W porównaniu skupimy się na 5 elementach, które uważam za istotne zakładając, że motywem, który pcha nas do rejestracji domeny jest prowadzenie strony firmowej lub portalu, na którym chcemy zarabiać przez dłuższy okres.
Porównałem między innymi cenę rejestracji domeny, cenę odnowienia domeny, poziom trudności zarządzania usługą poprzez panel klienta oraz wsparcie techniczne, z którego prędzej czy później przyjdzie nam skorzystać oraz samo uzupełnienie oferty – bo jak wiadomo, sama domena do niczego sensownego nam się nie przyda.
1. Cena rejestracji – jest to koszt jaki ponosimy w momencie rejestracji domeny. Wielu operatorów zaniża cenę rejestracji by zachęcić do skorzystania ze swoich usług. Nic dziwnego, CLV jest dosyć wysokie biorąc pod uwagę, że chcąc nie chcąc, domenę trzeba przedłużać, a im dłużej utrzymujemy domenę tym bardziej nie opłaca się jej porzucać. Domena z historią ma wartość z punktu widzenia pozycjonowania. W większości przypadków, domen nie porzuca się nawet w przypadku zmiany nazwy firmy (całkowitego rebrandingu) lub nawet likwidacji firmy. Czytaj więcej o tym jaki wpływ ma domena na pozycjonowanie.
2. Cena odnowienia – koszt jaki ponosimy za odnowienie domeny. Najczęstszym okresem jest tutaj 1 rok. To właśnie ta kwota mówi o tym, ile kosztuje domena i ile będziemy płacić (po dodaniu kosztu za hosting) za utrzymanie naszej strony.
3. Panel klienta – jest to narzędzie, które odpowiada za obsługę domeny. Z panelu będziemy korzystać jednak bardzo sporadycznie lub będzie to wykorzystywane przez twórcę strony www.
4. Wsparcie techniczne – przyda się w przypadku problemów ze spamem, niedochodzącymi e-mailami l lub zaawansowaną modyfikacja w DNS. Może być przydatne także przy cesji i transferze domeny. Obsługą techniczną domeny zajmuje się najczęściej twórca strony internetowej. W sporadycznych przypadkach kontakt ze wsparciem może okazać się niezbędny.
5. Uzupełnienie oferty – to prawda, że możemy utrzymywać domenę u rejestratora A a hosting i inne usługi powiązane z domeną takie jak np. poczta e-mail wykupić u dostawcy B. Jednak mało kto wie, że takie rozwiązanie ma swoje minusy. Przykładem mogą być ograniczenia w korzystaniu z usług dodatkowych. Np. mając domenę u rejestratora A, nie będziemy mogli wykupić usług u dostawcy B – jednak trzeba przyznać, że są to dosyć rzadkie przypadki. Przykład? Serwery MX w OVH przy korzystaniu z opcji multistron. Innymi słowy, dostawcy hostingu czasem „dyskryminują” domeny utrzymywane u innych rejestratorów.
Cennik
Rejestrator | home.pl | nazwa.pl | kru.pl | OVH |
Cena rejestracji | 4,99 zł | 5,00 zł | 10,00 zł | 9,89 zł |
Cena odnowienia | 145,00 zł | 150,00 zł | 99,99 zł | 44,99 zł |
Koszt utrzymywania 5 lat | 584,99 zł | 605,00 zł | 409,96 zł | 170,69 zł |
Już przy 5 letniej perspektywie widać jaka przepaść cenowa dzieli tych dostawców. Pewnie się zastanawiasz skąd się bierze ta różnica? Zauważ że home.pl i nazwa.pl mają rejestracje w cenie 0 zł co dla niektórych może być zachętą do rejestracji. Sam fakt, że nie trzeba wykonywać czynności związanych z opłaceniem faktury obniża jak ja to często określam „próg wejścia” i wielu decyduje się na rejestrację właśnie u tych rejestratorów.
Panel klienta
Rejestrator | home.pl | nazwa.pl | kru.pl | OVH |
Konfiguracja | małe | małe | duże | duże |
Wygoda | dostateczna | słaba | dobra | słaba |
Intuicyjność | dobra (prosty) | dobra (prosty) | dobra (prosty panel) |
słaba (miejscami po francusku) |
Oczywiście są to moje subiektywne wrażenia, ale postanowiłem podkreślić praktykę utrudniania transferu do innych rejestratorów. W panelu OVH dosłownie jednym kliknięciem możemy wygenerować kod AuthInfo. Zaś w kru.pl kod AuthInfo jest dostępny w panelu klienta, przy czym na życzenie istnieje możliwość nieodpłatnego zablokowania wyświetlania go (w celach bezpieczeństwa, edycji DNS często dokonują webmasterzy). Niestety pozostali rejestratorzy czyli home.pl i nazwa.pl wymagają przesłania wniosku i nie można wykorzystać do tego panelu klienta. Ocenie poddałem także wygodę korzystania z panelu oraz poziom trudności i intuicyjność w zarządzaniu usługami.
Wsparcie techniczne
Rejestrator | home.pl | nazwa.pl | kru.pl | OVH |
Dostępność | średnia | wysoka (krótki czas odpowiedzi) |
wysoka (wiele sposobów kontaktu) |
słaba (bardzo długi czas odpowiedzi) |
Przydatność | wysoka | wysoka | wysoka | wysoka |
Ekspresowa odpowiedź na e-maila wysłanego po północy do wsparcia technicznego firmy Nazwa.pl zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Home.pl dzieli klientów na lepszych i gorszych za sprawą płatnego wsparcia Premium a w OVH dosyć długo czekamy na odpowiedzi – otrzymujemy je niestety w kilka dni nawet kiedy dotyczy poważnych usterek związanych np. z hostingiem a w sprawach rzadko spotykanych (np. umowy odnośnie GIODO) można czekać nawet 2 lub 3 miesiące.
OVH, home.pl i nazwa.pl udostępnia wsparcie telefoniczne ale czas oczekiwania na konsultanta to dobrych kilkanaście minut. Nazwa.pl umożliwia czat ale tylko dla celów sprzedażowych i obsługi nowych klientów. W przypadku kru.pl za dnia do dyspozycji mamy czat online, standardowe wsparcie e-mail oraz system zgłoszeń w panelu klienta. Jak na razie można skutecznie się dodzwonić w godzinach dziennych.
U żadnego z porównywanych dostawców nie ma typowego „odbijania piłki” ewentualnie jesteśmy odsyłani do artykułów lub samouczków. Zawsze jednak otrzymujemy użyteczną odpowiedź, która w zależności od skomplikowania problemu prędzej czy później całkowicie go rozwiązuje.
Porównanie ofert
Rejestrator | home.pl | nazwa.pl | OVH | kru.pl |
Zawartość | oferta „dodatków” | oferta „dodatków” | dobra (szeroka, dla profesjonalistów) |
dobra (prosta i odpowiednia dla większości firm) |
Przejrzystość oferty | niska | niska | wysoka | wysoka |
Ceny | wysokie | wysokie | średnie | średnie |
Dziwi mnie fakt że niektóre firmy hostingowe rozszerzają ofertę o kreatory stron, kampanie reklamowe a nawet pozycjonowanie jakby były jakąś średniej wielkości agencją interaktywną. Tego typu oferty są często upselowane, oferowane telefonicznie, co tylko wprowadza zbędny chaos. Do celów specjalistycznych zdecydowanie wybierzemy OVH. Kru.pl jak na razie udostępnia dosłownie kilka przejrzystych pakietów, które ułatwiają wybór przy nieskomplikowanych projektach.
Tak samo jak przy domenach, ceny za usługi są bardzo różne. Próby maskowania prawdziwych cen poprzez oferty promocyjne „na start” oceniam na minus – nie ważne czego by dotyczyły. W Nazwie i Home dosłownie trzeba się „dokopywać” do cen odnowienia usług. W OVH i kru.pl są one rzetelnie przedstawione i za to duży plus.
Podsumowanie
Różnice w ofercie są być może wynikiem celowania w inne grupy docelowe. Być może są firmy, którym kreator prostych stron wizytówek spełnia oczekiwania i wtedy wyższa cena odnowienia jest uzasadniona. W każdym innym przypadku dopłacanie do odnowienia nie ma najmniejszego sensu, ponieważ sama domena niczym się nie różni.
W tym porównaniu zdecydowanie wygrywa OVH. Skończyły się czasy, gdzie kru.pl miało ceny zbliżone do OVH. OVH to popularny dostawca domen na którym można polegać. W każdym razie nie ma logicznego powodu by rezygnować z o wiele niższej ceny, pamiętaj że domenę u tych dwóch dostawców w razie czego zawsze można wygodnie przetransferować. Pamiętaj, że różnice w cenie stają się jeszcze większe jeżeli rozpatrujemy utrzymywanie wielu domen i w o wiele większym horyzoncie czasowym. Zaoszczędzone pieniądze można wydać np. na hosting.
Pamiętaj, że obsługa techniczna i administrowanie domenami ma miejsce u dostawcy strefy DNS. To gdzie zarządzamy strefą można zmienić w dowolnym momencie zmieniając serwery DNS domeny. Konieczność skorzystania ze wsparcia technicznego w problemach dotyczących stricte domeny występuję bardzo rzadko. Przyszłym klientom, polecam zapoznanie się z cennikami odnowień przed rejestracją nowych adresów.
Uwaga: Podane ceny pochodzą z oficjalnych cenników, aktualne na dzień 13 sierpnia 2022.