustawienia te powinny uwzględniać wygląd szablonu, sposób w jaki redagujemy artykuły i nasze potrzeby. W 2019 roku zalecam stosować wielkości takie jakie są widoczne na grafice, czyli standard SD, HD Ready a zdjęcia w oryginale można wysyłać w wielkości FullHD lub 4K jeżeli chcemy zadbać o lepsze wrażenia użytkowników z lepszym sprzętem.
  2. Jeżeli nasza strona będzie zawierać naprawdę mnóstwo zdjęć warto porządkować zdjęcia w folderach porządkowanych według miesięcy. Dlaczego? niektóre linuxowe systemy plików już przy 100 000 obiektów mają problemy z wydajnością i strona może się dłużej ładować. Druga sprawa, to fakt, że tak zorganizowaną biblioteką łatwiej zarządzać i serwisować. W przypadku kiedy nasza strona nie będzie zawierać ogromnej ilości zdjęć warto tę opcję wyłączyć. Ułatwia development migracje i masowe działania na zdjęciach.

PROTIP: Kompresja JPEG skalowanych zdjęć

Warto w tym punkcie wspomnieć o jeszcze jednym ustawieniu dotyczącym optymalizacji zdjęć w WordPressie. Otóż możemy ręcznie zmienić stopień kompresji zdjęć. WordPress ma domyślnie nieco zawyżoną jakość zdjęć jak na potrzeby stron internetowych. W tym celu wystarczy dodać do pliku functions.php naszego aktywnego motywu taki oto kod:

add_filter('jpeg_quality', function($arg){return 80;});

Komenda ta zmieni jakość JPEG przesyłanych do biblioteki skalowanych zdjęć z 90% na 80%. Wszelkiego typu analizatory optymalizacji pod kątem prędkości działania będą zadowolone. Jeżeli potrzebujemy nieco lepszej jakości zdjęć, warto zostawić na poziomie domyślnym: 90%. Jakość na poziomie 80% jest wystarczająca ale w portfolio fotografów warto czasem kosztem wyższej wagi zachować lepszą jakość zdjęć.

3.5 Bezpośrednie odnośniki

To jedna z ciekawszych funkcjonalności WordPressa. W tym miejscu możemy sobie ustalać jak ma domyślnie wyglądać adres URL naszych wpisów. W kontekście SEO zaleca się aby adres był dostosowany do konkretnego przypadku i jeżeli jest to możliwe był semantyczny, tzn. żeby zawierał sensowne słowa w poszczególnych członach adresu.

  1. Tryb prosty to bezkompromisowy nacisk na prostotę parsowania adresów, który nieco odciąża bazę danych ale nie jest przyjazny pod kątem SEO. Przyda się w szczególnych przypadkach kiedy wpisów jest naprawdę dużo i z jakichś powodów potrzebujemy tego ID w adresie np. przy integracji z innymi systemami.
  2. Dzień i nazwa to taki typowo blogowy format – jeżeli z jakichś powodów potrzebujemy tej daty w adresie URL możemy użyć tej opcji. Format ten jest jak najbardziej przyjazny wyszukiwarkom.
  3. Miesiąc i nazwa to uproszczona wersja powyższej opcji.
  4. Liczbowy to ładniejsza wersja pierwszego przypadku. Ten format zawiera ID wpisu ale stosuje „ładniejszy” zapis. Niestety nie zawiera jednak tytułu artykułu.
  5. Nazwa wpisu – ten format będzie przydatny do wszelkich stron firmowych i stron wizytówek. Po domenie zawiera wyłącznie tytuł wpisu co jest OK jeżeli nie organizujemy treści w kategorie.
  6. Własny format – w tym polu możemy sobie zdefiniować regułę jaka ma rządzić adresami URL. Do średniej wielkości bloga zaleca się coś takiego: /%category%/%postname%/  dzięki temu tytuły wpisów będą poprzedzone w adresie URL nazwą pierwszej kategorii do której ten wpis należy (na moim blogu jest właśnie taka reguła). Jeżeli nasza strona będzie zawierać naprawdę dużo stron zalecam dodanie pola post_id dzięki temu łatwiej dokonywać integracji wpisów z zewnętrznymi systemami, ułatwiamy indeksację strony i przyspieszamy jej działanie (skrypt „od razu wie” który post trzeba wyświetlić). Tak jak wspomniałem, różnica w wydajności będzie widoczna przy dziesiątkach tysięcy podstron i artykułów.

Alias kategorii i alias tagów przyda nam się kiedy chcemy wyszczególnić adresy kategorii i tagów od podstron i wpisów. Dzięki temu zabiegowi można przy okazji nadać sens adresom URL kiedy używamy WordPressa do stron z typowym katalogiem produktów.

Wystarczy wówczas jako alias kategorii WordPressa wpisać coś w rodzaju „producent” wtedy możemy uzyskać użyteczne adresy typu:

http://nazwa-domeny.pl/producent/firma-xyz/

zamiast: http://nazwa-domeny.pl/kategoria/firma-xyz/

lub http://nazwa-domeny.pl/firma-xyz/

,które będą listować wszystkie produkty danego producenta podczas kiedy adres do produktu to

http://nazwa-domeny.pl/biurka/biurko-omega-5/.

To oczywiście tylko przykład i podobnie rzecz ma się w przypadku tagów.

Część IV: Optymalizacja SEO serwera

  1. Zainstaluj certyfikat SSL – pisałem już o tym jakie zalety ma certyfikat SSL na stronie internetowej, jak przekierować na HTTPS oraz jak działa SSL.
  2. Skorzystaj z usługi CDN (Content Delivery Network) – będzie to miało pozytywny impakt na szybkość działania a także jest koniecznym krokiem aby uzyskać 100% w GTMetrix.
  3. Skonfiguruj nagłówki Expires w .htaccess aby skorzystać z dobrodziejstw pamięci podręcznej przeglądarki

W tym celu dopisz do pliku .htaccess w głównym folderze WordPressa taki kod:

#Expire headers START

ExpiresActive On
ExpiresDefault "access plus 1 month"
ExpiresByType image/jpg "access plus 1 month"
ExpiresByType image/jpeg "access plus 1 month"
ExpiresByType image/png "access plus 1 month"
ExpiresByType image/gif "access plus 1 month"
AddType image/x-icon .ico
ExpiresByType image/ico "access plus 1 month"
ExpiresByType image/icon "access plus 1 month"
ExpiresByType image/x-icon "access plus 1 month"
ExpiresByType text/css "access plus 1 month"
ExpiresByType text/javascript "access plus 1 month"
ExpiresByType text/html "access plus 1 month"
ExpiresByType application/xhtml+xml "access plus 1 month"
ExpiresByType application/javascript "access plus 1 month"
ExpiresByType application/x-javascript "access plus 1 month"
ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access plus 1 month"

#Expire headers STOP

PROTIP: Aktualizacja PHP i MySQL

Zadbaj o to aby korzystać z możliwie najwyższej . Skontaktuj się z twoim usługodawcą jakie są możliwości konfiguracji pod tym katem:

  • wersja PHP (im wyższa tym strona działa zazwyczaj szybciej)
  • wersja silnika MySQL (im wyższa tym strona szybciej odpowiada i jest odporniejsza na obciążenia)

Część V: Przydatne wtyczki

Accelerated Mobile Pages – wtyczka do tworzenia AMP pozwala na skorzystanie z dobrodziejstw nowego standardu tworzenia stron mobilnych AMP. Gotowe szablony AMP są do bólu proste ale w odniesieniu do bloga użytkownik mobilny nie ma pod tym kątem szczególnych wymagań – grunt że działa szybko. Jest kompromisem pomiędzy nie robienia niczego w kierunku AMP a tworzenia kosztownej strony w całości zgodnej z AMP.

Better Search Replace – pozwala na wykonanie masowych aktualizacji związanych z optymalizacją wspomnianą w poprzednich rozdziałach. Pozwala zautomatyzować prace, których ręczne wykonanie byłoby niewykonalne.

Autoptimize – jeżeli budżet jaki mamy na stronę nie pozwoli na wykonanie dedykowanego szablonu można skorzystać z tej wtyczki. Można manipulować ustawieniami i włączać kolejne warstwy działania (uwaga szablon może się rozsypywać przenosząc JS na koniec). Wtyczka ta próbuje automatyzować kroki podejmowane w części II.

WP Super Cache – w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że do szybkiej strony brakuje pamięci podręcznej serwera. Po jej włączeniu sprawdź czy funkcje strony działają prawidłowo i czy aktualizacje na stronie są widoczne dla użytkowników twojej strony.

Podsumowanie

Jak widać dokładna optymalizacja SEO WordPressa wymaga szerokich działań, na które składają się odpowiednia redakcja, budowa treści, opracowanie szablonu, znajomość samego WordPressa i jego ustawień a także samego serwera oraz zagadnień związanych z hostingiem. Prace te wymagają wysiłku a nawet budżetu ale myślę, że warto. Jest to praca, którą wykonujemy raz i da nam wymierne korzyści w przyszłości w postaci lepszych pozycji w wyszukiwarce oraz większego zadowolenia użytkowników.

100 procent w gtmetrix możliwe w WordPress

Niezależnie od wykorzystywnego CMSa:

  • monitoruj na bieżąco wszelkie błędy indeksowania, które zgłosi Google Search Console (dawniej Narzędzia Google dla Webmasterów) i naprawiaj dłużej utrzymujące się błędy indeksowania,
  • jeżeli chcesz poprawić SEO skup się na User Experience. To bardzo przyszłościowa technika polepszania pozycji stron w wyszukiwarce,
  • korzystaj z usług zaufanych i doświadczonych specjalistów w trakcie tworzenia, przenoszenia i optymalizacji serwisów WordPress,
  • zdobywaj wartościowe linki ze stron związanych tematycznie.

…wtedy z twoją stroną i jej pozycjami w Google będzie wszystko w porządku.

Brakuje tutaj jakieś porady? Dopisz w komentarzu 🙂 Podpisane, wartościowe i wyczerpujące uwagi będą publikowane.

Źródła:

https://codex.wordpress.org/

Optymalizacja SEO strony WordPress
4.8 (95%) głosów: 16

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Zgred

23 września 2018

W przypadku wtyczek cacheujących oraz Autooptimzie niestety przy customowych skórkach bardzo trzeba uważać bo nie zawsze da się scalić pliki css/js i wychodzi ogólnie mówiąc kupa (wiem bo testowałem na sobie).

Brakuje mi akapitu o pre-fetch dns :)

CDNy nie zawsze pomagają - u Mnie "spartoliły" sprawę i było gorzej i wolniej.

Paweł Mansfeld

23 września 2018

Dziękuję za komentarz. Naturalnie, dzieje się tak kiedy Autoptimize zaczyna zmieniać kolejność CSS i JS co jak wiadomo ma znaczenie dla interpretacji JS i samej kaskadowości stylów.

Słuszna uwaga odnośnie linku dns-prefetch!

Tak, CDN może namieszać tym bardziej jak stosujemy go z nie swoją domeną (czasem kusi aby korzystać z tych domyślnych adresów typu //abcdefghijklmn.cloudfront.net), tutaj warto się wysilić i przekierować za pomocą CNAME domenę na CDN. Jakby nie było, jest to migracja pewnych zasobów w inną lokalizację dlatego prościej wdrożyć CDN na nowej stronie niż na stronie która ma konkretny staż.

Krzysztof Radzikowski

24 września 2018

Jest różnica miedzy szablonem a motywem - ogólnie motyw skalda sie wielu plików szablonów. Dalej 100/100 w page speed nie gwarantuje szybkiej strony czy dobrego seo - zobacz wyniki sporych portali - tam jak bedzie 60/100 to jest sukces. Sens CDNa na jeden kraj czy usuuwanei query string sie mija z celem- lepiej uzyc dobrego hostingu z cahce i prerenderem po stronie serwera niz bawic sie w cdny

Paweł Mansfeld

24 września 2018

Dziękuję za komentarz, bardzo dobre uwagi. Szablony (templates) a motywy (theme) faktycznie, to nie to samo ale są przez użytkowników stosowane zamiennie mamy artykuły typu "Darmowe szablony do WordPress" nie wspominam o brandach typu TemplateMonster itd - tam nie ściągamy plików .php ani .tpl tylko całe motywy :)

PageSpeed oczywiście, że nie jest wyznacznikiem szybkości - z tym CDN na krajowych stronach to troszkę taka sztuka dla sztuki, "dobre praktyki" i ułatwienie dla Crawlerów. Z drugiej strony korzystanie z serwera plików wpływa na prędkość ładowania (pokazałem to tutaj: Optymalizacja zdjęć dla potrzeb WWW). PageSpeed bada wielkości grafik, stopień kompresji, czas odpowiedzi serwera i np. stosowanie nagłówków Expires co jak wiadomo na szybkość ładowania się stron ma spore przełożenie. Od zawsze mam bzika na punkcie wskaźników stąd czasem niepotrzebne pisanie w kółko o szczegółach ale skoro Google chce - to robię. Taki skrót myślowy, który praktycznie zawsze mi się sprawdza a jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach :)

Co do wspomnianych dużych portali - są tam widocznie pewne niedociągnięcia, które z racji wielkości serwisu się skumulowały i wyskalowały. Nie dziwi mnie to, zawsze byli, są i będą ignoranci z przekonaniem "poco optymalizować strony jak wszyscy mamy szybkie łącza" lub "u mnie jest OK". Uczestnictwo w wielkim projekcie jest "cool" ale nie jest wyznacznikiem kompetencji. Duże portale i skalowanie to całkiem inny temat ale fajnie, że go poruszyłeś.

Artur Kraszewski

24 września 2018

Bardzo dobry tekst, dzięki. Czy mógłbyś przy którejś okazji rozwinąć temat mechanizmów komentarzy? Piszesz że ma to ogromny wpływ na SEO ale np komentarze FB nie bardzo się indeksują (za to mają inne, 'zasięgowe' plusy). Pozostaje pytanie czy używać wbudowanego w Wordress mechanizmu czy coś zewnętrznego (IntenseDebate, Disqus, FB). Nigdzie nie znalazłem rozwinięcia tego tematu a przed wyborem stoi każdy kto odpala WP.

Taki pomysł na content mam ;)

Paweł Mansfeld

24 września 2018

Pomysł rewelacyjny - dzięki. Będzie to jeden z następnych tematów dotyczących WordPressa.

Komentarze są bardzo dobre, bo jakby nie było jest to treść, która uzupełnia artykuł, może też dać autorowi wskazówki do udoskonalenia artykułu. Osobiście, nie widzę sensu stosowania zewnętrznych usług do trzymania komentarzy - po co się uzależniać od serwisów zewnętrznych (zazwyczaj są po czasie same problemy) i trzeba dodać kolejny kod który zepsuje nam 100% w GTMetrix ;). WordPress ma ciekawy i wystarczający mechanizm komentarzy a nawet jak nie mamy gotowego CMSa to stworzenie formularza i tabeli MySQL do ich trzymania i zarządzania to zadanie na kilkanaście linijek kodu.

Jeżeli zadbamy o to aby komentarze był merytoryczne i wnosiły coś do tematu to będą wszyscy korzystać: autorzy mają bardziej wartościowy serwis, który ma większy potencjał do promocji a czytelnicy mają bardziej wiarygodną i przydatną treść no i mogą dodać coś ciekawego od siebie.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail