Jak wybrać właściwą agencję do stron WWW?

Konkurencja mnie znienawidzi… – żartuję. Tak naprawdę chcę zwrócić uwagę na kilka aspektów, które warto byłoby rozważyć przy wyborze agencji interaktywnej, agencji reklamowej, internetowej – jak zwał tak zwał – a więc kogoś kto oferuje strony internetowe.

Wykonawców stron WWW jest mnóstwo, na razie nie wnikamy w kwestie jakościowe – bierzemy pod uwagę wszystkich, którzy oferują swoje usługi. Ja na przykład w Google wpisuję „tworzenie stron internetowych” i dziś mam 2 890 000 wyników.

Niestety, około 60% pierwszych zapytań e-mailowych od zainteresowanych moimi usługami klientów rozpoczyna się regułką w stylu:

Poprzedni wykonawca nie dotrzymał terminu…”

Poprzedni wykonawcy wycofali się z realizacji…”

Nie odpisują i nie odbierają…”

„Nie byli w stanie wykonać…” 

„Nie jestem do końca zadowolony z efektów i mam dosyć… 

Poprzedni wykonawca odradzał…”

Poprzedni wykonawca naciągał na koszty…”

I tak dalej i tak dalej….

Potem ja, zamiast wziąć się za kolejny projekt i omawiać szczegóły, muszę spłacać dług, który zaciągnął ktoś inny i podpisywać umowy z karą umowną. Chociaż to dla mnie żaden problem.

Po pierwsze, sprawdź realizacje

To najprostszy i najlepszy sposób na przekonanie się, czy agencja, której powierzamy usługi naprawdę tworzy strony na wysokim poziomie. Nie zwracaj uwagi tylko na sam projekt. Poklikaj i zobacz czy wszystko działa jak należy. Sprawdź jak stworzone przez nich strony wyglądają na komórce, starszym komputerze, aż wreszcie na tablecie i dużym laptopie.

Wczytaj się w treści, zobacz czy zdjęcia są dobrej jakości. Wczuj się w klienta, czy sposób w jaki oferta została zaprezentowana byłby dla ciebie przekonujący? Czy wreszcie, skorzystalibyśmy z ich usług?

Sprawdź dokładnie stronę agencji

Strony, które agencje tworzą dla samych siebie, to zwykle prezentacja ich gustu i maksimum możliwości pod względem designu i treści. Sprawdź czy styl strony jest zbliżony do tego jak chcesz aby wyglądała twoja przyszła strona. Jeżeli chcesz czegoś podobnego to zwiększa się prawdopodobieństwo, że to będzie pasjonująca współpraca. Jeżeli jednak szukasz czegoś całkiem innego, przygotuj się na to, że dopracowanie projektu i „zrozumienie cię” zajmie wam trochę czasu.

Sprawdź czy agencja jest VATowcem

Czasem masz wrażenie, że agencja, z którą chcesz się skontaktować, to naprawdę solidna firma, ale wchodzisz na stronę „kontakt” i czar pryska. Brak adresu, brak NIPu, jeden numer komórkowy i formularz kontaktowy. Już możesz być pewien, że ktoś bezczelnie chce zarobić twoim kosztem.

Prawdopodobnie jesteś przedsiębiorcą, nie muszę Ci tłumaczyć oczywistych dla Ciebie rzeczy. Odliczysz VAT i przede wszystkim masz pewność że powierzasz usługi komuś, kto traktuje swój biznes poważnie a współpraca z nim jest całkowicie legalna.

Prosty trik: test e-mailowy

Napisz krótkiego e-maila z zapytaniem do kilku firm. Czas, sposób oraz staranność odpowiedzi da Ci dość jednoznaczny obraz kondycji firmy, profesjonalizmu a także zaangażowania. Sam używam tej „selekcji” kiedy poszukuję partnerów i jeszcze nigdy się na niej nie zawiodłem.

Uwierz mi, kontakt telefoniczny jest bardzo ważny na początku kiedy się poznajemy lub przy omówieniu szczegółów pierwszego etapu realizacji ale w dalszej fazie, kiedy często się wymieniamy informacjami i obrazkami, a każda odpowiedź na pytanie musi być przemyślana – telefon po prostu nie daje rady. Trzeba się dodzwonić, zgrać czasowo itd. Mój telefon np. dzwoni cały czas 🙂

Osoba, z którą będziesz się komunikował w sprawie strony, musi mieć w nawyku szybkie i częste posługiwanie się e-mailem lub inną formą tekstowej komunikacji. Tobie też zalecam tę praktykę, to wbrew pozorom bardzo ułatwia i przyspiesza pracę nad projektami.

Arogancji mówimy „nie”

„Jesteśmy ekspertami”, „jesteśmy najlepsi”, „mamy nagrody”, „tworzymy dla najlepszych”.

W Internecie kultura czasem zanika. To choroba niestety Polskich agencji, nie spotkałem się z czymś takim przeglądając np. niemieckie, francuskie czy amerykańskie strony. Wiele stron agencji internetowych bazuje na takim „marketingu”. Omijaj szerokim łukiem bo pewnie są ponadprofilowi by w ogóle się do nich odezwać.

Tak abstrahując od głównego wątku, nawet marka Lamborghini nie pozwala sobie na ułożenie takiego wyniosłego tekstu. Giganty jak Apple, czy Sony mówią o korzyściach i opowiadają wspaniałą historię powstawania produktów a nie o tym jacy to oni są super.

HTML5, jQuery, CSS3, Back-End, UX, Java Script i zgodnie ze SCRUM!

Etap życiowy, w którym musimy w koło wszystkim głośno udowadniać, że się na czymś znamy powinno się mieć dawno za sobą jeżeli myślimy o poważnym kontakcie z klientem. W komunikacji z odbiorcą końcowym operowanie specjalistycznym językiem po pierwsze: do niczego nie prowadzi a po drugie w cale nie świadczy o profesjonalizmie a o próbie zwrócenia na siebie uwagi i braku doświadczenia. Co innego kiedy rozmówcą jest osoba mająca doświadczenie w projektach Web.

Jeżeli spotykasz się z takimi terminami na stronie WWW, w której zachęcają Ciebie do współpracy to lepiej ich pozostaw bo pewnie musisz być mgr inż. Informatyki i to ściśle w technologiach internetowych by się z nimi dogadać.

Strony już od 499,00 zł

Sam wiesz jak działa rynek. Nie będziesz współpracował z profesjonalistami, jeżeli zachęcają do współpracy ceną. Omijaj, no chyba że chcesz wyglądać tanio i masz podobną strategię biznesową czyli „sprzedawać tanio”.

Jak oni to robią? Mają kilka stworzonych szablonów i potem podmieniają teksty, zdjęcia i strona gotowa. Bardziej pomysłowi kupują szablon za 39,00 dolarów w zagranicznych serwisach i kasują cię za poprawki, bo wykonanie zmian według twojego pomysłu w takim szablonie to dla nich istny dramat (bo nie budują strony od podstaw) – w efekcie strona wygląda źle, jakby ktoś ją składał w pośpiechu. W galerii mamy „next” a nie „dalej”. Taśmowa produkcja bezwartościowych stron, których potem nie ma w wynikach wyszukiwania.

Zakres oferty

Powiem tak, unikaj „mistrzów niczego” czyli jak ktoś wykonuje wizytówki, banery, gadżety po strony, sklepy, social media i jeszcze samochód oklei i stworzy kampanię AdWords. No chyba że to agencja licząca 50 osób.

Upewnij się, że nie zostaniesz pozostawiony sam sobie jak stronę trzeba będzie przetłumaczyć, ułożyć profesjonalny tekst, zaprojektować logo, zrobić zdjęcia, wykonać filmik na YouTube lub wdrożyć PayU.

Weź pod uwagę jeszcze

– okres doświadczenia (jak w każdym biznesie)

– profil wykonawcy (bardziej graficy czy programiści) – strona to nie ulotka

– lokalizację (w razie czego można się spotkać)

– termin realizacji

– inne udogodnienia które są akurat dla Ciebie ważne

– zasady współpracy

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wskazówki będą dla Ciebie pomocne. Pamiętaj, że możesz zawsze liczyć na profesjonalistów, których w naszym kraju jest bardzo wielu. Podstawą jest chociaż podstawowa próba selekcji i nie ograniczanie się do szukania agencji w obrębie własnej miejscowości.

Poszukaj agencji w Internecie, skoro sami się wypromowali to Ciebie też wypromują. Mnie też weź pod uwagę w razie czego. Jedyne czym się mogę pochwalić to tym, że mogę współpracować ze wspaniałymi ludźmi… Daj znać czego potrzebujesz (strona, aplikacja, sklep, a prześlę skrojoną dla Ciebie propozycję). Kontakt.

Jak wybrać właściwą agencję do stron WWW?
4.7 (94.04%) głosów: 47