29 czerwca 2020

Czy wynik PageSpeed Insights wpływa na pozycje?

Kategoria: SEO
Tagi: dla profesjonalistów,
Autor: Paweł Mansfeld

Czy wynik PageSpeed Insights wpływa na pozycje?

Złożone, pełne szczegółów i zależne od wielu czynników problemy, bardzo trudno wytłumaczyć prostymi słowami i przykładami. Nadmierna drobiazgowość może zatracić sens problemu i rozmywać wnioski a zbytnie upraszczanie prowadzi najczęściej do złych wniosków, powstawania mitów i może zwyczajnie zepsuć cały artykuł. W tym artykule odpowiemy sobie na pytanie: czy szybkość i wydajność strony (mierzona np. wynikiem w PageSpeed Insights) ma wpływ na pozycje w wyszukiwarce?

Tematy związane z wpływem wyniku PageSpeed na pozycjonowanie z każdą aktualizacją tego narzędzia są na nowo wałkowane na blogach SEO – przypomnijmy, że najnowsza aktualizacja miała miejsce w czerwcu 2020. Wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że tego typu artykuły można najczęściej podsumować stwierdzeniami:

  • wynik PageSpeed Insights ma silny wpływ na pozycję,
  • PSI co prawda ma wpływ na pozycję ale jest on znikomy,
  • trzeba uzyskiwać zielony wynik, bo ten gwarantuje poprawę pozycji,
  • należy uzyskać co najmniej pomarańczowy wynik,
  • trzeba osiągnąć X punktów (czyli jakaś losowa wartość którą autor określił jako zadowalającą),
  • to czerwony wynik pogarsza pozycje,
  • PSI nie ma jakiegokolwiek wpływu na pozycję,
  • i mój ulubiony to – Wynik PageSpeed się nie liczy, istotna jest “realna prędkość” strony – mierzona w jakiś inny sposób 🙂 np. stoperem…

Swoistym “dowodem” tych tez są zazwyczaj przeróżne testy polegające na:

  • poprawieniu strony i obserwacji pozycji po tygodniu / miesiącu,
  • intencjonalnym pogorszeniu wyniku i obserwacji pozycji – jak wyżej,
  • podaniu źródeł do innych blogów o rzekomo większej wiarygodności,
  • wywody typu “na chłopski rozum”,
  • content typu “warto / nie warto” napisana dla celów marketingowych lub SEO,
  • dowód anegdotyczny typu “mam zielony wynik i mam pierwszą pozycję na frazę X”.
  • całkiem odwrotny typu “mam czerwony wynik i mam pierwszą pozycję na frazę X.
  • i inne warianty tego typu.

Optymalizacja PageSpeed to ostatnio jedno z moich głównych zajęć. Zamiast robić pseudo-test, pokazywać zrzuty ekranów z SearchConsole i Senuto, które można bardzo łatwo spreparować, w tym artykule:

  1. Wytłumaczę jak działa PageSpeed Insights,
  2. Omówimy różnice pomiędzy szybkością wczytywania a wydajnością,
  3. Podam źródła do oficjalnych materiałów które opublikowało Google w tym temacie.

Uważam, że zrozumienie problemu to najlepsza droga dojścia do prawidłowych wniosków niezależnie od tematu czy jego charakteru.

Jak działa i co sprawdza PageSpeed Insights?

Często rozpowszechniany mit mówi o tym, że PageSpeed sprawdza prędkość ładowania (lub wczytywania się) strony. Tak naprawdę to 1/4 prawdy. Faktycznie, w nazwie występuję słowo speed – szybkość ale najnowsza wersja narzędzia PageSpeed Insights bada w dużo większym większym stopniu wydajność a także parę innych kwestii, które mają wpływ na wygodę z jej korzystania czyli doświadczenia użytkownika.

Wynik PageSpeed Insights obrazuje wydajność strony na urządzeniach mobilnych, oraz na urządzeniach typu PC. Raport podsumowujący wyniki testu zawiera także sugestie jak poprawić stronę dla uzyskania maksymalnego wyniku – czyli 100 punktów.

Test każdej publicznie dostępnej strony można przeprowadzić pod tym adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

Ekran z wynikami wygląda tak:

Przykładowy ekran z rezultatem testu PageSpeed

W teście wykorzystuje się zarówno dane “wyliczone” podczas konkretnego testu za pomocą narzędzia Lighthouse oraz dane pochodzące z faktycznych odwiedzin na stronie za pomocą mechanizmu CrUX (ang. Chrome User Experience Report). W tym momencie obalamy pierwszy mit, który często zarzuca PageSpeedowi wykonywanie sztucznego testu oderwanego od prawdziwych wizyt użytkowników.

Im więcej źródeł tym lepiej ponieważ każda metoda pomiaru wydajności strony internetowej ma swoje zalety i wady. Wszyscy się zgodzimy co do założenia, że nie można zbadać jakości doświadczeń użytkownika badając konkretną metrykę i na pewno nie jest tak, że jak strona ładuje się szybko na naszym urządzeniu to tak samo wygląda to w przeglądarkach naszych odbiorców.

Metodologia testu Lighthouse

Test Lighthouse można przeprowadzić na własnym urządzeniu z przeglądarką Chrome lub na specjalnej stronie, którą przytoczyłem wyżej. Silnik Lighthouse symuluje odwiedziny na stronie, interpretuje CSS i JavaScript i bada konkretne wybrane elementy, które mają przełożenie na szybkość wczytywania, wydajność i user experience.

Dowodem na to że dochodzi do symulacji z interpretacją JavaScript jest fakt, że test PageSpeed z perspektywy Google Analytics wygląda jak normalne odwiedziny na stronie:

“Odwiedziny” Lighthouse

To dzięki testowi, który jest wykonywany w dowolnym momencie, możemy jako deweloperzy dokonywać audytów i sprawdzić możliwości optymalizacyjne na specjalnej checkliście:

Checklista możliwości optymalizacyjnych.

Metodologia zbierania danych CrUX

Drugim źródłem danych są przeglądarki Chrome użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. I choć wyniki jakie uzyskujemy Lighthouse mają odzwierciedlenie w danych CrUX, to właśnie te testy są źródłem danych dla SearchConsole i to one rozstrzygają czy strona spełnia tzw. podstawowe wskaźniki internetowe.

Należy mieć na uwadze, że to, czy strona spełnia (czy nie spełnia) podstawowe wskaźniki internetowe będzie widocznie po ok. 30 dniach. Nawet po radykalnej poprawie wydajności strony, ani SearchConsole ani pozycje nie zareagują od razu. Ale dobrze, jak w zasadzie działa Chrome User Experience Report?

Każdy internauta, który w Chrome ma włączoną funkcję synchronizacji historii przeglądania i włączoną funkcję raportowania statystyk staje się źródłem danych dla CrUX. Ostateczne, dane są opracowywane (znowu) na podstawie PageSpeed Insights na poziomie pojedynczego URLa oraz na podstawie projektu Google BigQuery, który agreguje dane o wydajności strony ze wszystkich źródeł z podziałem na metrykach, które są już nam znane:

First Paint

First Paint informuje, kiedy przeglądarka po raz pierwszy zaczęła renderować obiekty po kliknięciu na link lub wpisaniu adresu w pasek przeglądarki. Jest to pierwszy kluczowy moment, na którym deweloperzy zwracają uwagę podczas ładowania strony. FP odpowiada na pytanie: “kiedy przeglądarka zaczęła renderować stronę?”

Pierwsze wyrenderowanie treści (First Contentful Paint)

FCP informuje, kiedy przeglądarka renderuje pierwszy “content” czyli obrazek, tekst lub cokolwiek innego niż białe tło lub grafikę SVG. Innymi słowy, jest to moment w którym użytkownik może już coś sensownego zobaczyć.

DOMContentLoaded

Mierzy czas jaki jest potrzebny do pełnego załadowania i przeanalizowania kodu HTML. Nie obejmuje pobrania stylów CSS czy załadowania plików graficznych. Ten moment zależy od skomplikowania drzewa DOM, które jest zależne od ilości elementów i stopnia zagnieżdżania.

onload

Jest to opisane w specyfikacji HTML zdarzenie, które jest wyzwalane w momencie zakończenia ładowania strony i wszystkich elementów zależnych takich jak: plików CSS, JS i grafik.

Opóźnienie od pierwszej interakcji (First Input Delay)

FID bada opóźnienie pomiędzy pojawieniem się interfejsu a możliwością skorzystania z jego funkcjonalności. Im niższy FID tym strona wydaje się bardziej responsywna czyli szybciej reaguje na przewijanie i kliknięcia. Silnie wpływa na wygodę użytkownika.

Największe wyrenderowanie treści (Largest Contentful Paint)

LCP mierzy jak długo użytkownik musi czekać na załadowanie się najważniejszej części strony. LCP może najlepiej odzwierciedlać ocenę szybkości ładowania przez użytkownika.

Skumulowane przesunięcie układu (Cumulative Layout Shift)

CLS mierzy stabilność wizualną strony internetowej. Bada czy w trakcie ładowania strony strona jest stabilna i nie ulega przesunięciom (np. z powodu ładowania się zdjęć w tle).

TTFB (Time to First Byte)

Mierzy czas reakcji serwera, który bierze pod uwagę moment wysłania zapytania do momentu odebrania pierwszego bajtu odpowiedzi. Czytaj więcej o TTFB.

Sposób pomiaru

Wszystkie te metryki są zbierane dla wielu przypadków. Brane są pod uwagę

  • rodzaje urządzeń,
  • szybkość łącza internauty,
  • lokalizację.

Strona uzyskuje najlepsza ocenę kiedy strona działa bardzo dobrze we wszystkich sytuacjach a w szczególności na urządzeniach mobilnych ze słabym łączem internetowym stąd, kluczowymi zasobami, które mają wpływ na wyniki PageSpeed są łącze internetowe i moc obliczeniowa.

Niezoptymalizowane i duże zdjęcia w miarę sprawnie będą załadowane na komputerze z szybkim łączem światłowodem. Mocny komputer poradzi sobie także z dużymi plikami CSS i JS nawet jeżeli te będą przekraczać rozmiar 1MB. Tak sytuacja jest niestety problematyczna na komórce, która zazwyczaj dysponuje połączeniem o niższym transferze a pliki JS i CSS mogą powodować znaczne obciążenie i opóźnienie w wyświetleniu się strony.

Wysokie TTFB będzie spowalniać pojawienie się strony w równym stopniu zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych. To właśnie dlatego PageSpeed Insights mierzy tak wiele elementów i bierze pod uwagę różne urządzenia i warunki łączności.

Podstawowe wskaźniki internetowe w Search Console

Search Console to narzędzie, które powstało dla administratorów stron internetowych aby mogli oni

  • zmierzyć ilość ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google,
  • rozwiązać problemy,
  • sprawić aby osiągać lepsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Ostatnio doszła tam karta z podstawowymi wskaźnikami internetowymi. Wskaźniki internetowe to nic innego jak omawiane metryki: FCP, FID, LCP, CLS.

Podstawowe wskaźniki internetowe (Search Console)

Uzyskane wyniki przyjmują trzy stany:

  1. Dobry (kolor zielony)
  2. Wymagające poprawienia (kolor żółty)
  3. Słabej jakości (kolor czerwony)

Otwierając raport i klikając w “szczegóły” możemy sprawdzić pod jakim kątem strona wymaga poprawy i ile Google wykryło podstron z tymi problemami.

Myślę, że to jak to jak to zostało nazwane “wymagające poprawy” i “słabej jakości” jest w pełni wystarczające do potrzymania tezy, że warto optymalizować stronę pod kątem lepszych rezultatów w badaniu PageSpeed insights.

Mógłbym tutaj powstawiać wykresy stron z Analytics czy Senuto zaznaczając luty 2019 – moment w którym zoptymalizowałem strony do 90/100 dla urządzeń mobilnych i 100/100 dla urządzeń Desktop:

Wpływ wydajności strony na ruch i pozycje – Analytics
Wpływ wydajności strony na ruch i pozycje – Senuto

Uważam jednak, że szukanie zależności to strata czasu, bo przy pozycjonowaniu nie można wyizolować wpływu jednego czynnika. Pamiętaj, że takie wykresy można bardzo łatwo spreparować i nie muszą być wiarygodne.

Rozsądnie jest natomiast wziąć uwagi z SearchConsole na serio i rozwiązać te problemy dokładnie tak jak robi się to z innymi np. błędami indeksowania. Są to problemy mające bezpośredni wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce, które warto rozwiązać lub w pewnym stopniu ograniczyć. Nie ma podstaw by “WebVitals” traktować pod tym względem jakoś inaczej.

Oficjalne materiały na temat czynnika PageSpeed

Koronnym artykułem na temat wpływu szybkości i wydajności strony internetowej jest artykuł z już z 2018 roku, który opublikowano na Official Google Webmaster Central:

https://webmasters.googleblog.com/2018/01/using-page-speed-in-mobile-search.html

Możemy w nim przeczytać wprost, że:

“Speed Update” wpłynie na strony, które działają bardzo wolno. (…) Zachęcamy deweloperów do szerokiego myślenia odnośnie wpływu wydajności na doświadczenia użytkowników i skupieniu się na różnych metrykach.

Drugim materiałem może być prezentacja Demystyfying Speed Tooling.

Już na samym początku prezentacji możemy usłyszeć, że wydajne strony to dochodowe strony (ang. performance sites are profitable sites).

  • wydajność to 75% ogółu user experience na urządzeniach mobilnych,
  • wydajność jest dwukrotnie ważniejsza od łatwości obsługi,
  • wydajność jest trzykrotnie ważniejsza niż jej wygląd.

Ponadto:

Źródło: Google SOASTA Research, 2017

(2:15): Inwestycja, którą wkładamy w zwiększenie wydajności ma bezpośrednie przełożenie na sukces biznesowy.

Nawet w takich aplikacjach jak Pinterest i Tinder, zmniejszenie JavaScript o ok. 200KB zwiększyło zaangażowanie a tym samym zyski aż o 44%.

Ponadczasowa (nagrana 7 lat temu) wypowiedź Matta:

If your site is really, really slow, we’ve said that we do use PageSpeed in our rankings. And so, all other things being equal – yes – a site can rank lower.

Jeżeli strona jest bardzo, bardzo wolna, mówiliśmy, że używamy PageSpeed w naszych rankingach. Jeżeli wszystkie inne rzeczy będą równe – tak, strona będzie niżej w rankingu.

Oznacza to mniej więcej tyle, że szybkość może zdecydować o pozycji w przypadku bardzo podobnych i równych co do relewantności konkurujących ze sobą stron internetowych. Na końcu Matt mówi, że dotyczy to zarówno wyników mobilnych jak i Desktop.

Jaki wynik zapewnia poprawę pozycji?

Nie ma takiego wyniku. Wynika to logicznie z pojęcia rankingu i takie stwierdzenia są we wszystkich przytoczonych artykułach i nagraniach. Ranking ma to do siebie, że wystarczy być lepszym od konkurencji. Innymi słowy: każda poprawa jakościowa będzie miała pozytywny efekt. Poza możliwością zajęcia lepszych pozycji, skutkiem ubocznym będzie większy komfort i lepsze doświadczenia użytkowników.

Podsumowanie

Czy szybkość ładowania strony wpływa na pozycjonowanie? Jakieś 5 lat temu można było wątpić, czy rozwijane algorytmy w ramach projektu PageSpeed wyłapują powolne strony a ich rezultaty faktycznie są brane pod uwagę przy pozycjonowaniu stron w wynikach wyszukiwania.

Dziś nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości, ponieważ takie projekty jak:

a także nowe raporty w Search Console to projekty tworzone dla rozwijania coraz szybszych i wieloplatformowych stron internetowych. Nie bez powodu wydajność jest jednym z najpopularniejszych tematów na konferencjach i staje się przedmiotem artykułów, które miałem okazję przytoczyć.

Można tworzyć testy mające na celu potwierdzić wpływ szybkości na pozycje w wyszukiwarce… ale po co? skoro szybkość i wydajność jest oficjalną rekomendacją i bez skomplikowanych analiz można dojść do wniosku, że niesie to same zalety.

Źródła

https://developers.google.com/speed/docs/insights/v5/about

https://webmasters.googleblog.com/search/label/speed

https://developers.google.com/web/fundamentals/performance/speed-tools?hl=pl-PL

https://developers.google.com/web/tools/chrome-user-experience-report?hl=pl-PL

Oceń artykuł na temat: Czy wynik PageSpeed Insights wpływa na pozycje?
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 7


 

Odpowiedz lub skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


 

Następny artykuł

Wykryto brak połączenia z Internetem.