Gdzie zarejestrować domenę? – porównanie

W porównaniu skupimy się na 5 elementach, które uważam za istotne zakładając, że motywem, który pcha nas do rejestracji strony jest prowadzenie strony firmowej lub portalu na którym chcemy zarabiać przez dłuższy okres.

Porównałem między innymi cenę rejestracji domeny, cenę odnowienia domeny, poziom trudności zarządzania usługą poprzez panel klienta oraz wsparcie techniczne, z którego prędzej czy później przyjdzie nam skorzystać oraz samo uzupełnienie oferty bo jak wiadomo, sama domena do niczego sensownego nam się nie przyda.

1. Cena rejestracji – jest to koszt jaki ponosimy w momencie rejestracji domeny. Wielu operatorów zaniża cenę rejestracji by zachęcić do skorzystania ze swoich usług. Nic dziwnego, CLV jest dosyć wysokie biorąc pod uwagę, że chcąc nie chcąc, domenę trzeba przedłużać, a im dłużej utrzymujemy domenę tym bardziej nie opłaca się jej porzucać. Domena z historią ma wartość z punktu widzenia pozycjonowania. W większości przypadków, domen nie porzuca się nawet w przypadku zmiany nazwy firmy (całkowitego rebrandingu) lub nawet likwidacji firmy.

2. Cena odnowienia – koszt jaki ponosimy za odnowienie domeny. Najczęstszym okresem jest tutaj 1 rok. To właśnie ta kwota mówi o tym, ile kosztuje domena i ile będziemy płacić (po dodaniu kosztu za hosting) za utrzymanie naszej strony.

3. Panel klienta – jest to narzędzie, które odpowiada za obsługę domeny. Z panelu będziemy korzystać jednak bardzo sporadycznie lub będzie to wykorzystywane przez twórcę strony www.

4. Wsparcie techniczne – przenoszenie strony, cesja domeny, transfer domeny, instalacje SSL. Obsługą techniczną domeny zajmuje się najczęściej twórca strony internetowej. Sporadycznych przypadkach kontakt ze wsparciem może okazać się niezbędny.

5. Uzupełnienie oferty – to prawda, że możemy utrzymywać domenę u rejestratora A a hosting i inne usługi powiązane z domeną takie jak np. poczta e-mail wykupić u dostawcy B. Jednak mało kto wie, że takie rozwiązanie ma swoje minusy. Przykładem mogą być ograniczenia w korzystaniu z usług dodatkowych. Np. mając domenę u rejestratora A, nie będziemy mogli wykupić usług u dostawcy B – jednak trzeba przyznać, że są to dosyć rzadkie przypadki. Przykład? Serwery MX w OVH. Innymi słowy, dostawcy hostingu czasem „dyskryminują” domeny utrzymywane u innych rejestratorów.

Cennik

Rejestrator

home.pl

nazwa.pl

OVH

Cena rejestracji

0,00 zł

0,00 zł

9,95 zł

Cena odnowienia

100,00 zł

100,00 zł

40,64 zł

Koszt utrzymywania 5 lat

400,00 zł

400,00 zł

172,51 zł

Już przy 5 letniej perspektywie widać jaka przepaść cenowa dzieli tych dostawców. Pewnie się zastanawiasz skąd się bierze ta różnica? Zauważ że home.pl i nazwa.pl mają rejestracje w cenie 0 zł co dla niektórych może być zachętą do rejestracji. Sam fakt, że nie trzeba wykonywać czynności związanych z opłaceniem faktury obniża jak ja to często określam „próg wejścia” i wielu decyduje się na rejestrację właśnie u tych rejestratorów.

No ale jak to jest, że klienci nie przenoszą się do rejestratorów oferujących odnowienia w niższej cenie? Sprawa jest bardzo prosta. Proces jest „utrudniany” na wiele sposobów.

Technika 1: konieczność wydrukowania, podpisania, opieczętowania i wysłania pocztą tradycyjną wniosku o wydanie kodu AuthInfo

Technika 2: konieczność opłacenia odnowienia o jeden rok w przód przed transferem domeny

Technika 3: informowanie, że istnieje ryzyko utraty domeny w przypadku włamania na naszą pocztę e-mail

Technika 4: Zwłoka w wydaniu kodu AuthInfo

Technika 5: Oferowanie odnowienia w niższej cenie, (kiedy dokonaliśmy już wszystkich formalności związanych z transferem domeny do innego dostawcy) a kolejne przedłużenie i tak  jest na pełną kwotę.

 

Panel klienta

Rejestrator

home.pl

nazwa.pl

OVH

Możliwości konfiguracji

małe

małe

duże

Wygoda (responsywność)

słaba

słaba

dobra (jest RWD)

Intuicyjność (łatwość w zarządzaniu)

dobra (prosty panel)

dobra (prosty panel)

słaba (skomplikowany panel)

Postanowiłem podkreślić praktykę utrudniania transferu do innych rejestratorów. W panelu OVH jednym kliknięciem możemy wygenerować kod AuthInfo, pozostali rejestratorzy wymagają przesłania wniosku. Nazwa.pl wymaga aby wniosek trafił do nich natomiast home.pl wymaga przesłania wniosku bezpośrednio do instytutu NASK, który zarządza domenami z końcówką „.pl”.

Ocenie poddałem także wygodę korzystania z panelu oraz poziom trudności i intuicyjność w zarządzaniu usługami.

 

Wsparcie techniczne

Rejestrator

home.pl

nazwa.pl

OVH

Dostępność

słaba

wysoka

słaba

Przydatność

wysoka

wysoka

wysoka

Ekspresowa odpowiedź na e-maila wysłanego po północy do wsparcia technicznego firmy Nazwa.pl zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Home.pl dzieli klientów na lepszych i gorszych za sprawą płatnego wsparcia Premium a w OVH dosyć długo czekamy na odpowiedzi. U tych ostatnich odpowiedź otrzymujemy do 24 godzin nawet w weekendy, niestety w sprawie umowy odnośnie GIODO czekałem niecałe trzy miesiące.

U żadnego z porównywanych dostawców nie ma typowego „odbijania piłki” ewentualnie jesteśmy odsyłani do artykułów lub samouczków. Zawsze jednak otrzymujemy użyteczną odpowiedź, która w zależności od skomplikowania problemu prędzej czy później całkowicie rozwiązuje problem.

 

Porównanie ofert

Rejestrator

home.pl

nazwa.pl

OVH

Zawartość

oferta „dodatków”

oferta „dodatków”

dobra (szeroka oferta)

Przejrzystość oferty

niska

niska

wysoka

Ceny

wysokie

wysokie

średnie

Dziwi mnie fakt że niektóre firmy hostingowe rozszerzają ofertę o kreatory stron lub kampanie reklamowe jakby były jakąś średniej wielkości agencją interaktywną. Tego typu oferty są często upselowane, oferowane telefonicznie, co tylko wprowadza zbędny chaos. Do celów specjalistycznych zdecydowanie wybierzemy OVH.

Tak samo jak przy domenach ceny za usługi są bardzo różne. Próby maskowania prawdziwych cen poprzez oferty promocyjne „na start” oceniam na minus. W nazwie i home dosłownie trzeba się „dokopywać” do cen odnowienia usług.

Podsumowanie

Różnice w ofercie są być może wynikiem celowania w inne grupy docelowe. Być może są firmy, którym kreator prostych stron wizytówek spełnia oczekiwania i wtedy wyższa cena odnowienia jest uzasadniona. W każdym innym przypadku dopłacanie do odnowienia nie ma najmniejszego sensu.

Jednego w tym podsumowaniu niestety nie mogę pominąć: taktyka łapania klientów na domeny „za darmo”, zawyżenie odnowienia aż o 150% w stosunku do konkurencji i celowe utrudnianie procesu transferu. Nie trzeba być ekspertem etyki biznesu by dojść do wniosku, że jest to po prostu nie fajne.

W tym porównaniu wygrywa OVH. Nieco mniej przyjazny panel i może trochę dłuższy czas odpowiedzi ze strony wsparcia nie jest tak tak wielką wadą by rezygnować z o wiele niższej ceny. Zaoszczędzone pieniądze można wydać np. na hosting.

Pamiętaj, że obsługą techniczną i administrowaniem domen i tak najczęściej zajmują się twórcy strony internetowej w imieniu swoich klientów. Przyszłym klientom, polecam zapoznanie się z cennikami odnowień przed rejestracją nowych adresów.

Uwaga: Podane ceny pochodzą z oficjalnych cenników, aktualne na dzień 22 lipca 2017.

Gdzie zarejestrować domenę? – porównanie
4.54 (90.83%) głosów: 24