Czy hosting wpływa na pozycje strony w wyszukiwarce? Tak, co więcej, wiele od niego zależy. Strona internetowa to w rzeczywistości aplikacja składająca się z wielu warstw. Jedną z tych warstw jest sprzęt i oprogramowanie serwera. To właśnie dzięki tej warstwie strona internetowa ma kontakt ze światem zewnętrznym i jest dostępna w kilka milisekund z każdego miejsca na świecie.
W jaki sposób hosting wpływa na pozycje? W dużym skrócie hosting jest odpowiedzialny za:
- dostępność – czy zapewnia ciągłe działanie?
- wydajność – czy odpowiada szybko na zapytania?
- reputację – czy przydzielony Tobie adres IP jest wolny od kar RBL?
- geolokalizację adresu IP – czy dostawca umożliwi ci pozycjonować się w kraju docelowym?
- skalowalność – czy hosting sprosta wymaganiom dużego ruchu i dużego zbioru danych?
Jak widać jest tego mnóstwo, dlatego przejdźmy do poszczególnych punktów.
Dostępność i bezawaryjność
Od stron internetowych wymaga się tego aby miały wysoką dostępność (ang. availability). Dostępność strony czy aplikacji internetowej oznacza czas bezawaryjnego działania usługi w stosunku do całości czasu, w którym usługa ta powinna być świadczona. Przykładowo dostępność na poziomie 98% oznacza, że na 100 jednostek czasu, przez 98 tych jednostek usługa działała poprawnie. Zakładając, że na stronie nie występują błędy jej dostępność całkowicie uzależniona jest od sprawnego działania serwera oraz usług zewnętrznych z którymi jest zintegrowana.
Jeżeli roboty wyszukiwarek natrafią akurat na moment awarii lub prac konserwacyjnych to oczywiście nie mogą indeksować zaktualizowanej strony. Przy pojedynczym takim incydencie strona nie dostanie żadnej „kary”, jednak powtarzające się awarie mogą być z czasem przyczyną pogorszonych pozycji.
Jakość łączności z serwerem (z perspektywy robotów wyszukiwarki) można śledzić w ustawieniach Search Console >> Statystyki indeksowania > Stan hosta. Nie należy dopuszczać do sytuacji, kiedy wykres znajduje się nad poziomem dopuszczalnych błędów zaznaczonych przerywaną linią. Jednorazowe tego typu sytuacje są naturalne przy migracji strony lub edycji DNS:

Pamiętaj, wyszukiwarce zależy na wysokiej jakości stron pojawiających się w rankingu, bo trafność i wysoka jakość pojawiających się w wynikach wyszukiwania stron internetowych jest przyczyną sukcesu i jej dominacji na rynku. Utrzymanie wysokiej dostępności w kontekście złożonych aplikacji webowych może polegać na stosowaniu nadmiarowości zasobów i tym samym eliminacji tzw. pojedynczych punktów awarii oraz dążenia do stworzenia mechanizmów, dzięki którym aplikacja będzie tolerować awarie niektórych komponentów, np. chwilową niedostępność usług zewnętrznych. Jednak przy prostych stronach i sklepach internetowych polega się na pojedynczych usługach hostingowych, które same z siebie powinny tę dostępność zapewniać dla dobrego pozycjonowania.
Reputacja sieci
Częstą praktyką jest dostawcy jest współdzielenie adresu IP pomiędzy wieloma klientami. Ma to na celu oszczędność zasobów / obniżenie kosztów utrzymywania wielu klientów. Niestety, w przypadku sąsiadowania ze stronami niskiej jakości tzw. zapleczami, lub treściami nielegalnymi bądź kontrowersyjnymi pozycje naszej strony mogą sukcesywnie spadać.

Jeżeli Twoje e-maile trafiają klientom do spamu lub nie możesz przeprowadzić niektórych testów w ogólnodostępnych analizatorach to wiedz, że coś się dzieje… i pogarsza pozycjonowanie Twojej strony. Sprawdź czy podsieć i adresy IP dostawcy hostingu mają dobrą reputację: http://www.anti-abuse.org/multi-rbl-check/
Jakie domeny są zainstalowane na danym adresie IP można sprawdzić w takich narzędziach jak: https://hackertarget.com/reverse-ip-lookup/
Wyszukiwarka też bierze to pod uwagę, co prawda nie jest to kluczowa kwestia, którą trzeba się przejmować, ale sąsiedztwo złożone z pornografii i spamu wygląda po prostu źle:
Rozwiązaniem na te problemy może być dedykowany czyli własny adres IP.
Czas odpowiedzi TTFB
Czas odpowiedzi, który może być testowany za pomocą czasu TTFB oddaje poziom wydajności, szybkości i efektywności połączenia klienta z serwerem. Za pomocą TTFB możemy porównać jakość dostawców hostingu lub poszczególnych planów. TTFB zależy także od wydajności kodu i architektury aplikacji. W każdym bądź razie ta sama aplikacja będzie szybciej działać na wyższej jakości hostingu i będzie wolniejsza na gorszym.

Im niższy wskaźnik Time To First Byte, tym lepiej dla wydajności, współbieżności i optymalizacji pod katem wyszukiwarek. Efektywne wykorzystanie czasu jaki robot wyszukiwarki przeznacza dziennie na naszą stronę zależy między innymi od opóźnienia TTFB. Krótki czas TTFB powoduje, że ze strony aż chce się korzystać, pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce, możliwość skalowania projektu i user experience. Niektóre działania związane ze skróceniem możemy wykonać po stronie aplikacji w ostateczności jednak wąskim gardłem zawsze będzie jakość hostingu.
Wydajność i nadmiarowość
Bardzo łatwo jest utrzymać niskie czasy TTFB i wysoką dostępność w przypadku mało popularnych i w umiarkowanym stopniu wykorzystywanych stron, sklepów i aplikacji internetowych. Wydajność hostingu powoduje, że zwiększona intensywność ruchu nie powoduje znacznych spadków wydajności, czyli de facto dłuższych odpowiedzi serwera i dłuższego czasu TTFB.

Nadmiarowość zasobów w pewnym stopniu zawsze jest wymagana w przypadku hostingu stron internetowych. „Efekt Wykopu” (polski odpowiednik efektu Slashdota) czyli fenomen polegający na blokowaniu się stron, które zdobyły popularność na wykopie, jest właśnie wynikiem braku nadmiarowości zasobów. Wykupiony hosting, na wypadek nieprzewidywalnego wzrostu popularności zawsze powinien troszkę wychodzić poza nasze potrzeby. Reagowanie dopiero po wystąpieniu awarii jest trochę spóźnione – także w kontekście SEO.
Lokalizacja serwera a pozycjonowanie
Po pierwsze: lokalizacja serwera ma wpływ na szybkość wczytywanie się strony i wspomniany już czas TTFB. TTFB różni się znacząco w zależności od tego w jakiej odległości od klienta znajduje się serwer.

Sprawdź lokalizację swojego hosta na https://check-host.net/ip-info
Po drugie: lokalizacja jest łatwa do sprawdzenia. Skoro Google analizuje dane z baz WHOIS i okresy odnowienia, zapewne sprawdza i bierze pod uwagę geolokalizację adresu IP: https://www.ovh.pl/hosting/ip.xml
Matt niejednokrotnie mówił wprost, że lokalizacja adresu IP ma znaczący wpływ na pozycje.
Where your server is located (…) can determine the rankings. Server location in terms on IP address is a factor on that.
Poniżej kolejny materiał. Yes it does because we look at the IP address of your web server.
Reasumując ten podpunkt i powołując się na słowa Matta: Tak lokalizacja serwera / hostingu a ściślej adresu IP ma znaczny wpływ na pozycje organiczne.
Kompletność oferty
Takie opcje jak SSL, dodatkowe warstwy infrastruktury w postaci CDN czy HTTP/2 wpływają pośrednio lub bezpośrednio na pozycjonowanie strony. Dobrze jest zadbać aby dostawca hostingu umożliwiał bezproblemową instalację certyfikatu SSL, skorzystanie z CDN czy wspomnianą wyżej geolokalizację adresu IP.
Nikt nie zmienia dostawcy hostingu tylko dlatego, że niewygodnie odnawia się w nim SSL albo, że nie można włączyć trybu HTTP/2. Ten brak zawsze sobie jakoś wytłumaczymy i w końcu powstają mity takie jak:
- „CDN szkodzi pozycjonowaniu”
- „prędkość działania strony nie ma aż takiego dużego wpływu na pozycje”,
- „lokalizacja adresu IP nie wpływa na pozycje”.
Takie „problemy” mogą się kumulować i zniechęcać do działań optymalizacyjnych. Lepiej rozwijać projekt na hostingu, który do wprowadzania nowości będzie zachęcał i ułatwiał proces rozwoju niż odwrotnie – hamował. Niektóre firmy hostingowe idą o krok dalej i na tyle rozszerzają spektrum działań, że same oferują działania SEO sprawdź: pozycjonowanie stron internetowych home.pl
Skalowalność
Czy dostawca serwera będzie w stanie dostarczyć Ci zasoby w przypadku kiedy Twój projekt będzie się rozwijał na większą skalę? Zorientuj się jakie znane aplikacje korzystają z rozwiązań danego dostawcy. Jeżeli dostawca nie posiada w swoim portfolio znanych portali niech eksperymentują na kimś innym, ale nie na Tobie.
Zmiana hostingu (migracja) przyjaźnie dla SEO
Zmiana hostingu wykonana poprawnie nie wpływa negatywnie na pozycjonowanie. Wystarczy wykonać migrację w odpowiedniej kolejności.
- Zmniejszyć TTL DNSów do minimum
- Skopiować pliki na nową lokalizację
- W celu zachowania integralności w jednym momencie: wyłączyć serwis na „starym hostingu (np. zablokować wszystkie tabele)”, skopiować bazę danych na „nowy” hosting, zmienić pole A domeny na „nowy” hosting
- Przywrócić standardowy TTL DNS.
Podsumowanie
Jak widać, wiele zależy od wyboru hostingu w kwestii SEO. Nie korzystaj z mało znanych dostawców i myśl przyszłościowo w przypadku wyboru dostawcy hostingu. Ignoruj promocje za 0zł, za które prędzej czy później przyjdzie nam zapłacić. Stawiaj na sprawdzonych dostawców z dużym zapleczem typu Amazon AWS, OVH – tym bardziej jeżeli twoją grupą docelową są klienci nie tylko z Polski.
Źródła:
- https://www.techradar.com/news/five-hosting-factors-that-can-affect-the-seo-of-your-website,
- https://moz.com/community/q/does-type-of-hosting-affect-seo-rankings
Odpowiedz Anuluj odpowiedź