Pojawianie się coraz to nowszych rozwiązań oraz ewolucja ogólnego stylu stron internetowych jest wyraźnie widoczna kiedy często odwiedzamy strony internetowe znanych marek lub śledzimy strony o tematyce web design. Tak jak to było w poprzednich latach, rok 2021 zachowując ducha ogólnopojętej użyteczności wprowadza coś nowego lub lekko modyfikuje dotychczasowe osiągnięcia na polu web design / UX.
Nie byłbym sobą, jeżeli nie przypomniałbym, że zbiór trendów ma być inspiracją i pewnego rodzaju wskazówkami a nie dosłowną instrukcją obsługi jak stworzyć nowoczesną stronę internetową. Choć wiele pomysłów i trendów pokazanych w tym artykule może się nadawać do niezwłocznej implementacji na swojej stronie, zawsze należy zadać sobie pytania:
- Czy dane rozwiązane spełni cel w moim przypadku?
- Czy dany trend jest chwilowym „memem” inżynieryjnym, który powstał pod konkursy designerskie czy rozwiązaniem, które ma szansę przetrwać próbę czasu?
- Czy ten trend jest spójny z moją marką i sposobem komunikacji?
- Czy to będzie odpowiadać mojej grupie docelowej?
Jest już aktualizacja: zobacz trendy tworzenia stron internetowych 2022.
Design
Aby w pełni zrozumieć ten artykuł zachęcam do zapoznania się z serią artykułów na temat trendów tworzenia i projektowania stron internetowych z poprzednich lat. Tłumaczyłem w nich skąd się biorą trendy i dlaczego są one tak istotne, że poświęcam im co roku oddzielny wpis.
Zapoznając się z nimi można porównać trendy oraz zweryfikować, czy opisywane w tej serii modne rozwiązania się sprawdzają i czy kierunek rozwoju stron jest w jakiś sposób konsekwentny. Pamiętajmy, że wraz z nowymi trendami stare wcale nie odchodzą w zapomnienie – niektóre nawet zyskały na swoim znaczeniu, co będzie wyraźnie widoczne także w tym artykule. Web design sam w sobie jest interdyscyplinarny dlatego uwzględnia zmiany technologiczne, UX, design oraz coraz częściej ścisłe badania użytkowników i tego jak korzystają oni z Internetu.
Przesunięcia i asymetria
Jest to jeden z moich ulubionych trendów, który już jest widoczny na wielu stronach. Zwykły, prostokątny grid można nieco udziwnić przesuwając w kierunku pionowym co drugą kolumnę. Wszystko po to aby unikać oczywistej symetrii i wyrównania do siatki.


Operowanie marginesami i warstwami
Bardzo podobny jest następny trend, który polega na tym, że elementy nachodzą na siebie. Duże napisy „wychodzą” z siatki za pomocą dużego marginesu a zdjęcia komponuje się tak aby zakrywały całkiem spore powierzchnie:



Kreatywny układ galerii
Galerie zdjęć też unikają symetrii i stosują kreatywną interakcję. W widoku desktop małe miniatury są często rozproszone na całej szerokości i wysokości. Choć wygląda to dość nietuzinkowo, z powodzeniem można stosować taki manewr w treści o różnej tematyce.



Galerie i listy w formie karuzeli
Galerie są zastępowane przez karuzele, które można wygodnie przeglądać na ekranie dotykowym – widać w tym wpływ idei mobile-first.

W formie karuzeli są organizowane nie tylko zdjęcia a także miniatury produktów bądź artykułów:


Ukryty pasek nawigacyjny i kreatywne hero-menu
W najnowszych statystykach internetu 2020 widać, że coraz mniej osób korzysta z widoku Desktop. W takim razie po co w ogóle projektować i przejmować się zwykłym menu w nagłówku, w którym albo nie ma miejsca, albo jest coś niesymetryczne albo… (miejsce na losową wymówkę).
Spostrzegawcze osoby zauważą, że niektóre z przytoczonych stron nie mają poziomej nawigacji a tylko ikonkę hamburgera do rozwinięcia menu.

Osobiście nie preferuję tego rozwiązania bo jestem dinozaurem i wolę przeglądać Internet na urządzniu Desktop, no ale moje preferencje są tutaj najmniej istotne. Choć nawigacja na ekranie komputera jest w takich warunkach dużo trudniejsza, Rok 2021 to moment, w którym standardowe horyzontalne menu będzie coraz rzadziej stosowane.
Ciemne tło
Czarne tło nie powinno dziwić nawet w przypadku sklepów internetowych.


Ciekawą kolekcję ciemnych stron można znaleźć w artykule z bloga AWWWARDS: https://www.awwwards.com/50-beautifully-designed-black-websites.html
Mobile-first design
Od dawna śrubujemy wydajność i jesteśmy świadomi idei mobile-first zarówno w pozycjonowaniu jak i technologii tworzenia stron i choć nie wszyscy chorują na syndrom przyklejenia do telefonu, strona powinna wyglądać lepiej na telefonie niż na komputerze.
Minimalizm… a nawet brutalizm
Chwila chwila, czy minimalizm nie był wspominany w zeszłym roku, dwa lata temu i trzy lata temu… Oczywiście, że był. Podstawowa zasada sukcesu polega na tym aby nie zmieniać i nie psuć na siłę mechanizmów które dają pozytywne efekty. Rok 2021 przyniesie wiele minimalizmu który nie będzie ukrywał wpływów brutalizmu:

Siatka i surowy design rozciągnięty na cały ekran przyjął się jako trend od 2018 roku a w 2021 będzie go prawdopodobnie najwięcej.

Uniwersalny minimalizm zawsze znajduje zastosowanie w wielu branżach i sytuacjach.

Hero image zamiast pokazu slajdów
Koniec pokazów slajdów przewidywałem już w trendach z 2019, które kończyłem pisać dokładnie dwa lata temu. Trend ten widocznie się umocnił i nic nie wskazuje na to, że zmieni się to w najbliższym czasie. Podobny efekt – karuzela w treści z galerią bądź postami – choć wizualnie jest bardzo podobnym zabiegiem pełni całkiem inną funkcję.
W tym miejscu mógłbym dać zrzut dowolnej strony internetowej.
Technologia
Strony internetowe to nie tylko ładne layouty, to także cała warstwa technologiczna, która odpowiada za użyteczność i szybkie działanie.
Podstawowe wskaźniki internetowe
Wprowadzone już w 2020 roku podstawowe wskaźniki internetowe stały się namacalnym parametrem wydajności i użyteczności stron internetowych. Projektanci stron mogą teraz monitorować szybkość strony co pozwala wyłapać błędy i dostosować je do nowych standardów. Ma to same zalety, ponieważ wysiłek związany z optymalizacją wydajności zawsze ma odzwierciedlenie czy to w pozycjach czy w wynikach sprzedaży. O tym jak badać wydajność stron i diagnozować elementy strony wymagające poprawy można dokładniej przeczytać w artykule: Czy szybkość strony wpływa na pozycjonowanie.

Dzięki temu rok 2021 będzie zdominowany przez profesjonalne strony które działają szybko i są wygodne w użytkowaniu. W biznesach gdzie strona jest główną metodą pozyskiwania klientów zaobserwujemy pewnie sporo aktualizacji, redesignów lub przepisania stron internetowych na inne technologie.
Bootstrap 5
Rok 2021 przyniesie wiele stron wykonanych w nowej wersji Bootstrap 5.

Ma to same zalety. Strony będą jeszcze bardziej przystosowane do ery mobile-first i będą się odznaczać dużo większą wydajnością, a jak to osiągnięto?
Odejście od jQuery
Jednym z wielkich zmian jest odejście od jQuery, czyli bardzo popularnej biblioteki do zachowania krzyżowej kompatybilności i ułatwienia korzystania z popularnych rozwiązań JavaScript. W roku 2021 najnowsze wersje przeglądarek bardzo podobnie interpretują JS a w następnych latach będziemy zauważać jak ta mimo wszystko świetna biblioteka jest zastępowana przez czysty kod JavaScript lub inne biblioteki i frameworki.
Hosting Cloud
Coraz więcej czołowych firm udostępnia wygodne narzędzia administracyjne i zautomatyzowane instalatory co pozwala przeciętnym właścicielom stron uruchomić własną stronę w wydajnych i korzystnych cenowo usługach hostingowych największych graczy świata IT:
- Google Cloud
- AWS
- Microsoft Azure
Rok 2021 to idealny moment aby skorzystać z dobrodziejstw szybkości i elastyczności najbardziej dopracowanych i bezpiecznych platform hostingowych.
Środowisko WordPress
Najnowsze statystyki nie pozostawiają złudzeń. Miażdżąca popularność WordPressa w Polsce i na świecie wskazuje na dalsze umacnianie się tej platformy. WordPress staje się czymś w rodzaju internetowego standardu, którego znajomość z perspektywy dewelopera daje wiele możliwości i wiąże się z równie wielkimi korzyściami dla klienta.

W szybko zmieniającym się świecie w którym jedynym pewnikiem jest zmiana elastyczne systemy dają najwięcej możliwości. Hermetyczne lub autorskie CMSy, które są aktualizowane raz na pół roku lub są tworzone dla wąskiego wachlarza klientów przestają mieć rację bytu. Możliwość szybkiej reakcji na coraz to nowe wymogi jest jedną z największych przewag na najbliższe lata.
Podsumowanie
Trendy w tworzeniu i utrzymywaniu stron internetowych na rok 2021 postrzegam jako naturalną ewolucję tego medium w kierunku dopasowania do urządzeń mobilnych i użyteczności pod kątem ekranu dotykowego. Rozsypane galerie lub przesunięte względem siebie kolumny w siatce wyglądają ciekawie ale czy będzie to trend utrzymujący przez dłuższy czas?
Jeżeli miałbym wskazać trendy, które utrzymają się przez wiele lat zdecydowanie postawiłbym na „mobilne” menu i karuzele. Są to rozwiązania które świetnie wpisują się w ideę mobile-first i pozwalają dość niskim kosztem zachować dobre UX na ekranach dotykowych i jednocześnie w tradycyjnych widokach desktop.
Kolejnym trendem który może zostać nawet przez kilka lat jest dark-mode – choć nie jest tak uniwersalny i bardziej pasuje dla kreatywnej i nietuzinkowej tematyki. Biorąc pod uwagę małą rewolucyjność i zgodność z poprzednimi latami rok 2020 i 2021 to dobry moment na tworzenie i odświeżanie swoich stron internetowych i sklepów.
Odpowiedz lub skomentuj