HTML5 jest językiem służącym do pisania stron internetowych. Chcąc być w zgodzie z tytułem tego artykułu powiem tylko tyle, że jest to najnowsza odmiana tego języka i wszelkie poprzednie wersje będą sukcesywnie wypierane.

Nic dziwnego, że producenci oprogramowania i sprzętu internetowego już teraz nastawili się na natywne wspieranie tej technologii. HTML5 oprócz wielu nowinek, chociażby w postaci semantycznych znaczników, rozwiązuje wiele problemów, które do tej pory spędzały sen z powiek web develeperom.

Co nam daje HTML5?

Technologia ta rozwiązuje bardzo istotny problem języków HTML, który polega na tym, że w różnych przeglądarkach błędy hipertekstu są obsługiwane w różny sposób. Np. jakiś błąd składni powoduje inne zachowania w różnych przeglądarkach, czyli inny wygląd strony mamy w przeglądarce Mozilla Firefox a jeszcze inny w Internet Explorer. HTML w wersji piątej jest także kompatybilny wstecz, co znaczy, że nie trzeba zmieniać istniejących dokumentów aby te były zgodne z jego nową odsłoną.

Co zmienia HTML5?

W kodzie coraz rzadziej będzie się pojawiał znacznik <div> (ale znając życie nadal będzie stosowany bez umiaru) na rzecz nowych, semantycznych znaczników takich jak: <header>, <footer>, <article>, <nav> itd… Dzięki temu wygodniej pisze się kod, gdyż łatwiej zapanować nad sensownie brzmiącymi elementami tym bardziej, że każde z nich należy w odpowiedni sposób otworzyć i zamknąć.

Formularze

Nowością dającą wiele satysfakcji z używania nowego języka są nowe typy pól <input>. Mowa tutaj o takich typach jak: email, url, tel, date, number, range. Używanie tych atrybutów daje nam natywną walidację formularzy co znacznie ułatwia tworzenie aplikacji i wszelkiego rodzaju ankiet.

Oprócz typów mamy jeszcze same atrybuty takie jak: required, autocomplete, min, max, które pełnią w praktyce bardzo podobną funkcję czyniąc tworzenie funkcjonalnych formularzy łatwym do zrealizowania zadaniem.

Grafika i multimedia

Bezpośrednie umieszczanie plików audio czy wideo na stronach internetowych przestało wiązać się z jakimikolwiek problemami. HTML5 natywnie wspiera takie funkcje oraz daje możliwość wykorzystywania łatwego w użyciu API. Nie obsługuje on co prawda egzotycznych formatów takich jak mkv, divx i wmv jednak możliwości płynące ze wsparcia dla formatów mp4 i mp3 powinny zadowolić niemal każdego.

Warto wspomnieć tutaj o elemencie canvas, umożliwia on bowiem rysowanie wykresów i tworzenie wektorowej grafiki, w tym animacji. Rysowanie umożliwiają języki skryptowe, głównie JavaScript. Sprawdź mój darmowy kurs Canvas – od podstaw.

Kolejna wersja, czy coś więcej?

No właśnie, nigdy nie mówiło się o „technologii” HTML 4.01 albo XHTML. HTML5 zyskał miano „technologii”, ponieważ to nie jest kolejna wersja z dodatkowymi tagami i zmienioną semantyką. To zupełnie inne podejście do tworzenia stron i aplikacji polegające na tym, że aby wykorzystać opisywany tu HTML5 należy równolegle posługiwać się CSS3, programowaniem JavaScript i szeregiem dodatkowych interfejsów. Do najważniejszych nowości tego typu należy zaliczyć:

  • Drag and Drop, czyli interakcja polegająca na lubianym „przeciągnij i upuść”;
  • geolokalizację pozwalającą ustalić fizyczne położenie urządzenia;
  • File API, czyli przyjazna technika pozwalająca na przesyłanie plików bezpośrednio na stronę;
  • HTML5 Application Cache, zapewniający przeglądanie w trybie offline i przyspiesza prace z aplikacją;
  • Web Sockets zapewniający komunikację w czasie rzeczywistym na trasie klient – serwer;
  • Web Storage, który pozwala na przechowywanie danych po stronie klienta;
  • Web Workers, dzięki któremu zapewnimy wielowątkowość aplikacji stworzonych w HTML5;
  • WebGL, czyli grafika w trzech wymiarach.

Niektóre z tych specyfikacji są już wspierane, a inne raczkują, np. szerokie wsparcie File API w popularnych przeglądarkach pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Tak czy inaczej, HTML5 to już rekomendacja i prędzej czy później wsparcie wymienionych specyfikacji będzie sukcesywnie zapewniane.

Nowe możliwości oferuje także drzewo DOM. Do poszczególnych elementów dokumentu można się odwoływać, zmieniać wartości atrybutów, dodawać i usuwać klasy z łatwością porównywalną do sposobów korzystania z biblioteki jQuery.

Podsumowanie

HTML5 to tak naprawdę kilka technologii. Zmienia on sposoby projektowana zarówno w sferze architektury informacji jak i prezentacji dokumentów HTML. Autorzy specyfikacji, czyli W3C i WHATWG postawili na modułowość – nie sposób wykorzystać zalety HTML5 bez stosowania CSS3 czy skryptów JavaScript.

Oceń artykuł na temat: HTML5 – podstawy i technologie
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 20