Web Design Blog / Grafika:

Web design a minimalizm

Data publikacji: 19 sierpnia 2014

Ostatnia aktualizacja: 29 czerwca 2019

Jednolite tło i wyraźny tekst – najczęściej dobrane tak aby harmonijnie wyglądały na wyświetlaczu i od razu rzucały się w oczy. Duże przestrzenie, operowanie przestrzenią i zredukowana do minimum lub achromatyczna kolorystyka  – tak, to właśnie jest minimalizm w web designie. Nie chodzi tutaj o to aby strona wyglądała jak niesformatowany dokument, nie miała grafiki ani kolorów tylko o to, żeby wszystko było wykonane stylowo zgodnie z zasadą: mniej to więcej.

Słowo minimalizm to nazwa nurtu w sztukach plastycznych, według którego dzieła odznaczają się uproszczoną formą i ograniczoną ilością stosowanych środków wyrazu. Początki datuje się już na lata sześćdziesiąte XX wieku.

Trendy

Popularność minimalizmu i flat designu niektórzy starają się wytłumaczyć coraz bardziej stylowym wyglądem interfejsów w systemach operacyjnych i aplikacjach. Trend był według mnie zauważalny od dłuższego czasu i to nie tylko w publikacjach cyfrowych ale dosłownie wszędzie.

Minimalizm to nie tylko trendy to także ruch i cała filozofia, która zyskuje na popularności z powodu czasów w jakich żyjemy. Marketingowy „przepych” spowodował, że coraz częściej ufamy rzeczom prostym a uniwersalność jego zalet można dostrzec zarówno w wizerunku dużych firm jak i początkujących marek.

Wykonawców stron internetowych przybywa a klienci z coraz większym zaangażowaniem podchodzą do spraw wizerunku i reklamy – szczególnie w Internecie. Stąd praca grafika, która do tej pory polegała na zaprojektowaniu „niebieskiego szablonu z trzema kolumnami i nagłówkiem”, który później był cięty na cztery prostokąty, jest coraz częściej zastępowana pracą wymagającą smaku i wiedzy.

Chrakterystyka minimalistycznych stron

Cechy minimalistycznego designu na stronach internetowych:

  • białe tło,
  • spore marginesy i operowanie przestrzenią,
  • mała ilość (wręcz brak) elementów ozdobnych,
  • zredukowana najczęściej achromatyczna (niekolorowa) kolorystyka,
  • zwięzły i konkretny przekaz,
  • operowanie tekstem i fontami,
  • brak nachalności (pop-upów, zachęcania do czegokolwiek itd…)

Stron internetowych o minimalistycznych cechach wyglądu nie trzeba szukać długo. Od wielu lat znane i cenione marki takie jak np. Apple konsekwentnie stosują rozwiązania minimalistyczne co powinno twórcom i wydawcom stron internetowych przeznaczonych dla szerokiej grupy odbiorców dać wiele do myślenia.

Należy zwrócić uwagę, że minimalizm na stronach internetowych nie jest konsekwencją pewnego rodzaju mody, a jest tak naprawdę przeniesieniem filozofii marki na język tworzenia stron i sklepów internetowych.

minimalizm stron internetowych

Fakt, że o gustach się nie dyskutuje (przynajmniej większość sobie tego życzy) ale chciałbym zwrócić uwagę na wiele zalet jakie niesie ze sobą stosowanie minimalizmu w projektach serwisów internetowych.

Zalety minimalizmu

Najczęściej wymieniane zalety minimalistycznych projektów graficznych to:

  • łatwość zwracania uwagi na kluczowe treści,
  • elastyczność prezentacji i łatwy sposób skalowania,
  • możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców,
  • kontrast z publikacjami zawierającymi nadmiar informacji,
  • neutralność projektu i szerokie możliwości stosowania,
  • uproszczona nawigacja ułatwiająca poruszanie się po stronie.

Często stosuję minimalizm prawdopodobnie dlatego, że bardziej jestem programistą niż grafikiem. W naszej specjalności zwięzłość stworzonego kodu to dowód potwierdzający doświadczenie i duże umiejętności.

minimalizm strony www - paweł mansfeld

Bynajmniej nie sugeruję, że projekty tego typu są mniej wymagające pod względem graficznym – wręcz przeciwnie. Za każdym razem obserwując efekty publikacji tylko się utwierdzam w przekonaniu, że jest to słuszna praktyka.

minimalizm na stronie apple

Nic nie stoi na przeszkodzie aby minimalizm bazował na ciemniejszej kolorystyce:

web-design-minimalizm-sg

Minimalizm w służbie UX

Minimalizm jako filozofia projektowania jest jednym z narzędzi projektowania stron użytecznych, czyli takich, których architektura jest zoptymalizowana dla użytkownika końcowego. Wszelkie prace związane z User Experience (czyli działaniami maksymalizującymi pozytywność doświadczeń użytkownika) są o wiele prostsze do wykonania na stronach – mówiąc kolokwialnie- prostych. Hierarchia informacji, czytelność interfejsu, porządek i szybkie działanie są prostsze do uzyskania na takich właśnie stronach. Tam gdzie pozytywne doświadczenia użytkownika, tam też zyski dla właścicieli stron. Czytaj więcej a artykule: Przykłady dobrego User Experience.

Przykłady minimalistycznych stron WWW

Od dziecka zastanawiałem się dlaczego im bardziej luksusowa marka tym prostsza jest jej identyfikacja wizualna – wiadomo – nie jest to jakaś sztywna reguła:

Po czasie wszystko zrozumiałem. Chodzi o to aby zwrócić uwagę na ten produkt lub usługę, która jest tutaj kluczowa. Produkt sam się obroni – mówią. I to jest prawda, szczególnie wtedy jeżeli mamy do zaoferowania coś naprawdę dobrego a naszą grupą docelową są silne, inteligentne, dojrzałe i świadome siebie osoby.

Podsumowanie

Coraz bardziej popularna przejrzystość projektów to widocznie oznaka, że zmęczyły nas strony przeładowane grafiką, w której każdy element dosłownie walczy o chwilę uwagi. Natarczywe reklamy kontekstowe, banery i wyskakujące okienka (pop-up) spowodowały wykształtowanie się w internautach odruchu ignorowania tego typu elementów. Opisane zjawisko nosi nazwę ślepoty banerowej (ang. banner blindness). Aby zwrócić uwagę we współczesnym świecie warto stosować prostotę, która po prostu budzi zaufanie i przez wielu być może kojarzona z czymś lepszym.


Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz