Podczas pisania polskojęzycznych wpisów i przewodników staram się posługiwać przetłumaczonymi pojęciami. Niestety, w przypadku zagadnień Informatycznych trzeba czasem złamać tę regułę – no bo jak przetłumaczyć broken links – zepsute / niedziałające linki? Brzmi to trochę komicznie.
Broken links (niedziałające, martwe linki) to linki na stronie internetowej, które prowadzą do adresu, pod którym nie znajduje się poprawnie działająca strona internetowa. Broken link może prowadzić do błędu 404 lub innego błędu HTTP. Link taki najczęściej prowadzi do:
- usuniętej podstrony,
- strony, której zmieniono adres URL
- strony internetowej, która nie jest już utrzymywana,
- wygasłej domeny.
Oczywiście istnieją też inne sytuacje typu przekroczenie czasu żądania (ang. timeout), błąd 400, awaria serwera lub blokada geolokalizacyjna. Pojawienie się martwych linków to naturalna konsekwencja zasad działania stron internetowych i nie jest to coś nienaturalnego. Autorzy stron i artykułów informacyjnych umieszczają w swoich treściach linki. Naturalne jest, że nie mogą oni przewidzieć przez jak długi okres linkowana strona będzie utrzymywana i nikt się nad tym zazwyczaj nie zastanawia. Broken links to takie ślepe uliczki, z których jednak można łatwo powrócić korzystając z przycisku „cofnij”, w który jest wyposażona każda przeglądarka.
Warto jednocześnie zdać sobie sprawę z tego, że duża ilość takich martwych / niedziałających linków może pogorszyć doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Nasza strona może się przez to wydawać mniej aktualna a użytkownik może czuć pewnego rodzaju rozczarowanie kiedy z jakichś powodów nie może skorzystać z treści, do której go odsyłaliśmy. Zepsute linki mogą przyczynić się do porzucenia naszej strony a tego przecież nie chcemy. Z tego powodu dobrą praktyką jest wykrywanie i naprawa martwych linków w okresowych przeglądach i aktualizacjach naszej strony internetowej.
Martwy link może być wewnętrzny – czyli dotyczyć adresu URL w obrębie naszej witryny lub zewnętrzny, który odsyła do całkiem innego serwisu. Eliminacja broken links w obu przypadkach przyczyni się do polepszenia ogólnej jakości strony internetowej.
Jak wykryć niedziałające linki (broken links)?
Aby móc przystąpić do naprawy zepsutych linków, najpierw musimy je zlokalizować. Posiadając stronę z kilkoma podstronami racjonalne wydaje się osobiste, ręczne przetestowanie czy adresy URL do jakich linkujemy ze swojej strony są dostępne. Niestety, sprawa może być nieco skomplikowana kiedy utrzymujemy rozbudowaną stronę lub prowadzimy blog. Wówczas ręczne przetestowanie linków wiązałoby się z dużym wysiłkiem i powinniśmy zautomatyzować ten proces.
Jednym z narzędzi może być Search Console. Wchodząc w kartę Indeks > Stan widzimy strony zwracające błąd i wykluczone adresy URL z indeksowania. W szczegółach widzimy jaki konkretnie problem napotkały roboty wyszukiwarki a klikając w konkretną pozycję zobaczymy konkretne adresy URL zwracające błędy. Search Console pokaże nam zepsute linki działające w obrębie naszej witryny – ale to jak wiemy dopiero połowa sukcesu.

Jeżeli chcemy szybko znaleźć zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne broken links polecam stworzone do tego celu narzędzia i usługi online, ponieważ to one przyjmują na siebie ciężar sprawdzenia czy dany adres odsyła do istniejącego adresu czy nie. Narzędzie, które mogę polecić to brokenlinkchecker.com. Jest to od wielu lat najpopularniejsze narzędzie do wykrywania martwych linków, które (mimo tego, że wygląda jakby nie było aktualizowane od 10 lat) nigdy mnie nie zawiodło.

Wpisujemy adres naszej strony i wybieramy tryb pracy. Narzędzie może wskazywać adres pierwszej strony, na której znajduje się konkretny martwy link lub pokazywać wszystkie wystąpienia tego linku na wszystkich podstronach.
Dlaczego nie wtyczki?
W wielu poradnikach poleca się korzystać z wewnętrznych narzędzi np. z wtyczek CMS, które wykrywają broken links. Czy należy z nich korzystać? Zdecydowanie nie. Narzędzia tego typu obciążają serwer – ponieważ skanują co jakiś czas zawartość docelowych adresów URL zamieszczonych na naszej stronie internetowej. W skrajnych przypadkach takie skrypty mogą spowalniać działania systemu, zwiększać koszty hostingu a nawet doprowadzać do wpisania naszego serwera na czarną listę adresów IP.
Jak naprawić broken links (niedziałające linki)?
Tutaj nie ma wielkiej filozofii. Zaleca się aby martwe linki zastąpić działającymi. W przypadku kiedy konkretna strona została usunięta, można poszukać w Google artykułu, który stanowiłby substytut usuniętej strony. W przypadku kiedy nie jest to możliwe link taki warto usunąć.
W przypadku powoływania się na źródła w artykułach i pracach naukowych można zostawić URL w formie nieklikalnej i napisać w nawiasie, że strona nie jest już aktywna. Po co tak robimy? W przypadku ważnych danych i wartościowych opracowań można wykorzystać Internet Archive Wayback Maschine, gdzie prowadzone jest archiwum Internetu. Wpisując tam adres strony, która kiedyś istniała w wielu sytuacjach udaje się dotrzeć do kopii oryginalnej treści.
Kiedy link nie jest tak istotny i nie potrafimy znaleźć innej strony, do której link moglibyśmy umieścić w miejscu martwego linku po prostu usuwamy link.
Podsumowanie
Pojedyncze martwe linki nie są szkodliwe a ich występowanie jest naturalne z perspektywy użytkowników i wyszukiwarek. Kiedy jest ich zbyt dużo mogą pogorszyć doświadczenia użytkowników i w skrajnych przypadkach mogą pogarszać SEO. Co jakiś czas sprawdzaj czy strona zawiera działające odnośniki i wykorzystaj do tego popularne narzędzia online badające stan linków z zewnętrznego hosta. Aktualne linki gwarantują zadowolenie użytkowników, lepszą indeksację serwisu a każda drobna aktualizacja twojej strony może przyczynić się w dłuższej perspektywie do awansów twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Odpowiedz lub skomentuj