To oczywiste, że każdemu kto publikuje stronę w sieci Internet zależy na jak największej popularności serwisu i nie ważne czy mamy do czynienia z firmą, początkującym blogerem, czy twórcą strony o powiedzmy ulubionym zespole muzycznym.
Każdy ma jakiś sposób na przyciągnięcie publiki. Niektóre są oczywiste i banalne, inne może mniej. Spróbuję podzielić się z Wami moimi obserwacjami. Obecnie w Internecie jest bardzo dużo zawartości, dlatego dzisiejszy, przeciętny Internauta jest dużo bardziej wymagający niż ten sprzed kilku lat. Zobacz jak zmieniała się ilość ruchu (czyli popularność) mojej strony, na której jesteś:

Czego nie lubią Internauci? Przede wszystkim nudy. To najczęstszy powód rezygnacji z eksplorowania zawartości stron internetowych. Wszystko można wybaczyć: źle zaprojektowaną nawigację, nieatrakcyjny design, złą typografię; ale na pewno nikt nie podaruje nam nieciekawej zawartości.
Popełniałem wiele błędów ale największym z nich są przestoje i pisanie słabych tekstów. Na tym wykresie widać że sensowny ruch zacząłem pozyskiwać pod koniec 2017 roku. Przestałem patrzeć na inne strony a skupiłem się na użytkownikach, których dzięki temu przybywa coraz więcej.
Techniki i przykłady zwiększania ruchu na stronie
Treść i przede wszystkim jakość – nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości. Sensem stron internetowych jest zawartość a wszystko inne jest zawsze mniej istotne. Zawartość powinna być ciekawa, niepowtarzalna i zaprezentowana w jak najprostszy sposób. Najbliższe lata marketingu w Internecie to przede wszystkim prowadzenie firmowego bloga z przydatnymi informacjami dla klientów. Nie bez znaczenia jest też optymalizacja treści pod kątem SEO.
Pozycja w wyszukiwarkach – jeden z najistotniejszych czynników wpływających na popularność strony www. Przeglądarki rządzą internetem. O tym co wpływa na pozycję w wyszukiwarkach piszę w artykule co wpływa na pozycję strony. Najczęstszym błędem w promocji strony internetowej jest zaczynanie od jej pozycjonowania. Pozycjonujmy stronę jak już będzie można powiedzieć, że jest wysokiej jakości. Internauta nie da drugiej czy trzeciej szansy – będzie ją omijał szerokim łukiem nawet w SERP’ach. Czytaj też o prostych trikach pozycjonerskich.
Analiza skąd płynie ruch i skalowanie – uniwersalna metoda na zwiększanie wyników w biznesie, zarabianiu i także w pozyskiwaniu ruchu na witryny internetowe. Otóż, łatwiej jest zwiększyć wartość jakiegoś wyniku poprzez skalowanie (zwiększenie) tego czynnika który już działa niż szukać całkiem nowych możliwości i budować zyski w inny sposób. W odniesieniu do stron znaczy to tyle, że warto sprawdzić skąd płynie ruch i tam włożyć wysiłek zmierzający do zwiększenia ruchu. Zatem jeżeli ruch mamy z social mediów uwagę skupiamy na społeczności a jeżeli z wyników organicznych to badamy które frazy są dla nas najcenniejsze i zmierzamy do zwiększenia roli tego czynnika w tym zakresie. O analityce i jej roli w rozwijaniu internetowego biznesu wspomniałem we wpisie: Jakość stron www.
Grupa docelowa – określ na samym początku wąską grupę ludzi, dla których będą te treści przeznaczone. Mój blog jest adresowany do przedsiębiorców chcących zlecić stworzenie strony internetowej oraz po części osób prowadzących strony internetowe. Grubo ponad połowa artykułów dotyczy stron firmowych dlatego będą to częściej osoby związane z małymi lub średnimi nowoczesnymi i dynamicznymi firmami. Jeżeli potencjalnymi odbiorcami będą klienci, określ chociaż ich wiek poprzez sposób zwracania się do nich w sposób bardziej czy mniej oficjalny.
Tytuły – to wbrew pozorom bardzo istotna rzecz. Nie dość, że musi on zachęcać do dalszego czytania lub oglądania to jeszcze musi być w stu procentach zgodny z zawartością artykułów. O tym powiedział mi jeden z moich klientów, który lata redagował teksty w czasopismach. Powiedział nawet że sam tytuł jest ważniejszy niż sama treść. O optymalizacji z perspektywy SEO i Internetu pisałem w artykule optymalizacja tytułów pod SEO.
Dostępność – chodzi o to aby strona była łatwa w przeglądaniu i przyjazna użytkownikowi. Cała witryna powinna się załadować w mgnieniu oka. Menu musi być intuicyjne, proste i przejrzyste. Do dostępności zaliczymy także kompatybilność z urządzeniami mobilnymi i najpopularniejszymi przeglądarkami internetowymi.
Aktualności – chyba nie trzeba tłumaczyć, że strona, na której najbardziej aktualny artykuł został napisany dwa lata wstecz nie zdobędzie większej popularności. Im częściej aktualizujemy stronę tym krótszy będzie czas pomiędzy dwoma wizytami tej samej osoby. Działy takie jak „nowości” czy „aktualności” motywują nas do konsekwentnego dodawania kolejnych postów.
Interaktywność – dodawanie komentarzy i dodatkowe ułatwienia w komunikacji z czytelnikami na pewno przyczyni się do wzrostu popularności. Komentarze mogą być bardzo wartościowe merytorycznie a prowadzone pod nimi rozmowy pomnożą ilość wejść dla pojedynczego artykułu. Artykuły, które mogą być komentowane są zazwyczaj bardziej wyważone i obiektywne. Dobrą sztuczką na zwiększenie ruchu jest umożliwienie dodawania komentarzy z podpisem i linkiem do strony autora. To powoduje, że linkowanie widzi konkurencja i też próbuje pozyskać podobny link 🙂 Dobrym przykładem interaktywności są też oceny w postaci gwiazdek, które są widoczne w wynikach wyszukiwania.
Design – czyli wzornictwo strony powinno być atrakcyjne. Jak zresztą wszędzie tak i tu liczy się przecież pierwsze wrażenie. Mało kto się do tego przyzna, ba nawet czasem sami tego nie wiemy, ale bardzo lubimy i przypisujemy większą wartość rzeczom po prostu ładnym. Nie zapomnijmy tutaj o często niedocenianej typografii. Czytaj więcej o najnowszych trendach w web designie.
Aktualizacja starszych postów – warto zaktualizować starsze posty aby utrzymywały dobre pozycje w wynikach wyszukiwania przez dłuższy czas. Poprawa błędów, podwyższenie jakości postów oraz rozszerzenie omawianej tematyki to ogromna wartość dla czytelników a strategia ciągłego ulepszania treści na stronie da nam dużo więcej korzyści niż tworzenie kolejnych wpisów, które na reputację muszą zapracować niejako od nowa i przygaszą wartość starszych wpisów na które przecież poświęciliśmy sporo czasu. Czytałem o tym więcej w artykule o aktualizacji treści strony WWW. Zobacz przykład: ten artykuł napisałem 6 lat temu. Mimo to, na samym początku widzisz wykres z tego roku. Teraz już wiesz dlaczego trafiłeś właśnie na ten artykuł.
Linki – pozyskanie linków, które mogą być źródłem kolejnych odwiedzin są nie do przecenienia. Nie dość, że od razu mamy zwiększony ruch dzięki przekierowaniu części użytkowników strony na której jest zamieszczony nasz link to dodatkowo, w dłuższej perspektywie, pozycje naszej strony będą polepszone. Pamiętajmy aby pozyskiwać linki tylko z serwisów o wysokiej jakości i takich które są silnie powiązane tematycznie z naszą stroną internetową. Czytaj więcej jak pozyskiwać wartościowe linki. W przypadku linków należy pamiętać nie tylko o linkach przychodzących ale także o linkach wychodzących (czyli linkowaniu zewnętrznym) oraz o linkach wewnętrznych.
Szybkość działania strony – szybkie działanie strony zachęca do częstych odwiedzin i głębszej eksploracji witryny. Szybkość działania sklepu internetowego jest silnie skorelowana z konwersją a co za tym idzie z zyskami ze sprzedaży. O tym co należy wykonać i jakie korzyści daje przyspieszenie ładowania się naszej strony pisałem w artykule przyspieszanie stron internetowych.
User Experience – Ogólne wrażenie jakie wywiera strona. Czy klienci są zadowoleni że trafili na twoją stronę, Czy szukają dalej? – no właśnie. Zadbaj o jak najwyższą jakość dosłownie każdego elementu. Niedociągnięcia mogą powodować frustrację a ta kumuluje się i czasem może tworzyć niepotrzebne bariery i zmuszać do myślenia. Czytaj więcej: Przykłady dobrego UX.
Podsumowanie
Jak widać, aby strona była popularna, wszystko musi być przemyślane i dopięte na ostatni guzik. Na chęć odwiedzania strony ma wpływ wiele czynników, począwszy od jakości hostingu wpływającego na szybkość ładowania się strony. Kluczem jest ciekawa treść i jej konsekwentna promocja.
Warto nawiązać bezpośredni kontakt z klientami za pomocą interakcji, dzięki której strona nabierze głębszego znaczenia zarówno dla Ciebie jak i dla Twoich klientów. Nie zapominajmy o dopracowaniu wyglądu strony, uatrakcyjnieniu sposobu prezentacji treści i unikaniu błędów za wszelką cenę.