Web Design Blog / Web:

Projekt strony głównej

Może to zabrzmi banalnie ale strona główna i to co się na niej znajduje jest bardzo istotnym elementem witryny. Strona główna przejmuje na siebie ciężar szybkiego poinformowania o najważniejszych kwestiach związanych ze stroną a mianowicie: dla kogo strona powstała i w jakim celu.

Strony główne zwykle mają największą liczbę odwiedzin spośród wszystkich podstron. Z drugiej strony nie ma co popadać w paranoję, trzeba pamiętać, że nie każdy na tą stronę trafia już na samym początku. Kiedy tak się dzieje? Oczywiście, jeżeli wizyta pochodzi z bloga lub strony produktowej która pojawiła się w wyszukiwarce. Naturalne linki ze wzmianek o naszych artykułach częściej odsyłają do podstron.

Przygotowanie treści i wyglądu strony głównej jest trudne bo chcemy niejako zwrócić się do wszystkich użytkowników,  mimo że mamy świadomość istnienia różnych grup osób o różnych potrzebach. Sprawa jest bardziej skomplikowana w sklepach o szerokim asortymencie lub stronie firmowej gdzie oferta jest rozbudowana a adresatami są zaróno firmy jak i osoby prywatne.

Komunikacja

Zawartość strony głównej powinna być odpowiedzią mniej więcej na takie pytania jakie może zadawać sobie użytkownik:

  • Co to jest za firma / sklep?
  • Czy mogę tutaj coś zrobić?
  • Dlaczego akurat ta strona a nie inna?
  • Czy to jest dla mnie?

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że każda branża odpowiada na poszczególne pytania w inny sposób i często w całkiem innej formie. Zawsze myślałem, że moja strona dla klientów powinna być taka „łał” – filmy i animacje rodem z prac konkursowych i w ogóle najlepiej pokazać wszystkie umiejętności i najnowsze triki. Na szczęście zdałem sobie sprawę, że to nie dla mnie – z całym szacunkiem dla bardzo kreatywnych projektów. Ale obiecuję sobie, że w niedalekiej przyszłości wykonam jakąś „odjechaną” pracę na pokaz – jak nie dla klienta to dla siebie.

W przypadku swojej strony wczułem się w klienta i doszedłem do wniosku, że bardziej istotne od składania obietnic i chwaleniu się będą np. moje ostatnio wykonane realizacje. Jednak aby to wszystko miało ręce i nogi najpierw zasygnalizowałem czego konkretnie moja oferta dotyczy bo można być np. tylko grafikiem albo twórcą tekstów.

idealna strona internetowa

Dlaczego ja? W dalszych sekcjach wykorzystałem opinie klientów i ostatnie artykuły z bloga. Stronę kończy wezwanie do akcji i standardowa stopka. Uznałem, że na ten moment nic więcej nie powinno się tutaj znaleźć – znając życie ta strona będzie ciągle ewoluowała w miarę pojawiania się nowych pomysłów.

A co konkretnie powinno się znaleźć na stronie internetowej? Czy jest na to jakiś gotowy przepis? No niestety nie – na stronę główną niestety nie ma dobrego schematu i każdy przypadek trzeba osobno projektować ze względu na grupę docelową, cele strony i atrybuty marki.

Pierwsze wrażenie na stronie www

Strona główna powinna być starannie zaprojektowana z oczywistych względów ale uwaga nie powinna stawiać w cieniu pozostałych stron. I jest to szalenie istotne. Dlaczego? Użytkownik strony nie poprzestaje przecież na pierwszej stronie i jeżeli wizyta na pozostałych stronach będzie rozczarowująca nasze szanse na realizację celu maleją. Nie ważne czy chodzi teraz o zakup czy kontakt z naszą firmą. Musisz „nagrodzić” osobę którą przegląda coraz więcej stron aby efekcie wizyta była dla niej satysfakcjonująca.

Tak wygląda poziom satysfakcji w miarę przeglądania kolejnych podstron gdzie skupiono się przede wszystkim na stronie głównej.

satysfakcja na stronie

A tak wygląda poziom satysfakcji w witrynie, gdzie strona główna nie dominuje i postarano się o dobrą prezentację każdego zakątka strony:

Jak myślisz gdzie ogólne doświadczenia związane z wizytą na stronie www będą subiektywnie lepsze? Wnioski są następujące: warto dopieszczać stronę główną ale nie „kosztem” pozostałych stron. Strona główna ma zainteresować użytkownika ale zwykle ona nie bierze czynnego udziału w konwertowaniu użytkowników na klientów. Wyjątek od tej reguły stanowią oczywiście strony typu One-Page

Nawigacja

Strona główna powinna nadać kierunek wizycie, np. odesłać do najważniejszych miejsc w witrynie lub do określonego celu np. formularza zgłoszeniowego. Może też być drogowskazem: „Panie tutaj a panowie tutaj” co często wykorzystuje się np. w sklepach odzieżowych.

Koncepcyjna strona główna

Jeżeli jesteśmy w stanie zaakceptować koszt alternatywny – czyli nieskorzystanie z możliwości silnego pozycjonowania, i utracie tych nieco bardziej niecierpliwych i wrażliwych na łamanie konwenansów klientów, można pokusić się o koncepcyjną stronę główną, która ma zaciekawić a nawet zaskoczyć odwiedzającego.

strona koncepcyjna

Tutaj droga wolna: filmik, animacja, interaktywna mini-gra cokolwiek co uważasz, że zadziała. Jeżeli chcemy pokazać się jako alternatywa, firma kreatywna i łamiąca stereotypy to taka strona powinna nam pomóc. W każdym innym przypadku warto z takich wodotrysków zrezygnować, dlaczego? Odpowiedź w kolejnym punkcie.

SEO

To właśnie strona główna jest najczęściej pozycjonowana na te najbardziej cenne frazy. Ma ona zwykle najwięcej linków przychodzących i stąd można nią wiele ugrać. Zdecydowanie nie polecam stosować spamerskich technik typu upychania słów kluczowych, tworzenie sporych bloków tekstu itd… To co warto zrobić ze stroną główną to stworzyć na niej coś na kształt spisu treści. Podzielenie treści na sekcje tematyczne, skorzystanie z nagłówków różnego stopnia a zachęcające do interakcji linki z pewnością pomogą nam w przekierowaniu ruchu tak aby każdy użytkownik znalazł się w miejscu zgodnym z jego początkowymi intencjami.

Podsumowanie

Dobry projekt strony głównej jest okładką i jednocześnie spisem treści. Zawiera zorganizowane informacje aby asystować użytkownikom przy pierwszej wizycie. Podobnie jak pracownik obsługi dużego sklepu, wita się z klientami i podpowiada gdzie się udać w zależności od potrzeb użytkownika. Dostarcza pozytywnych wrażeń estetycznych i budzi zaufanie ale nie dominuje przy tym nad resztą podstron.

Źródła

Krug S., Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Helion, 2014

Projekt strony głównej
4.8 (96%) głosów: 10

Autor: (28 lat)

Pamiętaj, że służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy. Niech potwierdzeniem moich kompetencji będzie fakt, że jesteś na mojej stronie mimo, że jestem z całkiem innej części Polski ;)

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach płatnej usługi bez pośredniczących nastawionych wyłącznie na własny zysk agencji reklamowych.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail