Funkcjonalność komentowania na stronie z blogiem może być świetnym sposobem na zwiększenie ruchu i zaangażowania na stronie. Jednak bez odpowiedniej strategii możemy zwyczajnie zmarnować jej potencjał bądź doprowadzić do negatywnych skutków na wielu płaszczyznach.

W tym artykule odpowiemy sobie między innymi na pytania:

  • czy warto włączyć komentarze na blogu?
  • jaki jest wpływ komentarzy na SEO?
  • jak moderować komentarze na blogu firmowym?

Dobrze jest brać udział w dialogu, a nie tylko wyrywać się ze swoim głosem, celowo podkreślając, jak bardzo jest odrębny.

Jonathan Mills

Czy warto włączyć komentarze na blogu?

Krótka odpowiedź brzmi: jak najbardziej tak. Komentarze mogą wzbogacić naszego bloga o dodatkową treść. To kolejne miejsce gdzie możemy nawiązać kontakt ze swoimi czytelnikami, uzupełnić artykuły o brakujące wątki a także pozyskać cenne informacje. Ciekawe dyskusje mogą zwiększać ruch i zaangażowanie czytelników.

Formę treści jaką jest dyskusja po prostu lepiej się czyta. Perspektywa z kilku punktów widzenia nie dość, że uwiarygadnia sam tekst i wzbogaca go o dodatkowe wątki, bywa bardzo rozwojowa także na nas samych – autorów artykułu.

Aby jednak uzyskać tego typu benefity trzeba bardzo precyzyjnie moderować komentarze. Zalety płynące z udostępniania możliwości komentowania będą widoczne jeżeli będziemy bezwzględnie stosować surowe zasady ich selekcjonowania.

Jak moderować komentarze?

Na moim blogu zostało już opublikowanych aż 430 komentarzy. Jest to maleńki procent wszystkich wysyłanych komentarzy łącznie ze spamem i komentarzami typu „test”. Jest to wynik moderacji czyli jednostkowych decyzji dotyczących tego czy opublikować dany komentarz czy też nie.

Jednym z najważniejszych kryteriów na podstawie których ustalam jakość komentarza jest jego wartość dla pozostałych czytelników. Jeżeli widzę

  • szczere zainteresowanie tematem,
  • trafne pytanie,
  • słuszne zwrócenie uwagi na błąd,

to jak najbardziej taki komentarz od razu jest publikowany. Z jednej strony artykuł jest w ten sposób precyzowany i poprawiany. Pokazuje też, że nie boję się krytyki i mam odpowiedź na użyte argumenty.

Komentarze typu:

Świetny, bardzo przydatny artykuł!

lub nieco ambitniejsza wersja z rozwinięciem:

Jak zwykle doskonały artykuł. Sprawdzałem to i u mnie działa. Warto to robić od razu widać efekty…

Czytam z przyjemnością i jestem za nie bardzo wdzięczny, jednak z racji, że nie wnoszą nic przydatnego dla innych użytkowników nie są publikowane. Może to być też próba pozyskania linka lub trolling. Takie komentarze nie wzbogacają naszego wizerunku – wręcz przeciwnie obnażają naszą naiwność lub pychę. Łatwo je też sfałszować – nie pełnią roli social proof jak wielu osobom się wydaje. Wystarczy odrobina refleksji, by dojść do wniosku, że sekcja komentarzy składająca się z takich wpisów nie ma najmniejszego sensu zarówno jeśli chodzi o użyteczność bloga jak i SEO.

Wpływ komentarzy na SEO i pozycjonowanie

Tak jak pisałem w artykule o optymalizacji treści, komentarze to dodatkowa treść. Wpływ na SEO będzie proporcjonalny do ich jakości. Jeżeli komentarze będą zgodne z tematem i zawierały treść, która będzie interesująca dla czytelników, to jak najbardziej, komentarze przyczynią się do poprawy pozycji. Wiarygodne wpisy z linkiem do strony autora tylko wzmacniają ten efekt.

Jeżeli komentarze to kolekcja nic nie znaczących zdań lub powtarzają dokładnie to co znajdowało się w zasadniczej treści artykułu to – jak można się domyślić – ich obecność pod artykułem nie będzie się wiązać z żadnymi korzyściami – wręcz może szkodzić.

Od strony technicznej, warto zadbać aby zamieszczane linki były opatrzone atrybutem rel z wartościami nofollow i ugc np.:

<a href="https://mansfeld.pl" rel="nofollow ugc">

Większość CMS dodaje automatycznie tego typu atrybuty. Jeżeli nie mamy innej możliwości, można je dodawać w trakcie moderacji.

Zalety komentarzy na blogu

  • automatyczna i zainicjowana z zewnątrz aktualizacja artykułów,
  • źródło inspiracji do szukania tematów na nowe artykuły,
  • możliwość zbudowania społeczności i zwiększanie odsetka stałych czytelników,
  • wzrost ruchu – użytkownicy co jakiś czas sprawdzają jak się rozwija dyskusja mogą też skanować artykuły z ciekawości czy ktoś nie dodał do niego komentarza,
  • większy poziom i wartość bloga,
  • dowód społeczny, jeżeli w dyskusji biorą udział osoby, które można łatwo zidentyfikować.

Wady komentarzy na blogu

  • konieczność moderacji i usuwania spamu,
  • trzeba dodatkowy czas w przypadku chęci odpisywania i prostowana tekstów,
  • na nowych blogach trzeba czekać bardzo długo na pojawienie się komentarzy.

Czy dać użytkownikom możliwość dodawania linków w komentarzach?

Umożliwienie dodawania linków to bardzo sprytne posunięcie w przypadku prowadzenia sekcji z komentarzami. Ma to wiele zalet, pod warunkiem, że będziemy starannie moderować komentarze i bez problemu odróżniamy chęć podzielenia się interesującym linkiem od podstępnej, darmowej promocji.

Sekcja komentarzy, w których można zamieścić link jest zazwyczaj bardziej wartościowa. Użytkownicy mogą zamieszczać ciekawe źródła, na które się powołują. Pokazuje też nasz szacunek i zaufanie do czytelników. Po drugie, linki prowadzące do stron autora, wpisywane w osobnym polu „witryna” widzi konkurencja, chcąc pozyskać link będzie próbować dołączyć się do rozmowy co zwiększa ruch na stronie i poszerza grupę odbiorców. W trakcie interesującej rozmowy dobrze jest móc sprawdzić kim jest osoba komentująca – kto wie, może też prowadzi ciekawą stronę? Po trzecie, podlinkowane imię lub nazwa firmy uwiarygadnia autorstwo, i rośnie siła komentarza jeżeli zależy nam na jego funkcji jako dowód społeczny.

Wątki i inne udogodnienia w komentarzach

Komentarze mogę mieć kilka dodatkowych funkcjonalności, które zwiększają jego użyteczność i user experience. Jednym z takich rozwiązań jest możliwość tworzenia wątków. Polega to na tym, że na konkretne komentarze można odpowiadać i odpowiedzi są doczepiane do oryginalnych pytań. Organizuje to wątki różnych autorów lub odnoszące się do konkretnej tematyki.

Kolejnym rozwiązaniem są e-maile z powiadomieniami, kiedy ktoś odpowie na komentarz lub doda komentarz do artykułu, który samy skomentowaliśmy. Włączenie/wyłączenie takich funkcjonalności każdy musi rozważyć samodzielnie.

Podsumowanie

Komentarze na stronie internetowej i/lub blogu to świetny kanał komunikacji z czytelnikami, który daje możliwość łatwego aktualizowania i wzbogacania artykułu. Dzięki nim poznajemy naszych użytkowników i rozwijamy się jako autor bloga. Można je spotkać na najlepszych blogach i nie bez powodu są domyślnie włączoną funkcjonalnością w platformach blogowych. Komentarze naturalnymi mechanizmami Internetu zwiększają ruch i poprawiają pozycje. To wszystko działa o ile faktycznie wnoszą coś do dyskusji a nasi czytelnicy mają coś ciekawego do powiedzenia. Staranna moderacja to klucz do uzyskania wszystkich korzyści i uniknięcia negatywnych efektów płynących z ich utrzymywania.

Oceń artykuł na temat: Komentarze na blogu – zalety i wady
Średnia : 4.8 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 4