Systemy zarządzania treścią (CMS)

Jeżeli przyszło wam kiedyś edytować stronę statyczną to już wiecie z jaką pracą się to wiąże. Kolejno: logujemy się na konto FTP, ściągamy pliki, edytujemy w notatniku, wysyłamy na serwer, zauważamy błędy, ściągamy, poprawiamy wysyłamy na serwer, zauważamy kolejne błędy i tak w kółko…

W efekcie, zmiany, które chcieliśmy wprowadzić na stronie, nagle okazują się nie aż tak istotne jakie nam się wydawały parę chwil wcześniej, a o nowościach w ofercie zaczynamy pisać w serwisach społecznościowych, co jest mówiąc wprost: patologią.

Co to jest CMS?

CMS (ang. Content Management System) – system zarządzania treścią to instalowane na serwerze oprogramowanie, zadaniem którego jest udostępnienie możliwości łatwego edytowania zawartości strony internetowej, za pomocą graficznego interfejsu użytkownika, podobnie jak to ma miejsce przy tworzeniu dokumentów w jakimś edytorze tekstu np. w Wordzie.

Dla zrealizowania tego zadania, platformy CMS oddzielają treść serwisu, od jego prezentacji i struktury. Teksty i odnośniki do plików graficznych są zapisywane w bazie danych. Przy każdej nowej wizycie na stronie WWW, bazy te są odpytywane za pomocą zapytań SQL, a kod HTML jest tworzony w sposób dynamiczny.

Zalety systemów CMS

Jedną z największych korzyści jakie daje stosowanie systemów CMS jest to, że osoby nie mające doświadczenia z językami internetowymi, w ogóle podejmują się prób edycji swoich stron internetowych. No dobra są osoby, które zmieniają treść na stronach statycznych. Są to osoby, które jeżeli jest coś do zrobienia, po prostu zakasują rękawy i działają nie przejmując się napotykanymi trudnościami. Takich ludzi, jak wiadomo, jest coraz mniej dlatego (poza kilkoma szczególnymi przypadkami) całkowicie zrezygnowałem z oferowania tworzenia stron statycznych.

Nie ma się co oszukiwać, prędzej czy później nadejdzie potrzeba zmiany chociażby numeru telefonu w zakładce kontakt lub godzin urzędowania we czwartki. Znając realia, problem pojawi się już na samym początku, bo zwykły zjadacz chleba nawet nie wie jakiego programu użyć do ściągnięcia kolejnych podstron swojego serwisu WWW, nie mówiąc o posiadaniu notatnika z obsługą kodowania UTF-8.

Tak naprawdę za pomocą CMSów możemy stworzyć sobie serwis internetowy od zera i prowadzić go nie mając kompletnie żadnego pojęcia o tym jak działają serwery, przeglądarki oraz cała sieć WWW – i to jest piękne.

WordPress, Drupal, Joomla! itd…

Szczerze? Wszystko jedno. Każdy CMS działa w oparciu o tę samą zasadę. Otwartość kodu pozwala na dostosowywanie systemu do własnych, specyficznych potrzeb. To racja, że WordPress jest prosty w obsłudze – widać to już po samej instalacji i wyglądzie „kokpitu”. Tak samo prawdą jest, że Drupal ma rozbudowane możliwości zarządzania użytkownikami.

CMS logos

Nie ma jednak takiej funkcjonalności, której nie uzyskalibyśmy na którymkolwiek z tych systemów za pomocą wtyczek lub własnych modyfikacji. Jeżeli jednak miałbym wyróżnić któryś z tych najpopularniejszych systemów byłby to zdecydowanie WordPress.

WordPress

Co ciekawe, WordPress został zaprojektowany  głównie do obsługi blogów. Jego przeważająca popularność powoduje, że na jego fundamentach tworzy się sklepy internetowe, strony korporacyjne, serwisy z multimediami oraz wszelkiego rodzaju katalogi stron, serwisy z ogłoszeniami itp. Wychwalane przez wszystkich zalety tego rozwiązania przełożyły się na większą dostępność gotowych rozszerzeń, które można zainstalować za pomocą paru kliknięć. To własnie na system WordPress znajdziemy najwięcej motywów w serwisach internetowych oferujących zakup gotowych szablonów. Duża liczba forów dyskusyjnych poświęconych temu systemowi zapewnia wsparcie w przypadku pojawienia się problemów zarówno w trakcie samego użytkowania oprogramowania jak i opracowywania własnych modyfikacji.

Jak to wygląda w praktyce?

Cały proces dodawania nowej treści polega na zalogowaniu się (jak na skrzynkę e-mail) do przyjaznego panelu, w którym mamy do dyspozycji takie okienko edycji:

WordPress Panel

Po lewej mamy menu, które przenosi nas do poszczególnych części panelu zarządzającego. Chcąc stworzyć nową podstronę lub wpis wybieramy „Nowy…” i od tej chwili skupiamy się tylko na treści. Formatowanie tekstu lub dodanie zdjęć wygląda tak samo jak w znanych nam edytorach tekstu.

Stałe elementy, takie jak menu i dodatkowe widgety, są zarządzane oddzielnymi panelami, aby łatwiej było nam zapanować nad wyglądem całego serwisu. Tutaj też wszystko działa na zasadzie „przeciągnij i upuść”:

WordPress Menu

Dodawanie kolejnych zdjęć do galerii nie różni się od procedury znanej chociażby z Facebooka:

WordPress Media LibraryNadal uważasz, że nie poradzisz sobie z prowadzeniem ciekawej strony?

Wpływ częstych aktualizacji na pozycjonowanie

Lista daleko idących korzyści płynących ze stosowania systemów zarządzania treścią jest bardzo długa – wspominałem już o tym kilkakrotnie w poprzednich wpisach. Strona, na której dochodzi do częstych aktualizacji treści przyciąga Internautów równolegle poprawiając swoją pozycję w wyszukiwarce co zwiększa ilość zamówień i zysków płynących wprost z prowadzenia firmowej strony internetowej.

To samo dzieje się na stronach na których konsekwentnie dodawane są użyteczne treści w postaci kolejnych postów tudzież nowości, porad i promocji. To dlatego namawiam każdego do utworzenia takiego działu, który samym istnieniem będzie nas motywował do wprowadzenia chociażby kolejnej obniżki na dany asortyment. Na litość boską, sensem współczesnych witryn internetowych jest komunikacja z klientem oraz rzetelne dostarczenie informacji o swoich produktach. Istnienie stron www, na których nic się nie dzieje i nie są w żaden sposób bardziej użyteczne od swojej konkurencji nie ma większego sensu.

Podsumowanie

System CMS zapewnia nie tylko wygodę w edycji zawartości strony. To większe prawdopodobieństwo tego, że strona nie będzie opuszczonym opisem oferty, który mówiąc wprost, ma  znikome znaczenie w warunkach silnej internetowej konkurencji. Stworzenie serwisu z czterema podstronami i promowanie jej płatnymi linkami albo wyszukanymi technikami pozycjonowania to wymierne zyski… głównie dla agencji reklamowych. Jeżeli nadal wydaje ci się, że wystarczy Ci strona wizytówka, której głównym celem jest przechowywanie danych kontaktowych – nie ma problemu, wiele podmiotów nadal tak robi. Jednak strony tego typu nie mają wartości z definicji, per se, jak to było parę lat temu.

Użyteczny, często aktualizowany serwis pozycjonuje się sam. Większa oglądalność danej witryny przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarce, te zaś powodują wzrost ilości wizyt nowych użytkowników. Wysokiej jakości witryna internetowa wzbudza zaufanie twoich klientów, a wtedy jesteśmy o krok od sukcesu.

Systemy zarządzania treścią (CMS)
4.55 (90.91%) głosów: 11