Web Design Blog / Web:

Statystyki Internetu w Polsce – 2018

Data publikacji: 29 lipca 2018

Jak wiadomo web design to odpowiedź na potrzeby użytkowników. Warto śledzić statystyki dotyczące tego

  • jakich urządzeń używają internauci,
  • jaka jest rozdzielczość ich wyświetlaczy,
  • z jakich korzystają przeglądarek.

Statystyki oraz wnioski zamieszczone w tej cyklicznej (corocznej) serii mają zwrócić uwagę na trendy dotyczące korzystania z internetu przez przeciętnych ludzi. Wiedza taka jest oczywiście potrzebna do projektowania UX, produktów dopasowanych do szerokiego grona odbiorców oraz ma pomóc w trakcie ustalania priorytetów dotyczących wizualnej części stron internetowych.

Jest już aktualizacja

Zapraszam do najnowszej wersjiStatystyk Internetu w Polsce 2019

Poprzednie tego typu podsumowania zostały opublikowane w 2016 oraz 2017 roku.

Metoda badania

Nie będzie zaskoczeniem, że źródłem danych statystycznych będzie jak zwykle serwis gemius Ranking, który od lat zajmuje się analizą ruchu sieciowego w największych polskich portalach. Wiarygodność badania jest potwierdzona certyfikatem IAB (Internet Architecture Board).

Popularność przeglądarek

Statystyki internetu 2018 - przeglądarki

Jak widać, wszelkie trendy związane z wykorzystywaniem poszczególnych przeglądarek utrzymują swój kierunek. Przeglądarka Google ciągle zyskuje na popularności kosztem Mozilli Firefoxa, Safari oraz Opery. To było do przewidzenia tym bardziej, że w Safari jakimś cudem nadal nie są wspierane podstawowe rozszerzenia technologii HTML5 (pola required, wymuszanie pointera dla klikalnych elementów itd…). Testowanie stron warto wykonywać w środowisku Chrome (który na dodatek ma wiele przydatnych rozszerzeń dla deweloperów).

Rozdzielczość CSS ekranu

Statystyki internetu 2018 - rozdzielczość

Przy temacie rozdzielczości trendy także są zachowane. Wzrost mojej ulubionej rozdzielczości (Full HD) jest konsekwencją postępu technologicznego i niższej ceny za matryce FullHD montowane coraz częściej także w tańszym sprzęcie. Mocny spadek dotychczasowej najpopularniejszej rozdzielczości (1366×768) na korzyść mobilnej (360×640) jest wynikiem większego udziału urządzeń mobilnych (a ściślej: smartfonów) w polskim ruchu internetowym.

Najpopularniejsza rozdzielczość ekranu komputera klasy PC w 2018 roku: 1366x768px

W następnych latach będzie to: 1920x1080px (Full HD)

Uwaga: nie mylić rozdzielczości ekranu z rozdzielczością CSS. Telefony są wyposażane obecnie w matryce ponad FullHD ale powiększają wszystkie elementy dla lepszej czytelności na małym ekranie. Stąd efektywnie są w stanie zaprezentować widok 360×630 px z większa ilością szczegółów – jest to rozdzielczość CSS.

Wyszukiwarki

Nikogo nie zdziwi ciągła i utrzymująca się dominacja wyszukiwarki Google. Mimo silnych starań Microsoftu w celu promocji Binga, oraz prób nakładania na Google jakichś absurdalnych kar przez władze unii europejskiej, wyszukiwarka ma się dobrze i cieszy się (moim zdaniem zasłużonym) zaufaniem wśród Internautów.

Ruch PC vs. nie PC

Statystyki internetu 2018 - urządzenia

Na zachodzie dawno te wykresy się skrzyżowały. U nas w Polsce ruch mobilny już prawie… prawie zetknął się z tym pochodzącym urządzeń klasy PC. Co to oznacza? Połowa użytkowników Internetu korzysta ze smartfona a druga połowa z urządzenia klasy PC. Ruch pochodzący z tabletów jest tak mały że można go z czystym sumieniem zignorować. Tak na marginesie: w  życiu nie miałem tabletu i nigdy nie testuję stron na tego typu urządzeniach.

Biorąc pod uwagę stabilność trendu będzie się on utrzymywał. Warto inwestować w rozwiązania przyjazne urządzeniom mobilnym: czytaj więcej o tworzeniu stron AMP oraz o podejściu Mobile-First. Jeśli chodzi o serwisy tematyczne, aplikacje społecznościowe a nawet blogi – koncentracja na użytkownikach mobilnych jest bardzo istotna. Łatwo wydedukować, że zaniedbania na tym polu mogą doprowadzić do utraty 50% ruchu i tym samym 50% zysków.

Statystyki internetu 2018 - Ruch PC vs Mobile

Trzeba też przy tym wspomnieć, że udział PC vs. nie PC jest różny przy analizowaniu konkretnych stron www. Strony firmowe i większość sklepów internetowych nadal są częściej odwiedzane przez osoby korzystające z urządzeń klasy PC!. U mnie przykładowo ruch ten jest stosunkowo niski. A na jednej z obsługiwanych stron jest znacznie większy (wykres Google Analytics z ostatnich 12 miesięcy).

Najczęstsze pytanie: Jaka szerokość strony w 2018 roku?

Odpowiedź: Szerokość kontenera (container) strony oraz punkty graniczne zawsze dopasowujemy do treści oraz indywidualnych potrzeb. Analizując popularne zachodnie strony jest to obecnie 1200px a ostatnio coraz częściej 1400px. Jest to wyjście na przeciw właśnie tym, którzy korzystają z ekranu FullHD. Bootstrap domyślnie ustawia 1200px. Osobiście stosuję i polecam wymiar pomiędzy 1200 a 1550px.

Podsumowanie

W końcu można powiedzieć, że mobilna rewolucja dokonała się także w Polsce. Korzystajmy z rozwiązań wspierających przede wszystkim dotyk oraz standardowy viewport 360px. Tworzenie stron responsywnych będzie sukcesywnie wypierane przez rozwiązania Mobile-First. Hej! Czy twoja strona i strony twoich klientów są perfekcyjnie przystosowane do telefonów?

Źródła:

http://ranking.gemius.com/pl/

Statystyki Internetu w Polsce – 2018 Statystyki Internetu w Polsce – 2018 4.7 na 5 na podstawie 26 ocen Statystyki Internetu w Polsce – 2018


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz