Web Design Blog / Web:

Co musi umieć samodzielny twórca stron?

W tym artykule spróbuje wypunktować jakie umiejętności i jaką wiedzę trzeba posiąść aby jako samodzielny twórca stron mieć moralne „uprawnienie” do oferowania innym swoich usług tworzenia stron, sklepów i prostych aplikacji internetowych. Lista będzie przydatna zarówno w przypadku Web Developerów Freelancerów jak i osób które decydują się na tworzenie strony dla siebie.

W tym artykule odpowiadam jednak na pytanie: Jakie umiejętności są potrzebne, aby samemu oferować kompletne usługi tworzenia stron internetowych?

Skąd w ogóle pomysł by zabierać się za to samemu?

Bo tak zazwyczaj było. Kiedyś używano terminu „Webmaster” w stosunku do osoby która zajmowała się wszystkimi aspektami strony internetowej. Większość serwisów internetowych takich jak eBay, wyszukiwarka DuckDuckGo, Urban Dictionary były dziełem wysiłku jednego programisty.

Z czasem wszystko zaczęło ewoluować a po popularyzacji Internetu na początku XXI wieku, strony stawały się coraz bardziej zaawansowane pod kątem graficznym i interakcji – naturalnie nastąpiła specjalizacja. Jednych interesowały wizualne aspekty i projektowanie graficzne innych zaś kwestie związane z programowaniem skryptów.

Z drugiej strony, nadal Web Design i Development w odniesieniu do nieskomplikowanych stron i sklepów jest bardzo specyficzną branżą. Jeżeli już ktoś opanuje bardzo wymagające sprawy związane z kodowaniem stron, tak naprawdę mało go dzieli aby nauczyć się integracji tego wszystkiego z CMSem i umieszczeniem na hostingu. Umiejętne skonfigurowanie domeny czy SSLa nie wymaga wieloletniej praktyki jako administrator sieci.

Potrzeba jednego: chęci

Rozwój różnego rodzaju gotowych CMSów, powtarzalność szablonów i era Responsive Web Design spowodowała że strony, nie wymagają nie wiadomo jakiej kreatywności od strony wyglądu ani też nie trzeba budować CMSów od podstaw. To otwiera furtkę osobom, które znają się na kodowaniu i lubią interdyscyplinarny charakter pracy – po opanowaniu kilku dodatkowych czynności są w stanie wyprodukować pełnowartościową stronę internetową. Jeżeli takie osoby mocno będą siedzieć w tematach związanych w SEO – nic nie stoi na przeszkodzie by tworzyć naprawdę przydatne i wartościowe strony internetowe.

Jakie są zalety tworzenia stron w pojedynkę?

Przede wszystkim łatwiejszy development. Można samemu organizować czas i pracę. Każdy kto kiedykolwiek przez jakiś czas tworzył coś swojego wie, że podział pracy przy programowaniu jest nieco skomplikowany. Podział na role wymaga innego podejścia GIT, kontrola wersji konflikty i te sprawy… no i trzeba się zgrać a to nie zawsze wychodzi.

Brak konieczności komunikacji, rozwiązywania konfliktów w kodzie. Nie jesteśmy uzależnieni od poziomu innych członków zespołu, możliwość wprowadzania innowacji, brak skrępowania.

A jakie są zatem wady?

Brak podziału na role z w połączeniu z brakiem krytycyzmu wobec swoich poczynań może wykształcać rozwój złych nawyków oraz nieświadome sabotowanie projektów – nie żartuję.

Dodatkowo, bez odpowiednich predyspozycji i chęci przełączanie się pomiędzy zadaniami jest szalenie trudne. Tworzenie interfejsu, które wymaga kreatywności ciężko przeplatać z pisaniem skryptów, które tam domaga się dyscypliny i chłodnego klepania kodu.

Część I: Projektowanie graficzne

Projektowanie graficzne i poczucie estetyki przyda się do stworzenia atrakcyjnej wizualnie szaty graficznej. Nie trzeba być artystą-grafikiem – wręcz może to być niezalecane. W dziedzinie projektowania graficznego stron po roku 2012/2013 wszystko się „troszeczkę” zmieniło.

Nowoczesny projekt strony internetowej jest jak MECHANIZM – na etapie projektowania przycisku, sekcji, pola tekstowego trzeba np. przewidzieć jak on będzie wyglądał na różnych urządzeniach i jak wygląda interakcja z nim. Odstępy pomiędzy różnymi sekcjami projektu, wielkości a także ogólna kompozycja strony musi być wykonana za pomocą pewnych wzorców i schematów, które umożliwiają przekształcenie strony z widoku mobilnego na widok desktop przy użyciu najmniejszej ilości reguł CSS.

Web Design to obecnie wzorce projektowe, doświadczenia użytkownika i pogoń za technologią. Wystarczy opanować podstawowe zasady kompozycji, których bardzo ciężko się nauczyć ale z biegiem doświadczenia nabywa się odpowiedniej sprawności i biegłości.

Jeżeli w projekcie jest potrzebny kreatywny grafik (do zrobienia logo lub „ikonek”) nic nie stoi na przeszkodzie aby go wyoutsourcować.

Część II: Front-End

Front-End to chyba najważniejsza i najbardziej wymagająca część pracy przy tworzeniu strony. Jest to przepisanie tego jak chcemy aby wyglądała strona na zrozumiały dla komputerów kod:

HTML5

HTML5 (skrót od: Hyper Text Markup Language) – obecnie jako standard stosujemy piątą wersję specyfikacji języka, która jest w literaturze zapisywana często w formie HTML5 (bez spacji pomiędzy HTML, a oznaczeniem wersji). HTML jest językiem znaczników. Tworzy tak jakby sam szkielet strony www oraz dostarcza możliwość organizowania wszelkich treści dokumentów internetowych w spójną całość.  Mówi przeglądarce: co to jest za dokument, w jakim jest języku, jaki ma tytuł, co jest nagłówkiem, linkiem, zawiera także niesformatowaną treść i nie zajmuje się tym jak ma dokładnie wyglądać bo od tego mamy…

CSS3 – czyli arkusze stylów

Kaskadowe Arkusze Stylów (ang. Cascading Style Sheets, w skrócie: CSS). Za ich pomocą możliwe jest opisanie wyglądu poszczególnych elementów HTML na sposób zrozumiały dla wyszukiwarki. Kod taki zawiera listę stylów, które dokładnie określają prezentację poszczególnych części dokumentu HTML. Polega to na tym że odwołujemy się do każdego lub grupy znaczników HTML i opisujemy takie właściwości jak kolor, szerokość, wysokość, obramowanie, tło, cień, wielkość fontu itp…

JavaScript

JavaScript to język programowania, który umożliwia na stronie umieszczania zaawansowanych interakcji i animacji. Kod JavaScript zamieszczony na stronie internetowej, działa w przeglądarce internetowej i to on jest odpowiedzialny za poinformowanie o tym że mamy błąd w formularzu, koordynuje działania harmonijki, slajdów i nieszczęsne wyskakujące okienka z informacją o RODO :). W JavaScript można tworzyć całe gry ale to temat na osobny artykuł.

Część III: Back-End

Back-End umożliwia publikację strony w sieci oraz jej funkcjonalności związane z jej komunikacją ze światem zewnętrznym (oraz wszelkie inne funkcjonalności, które wykraczają poza bycie multimedialną gazetką).

Skrypty po stronie serwera

Skrypty po stronie serwera umożliwiają pobieranie informacji z bazy danych, wykonania obliczeń i przesłanie ich do przeglądarki. W kontekście stron internetowych mówimy najczęściej o języku PHP lub Python. W przypadku samodzielnego Web-Developera wielkim plusem będzie umiejętność integracji gotowych CMSów z zewnętrznym API no i umiejętność czytania dokumentacji.

Bazy Danych

To one umożliwiają agregowanie informacji w CMSie i zapewniają obsługę takich funkcji jak np. rejestracja i zarządzanie wizytami oraz użytkownikami.

Część IV: Hosting i utrzymanie

Strony internetowe są przechowywane na fizycznych urządzeniach – najczęściej w wyspecjalizowanych datacenter. Aby strona mogła działać trzeba posiadać podstawowe informacje o tym jak ustawić odpowiednie adresy DNS dla domeny, jak zainstalować SSL na serwerze czy skonfigurować skrzynkę e-mail z domeną firmową.

Im większą wiedzę z tego zakresu się ma, tym więcej można zaoferować klientowi końcowemu. Odkąd opublikowałem swoją pierwszą stronę internetową (maj 2006) zawsze ten temat mnie interesował. W czasach technikum wpadłem na pomysł aby dzierżawić droższy hosting, dzielić go na małe części i sprzedawać ze „swoją metką”.

Koniecznie trzeba opanować jeszcze kwestie związane z:

SEO i pozycjonowaniem – tylko zoptymalizowane strony internetowe mogą nieść wartość klientom. W dużej mierze, biznesowa wartość strony internetowej polega na jej pozycjach organicznych. Jest to tak jakby pasywny przychód biorąc pod uwagę alternatywny koszt płatnej reklamy.

Bezpieczeństwo – im większa skala działań tym ryzyko związanie z bezpieczeństwem wymaga większego nakładu pracy. Warto znać techniki uniemożliwiające ingerencję w stronę czy sklep niepowołanych osób a także zabezpieczyć system przed wirusami i spamem.

Pomocne będzie także elementarna wiedza z zakresów takich jak:

Skład tekstu – każdy kto pisał pracę dyplomową lub miał dobrego nauczyciela z polskiego w szkole zna terminy takie jak wdowy, sierotki, akapit. Przydają się one przy projektowaniu stron internetowych i zachowania standardów i dobrych praktyk w publikowaniu tekstów.

Sprzedaż – bez sprzedaży, dojrzałego podejścia do klienta i umiejętności „dogadania się” nie ma co liczyć na sensowne zlecenia – tym bardziej w Internecie.

Prawo – warto wiedzieć co można a czego nie można robić na stronach internetowych. Nawet tak prozaiczne zadania jak prowadzenie bloga firmowego wymagają znajomości odpowiedzi na pytanie co to jest dozwolony użytek a także znajomości definicji, przykładów i konsekwencji plagiatu.

Po co to wszystko wiedzieć, skoro mamy WordPressa i gotowe szablony?

Nawet jeśli już znajdziemy szablon, który wygląda jak nasza wymarzona nowa strona i idealnie dopasowana do naszych potrzeb to jest jedno ale…

Gotowe szablony bez odpowiedniej obróbki i dopasowania pod konkretną stronę nie nadają się do zastosowania komercyjnego. Szablon po podmianie grafik i wszystkich tekstów na stronie może wyglądać niespójnie, nie jest zoptymalizowany pod SEO i… najzwyczajniej nie spełnia swojej zasadniczej funkcji – najgorsze w tym jest to że właścicielom możne się wydawać, że wszystko jest w porządku – a nie jest.

Google też bierze pod uwagę czy strona jest stworzona na szablonie czy nie. Jakby nie było jest to duplikat innej strony a Google duplikatów nie lubi. Dodatkowo, musi być niezły przypał jak znajdziesz stronę praktycznie identyczną do twojej. Czy to jest fajne? Z całą pewnością nie, dlatego nie powinno się tak robić. Szablony są dobre jeżeli chcemy tylko na nich bazować lub do osobistego bloga czy stron których funkcją nie będzie sprzedaż i walka w wynikach organicznych. Jeśli ciężko ci w to uwierzyć – nie musisz. Otrzymuję zbyt dużo zapytań na optymalizacje i naprawy stron.

Wykorzystując tylko gotowe szablony nie można dać wartości klientom. Te strony są z góry skazane na porażkę.

Sprawdź czy twoja strona jest stworzona przy użyciu szablonu:

https://www.wpthemedetector.com/

Podsumowanie

Jak widać trzeba „ogarnąć” wiele rzeczy aby móc oferować tworzenie stron internetowych. To nie jest tak, że trzeba być ekspertem w każdej z tych dziedzin – trzeba po prostu posiadać odpowiedni zestaw umiejętności i wiedzy z tych dyscyplin, ponieważ strona czy sklep internetowy jest jakby nie było prostą aplikacją internetową.

Co musi umieć samodzielny twórca stron?
4.7 (94.29%) głosów: 7

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail