Jednolite tło i wyraźny tekst – najczęściej dobrane tak aby harmonijnie wyglądały na wyświetlaczu i od razu rzucały się w oczy. Duże przestrzenie, operowanie przestrzenią i zredukowana do minimum lub achromatyczna kolorystyka  – tak, to właśnie jest minimalizm w web designie. Nie chodzi tutaj o to aby strona wyglądała jak niesformatowany dokument, nie miała grafiki ani kolorów tylko o to, żeby wszystko było wykonane stylowo zgodnie z zasadą: mniej to więcej.

Słowo minimalizm to nazwa nurtu w sztukach plastycznych, według którego dzieła odznaczają się uproszczoną formą i ograniczoną ilością stosowanych środków wyrazu. Początki datuje się już na lata sześćdziesiąte XX wieku.

Perfekcję osiąga się nie wtedy, gdy nie można już nic więcej dodać, lecz wtedy, gdy nie ma czego odjąć.

Antoine de Saint-Exupery

Trendy

Popularność minimalizmu i flat designu niektórzy starają się wytłumaczyć coraz bardziej stylowym wyglądem interfejsów w systemach operacyjnych i aplikacjach. Trend był według mnie zauważalny od dłuższego czasu i to nie tylko w publikacjach cyfrowych ale dosłownie wszędzie.

Minimalizm to nie tylko trendy to także ruch i cała filozofia, która zyskuje na popularności z powodu czasów w jakich żyjemy. Marketingowy „przepych” spowodował, że coraz częściej ufamy rzeczom prostym a uniwersalność jego zalet można dostrzec zarówno w wizerunku dużych firm jak i początkujących marek.

Wykonawców stron internetowych przybywa a klienci z coraz większym zaangażowaniem podchodzą do spraw wizerunku i reklamy – szczególnie w Internecie. Stąd praca grafika, która do tej pory polegała na zaprojektowaniu „niebieskiego szablonu z trzema kolumnami i nagłówkiem”, który później był cięty na cztery prostokąty, jest coraz częściej zastępowana pracą wymagającą smaku i wiedzy.

Chrakterystyka minimalistycznych stron

Cechy minimalistycznego designu na stronach internetowych:

  • białe tło,
  • spore marginesy i operowanie przestrzenią,
  • mała ilość (wręcz brak) elementów ozdobnych,
  • zredukowana najczęściej achromatyczna (niekolorowa) kolorystyka,
  • zwięzły i konkretny przekaz,
  • operowanie tekstem i fontami,
  • brak nachalności (pop-upów, zachęcania do czegokolwiek itd…)

Stron internetowych o minimalistycznych cechach wyglądu nie trzeba szukać długo. Od wielu lat znane i cenione marki takie jak np. Apple konsekwentnie stosują rozwiązania minimalistyczne co powinno twórcom i wydawcom stron internetowych przeznaczonych dla szerokiej grupy odbiorców dać wiele do myślenia.

Należy zwrócić uwagę, że minimalizm na stronach internetowych nie jest konsekwencją pewnego rodzaju mody, a jest tak naprawdę przeniesieniem filozofii marki na język tworzenia stron i sklepów internetowych.

minimalizm stron internetowych

Fakt, że o gustach się nie dyskutuje (przynajmniej większość sobie tego życzy) ale chciałbym zwrócić uwagę na wiele zalet jakie niesie ze sobą stosowanie minimalizmu w projektach serwisów internetowych.

Zalety minimalizmu

Najczęściej wymieniane zalety minimalistycznych projektów graficznych to:

  • łatwość zwracania uwagi na kluczowe treści,
  • elastyczność prezentacji i łatwy sposób skalowania,
  • możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców,
  • kontrast z publikacjami zawierającymi nadmiar informacji,
  • neutralność projektu i szerokie możliwości stosowania,
  • uproszczona nawigacja ułatwiająca poruszanie się po stronie.

Często stosuję minimalizm prawdopodobnie dlatego, że bardziej jestem programistą niż grafikiem. W naszej specjalności zwięzłość stworzonego kodu to dowód potwierdzający doświadczenie i duże umiejętności.

minimalizm strony www - paweł mansfeld

Bynajmniej nie sugeruję, że projekty tego typu są mniej wymagające pod względem graficznym – wręcz przeciwnie. Za każdym razem obserwując efekty publikacji tylko się utwierdzam w przekonaniu, że jest to słuszna praktyka.

minimalizm na stronie apple

Nic nie stoi na przeszkodzie aby minimalizm bazował na ciemniejszej kolorystyce:

web-design-minimalizm-sg

Minimalizm w służbie UX

Minimalizm jako filozofia projektowania jest jednym z narzędzi projektowania stron użytecznych, czyli takich, których architektura jest zoptymalizowana dla użytkownika końcowego. Wszelkie prace związane z User Experience (czyli działaniami maksymalizującymi pozytywność doświadczeń użytkownika) są o wiele prostsze do wykonania na stronach – mówiąc kolokwialnie- prostych. Hierarchia informacji, czytelność interfejsu, porządek i szybkie działanie są prostsze do uzyskania na takich właśnie stronach. Tam gdzie pozytywne doświadczenia użytkownika, tam też zyski dla właścicieli stron. Czytaj więcej a artykule: Przykłady dobrego User Experience.

Przykłady minimalistycznych stron WWW

Od dziecka zastanawiałem się dlaczego im bardziej luksusowa marka tym prostsza jest jej identyfikacja wizualna – wiadomo – nie jest to jakaś sztywna reguła:

Po czasie wszystko zrozumiałem. Chodzi o to aby zwrócić uwagę na ten produkt lub usługę, która jest tutaj kluczowa. Produkt sam się obroni – mówią. I to jest prawda, szczególnie wtedy jeżeli mamy do zaoferowania coś naprawdę dobrego a naszą grupą docelową są silne, inteligentne, dojrzałe i świadome siebie osoby.

Podsumowanie

Coraz bardziej popularna przejrzystość projektów to widocznie oznaka, że zmęczyły nas strony przeładowane grafiką, w której każdy element dosłownie walczy o chwilę uwagi. Natarczywe reklamy kontekstowe, banery i wyskakujące okienka (pop-up) spowodowały wykształtowanie się w internautach odruchu ignorowania tego typu elementów. Opisane zjawisko nosi nazwę ślepoty banerowej (ang. banner blindness). Aby zwrócić uwagę we współczesnym świecie warto stosować prostotę, która po prostu budzi zaufanie i przez wielu być może kojarzona z czymś lepszym.

Oceń artykuł na temat: Web design a minimalizm
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 88