Web Design Blog / SEO:

Zaawansowane techniki pozycjonowania

W tym artykule chciałbym zaprezentować nieco bardziej wyszukane techniki pozycjonowania stron, które można zaliczyć do poziomu zaawansowanego. Techniki te, jak można się domyślić, wymagają większych środków, ponieważ wiążą się z większym nakładem pracy, czasu, oprogramowania a także wymagają obszerniejszej wiedzy o konkretnej branży (co też jest kosztowne).

Jak zawsze, będę poruszał tylko te techniki, których poznanie będzie przydatne i pozwoli pełniej zrozumieć na czym polega pozycjonowanie a także ułatwi tworzenie skutecznej i długofalowej strategii działania. Pamiętaj, że wchodzimy na poziom, gdzie trzeba myśleć. Wszelkie działania i decyzje trzeba już podejmować z rozwagą i wyczuciem. Podejmując się samodzielnie opisanych technik w specyficznych warunkach i intensywności może przynieść niekorzystne efekty (działasz na własną odpowiedzialność).

Z tych technik korzystamy, kiedy już wyczerpaliśmy techniki opisywane wcześniej czyli:

Korzystanie z narzędzi do analizy linków

Korzystanie z audytów SEO jest dobrą praktyką, dzięki temu podnosimy jakość stron internetowych powodując, że są one przyjaźniejsze robotom indeksującym i użytkownikom. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że już dawno nie nadają się do konkurowania w wynikach wyszukiwania. Ich przestrzeganie to konieczność by w ogóle zaczynać konkurowanie w wynikach wyszukiwania. Następny poziom to korzystanie z narzędzi do audytu linków.

Dzięki nim dowiemy się:

  • które strony zawierają linki do naszej strony,
  • gdzie link został pozyskany/stracony,
  • gdzie znajdują się linki do naszej konkurencji,
  • i inne szczegółowe analizy na temat linków prowadzących do różnych stron

zaawansowane pozycjonowanie - analiza linków

Taką wiedzę można wykorzystać zarówno do podwyższenia ich jakości jak i próbie pozyskania nowych. Narzędzia takie jak ahrefs.com są wstanie przeanalizować nawet słowa kluczowe i prowadzić ranking adresów internetowych, które są wielowymiarowo badane pod kątem pozycjonowania – dane nie odzwierciedlają w stu procentach stanu faktycznego ale wiele z takiego wywiadu można wykorzystać. Ciekawym aspektem jest też możliwość porównywania się z konkurentami co wprowadza w proces pozycjonowania strony i sklepów pewne elementy gry.

Długotrwałe wykorzystywanie takich narzędzi powoduje, że zaczynamy dostrzegać bezcelowość pozyskiwania „łatwych” linków, które i tak ostatecznie mogą być łatwo skopiowane przez konkurencję (pomiędzy pozycjonerami dochodzi do czegoś w rodzaju wyścigu zbrojeń), dlatego podświadomie zaczynamy się skupiać na pozyskiwaniu linków, które bardzo trudno skopiować. Zaczynamy stawiać na relacje, promocję marki i wyjątkowo dobrą treść (przy okazji pozyskując kilka dobrych linków 🙂 )

Przejmowanie (niedawno wygasłych) domen konkurencji

Tak to czasem bywa, że niektóre przedsiębiorstwa kończą swoją działalność lub z innego powodu nie dokonują odnowienia domeny swojego serwisu internetowego, który nie raz jest utrzymywany latami i ma całkiem dobre pozycje na wartościowe frazy. Jeżeli czytasz mojego bloga to wiesz, że wiek witryny jest ceniony przez mechanizm rankingujący – pewnie domyślasz się po samym tytule na czym polega ta technika.

Dzięki takim serwisom jak chociażby ExpiredDomains, które agregują tego typu domeny można łatwo znaleźć domenę, którą można zarejestrować za parę groszy a potem utrzymywać:

Jak wybrać odpowiednią domenę? Najpierw oczywiście badamy autorytet tej domeny za pomocą narzędzi do analizy backlinków, które opisałem w poprzednim punkcie. Cała sztuka polega na tym, by wiedzieć co z taką domeną zrobić.  Wiele osób przekierowuje domenę na stronę główną własnego serwisu by przekierować autorytet strony – od razu podpowiem, że jest to spore marnotrawstwo.

Niektórzy zaś decydują się to właśnie na tej domenie tworzyć własny serwis by mieć niejako ułatwione zadanie związane z promocją takiej witryny. Według mnie to też pochopna decyzja, branding może się nam nie spodobać no i nigdy nie wiemy czy wizerunek wygasłej witryny jest krystalicznie czysty.

Nieco bardziej wyedukowani, pobierają listę backlinków (inaczej linków zwrotnych, czyli: linków do tej strony umieszczonych na innych serwisach) i przekierowują konkretne adresy url na powiązane tematycznie podstrony własnego serwisu. To już skuteczniejsza ale nadal „leniwa” metoda.

Wreszcie, najbardziej korzystna opcja to odtworzenie wygasłej strony na innym hostingu niż witryna którą chcemy pozycjonować. No dobra, ale skąd wiedzieć co było na wygasłej stronie? Z pomocą przychodzi nam kolejny serwis, który archiwizuje cały Internet: Archive.org,

Zaawansowane pozycjonowanie - odtwarzanie stron

Sprawdzamy co było na poprzedniej stronie i mniej więcej odtwarzamy stronę z zachowaniem starych adresów. Po jakimś czasie naturalnie przenosimy część autorytetu na naszą stronę za pomocą linków zwrotnych.

Tworzenie wysokiej jakości serwisów tematycznych

I nie mówię tutaj o zapleczach, które zazwyczaj z jakością nie mają niczego wspólnego. Dalekowzroczna strategia pozycjonowania może zakładać stworzenia wysokiej jakości serwisu internetowego, który z czasem może być spokojnie użyty do pozycjonowania własnej strony. Jest to taki krok dalej niż prowadzenie bloga firmowego. Osobiście korzystam z tej techniki przy prowadzeniu kursów tworzenia stron i programowania na webdesign.edu.pl

Celowa eliminacja oznak spamu

Google jest już tak wyczulone na spam, że nawet w naturalnie powstałych tekstach warto

  • obniżyć gęstość słów kluczowych by niejako „dmuchać na zimne”
  • wystrzegać się błędów designerskich np. zbyt jasnego tekstu, czy małej czcionki
  • usuwać zbyt obszernych cytatów i duplikatów treści mimo, że jest ku temu inny cel
  • rezygnować z wykorzystania tzw. memów i popularnych grafik w artykułach

Pozycjonowanie „naokoło”

Trik polega na tym, by wytworzyć wiele drobnych, pozornych „zbiegów okoliczności” które spowodują, że to właśnie nasza pozycjonowana strona będzie postrzegana jako najlepiej dopasowana.

Przykład? To właśnie z tego powodu, przed pozycjonowaniem „trudnych fraz” najpierw celuje się w konkretne frazy, które mogły by być postrzegane jako pochodzące z długiego ogona tej trudnej frazy a dopiero po czasie atakujemy tę trudną. Jest jeszcze wiele takich „smaczków” które niejako „sposobem” zmusza wyszukiwarkę do tego aby ta zaliczyła naszą witrynę jako najlepiej dopasowaną pod dane słowo kluczowe.

Jest to możliwe dzięki zjawisku przeuczenia w uczeniu maszynowym.

Eksploracja danych z wyszukiwania

Im więcej wiemy o naszych użytkownikach i zapytaniach kierowanych do wyszukiwarki Google tym lepiej. Tutaj z pomocą przychodzi Google Search Console. W zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem” mamy coś takiego jak „analityka wyszukiwania”.

Zaawansowane pozycjonowanie - dane z wyszukwiarki

Analizując te dane będziemy wiedzieć

  • na jakie frazy jesteśmy wysoko,
  • w jakie tematy lubią klikać klienci
  • na jakie zapytania nasza strona pojawia się często

Umiejętność optymalizacji strony i treści z wykorzystaniem tych danych może dać rewelacyjne efekty.

Podsumowanie

Pokazane techniki to wybrane działania, które podejmuje się przy zaawansowanym pozycjonowaniu. Korzysta się z nich w warunkach silnej konkurencji i dają wymierną przewagę za sprawą dość szybkich efektów i korzystnego wpływu na pozycję w dłuższej perspektywie czasu.

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uczenie_maszynowe

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nadmierne_dopasowanie

Zaawansowane techniki pozycjonowania
4.7 (94.55%) głosów: 22

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail