Strony One-Page to strony internetowe bez podstron. Wszystkie teksty, obrazki i cały design jaki mają do zaprezentowania światu mieszczą się na jednej podstronie.
Przebiegle udają, że niczym się nie różnią od pełnowartościowych witryn składających się co najmniej kilku podstron. Naszym oczom ukazuje się logo (z lewej albo na środku) a często mają nawet linki w nagłówku! Problem w tym, że te linki w nagłówku – jak cała ta strona – też są udawane – nie prowadzą do innej podstrony tylko przewijają widok przeglądarki do innej sekcji – taka sytuacja….

Uwaga: strony One-Page można pomylić ze stronami Single-Page App a to nie to samo. Czytaj więcej o tworzeniu Single Page-Application.
Zaprzeczenie podstawowych zasad Internetu
Jak już wspomniałem w przypadku pozyskiwania wartościowych backlinków, linki to sens Internetu, ponieważ przewaga Internetu, nad innymi nośnikami informacji, polega na tym, że na stronie internetowej nie narzucamy odbiorcy kolejności czytanych informacji. Dzięki linkom, które pełnią rolę nawigacji, Internauta, który zaszczycił nas wizytą może wybrać własną indywidualną ścieżkę.

Kolejna „filozoficzna” zasada stron internetowych polega na tym, że nie musimy się zapoznawać ze wszystkimi informacjami. Strona One-Page to taki game-changer. Tutaj trzeba się ze wszystkim zapoznać – a już na pewno odwiedzić 100% wszystkich podstron. Same wyjątki i odejścia od standardów, niemal w każdym aspekcie – co jak wiemy w Internecie nie jest zazwyczaj zalecane. Dobra kończmy ten sarkazm przejdźmy do konkretów.
Zalety stron One-Page
Odpowiednie do małej objętości treści – czasem jest potrzeba zakomunikowania krótkiej i zwięzłej oferty. W przypadku firm lokalnych one-page może być dobrym rozwiązaniem, który da sobie radę nawet w wynikach wyszukiwania na lokalne zapytania. Stosowanie One-Page zapobiega to w sytuacji gdzie ewidentnie widać, że podstrony są stworzone niejako „na siłę”, autor nie ma o czym pisać i na podstronach jest mało treści.
Przyjazność mobilna – strona o architekturze One-Page jest przyjaźniejsza urządzeniom mobilnym (które mają coraz większy udział w ruchu Internetowym). Tajemnicą poliszynela jest fakt, że nawigowanie po stronach typu multi-page (tym bardziej na tych gorzej zoptymalizowanych) może przysparzać kłopotu i niewygody. Przełączanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami trwa długo na urządzeniu mobilnym i może powodować wcześniejsze wyjścia. One-Page rozwiązuje ten problem „z pudełka” ponieważ odkrycie wszystkich treści polega na przewijaniu w dół – sposób do którego wszyscy przywykliśmy z powodu aplikacji Instagram i innych serwisów społecznościowych.

Lepsza konwersja i optymalizacja pod klienta – dzięki zwięzłym treściom, pojedynczej stronie łatwiej jest spowodować kliknięcie w link, kontakt lub zakup produktu. Dzięki umiejętnej technice prezentacji oferty np. FAB, USP lub UPB strony te odnotowują lepszy współczynnik konwersji czyli odsetek osób, które realizują cel założony przez właściciela strony.
Niski koszt za sprawą prostszego interfejsu, CMSa i back-endu – prostota budowy stron one page zwalnia z konieczności obsługi routingu adresów URL, przejmowania się architekturą i np. taksonomią zastosowaną w adresach URL. To powinno zazwyczaj obniżyć koszt zarówno budowy jak i utrzymania takiej strony na serwerze WWW a także działań administracyjnych związanych z przenoszeniem strony na inny serwer i tworzenia choćby alternatywnych wersji językowych. Czytaj więcej o stronach internetowych w wielu językach.
Wady stron One-Page
Brak skalowalności – w przypadku chęci rozbudowy strony może się okazać, że strona One-Page to za mało aby pomieścić wszystkie elementy. Nadmierna rozbudowa one-page nieuchronnie prowadzi do sytuacji w której stanie się zbyt duża i będzie działać wolno. Nawet w przypadku zastosowania „leniwego ładowania” kolejnych treści (i zastosowania wszelkich innych możliwych technik optymalizacyjnych) w końcu dochodzimy do nadmiernie skomplikowanego DOM, co ujemnie wpływa na User Experience i optymalizację SEO.
Brak możliwości wykorzystania technik web performance – budowa stron internetowych i rozwój WWW od zawsze były skupione wokół optymalizacji działania gdzie przypadek użycia zakłada odwiedzenie co najmniej kilka podstron. To dlatego w pewnym momencie zdecydowano się oddzielać arkusze stylów i skrypty JavaScript od treści, zapisywanie ich w osobnych plikach aby raz ściągnięty zasób mógł być wykorzystany wielokrotnie dzięki wprowadzonej w RFC pamięci podręcznej przeglądarki. Wprowadzany nowy protokół HTTP/2 też faworyzuje segmentację na wiele małych ładunków sieciowych niż jeden duży.

Brak wykorzystania podstawowych technik SEO – takich jak linkowanie wewnętrzne, mapy witryny, okruszków, danych uporządkowanych, bloga i innych działań związanych z content marketingiem.
Utrudniona lub niemożliwa analityka ruchu – dzięki której można porównać zaangażowanie użytkowników na poszczególnych podstronach, która pozwala sprawdzić, które sekcje cieszą się większym zainteresowaniem i dokonywać na tej podstawie optymalizacji treści i budowy strony.
Utrudnione indeksowanie – szczególnie przy nieumiejętnym wykorzystaniu technologii Single Page App w tym: asynchronicznych zapytań HTTP, JavaScript, AJAX itp.
Mity związane ze stronami One-Page
Stron One-Page nie da się pozycjonować – nieprawda, przy odpowiedniej optymalizacji SEO mogą świetnie sobie radzić na zapytania lokalne i związane z brandingiem firmy.
Strony One-Page mogą mieć wiele podstron za pomocą technik znanych z Single Page-Apps – nieprawda to już nie jest architektura One-Page tylko SPA, gdzie wszystkie zasoby mogą być „eksplorowalne” za pomocą adresu URL. Strona one-page stosująca techniki SPA bez obsługi adresów URL to w dalszym ciągu one-page.
Stron One-Page nie można rozbudować – nieprawda, można dodać dodatkową podstronę w każdej chwili i zapomnieć, że kiedyś ograniczała się tylko do jednej podstrony.
Połączenie sił One-Page i Multi-Page
Analizując zalety i wady stron one page, można wpaść na pomysł połączenia zalet i wyeliminowania wad obydwu rozwiązań tworząc coś w rodzaju hybrydy, czyli strony one page, wchodzącą na wyższy poziom – posiadającą pełnowartościowy blog lub inny dział, który pozwoli na wprowadzanie częstych aktualizacji, mogące przydać się klientom i pozwalające promować witrynę w wynikach organicznych nawet w przypadku silnej konkurencji.

Podstrony związane z ofertą i prezentacją marki można śmiało skomponować w jedną podstronę. Blog lub katalog produktów może działać zupełnie standardowo. Mamy więc do czynienia tak naprawdę ze szczególnym przypadkiem strony składającej się z wielu podstron, w której dochodzi jedynie do zmiany podejścia w tworzeniu jej architektury.

Zastosowania stron One-Page
Strona internetowa do celów wizerunkowych – istnieje na rynku segment biznesów, które nie pozyskują klientów za pomocą Internetu i nie chcą aktywnie ich promować. Zastosowanie strony one-page wiąże się z wykorzystaniem ich możliwości marketingowych nie ponosząc strat związanych z ich mniejszym potencjałem pod katem promocji w wynikach organicznych.
Strony wyciskające tzw. (squeeze page) – których jedynym celem jest pozyskanie e-maila, informacji kontaktowej lub skłonienia użytkownika do innej akcji.
Strony internetowe lokalnych firm – strona one-page to optymalne rozwiązanie dla lokalnego biznesu. Zamiast tworzyć podstrony „o nas”, „oferta”, „kontakt” i tworzyć mało przydatną treść, można wykorzystać architekturę one-page i przedstawić w atrakcyjnej formie wszystkie informacje które przydadzą się potencjalnym klientom.
Mapa decyzji

Programowanie stron One-Page
W praktyce, tworzenie stron One-Page niemal niczym się nie różni od tworzenia standardowych witryn. W tym przewodniku pokazałem jak wykonać charakterystyczne dla One-Page implementacje podstawowych skryptów: Tworzenie stron One Page – krótki przewodnik
Odpowiedz lub skomentuj