To właśnie dzięki linkom i powiązaniom między poszczególnymi stronami, Internetu nie da się zapisać i odtworzyć z innego nośnika. Można co prawda zapisać albo wydrukować sobie jedną lub kilka stron dokładnie tak, jak je widzimy w przeglądarce – ale nic ponadto. To może zabrzmi trochę filozoficznie ale linki to sens Internetu. Jak zdobyć mocne linki?
Linki dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Link wewnętrzny to taki, który odsyła do innej podstrony tego samego serwisu www. Np. u góry link „kontakt”, odsyła do strony kontaktowej ale ciągle jesteśmy na tej samej witrynie. Link zewnętrzny to taki, który odsyła do całkiem innej witryny. W tym wpisie skupimy się właśnie na tej drugiej klasie.
Wpływ linków zewnętrznych na pozycjonowanie strony
Niewielu zdaje sobie sprawę jak silny wpływ mają linki na pozycje w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google analizując linki do naszej strony na podstawie tego z jakich stron pochodzą, w jakim miejscu są umieszczone i ile ich jest, oszacowuje wiarygodność strony www. To poniekąd na tej podstawie jedne strony są wyżej w wyszukiwarce a inne niżej na te same zapytania zakładając, że ich treść jest bardzo podobna – mam tutaj na myśli zarówno podobną treść jak i objętość.
Manipulacja pozycjami stron – bo przecież o to chodzi w pozycjonowaniu – za pomocą linków jest stosunkowo trudnym zadaniem. Zadanie to wymaga czasu i wysokiej jakości nie tylko treści ale całej strony internetowej. To dzięki temu wyszukiwarki a w szczególności Google niejako cały czas „polega” na takiej metodzie porównywania stron bez zbytniego przejmowania się tym kto jest jej twórcą lub jakiej jakości treści są na niej przekazywane. Tutaj muszę umieścić sprostowanie, że jakość strony sama w sobie ma coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu.
Nadużycia związane z linkami pozycjonującymi
Nieuczciwi twórcy stron i amatorzy internetowego biznesu szybko znaleźli w tym okazję tworząc strony internetowe, tzw. zaplecza, byleby tylko sprzedawać linki do samego zmanipulowania wartością strony w oczach wyszukiwarki. Do niedawna Internet był zalany tego typu serwisami, których nikt nie odwiedzał bo zawierały linkowy spam przygotowany dla robotów wyszukiwarek. Na szczęście Google znalazło sposób na tę chorobę XXI wieku i takich stron jest coraz mniej – ogólnie rzecz biorąc zabawa w takie linki (na dłuższą metę) nigdy się nie opłacała i nie będzie się opłacać.
Pozyskiwanie linków (oraz wszelkie inne praktyki), które jest nastawione wyłącznie na pozycjonowanie strony jest sprzeczne z dobrymi praktykami dla webmasterów a strony właścicieli stron którzy korzystają z tego typu usług może i na chwilę polepszą swoje pozycje wśród konkurencji ale ostatecznie strony takie są blokowane. Takie praktyki Google bardzo łatwo wykrywa i mówi się o tzw. filtrach ręcznych albo filtrach algorytmicznych w wyniku których strona za karę jest usuwana z listy Google albo jest na bardzo niskich pozycjach. To tyle tytułem wstępu 🙂
Metody bezpośrednie zdobywania linków
Metody bezpośrednie to działania, które mają na celu uzyskanie konkretnego linku. Metody te gwarantują ogólnie szybszy efekt i mamy pod kontrolą gdzie konkretnie link będzie się znajdował. Potencjał takich linków jest stosunkowo niższy, sposoby ich zdobycia można bardzo łatwo zmodelować i są łatwe do skopiowania przez konkurencję.
- Serwisy ogłoszeniowe: na wielu serwisach z ogłoszeniami mamy możliwość darmowego zaprezentowania oferty i umieszczeniem linka do swojej strony. Jeżeli jest to serwis z ogłoszeniami lokalnymi tym lepiej dla nas. Poza wzrostem wiarygodności naszej strony istnieje spora szansa, że odwiedzających zamienimy w klientów. Przykłady: OLX, Oferia a nawet Allegro.
- Katalogi stron: katalogi stron to łatwa metoda na promocję swojej strony. Dodając zachęcający opis strony, wyraźne logo i wykorzystując wszystkie opcjonalne pola opisujące firmę, możemy pozyskać ruch i zdobyć kolejne linki. Uwaga, wystrzegaj się płatnych pakietów, które prezentują stronę w losowych slajderach i przestarzałych katalogów, które zawierają sporo reklam.
- Katalogi firm: Pewnie znasz takie serwisy jak panormafirm.pl czy pkt.pl. Warto mieć tam swoją stronę. Uważam, że nie warto wykupować płatnych pakietów. Aby w twojej darmowej wizytówce znalazł się link do strony, pamiętaj aby zaktualizować adres strony internetowej w CEIDG. To właśnie stamtąd serwisy te pozyskuję dane o firmach. Z drugiej strony nie polecam podawać telefonu, to właśnie z tych baz korzystają telemarketerzy oferując na po raz dziesiąty usługi, którymi nie jesteśmy zainteresowani za pomocą „cold call”.
- Komentarze: jeżeli lubisz wdawać się w ciekawe dyskusje na temat twojej branży, możesz zamieścić link do swojej strony. Niektóre osoby z ciekawości będą klikać aby dowiedzieć się kim jesteś a wyszukiwarki naliczają kolejne linki.
- Profile Social Media: Jeżeli prowadzisz Facebooka, Instagrama, YouTube lub masz stronę firmową na LinkedIn, warto uzupełnić profil o link do własnej strony internetowej. Te linki mają wielką wartość zarówno dla twoich klientów oraz wyszukiwarek bo są sygnałem, że firma działa w serwisach społecznościowych. Pamiętaj, że zakładanie profilu tylko dla samego linku nie ma najmniejszego sensu i może narazić cię na straty wizerunkowe, ponieważ opuszczone profile nie wyglądają zbyt profesjonalnie.
- Fora dyskusyjne: Jeżeli lubisz pomagać na forach, inni mogą chcieć poczytać więcej na twój temat. Wysokiej jakości post może wypracowywać uwagę na długi czas a niektóre fora mają specjalne pole do umieszczenia linku do twojej strony – wykorzystaj to.
- Wymiana linkami: Jeżeli współpracujesz z firmą która ma stronę internetową dla takiej grupy docelowej dla której link do twojej strony może być przydatny, zaproponuj wymianę linków z twoim partnerem. Ta praktyka ma sens tylko w obrębie podobnej branży.
- Opinie: Twoja opinia o firmie to też ciekawy sposób na pozyskanie ruchu i kolejnych „backlinków”. Napisz pozytywną recenzję a twój partner z chęcią zacytuje twoją wypowiedź wraz z linkiem lub samym adresem prowadzącym do twojej strony.
- Przejmowanie domen: Jeżeli znalazłeś nieodnowioną domenę, na której znajdowała się strona zbliżona tematycznie możesz wykupić tę domenę i przekierować ją metodą 301 na swoją stronę www. Dokładnie zbadaj za pomocą Wayback Machine jaka strona była wcześniej pod tym adresem, czy nie zawierała wirusów, spamu i jaką renomą cieszyła się tamta firma. Strzałem w dziesiątką jest przejęcie domeny firmy, którą moglibyśmy uznać za swoją konkurencję.
- Uzupełnianie luk w Internecie: Jeżeli znalazłeś niedziałające linki gdziekolwiek, np. w linkach zewnętrznych Wikipedii. Odtwórz poprzednią treść na swój sposób i zaktualizuj link lub skontaktuj się z właścicielem strony że adres strony już nie działa, uległ zmianie lub proponujesz podlinkowanie twojej strony.
- Kupowanie gotowych stron: Jest wiele właścicieli stron i serwisów www, którzy zwyczajnie nie mają już czasu zajmować się własną stroną i chcieliby ją sprzedać. Na takie oferty można się często natknąć, choćby na Allegro. W przypadku wartościowych stron, ta metoda wymaga większego nakładu finansowego. Zakładając, że ceny są racjonalne a tematyka strony jest zbliżona do naszej – myślę, że warto.
- Kopiowanie strategii konkurencji: Do tego wystarczy nam konto premium w narzędziu Ahrefs. Możemy łatwo zdobyć listę adresów stron internetowych, na których nasza konkurencja zamieściła link i zrobić to samo 🙂 Konto premium w narzędziu Ahrefs to wydatek od kilkuset złotych netto miesięcznie.
- Pisanie artykułów dla portali i ich blogów: Jeżeli będzie wysokiej jakości, może trafić na stronę główną portalu co przełoży się na duży ruch i oczywiście możliwość zamieszczenia linku. Pamiętaj aby nie zamieszczać ich nachalnie i aby artykuł w serwisie zewnętrznym miał sens i był wartościowy bez odwiedzenia podlinkowanej strony. Bądź aktywny w komentarzach i odpowiadaj na pytania.
Pośrednie metody na zdobywanie linków
Pośrednie zdobywanie linków to działania które mają przynieść efekty w dłuższej perspektywie czasu. Nie mamy kontroli kto, gdzie i jak umieści link do naszej strony. Na efekty trzeba będzie bardzo długo czekać, jednak wartość tych działań procentuje z czasem. Potencjał takich linków jest bardzo wysoki i będą praktycznie niemożliwe do skopiowania przez konkurencję.
- Pisz poradniki, które rozwiązując realne problemy ludzi będą wklejane w rozmowach na forum, stronach firmowych lub na firmowych blogach.
- Własne badania statystyczne. Jeżeli opublikujesz ciekawe badanie statystyczne dołączając wykresy i interpretację wyników, prędzej czy później znajdziesz się w cytacie niejednej prezentacji czy wpisu blogowego.
- Kontrowersja powoduje, że treść może być częściej cytowana. Spróbuj napisać ciekawy artykuł ale nie twórz sztucznych skandali 😉
- Zdjęcia autorskie to kolejny sposób na zdobycie naturalnych linków. Dobre obyczaje wymagają aby wklejać źródło zdjęć, które ktoś wykorzystuje w swoim artykule.
- Pisz dobrze o innych – to na pewno zostanie docenione. Takie teksty dobrze się czyta i są inspirujące. Jest większa szansa że ktoś podzieli się twoją stroną lub otrzymasz wzmiankę w zamian.
- Udostępniaj darmowe materiały, próbki i wersje demo – im bardziej użyteczne, tym prędzej zdobędą popularność i są przy okazji świetnym sposobem na promocję własnych produktów.
- Sponsoruj i wspieraj ciekawe projekty – zamieszczanie linków przez osoby, które otrzymały pomoc to standard. Jest to też świetna kampania wizerunkowa.
- Programy partnerskie, szczególnie te które polegają na działaniach w Internecie to zdecydowanie najprostszy sposób na zdobycie wartościowych linków. Jest to też sposób na otrzymywanie zawsze lepszych ofert.
- Bądź klientem ponieważ niektóre firmy doceniają fakt, że jesteś ich klientem. Kolejna szansa na zdobycie linków.
- Płatna reklama – istnieje spora szansa, że dopiero po zrobieniu małego szumu, twoje artykuły będą częściej udostępniane.
- Pisz niesamowite artykuły – na końcu najbardziej oczywista sprawa. Przydatne, ciekawe, starannie opracowane tematy mają potencjał na to że ktoś podzieli się nimi w sieci. Czytaj więcej o korzyściach prowadzenia bloga firmowego
- Optymalizuj swoją stronę internetową, ponieważ zoptymalizowana strona ma większą szansę na dotarcie do szerszej publiki. Czytaj więcej o optymalizacji stron www oraz o jakości stron internetowych.
- Linkuj wewnętrznie powiązane artykuły ponieważ w ten sposób mogą być odwiedzone przez kogoś kto czyta inny post. Jeżeli strona okaże się przydatna, mamy kolejną szansę na zdobycie wartościowych linków. Czytaj więcej o dobrym linkowaniu wewnętrznym.
Badanie jakości linków
Warto od czasu do czasu badać jakość linków przychodzących. Informacje o tym kto i skąd podlinkował naszą stronę są na wagę złota, ponieważ możemy skalować dokładnie te działania, które przynoszą nam najwięcej linków. Narzędzia które polecam to: Majestic i Ahrefs. Ich jedyną wadą jest stosunkowo wysoka cena jak na oprogramowanie webowe udostępniane na zasadzie SaaS.
Narzędzie Ahrefs pozwala też wykryć konkurencyjne witryny, analizować postępy i porównywać swoje wyniki z podobnymi firmami. Zamiast wykupywać subskrypcję możesz skorzystać z usługi doradczej, która będzie zawierać dostarczenie raportów związanych z domenami, które Cię interesują.
Podsumowanie
Zdobywanie linków to bardzo żmudny proces. Jeżeli nasza strona nie zawiera przydatnych informacji – jesteśmy zdani sami na siebie. Takie linki są przydatne dla klientów i zwiększają autorytet naszej strony.
Jeżeli zaś nasza strona jest ciekawa i zawiera wiele autorskich artykułów, zdobycie naturalnych linków jest tylko kwestią czasu. Ja też zawsze myślałem, że bezinteresowne umieszczenie linku przez czytelnika na innej stronie to jakaś abstrakcja. Sposób jest prosty, wystarczy dawać więcej i tylko chcieć… odrobinę bardziej.
Odpowiedz lub skomentuj