Technologie i trendy tworzenia stron internetowych są podporządkowane potrzebom użytkowników. „Liczby nie kłamią”, dlatego warto oprzeć się na danych z wiarygodnego źródła dotyczących wykorzystywania przeglądarek, urządzeń i parametrów ich pracy.
Statystyki zamieszczone w tym cyklu artykułów mają zwrócić uwagę na sposoby i naturę korzystania z sieci Internet w Polsce. Wiedza taka przyda się do wysublimowania trendów w tworzeniu architektury informacji, designu a także funkcjonalności stron i aplikacji internetowych.
Jest już aktualizacja: Sprawdź najnowsze Statystyki Internetu w Polsce 2020.
Metoda badania
Jak co roku źródłem danych będzie nagrodzony certyfikatem IAB serwis Gemius, który od wielu lat jest liderem w dostarczaniu dokładnych danych statystycznych zbieranych z najpopularniejszych stron internetowych w Polsce. Umieszcza się w nich kod śledzenia Gemius (gemius.js) z identyfikatorem śledzenia (podobny do kodu UA z Analytics). Dane te są bezpośrednio wysyłane do serwisu gdzie dane są zbierane i analizowane.
Popularność przeglądarek

Trendy z poprzednich lat zostały zachowane. Lekki wzrost w przypadku Safari Mobile zaś stały liniowy wzrost w przypadku Chrome Mobile. Spadek użytkowania przeglądarek typu Desktop, czyli Chrome i Firefox jest związany z powiększającą się przewagą ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych.
Ruch „PC” kontra „nie PC”

Ten wykres wywołuje w tym roku najwięcej emocji ponieważ ruch generowany z urządzeń mobilnych na początku roku 2019 okazał się być większy w porównaniu do ruchu generowanego przez urządzenia typu PC.
Urządzenia typu tablet mogą być śmiało zignorowane – tak samo zresztą jak w poprzednich latach. Ruch z tabletów nie przekracza 2%.
Warto wspomnieć, że udział ruchu z poszczególnych urządzeń może się znacznie różnić w zależności od charakteru konkretnego serwisu. Portale społecznościowe, które generują ruch z serwisów społecznościowych lub reklama mobilnych będą opanowane przez użytkowników mobilnych. Strony firmowe, do których dociera ruch z pozycjonowania organicznego nadal będę częściej odwiedzane przez użytkownika komputera. Poniżej wykresy z Google Analytics. Po lewej: mansfeld.pl po prawej: qqmodels.pl

Systemy operacyjne

Wykres dotyczący konkretnych systemów operacyjnych zdaje sie potwierdzać zależność występującą w przypadku PC vs. non PC oraz pokazuje lekki ale konsekwentny wzrost popularności urządzeń z rodziny Apple. W Polsce najpopularniejszym systemem operacyjnym urządzeń typu Desktop jest Microsoft Windows. Android zaś jest uruchomiony na większości urządzeń mobilnych polskich użytkowników Internetu.
Ciekawostka: Android jest zbudowany na bazie systemu Linux dlatego zdanie „Najpopularniejszym systemem operacyjnym wykorzystywanym do przeglądania Internetu jest Linux” jest jak najbardziej zgodne z prawdą.
Najpopularniejsza rozdzielczość w Polsce 2019
Niestety Gemius nie publikuje już wykresów związanych z rozdzielczością ekranów.

Analizując wykres z poprzedniego roku można śmiało stwierdzić, że dla urządzeń typu Desktop obecnie jest to najprawdopodobniej Full HD: 1920px x 1080px oraz zaraz za nim rozdzielczość przemysłowych monitorów 1366x768px. Nadal należy się trzymać standardu 360px jeśli chodzi o urządzenia mobilne, które jest nadal referencyjna w przypadku widoku mobilnego.
Jaka szerokość strony w 2019 roku?
Biorąc pod uwagę, że w przypadku stron internetowych interesuje nas rozdzielczość CSS a nie rozdzielczość fizycznego ekranu stawiałbym na obowiązujące standardy w tworzeniu stron responsywnych i breakpointów zaproponowanych w Bootstrapie 4, który został zaprojektowany w myśl idei Mobile-First. Są to:
- xs = Bardzo Mały < 576px – maks. szerokość kontenera: (auto),
- sm = Mały ≥ 576px – maks. szerokość kontenera: 540px,
- md = Średni ≥ 768px – maks. szerokość kontenera: 720px,
- lg = Duży ≥ 992px – maks. szerokość kontenera 960px,
- xl = Bardzo duży ≥ 1200px – maks. szerokość kontenera 1140px
Dodatek – Największe kontenery w widoku Desktop wybranych serwisów internetowych w Polsce:
- Onet.pl – 1260px,
- WP.pl – 1260px,
- Interia.pl – 1260px,
- Allgro.pl – 1600px,
- Olx.pl – 900px
Wyszukiwarki
Na rynku wyszukiwarek nadal nie ma zmian. Mimo ciągłych starań konkurencji najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce i na świecie jest nadal Google. Przeglądarka za sprawą coraz to doskonalszych algorytmów wyłapuje strony ciekawe, przydatne i wygodne w obsłudze dlatego cieszy się zasłużonym zaufaniem wśród polskich Internautów.
Odpowiedz lub skomentuj