Web Design Blog / Web:

Statystyki Internetu w Polsce – 2018

Jak wiadomo web design to odpowiedź na potrzeby użytkowników. Warto śledzić statystyki dotyczące tego

  • jakich urządzeń używają internauci,
  • jaka jest rozdzielczość ich wyświetlaczy,
  • z jakich korzystają przeglądarek.

Poprzednie tego typu podsumowania zostały opublikowane w 2016 oraz 2017 roku.

Statystyki oraz wnioski zamieszczone w tej cyklicznej (corocznej) serii mają zwrócić uwagę na trendy dotyczące korzystania z internetu przez przeciętnych ludzi. Wiedza taka jest oczywiście potrzebna do projektowania UX, produktów dopasowanych do szerokiego grona odbiorców oraz ma pomóc w trakcie ustalania priorytetów dotyczących wizualnej części stron internetowych.

Metoda badania

Nie będzie zaskoczeniem, że źródłem danych statystycznych będzie jak zwykle serwis gemius Ranking, który od lat zajmuje się analizą ruchu sieciowego w największych polskich portalach. Wiarygodność badania jest potwierdzona certyfikatem IAB (Internet Architecture Board).

Popularność przeglądarek

Statystyki internetu 2018 - przeglądarki

Jak widać, wszelkie trendy związane z wykorzystywaniem poszczególnych przeglądarek utrzymują swój kierunek. Przeglądarka Google ciągle zyskuje na popularności kosztem Mozilli Firefoxa, Safari oraz Opery. To było do przewidzenia tym bardziej, że w Safari jakimś cudem nadal nie są wspierane podstawowe rozszerzenia technologii HTML5 (pola required, wymuszanie pointera dla klikalnych elementów itd…). Testowanie stron warto wykonywać w środowisku Chrome (który na dodatek ma wiele przydatnych rozszerzeń dla deweloperów).

Rozdzielczość CSS ekranu

Statystyki internetu 2018 - rozdzielczość

Przy temacie rozdzielczości trendy także są zachowane. Wzrost mojej ulubionej rozdzielczości (Full HD) jest konsekwencją postępu technologicznego i niższej ceny za matryce FullHD montowane coraz częściej także w tańszym sprzęcie. Mocny spadek dotychczasowej najpopularniejszej rozdzielczości (1366×768) na korzyść mobilnej (360×640) jest wynikiem większego udziału urządzeń mobilnych (a ściślej: smartfonów) w polskim ruchu internetowym.

Najpopularniejsza rozdzielczość ekranu komputera klasy PC w 2018 roku: 1366x768px

W następnych latach będzie to: 1920x1080px (Full HD)

Uwaga: nie mylić rozdzielczości ekranu z rozdzielczością CSS. Telefony są wyposażane obecnie w matryce ponad FullHD ale powiększają wszystkie elementy dla lepszej czytelności na małym ekranie. Stąd efektywnie są w stanie zaprezentować widok 360×630 px z większa ilością szczegółów – jest to rozdzielczość CSS.

Wyszukiwarki

Nikogo nie zdziwi ciągła i utrzymująca się dominacja wyszukiwarki Google. Mimo silnych starań Microsoftu w celu promocji Binga, oraz prób nakładania na Google jakichś absurdalnych kar przez władze unii europejskiej, wyszukiwarka ma się dobrze i cieszy się (moim zdaniem zasłużonym) zaufaniem wśród Internautów.

Ruch PC vs. nie PC

Statystyki internetu 2018 - urządzenia

Na zachodzie dawno te wykresy się skrzyżowały. U nas w Polsce ruch mobilny już prawie… prawie zetknął się z tym pochodzącym urządzeń klasy PC. Co to oznacza? Połowa użytkowników Internetu korzysta ze smartfona a druga połowa z urządzenia klasy PC. Ruch pochodzący z tabletów jest tak mały że można go z czystym sumieniem zignorować. Tak na marginesie: w  życiu nie miałem tabletu i nigdy nie testuję stron na tego typu urządzeniach.

Biorąc pod uwagę stabilność trendu będzie się on utrzymywał. Warto inwestować w rozwiązania przyjazne urządzeniom mobilnym: czytaj więcej o tworzeniu stron AMP oraz o podejściu Mobile-First. Jeśli chodzi o serwisy tematyczne, aplikacje społecznościowe a nawet blogi – koncentracja na użytkownikach mobilnych jest bardzo istotna. Łatwo wydedukować, że zaniedbania na tym polu mogą doprowadzić do utraty 50% ruchu i tym samym 50% zysków.

Statystyki internetu 2018 - Ruch PC vs Mobile

Trzeba też przy tym wspomnieć, że udział PC vs. nie PC jest różny przy analizowaniu konkretnych stron www. Strony firmowe i większość sklepów internetowych nadal są częściej odwiedzane przez osoby korzystające z urządzeń klasy PC!. U mnie przykładowo ruch ten jest stosunkowo niski. A na jednej z obsługiwanych stron jest znacznie większy (wykres Google Analytics z ostatnich 12 miesięcy).

Najczęstsze pytanie: Jaka szerokość strony w 2018 roku?

Odpowiedź: Szerokość kontenera (container) strony oraz punkty graniczne zawsze dopasowujemy do treści oraz indywidualnych potrzeb. Analizując popularne zachodnie strony jest to obecnie 1200px a ostatnio coraz częściej 1400px. Jest to wyjście na przeciw właśnie tym, którzy korzystają z ekranu FullHD. Bootstrap domyślnie ustawia 1200px. Osobiście stosuję i polecam wymiar pomiędzy 1200 a 1550px.

Podsumowanie

W końcu można powiedzieć, że mobilna rewolucja dokonała się także w Polsce. Korzystajmy z rozwiązań wspierających przede wszystkim dotyk oraz standardowy viewport 360px. Tworzenie stron responsywnych będzie sukcesywnie wypierane przez rozwiązania Mobile-First. Hej! Czy twoja strona i strony twoich klientów są perfekcyjnie przystosowane do telefonów?

Źródła:

http://ranking.gemius.com/pl/

Statystyki Internetu w Polsce – 2018
4.7 (93.75%) głosów: 16

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail