Obecnie, większość ruchu w polskim Internecie odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Odsetek ten dodatkowo ciągle rośnie jak można zauważyć na wykresach prezentujących udział technologii mobilnych w stosunku do ruchu z urządzeń klasy PC:

Statystyki internetu 2018 - urządzenia
źródło: Gemius

Urządzenia mobilne to nic innego jak smartfony, ponieważ tablety odgrywają w tym ruchu bardzo małą rolę (nie przekraczającą zwykle ok. 5%).

Jak wykorzystać aplikacje mobilne w biznesie?

Szczerze? Mógłbym wymieniać bez końca. Mogą to być katalogi produktów a także sklepy, które będą dostarczały duży lepszych wrażeń użytkownika niż standardowe strony responsywne lub strony mobilne.

Aplikacje do wyceny produktów, szczególnie w branżach gdzie wycena rządzi się skomplikowanymi zależnościami a szybki dostęp do kosztorysu będzie bardzo przydatny dla ludzi będących w ruchu lub poza domem i zasięgiem komputera.

Aplikacje do rezerwacji, zamawiania, itd… szczególnie przydatne w branżach HORECA.

Serwis, obsługa techniczna i komunikacja z klientem – posiadanie aplikacji służącej do komunikacji, może odciążyć pozostałe kanały i zorganizować sposób w jaki komunikujesz się z klientem niezależnie od typu czy charakteru twojego biznesu.

Kiedy warto decydować się na wykonanie aplikacji mobilnej?

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli twoi klienci używają technologii mobilnych i wiesz, że jesteś za ich pomocą dostarczyć czegoś użytecznego lub coś co wyróżni cię na tle konkurencji.

Technologie mobilne są szczególne zalecane, kiedy będziesz mógł wykorzystać możliwości urządzeń np. lokalizacji GPS, aparatu, powiadomień, komunikacji głosowej itp…

Zróbmy mały eksperyment myślowy…

Załóżmy, że Instagram byłby zwykłą stroną internetową, czy byłby dziś najpopularniejszym serwisem społecznościowym?

Czy duże firmy i start-upy inwestują i rozwijają aplikacje mobilne (które są de facto kilka razy droższe od rozwiązań typowo webowych) bo „fajnie to wygląda” czy przynosi im to spore zyski?

Czy w najbliższym czasie technologie mobilne stracą czy będą zyskiwać na znaczeniu w życiu człowieka?

Zalety aplikacji mobilnych

  • Sprawne działanie w przypadku powolnego lub braku połączenia Internetowego – aplikacja przy jednorazowej instalacji i aktualizacjach pobiera zasoby, które są wykorzystywane wiele razy (grafiki, multimedia, interfejs itd…) uzyskanie takiego efektu na stronach jest dużo trudniejsze lub niemożliwe. Jest to tzw. możliwość pracy w trybie offline.
  • Wygoda – badania pokazują, że aplikacje są bardziej popularne niż podobne witryny internetowe z bardzo prostej przyczyny – są wygodniejsze w użytkowaniu. Ponadto aplikacje mobilne zapewniają użytkownikom lepsze wrażenia (szybciej ładują widok, są najczęściej łatwiejsze w użyciu, bo są optymalizowany pod konkretną wielkość ekranu).
  • Niestandardowe i angażujące funkcje – powiadomienia push, zwiększają lojalność klientów i mogą lepiej wpływać na ich zachowanie.
  • Możliwości personalizacji i zmiany ustawień – w aplikacjach mobilnych dużo łatwiej jest udostępnić użytkownikom możliwości zmiany preferencji i ustawień niż w standardowej stronie mobilnej lub responsywnej.
  • Spójny design z systemem operacyjnym – w porównaniu do wieloplatformowych (np. webowych) rozwiązań.
  • Większe bezpieczeństwo – umieszczenie aplikacji w iStore lub w Google Play wiąże się ze spełnieniem kilku dodatkowych zasad bezpieczeństwa, których nie trzeba spełniać w przypadku stron www. To może uchronić przed większością zagrożeń takich jak wirusy czy niechciane reklamy.
  • Większe możliwości zarabiania i przyjmowania mikropłatności – sprzedaż w aplikacjach mobilnych jest łatwa bo mamy na wyciągniecie ręki mobilne systemy płatności. Płatne aplikacje mobilne mają większy potencjał zarabiania niż strona WWW oferująca płatny dostęp do konta premium.

Wady aplikacji mobilnych

  • Mniejsza kompatybilność w stosunku do technologii webowych – decydując się na stworzenie aplikacji musimy wybrać platformy, na których będzie je można zainstalować. Wykonanie aplikacji na system Android nie przyniesie korzyści w przypadku kiedy klienci korzystają z iPhone’ów – i odwrotnie.
  • Konieczność instalacji – to kolejny próg, który trzeba pokonać. Instalacja wymaga przekonania klienta aby podjął inwestycję swojego czasu w zainstalowanie naszej aplikacji.
  • Większy koszt produkcji i aktualizacji – w porównaniu do standardowej strony responsywnej lub mobilnej. Trzeba powiedzieć wprost, że cykl produkcyjny jest dużo bardziej złożony niż w przypadku strony internetowej. Na rynku jest mniejsza podaż usług programowania aplikacji mobilnych niż tworzenia standardowych stron czy sklepów internetowych. Bierze się to stąd, że pisanie aplikacji mobilnych wymaga dużo większych kompetencji niż tworzenie rozwiązań webowych. Publikacja aplikacji w oficjalnych kanałach dystrybucji wiąże się ze spełnieniem coraz to nowszych norm, procedur i większym wysiłkiem niż w przypadku aktualizacji aplikacji webowej na serwerze.
  • Konieczność aktualizowania – aby klienci mieli dostęp do najnowszych funkcji aplikacji, muszą ją aktualizować. Częste aktualizacje tym bardziej sporych aplikacji mogą obniżać User Experience.

Mity dotyczące aplikacji mobilnych

Trzeba wykonywać aplikację mobilną na wszystkie popularne systemy operacyjne – nieprawda. Możesz wykonać aplikację na jeden system. Warto śledzić statystyki wykorzystania platform i dane z analityki choćby własnej strony internetowej.

Odbiorcami aplikacji mobilnych są młodzi ludzie – nieprawda. Popularność technologii mobilnych powoduje, że różnice wiekowe w wykorzystywaniu aplikacji na Androida czy iOS mobilnych zaczynają się zacierać.

Czy istnieje jakiś kompromis?

Tak, można tworzyć aplikacje mobilne z wykorzystaniem technologii webowych. Takie rozwiązanie współdzieli wady i zalety zarówno aplikacji mobilnych i aplikacji internetowych. Znajdzie zastosowanie szczególnie tam, gdzie nie wykorzystujemy zaawansowanych funkcji telefonu a chcemy skorzystać z zalet jakie przynosi zastosowanie aplikacji mobilnej.

Jednym z podejść są strony typu Progressive Web Applications PWA. Są to strony internetowe, które można opcjonalnie zainstalować na telefonie bądź komputerze. taka strona działa w przypadku braku połączenia internetowego (o ile miała ona szansę zainstalować na urządzeniu dany adres internetowy).

Drugim podejściem są aplikacje hybrydowe. Są to aplikacje mobilne otoczone w kontener aplikacji mobilnej. Ich produkcja jest tańsza i szybsza bo raz stworzony kod można przeobrazić za pomocą jednego kliknięcia w natywną aplikację Android lub iOS. Czytaj więcej w osobnym artykule na temat tworzenia aplikacji PhoneGap / Cordova.

Podsumowanie

Odpowiedź na pytanie czy projektować aplikację mobilną, czy postawić na technologie webowe, lub rozwijać zarówno rozwiązania bazujące na przeglądarce i aplikacjach mobilnych jeszcze długo nie będzie oczywista. Z reguły inwestycja w innowacje się opłaca. Zawsze możesz stworzyć tzw. MVP i przetestować pomysł. Jak myślisz, jak by to było w przypadku twojej firmy lub start-upu?

Źródła:

Oceń artykuł na temat: Aplikacje mobilne – zalety, wady i mity
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 21