Web Design Blog / Web:

Najczęstsze błędy na stronach www

Data publikacji: 19 stycznia 2014

Ostatnia aktualizacja: 18 czerwca 2019

Nie uważam się za nie wiadomo jakiego eksperta po stworzeniu kilkunastu stron i jednego portalu. Kształcenie się w tym kierunku też nie daje mi „monopolu” na prawdę. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na błędy i nieprofesjonalne praktyki, które czasem zauważam przeglądając strony www co do których większość się chyba zgodzi.

Myślę, że wbrew intencjom twórcy odstraszają i zniechęcają do marki zamiast przyciągać potencjalnych klientów. Nie trzeba też tłumaczyć, że wystrzeganie się tego typu błędów pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wyszukiwarce oraz zwiększone zainteresowanie ze strony Internautów.

Oto najczęstsze błędy stron internetowych:

  1. Muzyka w tle –  jak już pisałem, jestem zapalonym melomanem, mam setki płyt a iPhone’a biorę przy wychodzeniu z domu bardziej do słuchania muzyki niż do dzwonienia. Uważam jednak, że na stronach biznesowych nie ma dla niej miejsca, szczególnie jeżeli jest domyślnie odtwarzana. Dlaczego? Zajmuje cenny transfer (przez to strona będzie się dłużej ładować), Może irytować osoby, które już mają włączoną muzykę a nawet jeżeli ktoś w danym momencie niczego nie słucha to i tak ciężko wstrzelić się w jego gust. Na szczęście w popularnych przeglądarkach wyłączono deweloperom możliwość automatycznego odtwarzania dźwięku ale nadal jest możliwe jego działanie jeżeli dokonujemy interakcji ze stroną (np. klikamy na jakiś link).
  2. Chaotyczne ułożenie treści – przejścia do poszczególnych podstron muszą być tak skonstruowane, że odwiedzający przy pierwszej wizycie na stronie porusza się po niej płynnie i od razu trafia tam gdzie chce. Kłania się tutaj User Experience i umiejętność organizowania informacji i budowania architektury strony www. Jednym z pierwszych etapów tworzenia profesjonalnej strony internetowej jest stworzenie jej architektury lub po prostu planu jak będzie ona podzielona na podstrony. Oczywiście w trakcie można zmienić plan, grunt żeby mieć spójną i nadrzędną ideę, którą będziemy się kierować przy konstrukcji kolejnych podstron serwisu.  
  3. Stosowanie tzw. strony powitalnej – nigdy nie było to dla mnie zrozumiałe. Potencjalni goście są zmuszani do dodatkowego kliknięcia w przycisk „wejdź” a strona ma słabsze wyniki w wyszukiwarkach. Przycisk „Click & Hold”, który można zauważyć na designerskich stronach to trik na to aby umożliwić automatyczne odtwarzanie dźwięku.
  4. Brak kompatybilności z urządzeniami mobilnymi – coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych kosztem komputerów stacjonarnych a nawet laptopów. Strony przystosowane do urządzeń mobilnych a w szczególności tworzenie stron responsywnych są już teraz promowane przez same wyszukiwarki a tym samym szybciej osiągają sukces.
  5. Nieprzestrzeganie reguł tworzenia dokumentów HTML – komentarz jest tutaj praktycznie zbędny. Czytaj więcej w artykule: Jakość stron www. Poprawność kodu „syntaktyka” to jedno, natomiast warto zwrócić uwagę na to jak konstruowana jest architektura danych. Semantyki nie sprawdzi żaden analizator kodu, tutaj liczy się świadomość osoby przygotowującej kod i znajomość poprawnych rozwiązań. Brak odpowiedniego oznaczenia kolejnych artykułów, nawigacji, treści i meta-danych można zaliczyć do błędu.
  6. Wyskakujące popupy – nie ma lepszego odstraszacza od strony. Jeżeli chcesz coś przekazać, użyj do tego odpowiednio skonstruowanej strony głównej. Druga sprawa to nie przesadzaj z Call To Action – ta nachalność jest nieprofesjonalna. Pamiętaj, że to nie eksperci szukają klientów tylko klienci ekspertów.
  7. Brak konkretnych i aktualnych informacji – strony sklepów bez katalogu produktów albo firmy usługowej na której nie ma cenników po prostu nie mają sensu. Świetnym rozwiązaniem jest prowadzenie bloga firmowego. Strony z aktualnymi informacjami są bardziej użyteczne, konwertują użytkowników strony w klientów a także osiągają lepsze pozycje w wyszukiwarce. Wygodny system zarządzania treścią powinien zmotywować każdego do prowadzenia ciekawej strony i jej aktualizacji nie zależnie od branży czy wielkości firmy. Starsze wpisy blogowe warto aktualizować – jest to o wiele lepsza praktyka niż tworzenie masy nie dopracowanych do końca artykułów, które wypracowują pozycje na nowo i marnowanie udanych wpisów sprzed paru lat.
  8. Duża ilość grafiki w niepoprawnym formacie – jeżeli strona potrzebuje większego transferu a zdjęcia lub same miniatury ładują się wolno to mamy do czynienia z błędem webmastera a nie małą przepustowością łącza Internauty. Więcej o tego typu optymalizacji zdjęć możesz przeczytać w optymalizacji zdjęć na stronach www.
  9. Brak certyfikatu SSL – O tym jak ważne i jakie zalety niesie ze sobą stosowanie certyfikatu SSL piszę w artykule: Zalety certyfikatów SSL. Pomijając już fakt czy stosowanie SSL jest zasadnie czy nie, przyznasz chyba, że takie coś dla klienta może wyglądać dosyć słabo:
  10. Brak optymalizacji SEO – dobry webmaster, który przygotowuje witrynę wie jak linkować do podstron i do witryn zewnętrznych. Zna podstawowe błędy, które nieświadomie popełniają amatorzy, przyczyniające się do tego że strona jest niewidoczna lub słabo widoczna dla użytkowników wyszukiwarki. czytaj więcej o błędach SEO.
  11. Słaby design! – tak, warto zrobić estetyczną szatę graficzną, nie ma lepszego sposobu odróżnienia się od konkurencji. Zainspiruj się moją selekcją najładniejszych sklepów internetowych jak i stron firmowych. Twoja strona nie musi wygrywać każdego konkursu web designerskiego – po prostu pokaż profesjonalizm, i że zależy ci na pozytywnych doświadczeniach użytkowników twojej strony internetowej. 
  12. Słaby User Experience – czyli doświadczenia użytkownika. Zbyt złożony formularz kontaktowy, nadmiar informacji, niedziałające linki, ukrycie informacji kontaktowych i rejestracyjnych, które wpływają na wiarygodnosć strony internetowej to idealny sposób aby zniechęcić do siebie klientów. Sprawdź więcej przykładów złego i dobrego UX.
  13. Powolne działanie – nie ma chyba lepszego sposobu na irytację klientów. Czytaj więcej w artykule: Jak przyspieszyć ładowanie strony www. Wolno działające strony i sklepy internetowe są szybko opuszczane. Szybsza strona zaś jest przeglądana nie tylko częściej i głębiej. To powoduje że jest większe prawdopodobieństwo że spełni ona swój cel: strona zachęci do kontaktu a sklep sprzeda.
  14. Błędy ortograficzne, stylistyczne i logiczne – żeby była jasność, daleko mi do ideału, ale jeżeli piszesz coś na stronie, zastanów się dwa razy czy brzmi to sensownie. Pisząc artykuł na blogu naucz się podstawowych zasad edycji. Jeżeli pisanie sprawia ci trudność, poradź się kogoś czy tekst nadaje się do opublikowania w Internecie.Błędy językowe i ortograficzne na stronach internetowych
    Wklej tekst do edytora ze słownikiem (np. Word), który podkreśli ci błędy ortograficzne. Pamiętaj, że przed wykrzyknikiem nie dajemy spacji! Jeżeli zaś podkreślamy to nie pogrubiamy jednocześnie a jeżeli używamy kursywy w nazwach własnych to unikamy „cudzysłowu”. Każdego zdania nie zaczynamy od nowej linii. Staraj się unikać najczęstszych błędów, które rozprzestrzeniają się wiralowo np. mylenie „bynajmniej” z „przynajmniej” lub „co najmniej”, wspomniane wstawianie spacji pomiędzy koniec zdania a pytajnik i wykrzyknik itd…
  15. Stosowanie gotowych szablonów stronszablony stron internetowych mają swoje zalety i wady, trzeba być świadomym, że jest to pójście na pewien kompromis. Stronę taką będzie ciężej przystosowywać do nowych standardów i nie będzie idealnie zoptymalizowana pod nasz przypadek użycia. Szablony stron są często przyczyną braku spójności wizualnej i dopasowania interfejsu strony do stylistyki i charakteru znaku firmowego typu logo czy fontów użytych w innych materiałach reklamowych.

Skąd się biorą takie błędy?

Są trzy główne powody:

Pierwszym z nich jest to że, tworzeniem strony zajmowała się po prostu osoba albo „firma” niedoświadczona. Takich firm jest wiele i nie ma co się nad tym dłużej rozwodzić. Czasem jedynym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony lub poprawa najbardziej ewidentnych błędów.

Drugim powodem może być to, że klient wiedział lepiej i zwyczajnie przeforsował swoje pomysły tego jak powinna wyglądać i działać jego strona wzorując się na jakichś starych stronach konkurencji lub innej firmy, o której ma dobre zdanie. Wiedza i intuicja klienta jest bezcenna, ale trzeba to odpowiednio pokierować

Trzeci przypadek to strona „po przejściach”. Niektóre osoby zwyczajnie nie potrafią nawiązać długofalowej współpracy z jednym wykonawcą i jedną stronę wykonuje kilka osób. W efekcie, żadnemu z wykonawców nie zależy na jakości, wszyscy idą na kompromisy byleby szybko zakończyć zlecenie i… strona po kilku takich poprawkach jest jaka jest.

Podsumowanie

Tworząc nową stronę warto skupić się na użytkownikach. Internet w 2020 roku to nie to samo co mieliśmy w czasach „neostrady”. Praktyki znane z poprzedniego dziesięciolecia (mowa o flashu i stosowaniu strony powitalnej) może i budzą nostalgiczne wspomnienia ale już do niczego się nie nadają.

Warto też mieć zdrowy rozsądek i przeciwstawić się nowym modom, które z wygodą użytkownika nie mają wiele wspólnego, np. przeładowanie zdjęciami czy stosowanie wyskakujących okienek z prośbą o telefon e-mail lub wypełnienie ankiety.

Źródła

https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes

Najczęstsze błędy na stronach www
4.7 (94.36%) głosów: 39


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz