4 listopada 2020

Długi ogon (long tail) w SEO – co to jest i jak go zrobić?

Kategoria: SEO
Tagi: dla klientów, dla profesjonalistów
Autor: Paweł Mansfeld

Długi ogon słów kluczowych w pozycjonowaniu

Korzystanie z tzw. długiego ogona słów kluczowych to skuteczny sposób na pozyskanie wartościowego ruchu. Jest to technika pozycjonowania, która nie wymaga szczególnych umiejętności ani tym bardziej nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia.

Ciężko mówić o celowaniu w long-tail jako konkretnej technice SEO. Tak naprawdę widoczność danej strony (lub kilku stron) w obrębie jednej witryny na długie i dokładne frazy to skutek uboczny naturalnego rozwoju strony, wysokiej jakości treści i wskaźnik ogólnie dobrej kondycji serwisu.

Łatwiej z trzech słów zrobić sto niż z dziesięciu pięć.

Stanisław Jerzy Lec

Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu? (definicja)

Słowa kluczowe długiego ogona (ang. long-tail keywords) w kontekście SEO to frazy składające się z trzech lub więcej słów.

Przykładem takiego słowa kluczowego może być „Pozycjonowanie stron long tail”. Fraza konkretyzuje, że dotyczy konkretnej techniki SEO a nie ogólnego pozycjonowania.

Na czym polega pozycjonowanie z wykorzystaniem długich fraz long-tail?

Żeby była jasność, w pozycjonowaniu, które zakłada wykorzystanie długiego ogona, nie skupiamy się na konkretnej długiej frazie. Efektywne pozycjonowanie z wykorzystaniem strategii long tail to ogół działań zmierzających do tego aby dana strona była dostępna na wiele długich fraz, dodatkowo z dowolną ich wariacją (czyli kolejnością słów) oraz z wykorzystaniem nie jednego a tak naprawdę wielu fraz, które mogą wyświetlać daną podstronę.

Stąd się bierze tak naprawdę określenie „długi ogon”. Nie chodzi o to, że frazy są „długie” tylko o to, że kiedy przeanalizujemy ilość fraz w tytule oraz ich częstotliwość wyszukiwania (popularność) odkryjemy korelację, której prezentacja graficzna będzie wyglądać mniej-więcej w ten sposób:

Wizualizacja długiego ogona (korelacja popularności zapytań z ilością słów)

Zalety długiego ogona słów kluczowych

Celowanie we frazy long-tail ma bardzo wiele zalet. Dzięki ściślejszym zapytaniom ruch z „długich” fraz jest zazwyczaj bardziej wartościowszy i częściej prowadzi do konwersji. Paradoksem jest fakt, że frazy te są jednocześnie mniej konkurencyjne.

Wartościowszy ruch i „lepszy klient”

Zbyt ogólnikowe frazy są często celem samym w sobie i poza tym, że mogą stanowić popis umiejętności pozycjonerskich nie mają zazwyczaj wielkiej wartości dla nadrzędnego celu biznesowego strony internetowej.

Korzystanie z krótkich i ogólnikowych fraz jest charakterystyczne dla osób mniej zaawansowanych w korzystaniu z wyszukiwarki i zazwyczaj wizyta takich osób nie jest zbyt wartościowa. Wpisywanie w wyszukiwarkę długiego ogona jest zaś charakterystyczne dla osób konkretnie zainteresowanych usługami, inteligentniejszych, które – mówiąc krótko – wiedzą czego chcą i wiedzą jak szukać. Długa fraza działa tutaj niejako preselekcja i przesiew klientów.

Uciekanie konkurencji

Długi ogon słów kluczowych utrudnia konkurentom inżynierię wsteczną naszej strony i ciężej wtedy z nami konkurować. Wysiłek skierowany na pozycjonowanie trudnych fraz może być zmarnowany. Celując w długie frazy niejako w konspiracji pozycjonujemy stronę na wartościowe frazy o których Twoja konkurencja nigdy nie będzie miała pojęcia. Aby to pojąć trzeba zrozumieć jak działają narzędzia firm trzecich do badania i porównywania pozycji w Google.

Otóż zasób słów jakie są badane przy sprawdzaniu pozycji są brane… od samych użytkowników narzędzia SEO a nie ogółu użytkowników. bo Senuto, Semrush, Ahrefs, Ubbersuggest i inne wynalazki nie mają pojęcia co wpisują „normalni” użytkownicy wyszukiwarki Google. To wie tylko Google i takie frazy widać w Search Console:

Lista fraz z długiego ogona w Search Console

Kiedy sprawdzamy najważniejsze frazy w Senuto nie widać długiego ogona i fraz wartościowych tylko same frazy, na które większość osób się pozycjonuje i nie sądzę że są one wartościowe. Zgodzę się, że takie frazy mogą w pewnych sytuacjach generować ruch, ale nic ponadto:

„Kluczowe” frazy w Senuto

„Kolory”, „CDN”, „PHP” to frazy których moja grupa docelowa nie będzie wpisywać chcąc skorzystać z moich usług.

Zewnętrzne narzędzia do badania popularności czy jakości strony zaniżają parametry mojej strony ok. 3 krotnie właśnie dlatego, że sam nie podpowiadam narzędziom na jakie frazy się pozycjonuję 🙂

Szybkie efekty niskim wysiłkiem

Ponieważ nie konkurujemy z agencjami SEO, ani właścicielami stron którzy są zafiksowani na punkcie danych i konkretnych fraz z zewnętrznych narzędzi do badania słów kluczowych, osiągamy niższym kosztem wymierne korzyści. Nie są one widoczne na wykresach we wspomnianych narzędziach SEO ale widać je w Search Console, w ilości zapytań czy w zamówieniach w sklepie internetowym.

Przykład funkcjonowania pozycjonowania long-tail

Przykładowo, niedawno kupowałem gitarę basową i nie wpisywałem w wyszukiwarkę fraz typu „bas” lub „gitara basowa”. Chcę go kupić a nie czytać Wikipedię. Wpisałem „gitara basowa leworęczna 5 strunowa” a tuż przed zakupem chciałem sprawdzić dostępność i porównać ceny i dokonałem zapytania o konkretny model. Dodatkowo wpisałem frazy w języku angielskim.

Wygrał sklep (anglojęzyczny), który nie dość że posiadał szczegółowy opis produktu, podzielił gitary na kategorie i tagi, które zawierały słowa które wpisywałem. Jako osoba leworęczna czułem się wyróżniony, że ktoś miał na uwadze taki podział. Choć jest to dowód tylko anegdotyczny (bo dotyczy mojej konkretnej sytuacji) założę się, że tak wygląda większość wyszukiwań klientów w przypadku kiedy dokonują dokładnego researchu i chcą oni kupić konkretny produkt.

Od początku pozycjonowania własnej strony nigdy nie zależało mi na ogólnikowych frazach typu „tworzenie stron” lub „optymalizacja stron”, bo takich fraz nie wpisuje „normalny klient”. Być może wywoływałyby zazdrość konkurencji i zwracałyby uwagę przy audytach SEO, jednakl na tym ich wartość się kończy.

Mocny i słaby ogon słów kluczowych

Ogon ogonowi nie równy. Tworzenie osobnego artykułu tylko po to aby wyświetlać się na jedną długą frazę to strata czasu. Z mocnym i długim 😉 ogonem mamy do czynienia wtedy, kiedy jeden artykuł wyświetla się nie dość, że na wiele różnych fraz, to jeszcze wyświetla się na wiele kombinacji tych fraz, synonimów i mniej lub bardziej ogólnych zapytań o dokładnie to samo.

Jak pozycjonować stronę na długi ogon słów?

Aby uzyskać efekt pozycjonowania się strony na długo ogon słów kluczowych (czyli na bardziej precyzyjne zapytania), trzeba przestrzegać ogólnie rozumianych dobrych praktyk ze szczególnym uwzględnieniem dywersyfikacji fraz i wysokiej jakości treści.

Dłuższe i sprytne tytuły

Wsparciem dla długiego ogona słów kluczowych są dłuższe tytuły artykułów, które zawierają najważniejsze frazy a nawet synonimy. Długi ogon, który powstaje w wyniku kombinacji zawartych słów w tytule łatwiej wypozycjonować czego przykładem może być ten konkretny artykuł. Już wkrótce będzie on widoczny na frazy:

  • co to jest długi ogon w SEO,
  • co to jest long tail,
  • jak zrobić długi ogon słów kluczowych,
  • (…)

Czytaj więcej w artykule: jak układać tytuły pod SEO.

Unikanie ścisłego dopasowania (exact match) w treści

Pisząc artykuł powinniśmy używać naturalnego słownictwa starając się używać synonimów i wyrazów bliskoznacznych. W tym artykule raz używam określenia „long-tail”, „długi ogon” i „dłuższa fraza” właśnie dlatego aby artykuł był widoczny na rózne zapytania. To samo tyczy się:

  • nagłówków,
  • opisów alt obrazów,
  • podpisów obrazów,
  • nazw plików obrazów,
  • kotwic HTML

Po drugie, teksty powinny być długie, wyczerpujące i konkretne. To wtedy mamy więcej okazji do dodania ciekawej, związanej z tekstem grafiki oraz do używania synonimów i wyrazów bliskoznacznych.

Czytaj więcej jak optymalizować teksty pod SEO.

Dywersyfikacja kotwic dla linków przychodzących i wychodzących

Dokładnie tak samo należy postępować w przypadku linków wewnętrznych, które prowadzą do artykułu oraz w przypadku linków przychodzących linkujących do artykułu.

W przypadku linkowania nie używajmy dokładnie tego samego anchoru tylko dywersyfikujmy frazę które linkują do strony. Zrobiłem tak dwukrotnie w punktach powyżej. Do frazy linkują słowa „jak optymalizować” i „jak układać” a nie tylko same frazy kluczowe.

Czytaj więcej na temat kotwic w artykułach:

Eliminacja cienkich treści i duplikatów

Cienka treść obniża autorytet strony a duplikaty mogą robić to samo dodatkowo mogą kanibalizować słowa kluczowe. Słaba treść może „zasłaniać” najlepsze artykuły, które mają większy potencjał do pozycjonowania na dokładniejsze słowa kluczowe.

Czytaj więcej o usuwaniu artykułów i wpisów pod kątem SEO.

Aktualizacja podstron i artykułów

Jeżeli zapomnieliśmy dodać coś bardzo ważnego do artykułu lub opisu produktu, nic nie stoi na przeszkodzie aby dodać wartościową treść po publikacji. Nawet po dłuższym czasie, widoczność artykułu może być znacznie poprawiona kiedy do strony dochodzi kolejna sekcja lub wątek, który często poruszasz z klientami. To często lepsza strategia niż tworzenie kolejnego i podobnego artykułu.

Czytaj więcej po co i jak aktualizować treści na istniejących podstronach.

Optymalizacja adresów URL

Optymalizacja adresów URL to kolejne miejsce gdzie możemy dokonać usprawnień dla potrzeb strategii long-tail. Aby mieć dobre adresy URL używamy kategorii, tagów i innych taksonomii, które pozwolą logicznie podzielić treści – w sklepie internetowym mogą to być marki lub szczegółowe atrybuty.

Czytaj więcej w artykule: optymalizacja URL dla SEO i UX.

Inne zalecenia SEO

Stosując te charakterystyczne dla długiego ogona słów kluczowych techniki pozycjonowania, nie powinny odwracać naszej uwagi od fundamentalnych zasad SEO. Strony działające szybko, zadbane z wysokiej jakości hostingiem zawsze mają łatwiej wygrać w wynikach wyszukiwania – niezależnie jaką stosujemy strategię.

Aby treść artykułu bądź opisu produktu, zachęciła do kontaktu czy zakupu, musi ona być sensowna, wyrażająca szacunek dla kupującego i wolna od błędów, które powodują szybkie wyjścia bądź gorszą ewaluację w algorytmie. Czytaj więcej o technicznym SEO i podsumowanie czynników rankingowych w artykule od czego zależy pozycja w Google.

Podsumowanie

Jak widać pozycjonowanie na długi ogon słów kluczowych otwiera przed nami bogatą gamę możliwości i sposobów na dotarcie do naszego idealnego klienta. Uwolnienie się od popularnych i ogólnych słów kluczowych, które często podpowiadają narzędzia SEO to pierwszy krok do poznania właściwych fraz, które faktycznie prowadzą do kontaktu z klientem bądź zakupu.

Pamiętajmy, że wszelkie działania, które są nastawione wyłącznie na poprawę pozycji w wyszukiwarce są sprzeczne ze Wskazówkami dla Webmasterów. Utrzymywanie wysokiej jakości strony internetowej i koncentracja na potrzebach użytkownika pozycjonuje ją automatycznie i rokuje o wiele lepsze wyniki pod kątem biznesowym.

Źródła

https://moz.com/blog/long-tail-seo-target-low-volume-keywords-whiteboard-friday

https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/

https://backlinko.com/hub/seo/long-tail-keywords

Oceń artykuł na temat: Długi ogon (long tail) w SEO – co to jest i jak go zrobić?
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 8


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


 

Następny artykuł

Wykryto brak połączenia z Internetem.