Web Design Blog / Grafika:

Web design a minimalizm

Czyste przestrzenie z drobnym tekstem i nieśmiałymi kolorami – tak, to właśnie jest minimalizm w web designie. Nie chodzi o to aby strona wyglądała jak niesformatowany dokument w Wordzie i nie miała grafiki ani kolorów tylko o to, żeby wszystko było wykonane stylowo zgodnie z zasadą: mniej to więcej.

Słowo minimalizm to nazwa nurtu w sztukach plastycznych, według którego dzieła odznaczają się uproszczoną formą i ograniczoną ilością stosowanych środków wyrazu. Początki datuje się już na lata sześćdziesiąte XX wieku.

Trendy

Popularność minimalizmu i flat designu niektórzy starają się wytłumaczyć coraz bardziej stylowym wyglądem interfejsów w systemach operacyjnych i aplikacjach. Trend był według mnie zauważalny od dłuższego czasu i to nie tylko w publikacjach cyfrowych ale dosłownie wszędzie.

minimalistic

Wykonawców stron internetowych przybywa a klienci z coraz większym zaangażowaniem podchodzą do spraw wizerunku i reklamy – szczególnie w Internecie. Stąd praca grafika, która do tej pory polegała na zaprojektowaniu „niebieskiego szablonu z trzema kolumnami i nagłówkiem”, który później był cięty na cztery prostokąty, jest coraz częściej zastępowana pracą wymagającą ponadprzeciętnych umiejętności, wyrafinowanego smaku i wiedzy.

Jeżeli interesuje cię tematyka aktualnych trendów zapraszam do wpisu Trendy w projektowaniu stron na 2018 rok.

Chrakterystyka

Cechy minimalistycznego designu na stronach internetowych:

  • białe tło
  • spore marginesy i operowanie przestrzenią
  • mała ilość elementów ozdobnych
  • zredukowana kolorystyka
  • zwięzły i konkretny przekaz
  • operowanie tekstem i fontami

Stron internetowych o minimalistycznych cechach wyglądu nie trzeba szukać długo. Od wielu lat znane i cenione marki takie jak Apple, Twitter, Sephora, czy nawet Sony konsekwentnie stosują rozwiązania minimalistyczne co powinno twórcom i wydawcom stron internetowych przeznaczonych dla szerokiej grupy odbiorców dać wiele do myślenia.

minimalizm stron internetowych

Fakt, że o gustach się nie dyskutuje (przynajmniej większość sobie tego życzy) ale chciałbym zwrócić uwagę na wiele zalet jakie niesie ze sobą stosowanie minimalizmu w projektach serwisów internetowych.

Zalety minimalizmu

Najczęściej wymieniane zalety minimalistycznych projektów graficznych to:

  • łatwość zwracania uwagi na kluczowe treści
  • elastyczność prezentacji i łatwy sposób skalowania
  • możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców
  • kontrast z publikacjami zawierającymi nadmiar informacji
  • neutralność projektu i szerokie możliwości stosowania
  • uproszczona nawigacja ułatwiająca poruszanie się po stronie

Często stosuję minimalizm prawdopodobnie dlatego, że bardziej jestem programistą niż grafikiem. W naszej specjalności zwięzłość stworzonego kodu to dowód potwierdzający doświadczenie i duże umiejętności.

minimalizm strony www - paweł mansfeld

Bynajmniej nie sugeruję, że projekty tego typu są mniej wymagające pod względem graficznym – wręcz przeciwnie. Za każdym razem obserwując efekty publikacji tylko się utwierdzam w przekonaniu, że jest to słuszna praktyka.

minimalizm na stronie apple

Nic nie stoi na przeszkodzie aby minimalizm bazował na ciemniejszej kolorystyce:

web-design-minimalizm-sg

Minimalizm w służbie UX

Minimalizm jako filozofia projektowania jest jednym z narzędzi projektowania stron użytecznych, czyli takich, których architektura jest zoptymalizowana dla użytkownika końcowego. Wszelkie prace związane z User Experience (czyli działaniami maksymalizującymi pozytywność doświadczeń użytkownika) są o wiele prostsze do wykonania na stronach – mówiąc kolokwialnie- prostych. Hierarchia informacji, czytelność interfejsu, porządek i szybkie działanie są prostsze do uzyskania na takich właśnie stronach. Tam gdzie pozytywne doświadczenia użytkownika, tam też zyski dla właścicieli stron. Czytaj więcej a artykule: Przykłady dobrego User Experience.

Przykłady minimalistycznych stron WWW

Podsumowanie

Coraz bardziej popularna przejrzystość projektów to widocznie oznaka, że zmęczyły nas strony przeładowane grafiką, w której każdy element dosłownie walczy o chwilę uwagi. Natarczywe reklamy kontekstowe, banery i wyskakujące okienka (pop-up) spowodowały wykształtowanie się w internautach odruchu ignorowania tego typu elementów. Opisane zjawisko nosi nazwę ślepoty banerowej (ang. banner blindness). Aby zwrócić uwagę we współczesnym świecie radzę stosować prostotę, która po prostu budzi zaufanie i przez wielu być może kojarzona z czymś dobrym.

Web design a minimalizm
4.7 (93.68%) głosów: 76

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail