Web Design Blog / Web:

Najczęstsze błędy na stronach www

Nie uważam się za nie wiadomo jakiego eksperta po stworzeniu kilkudziesięciu stron www, paru sklepów i portalu z którego korzystają tysiące użytkowników. Ponad dziesięcioletnie kształcenie w tym kierunku też nie daje mi monopolu na prawdę. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na błędy i nieprofesjonalne praktyki, które czasem zauważam przeglądając strony www.

Myślę, że wbrew intencjom twórcy odstraszają i zniechęcają do marki zamiast przyciągać potencjalnych klientów. Nie trzeba też tłumaczyć, że wystrzeganie się tego typu błędów pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wyszukiwarce oraz zwiększone zainteresowanie ze strony Internautów.

Oto najczęstsze błędy stron internetowych:

  1. Muzyka w tle –  jak już pisałem, jestem zapalonym melomanem, mam setki płyt a iPhone’a biorę przy wychodzeniu z domu bardziej do słuchania muzyki niż do dzwonienia. Uważam jednak, że na stronach biznesowych nie ma dla niej miejsca, szczególnie jeżeli jest domyślnie odtwarzana. Dlaczego? Zajmuje cenny transfer (przez to strona będzie się dłużej ładować), Może irytować osoby, które już mają włączoną muzykę a nawet jeżeli ktoś w danym momencie niczego nie słucha to i tak ciężko wstrzelić się w jego gust.
  2. Chaotyczne ułożenie treści – przejścia do poszczególnych podstron muszą być tak skonstruowane, że odwiedzający przy pierwszej wizycie na stronie porusza się po niej płynnie i od razu trafia tam gdzie chce. Kłania się tutaj User Experience i umiejętność organizowania informacji i budowania architektury strony www. Jednym z pierwszych etapów tworzenia profesjonalnej strony internetowej jest stworzenie jej architektury lub po prostu planu jak będzie ona podzielona na podstrony. Oczywiście w trakcie można zmienić plan, grunt żeby mieć spójną i nadrzędną ideę, którą będziemy się kierować przy konstrukcji kolejnych podstron serwisu.  
  3. Przestarzałe elementy Flash – stosowanie efektownych obiektów Flash już od dłuższego czasu przestało mieć jakikolwiek sens. Brak wsparcia ze strony producentów sprzętu i oprogramowania oraz rozwijanie nowych rozwiązań HTML 5 i CSS 3 spowodowało, że Flash jest wypierany ze standardowych stron internetowych i zastępuje się go bardziej wydajną i nowoczesną technologią.
  4. Stosowanie tzw. strony powitalnej – nigdy nie było to dla mnie zrozumiałe. Potencjalni goście są zmuszani do dodatkowego kliknięcia w przycisk „wejdź” a strona ma słabsze wyniki w wyszukiwarkach.
  5. Brak kompatybilności z urządzeniami mobilnymi – coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych kosztem komputerów stacjonarnych a nawet laptopów. Strony przystosowane do urządzeń mobilnych a w szczególności rozwiązania responsywne są już teraz promowane przez same wyszukiwarki a tym samym szybciej osiągają sukces. Czytaj też o tworzeniu stron AMP.
  6. Nieprzestrzeganie reguł tworzenia dokumentów HTML – komentarz jest tutaj praktycznie zbędny. Czytaj więcej w artykule: Jakość stron www. Poprawność kodu „syntaktyka” to jedno, natomiast warto zwrócić uwagę na to jak konstruowana jest architektura danych. Semantyki nie sprawdzi żaden analizator kodu, tutaj liczy się świadomość osoby przygotowującej kod i znajomość poprawnych rozwiązań. Brak odpowiedniego oznaczenia kolejnych artykułów, nawigacji, treści i meta-danych jest w obecnych czasach poważnym zaniedbaniem.
  7. Wyskakujące popupy – nie ma lepszego odstraszacza od strony. Jeżeli chcesz coś przekazać, użyj do tego odpowiednio skonstruowanej strony głównej. Druga sprawa to nie przesadzaj z Call To Action – ta nachalność jest nieprofesjonalna. Pamiętaj, że to nie eksperci szukają klientów tylko klienci ekspertów.
  8. Brak wyszukiwarki treści – to prawda, przy małych stronach wyszukiwarka jest zbędna, natomiast przy dużych może być bardzo przydatna dla użytkownika.
  9. Brak konkretnych i aktualnych informacji – strony sklepów bez katalogu produktów albo firmy usługowej na której nie ma cenników po prostu nie mają sensu. Świetnym rozwiązaniem jest prowadzenie bloga firmowego. Strony z aktualnymi informacjami są bardziej użyteczne, konwertują użytkowników strony w klientów a także osiągają lepsze pozycje w wyszukiwarce. Wygodny system zarządzania treścią powinien zmotywować każdego do prowadzenia ciekawej strony i jej aktualizacji nie zależnie od branży czy wielkości firmy. Starsze wpisy blogowe warto aktualizować – jest to o wiele lepsza praktyka niż tworzenie masy nie dopracowanych do końca artykułów, które wypracowują pozycje na nowo i marnowanie udanych wpisów sprzed paru lat.
  10. Duża ilość grafiki w niepoprawnym formacie – jeżeli strona potrzebuje większego transferu a zdjęcia lub same miniatury ładują się wolno to mamy do czynienia z błędem webmastera a nie małą przepustowością łącza Internauty. Więcej o tego typu optymalizacji zdjęć możesz przeczytać w optymalizacji zdjęć na stronach www.
  11. Brak certyfikatu SSL – O tym jak ważne i jakie zalety niesie ze sobą stosowanie certyfikatu SSL piszę w artykule: Zalety certyfikatów SSL. Pomijając już fakt czy stosowanie SSL jest zasadnie czy nie, przyznasz chyba, że takie coś dla klienta może wyglądać dosyć słabo:
  12. Brak optymalizacji SEO – dobry webmaster wie jak linkować do podstron i do witryn zewnętrznych. Zna podstawowe błędy, które nieświadomie popełniają amatorzy, przyczyniające się do tego że strona jest niewidoczna lub słabo widoczna dla użytkowników wyszukiwarki. czytaj więcej o błędach SEO.
  13. Słaby design! – tak, warto zrobić estetyczną szatę graficzną, nie ma lepszego sposobu odróżnienia się od konkurencji. Zainspiruj się moją selekcją najładniejszych sklepów internetowych jak i stron firmowych. Twoja strona nie musi wygrywać każdego konkursu web designerskiego – po prostu pokaż profesjonalizm, i że zależy ci na pozytywnych doświadczeniach użytkowników twojej strony internetowej. 
  14. Słaby User Experience – czyli doświadczenia użytkownika. Sprawdź przykłady złego i dobrego UX.
  15. Powolne działanie – nie ma chyba lepszego sposobu na irytację klientów. Czytaj więcej w artykule: Jak przyspieszyć ładowanie strony www. Wolno działające strony i sklepy internetowe są szybko opuszczane. Szybsza strona zaś jest przeglądana nie tylko częściej i głębiej. To powoduje że jest większe prawdopodobieństwo że spełni ona swój cel: strona zachęci do kontaktu a sklep sprzeda.
  16. Błędy ortograficzne, stylistyczne i logiczne – żeby była jasność, daleko mi do ideału, ale jeżeli piszesz coś na stronie, zastanów się dwa razy czy brzmi to sensownie. Pisząc artykuł na blogu naucz się podstawowych zasad edycji. Jeżeli pisanie sprawia ci trudność, poradź się kogoś czy tekst nadaje się do opublikowania w Internecie.Błędy językowe i ortograficzne na stronach internetowych
    Wklej tekst do edytora ze słownikiem (np. Word), który podkreśli ci błędy ortograficzne. Pamiętaj, że przed wykrzyknikiem nie dajemy spacji! Jeżeli zaś podkreślamy to nie pogrubiamy jednocześnie a jeżeli używamy kursywy w nazwach własnych to unikamy „cudzysłowu”. Każdego zdania nie zaczynamy od nowej linii. Staraj się unikać najczęstszych błędów, które rozprzestrzeniają się wiralowo np. mylenie „bynajmniej” z „przynajmniej” lub „co najmniej”, wspomniane wstawianie spacji pomiędzy koniec zdania a pytajnik i wykrzyknik itd…

Skąd się biorą takie błędy?

Są trzy główne powody:

Pierwszym z nich jest to że, tworzeniem strony zajmowała się po prostu osoba albo „firma” niedoświadczona. Takich firm jest wiele i nie ma co się nad tym dłużej rozwodzić. Czasem jedynym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony lub poprawa najbardziej ewidentnych błędów.

Drugim powodem może być to, że klient wiedział lepiej i zwyczajnie przeforsował swoje pomysły tego jak powinna wyglądać i działać jego strona wzorując się na jakichś starych stronach konkurencji lub innej firmy, o której ma dobre zdanie. Wiedza i intuicja klienta jest bezcenna, ale trzeba to odpowiednio pokierować

Trzeci przypadek to strona „po przejściach”. Niektóre osoby zwyczajnie nie potrafią nawiązać długofalowej współpracy z jednym wykonawcą i jedną stronę wykonuje kilka osób. W efekcie, żadnemu z wykonawców nie zależy na jakości, wszyscy idą na kompromisy byleby szybko zakończyć zlecenie i… strona po kilku takich poprawkach jest jaka jest.

Podsumowanie

Tworząc nową stronę warto skupić się na użytkownikach. Internet w 2020 roku to nie to samo co mieliśmy w czasach „neostrady”. Praktyki znane z poprzedniego dziesięciolecia (mowa o flashu i stosowaniu strony powitalnej) może i budzą nostalgiczne wspomnienia ale już do niczego się nie nadają.

Warto też mieć zdrowy rozsądek i przeciwstawić się nowym modom, które z wygodą użytkownika nie mają wiele wspólnego, np. przeładowanie zdjęciami czy stosowanie wyskakujących okienek z prośbą o telefon e-mail lub wypełnienie ankiety. O tym jak tworzyć strony na miarę naszych czasów piszę szerzej w artykule Nowoczesne strony internetowe.

Źródła

https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/common-mistakes

Najczęstsze błędy na stronach www
4.8 (95.14%) głosów: 37

Autor:

Służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony internetowej dla twojej firmy niezależnie od lokalizacji czy skali przedsięwzięcia. Masz pytania? Pisz w komentarzu.

Zadaj pytanie lub skomentuj


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail