Co roku publikuję zbiór trendów stron internetowych na nadchodzący rok. Są one wynikiem obserwacji konkursów web designerskich, ekskluzywnych motywów i prac w serwisach typu AWWWARDS, Dribble, Behance. W roku 2022 mamy kilka charakterystycznych trendów ale też kilka ewolucji technik projektowania znanych z 2021 oraz z 2020 roku, które powinny zainteresować każdego kto chce stworzyć nowoczesną stronę internetową.
Trendy stron internetowych, które publikuję dotyczą całego web designu, czyli fontów, treści, nowoczesnych praktyk UX, animacji oraz rozwiązań CMS. Należy też pamiętać, że trendy są jedynie podpowiedzią i inspiracją a nie instrukcją jak powinna wyglądać strona internetowa. Skuteczna strona internetowa jest przede wszystkim spójna z charakterem marki. Nie ma zatem najmniejszego sensu dopasowywać się do trendów „na siłę”. To co powinno się robić z listą trendów to wybierać z nich tylko te, które się nam podobają dostosowując je do naszych odbiorców i tego z czym się identyfikujemy.
Trendy, które publikuję są ilustrowane prawdziwymi i funkcjonującymi stronami internetowymi a nie pracami koncepcyjnymi. Przykłady i same trendy nie są oderwane od rzeczywistości jak w wielu tego typu przeglądach, które starają się naśladować tę serię artykułów.
1. Minimalizm
Minimalizm jest na tyle skuteczną i wpisująca się w klimat stron responsywnych i stron mobile-first techniką projektowania stron, że zostanie z nami także w nowym roku 2022. O tym jakie zalety ma minimalizm pisałem we wpisie: Minimalizm na stronach internetowych.
Minimalizm powoduje, że treść jest autentyczna i szczera. Chcesz wyglądać profesjonalnie, poważnie a przy tym uniwersalnie? Wybierz rozwiązania minimalistyczne tak jak to robi większość światowych marek.

Jeżeli chcesz uzyskać prawdziwy minimalizm przygotuj spójne ze sobą zdjęcia, logo (najlepiej proste i czarno-białe) oraz przemyślane krótkie teksty.
2. Układy na całą szerokość ekranu
Układy pełnoekranowe (ang. fullwidth) są coraz częściej stosowane na stronach i w sklepach internetowych. Projekt rozciągający się od lewej krawędzi do prawej można kreatywnie zagospodarować a rozwiązania znane z poprzednich lat (patrz: trendy 2021) ułatwiają tworzyć ciekawe interakcje i wygodną nawigację.

3. WebGL
W konkursach web designerskich coraz częściej i śmielej wykorzystywany jest WebGL. Choć rozwiązanie to istnieje w świecie web designu od bardzo dawna, to w latach 2021 i 2022 było coraz częściej wykorzystywane przez znane marki z różnych branż.

Zobacz kolekcję na AWWWARDS: https://www.awwwards.com/awwwards/collections/webgl/ i stronę Chanel Factory 5: https://www.chanel.com/us/fragrance/chanel-factory-5/#zone/0
5. Zmienny / Dynamiczny kolor tła
Zmiana koloru tła najczęściej z białego na czarny (i odwrotnie) podczas przewijania strony to bardzo charakterystyczny i popularny trik w najnowszych pracach web designerów.
Oczywiście nie musimy się ograniczać do dwóch kolorów. Powyższe demo ilustruje jak działa tego typu mechanizm.
6. Filmy
Filmy zastępujące standardowy nagłówek ze statycznym tekstem (lub przestarzałym slajderem) to coraz częściej stosowane rozwiązanie, które nadaje stronie dynamizmu i nowoczesnego charakteru.

Filmy często nie stanowią już tylko ozdoby a stają się domyślnym formatem treści na stronach internetowych. Format wideo (najczęściej w kontenerze mp4) jest już tak powszechny jak standardowe formaty graficzne.
7. Przesunięcia i asymetria
Asymetrię i przesunięcia w siatkach pokazywałem już w zeszłym roku. W 2022 trend ten zagości na dobre a to za sprawą pojawiania się coraz większej ilości stron z właśnie tym rozwiązaniem.

Asymetria wprowadza dużo świeżości do standardowych grid-layoutów spopularyzowanych w latach 2016 – 2017 roku.
8. WebP
WebP czyli format graficzny stworzony przez Google, stał się już tak popularnym i szeroko wspieranym formatem graficznym, że przestał być ciekawostką technologiczną. W 2021 i w 2022 roku troszkę niezręcznie jest mówić, że jest to format nowej generacji. WebP w 2022 roku to już internetowy standard i z tego powodu nie wymaga specjalnego traktowania (progressive enhancement) i można go stosować standardowo tak samo jak stosowaliśmy jpg czy png.

Najpopularniejszy CMS już w 2021 roku wprowadził natywne wsparcie dla formatu WebP i można z niego korzystać bez żadnych obejść i specjalnych wtyczek.
9. Galerie w formie karuzeli
Listy produktów, galerie, czy miniatury najnowszych postów coraz częściej widzimy w formie karuzeli i swiperów. Rozwiązanie takie jest wygodne w użyciu na ekranach dotykowych i na wąskich ekranach urządzeń mobilnych.

Stosowane w sklepach internetowych, pozwalają zorganizować i pogrupować produkty. Na każdym blogu mogą zaś prezentować posty z konkretnej kategorii lub oznaczonych popularnym tagiem.
10. Megamenu
Megamenu to rozwiązanie, które naprzemiennie pojawia sie i znika. Wszystko wskazuje na to, że w 2022 roku będzie to dominujący typ nawigacji w rozbudowanych sklepach internetowych i na obszernych stronach internetowych o innym przeznaczeniu.

Megamenu umożliwia szybkie dotarcie do konkretnej podstrony czy działu sklepu. Dostosowane do urządzeń mobilnych polega na jego konwersji do zwykłego menu typu drop-down. Duży pop-up wyświetlany po najechaniu lub kliknięciu w element głównego menu to miejsce gdzie można też zamieszczać najważniejsze informacje i przykładowo promocje.
11. Warstwy
W 2022 roku coraz częściej będziemy też widywać warstwy znane z poprzednich lat. Trend ten widocznie spodobał się dużej ilości projektantów stron internetowych, bo szablonów z nachodzącymi się zdjęciami lub tekstami wjeżdżającymi na elementy położone obok ciągle przybywa.

Projekty tego typu wyglądają bardzo nowocześnie a w 2022 roku bez problemu znajdziemy tego typu układy w popularnych marketach z szablonami HTML lub motywami do popularnych CMSów.
12. Infinite Scroll
Infinite-scroll gości już na większości stron internetowych. Ta znana z serwisów społecznościowych sztuczka UX jest stosowana przede wszystkim w sklepach internetowych ale też w portalach informacyjnych i na zwykłych blogach.

Nieważne czy przeglądamy listy artykułów czy kończymy czytać interesujący nas wpis. Kolejny artykuł o podobnej tematyce jest już załadowany i wystarczy przesunąć widok odrobinę w dół. To rozwiązanie – o ile jest wprowadzone z poszanowaniem zasad UX – zwiększa wygodę, wydłuża czas spędzony na stronie i zmniejsza współczynnik odrzuceń. W 2022 roku zwykłe linki ze stronami będą zdecydowanie passé.
13. Animacje bazujące na efekcie parallax
Efekt parallax jest znany od wielu lat na stronach internetowych. W 2022 roku efekty są bardziej subtelne i nie polegają tylko na wolniejszym przewijaniu zdjęć a dostosowywaniu prędkości przewijania różnych elementów na stronie względem siebie.

Efekt tego typu pozwala tworzyć unikalne doświadczenia wizualne i wyróżnić niektóre elementy względem innych, ponieważ te elementy, które przewijają się wolniej od reszty są siłą rzeczy bardziej wyeksponowane.
14. Dźwięk
Dźwięk coraz śmielej jest stosowany przez różnego rodzaju marki i strony z materiałami multimedialnymi. Audio w 2022 roku może być integralną częścią treści, uzupełniać ją lub wspierać dostępność, ponieważ dzięki materiałom dźwiękowym, zawartość witryny może być dostępna dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Popularność i mediów streamingowych może wytworzyć w Internautach chęci posłuchania treści a nie tradycyjnego czytania.
Na niektórych blogach można dostrzec próby zamieszczania artykułów w wersji audio, syntezatorów mowy i efektów dźwiękowych. Czytaj więcej o tym jak optymalizować muzykę i efekty dźwiękowe dla stron internetowych.
15. Podstawowe wskaźniki internetowe
Właściciele stron internetowych, którym zależy na wysokich pozycjach w wyszukiwarce i na obniżeniu kosztów płatnej reklamy inwestują w spełnienie podstawowych wskaźników internetowych. Wiele stron jest obecnie przerabianych według najnowszych standardów jakościowych, ponieważ wydajny front-end strony internetowej zwiększa ogólne doświadczenia użytkowników za sprawą szybszego i responsywnego działania. To pośrednio poprawia pozycje w wyszukiwarce i zmniejsza koszty promocji w wynikach płatnych.

Jednoznaczne wartości Core Web Vitals widoczne w Search Console popychają posiadaczy stron w udoskonalanie i redesign stron internetowych od 2021 roku. W roku 2022 będzie to odczuwalne nieważne czy będziemy korzystać ze strony internetowej małej firmy lub dużego portalu.
Podsumowanie
Jak widać, niektóre trendy w projektowaniu stron ulegają powolnej ewolucji a inne zaś cyklicznie powracają. Jeżeli lubisz tego typu tematykę i spodobały ci się przykłady stron, sprawdź coroczny zbiór najładniejszych stron internetowych 2022. Pamiętaj aby na pierwszym miejscu stawiać wygodę oraz dostępność i nie zapominaj, że mimo wzorców i dobrych praktyk strona internetowa jest po to aby się w jakiś sposób wyróżnić 🙂
Odpowiedz lub skomentuj