Web Design Blog / Web:

WordPress – zalety, wady i mity

Lata nauki, doświadczenie w pracy, rozmowy ze znajomymi po fachu i na forach internetowych dały mi do zrozumienia, że jeżeli ktoś zaparcie zachwala WordPressa to znaczy, że zarabia wyłącznie na tworzeniu prostych stron z blogiem i/lub nie potrafi programować. Z drugiej strony, jeżeli ktoś widzi w tym oprogramowaniu same wady to znaczy, że prawdopodobnie nigdy nie miał z tym oprogramowaniem styczności lub używał jakiegoś gotowego szablonu z zagranicznego marketu (np. themeforest), (który być może wcisnęła mu „agencja interaktywna” za 999,00 zł z VAT).

W tym artykule chciałbym rzetelnie i konkretnie scharakteryzować to oprogramowanie, które raz określane jest jako platforma blogowa, raz jako CMS a nowe pokolenie uważa go nawet za Framework. Aby artykuł był przydatny dla szerokiej grupy czytelników, charakterystyki dokonamy z perspektywy użytkownika, programisty i inwestora. Niektóre cechy mogą być jednocześnie wadą dla jednych i zaletą dla drugich i w tej liście będzie to wyraźnie widoczne.

Czym jest WordPress?

WordPress to według oficjalnej strony projektu oprogramowanie, „w którym możesz stworzyć piękną stronę, bloga lub aplikację”. Twórcy nie odważyli się na określenie CMS – i słusznie, ale o tym za chwilkę.

Tak naprawdę, WordPress to oprogramowanie do prowadzenia bloga (uwaga, nie mylić z serwisem WordPress.com), z tego się wywodzi i tak jest skonstruowany, koniec kropka. Jego „DNA” jest zbudowane na potrzebach blogerów, i tak był przez lata rozwijany. Skąd to wiem? Jaka jest pierwsza opcja w panelu administracyjnym? A no „wpisy” właśnie a większość opcji nawiązuje do pisania, komentowania i archiwizowania artykułów, nic tam więcej nie znajdziemy. Czysta instalacja WordPressa to platforma blogowa a poniżej dowód:

wordpress zalety wady

Czy WordPress nadaje się do stron firmowych?

Powiedziałbym i tak… i nie… – to zależy od potrzeb personelu nietechnicznego. Jeżeli na stronie będą pojawiać się regularnie nowe artykuły, a cała strona będzie złożona z co najwyżej standardowego tekstu i kilku statycznych zdjęć ze slajderem na stronie głównej, to WordPress jest wręcz idealnym systemem, który spokojnie może służyć za pełnowartościowego CMSa. Jego obsługa w takim przypadku jest łatwa i spełnia wymogi zarówno użytkowników jak i redaktorów stron firmowych w stu procentach.

Schody zaczynają się wtedy kiedy na stronie potrzebujemy czegoś więcej, np. logowania użytkowników, płatnego dostępu do danego obszaru, integracji z innymi aplikacjami i systemami. Jeżeli mamy pod ręką kogoś kto bardzo dobrze zna WordPressa, to jeszcze nie ma tragedii, bo napisze dedykowaną wtyczkę lub doda bezpośrednio do szablonu wspomniane funkcje. Pamiętać jednak trzeba, że taka droga to już pójście na wiele kompromisów, opracowanie każdej funkcji wymaga poprawnego obchodzenia się z WordPressem (a przede wszystkim zaniechania ingerencji w pliki systemowe, które stanowią rdzeń tej platformy), który nadal jest przeznaczony jak pamiętamy… do blogów.

Zresztą, taka sama sytuacja ma miejsce kiedy korzystamy z dowolnego innego gotowego oprogramowania i nie jest to wada samego WordPressa ale każdego innego gotowego (niededykowanego) systemu czy to do stron czy sklepów. To samo dotyczy takich systemów jak Drupal, Joomla, TYPO3, PrestaShop, Magento, Shopify, ZenCart. Są „otwarte” i można w nich wiele modyfikować ale nakładają ograniczenia na programistów, przez co większość dodatkowych rozwiązań nie jest idealna zarówno od strony programistycznej jak i spełnienia wymagań klienta. Z biegiem czasu wszystko zaczyna wolno działać, problemy się kumulują aż po dwóch latach okazuje się, że no właśnie… opłaci się stworzyć nową stronę od początku.

Gotowe wtyczki – dobre czy złe rozwiązanie?

Wielość i łatwość w opracowaniu wtyczek to z jednej strony wielka zaleta używania WordPressa i przyczyna jego ogromnej i nie porónywalnej z innymi systemami CMS popularności. Z drugiej strony to własnie z ich powodu WordPress jest krytykowany i często zyskuje miano, powolnego i trudnego w obsłudze systemu, pseudo CMSa itd…

Prawda jest taka, że jeżeli używamy kilku sprawdzonych, lekkich i dobrych jakościowo wtyczek to wszystko jest OK. Problem zaczyna się wtedy kiedy wtyczek jest zbyt dużo, zaczynają sobie „wchodzić w interesy” a autor nie do końca przejmuje się wydajnością stron na której będą zainstalowane. To prowadzi do paradoksu wtyczek, zamiast ulepszyć i przyspieszyć – psują i spowalniają.

 WordPress to otwarte oprogramowanie

A to pociąga za sobą kolejne wady i zalety. Z jednej strony mamy korzystne na pierwszy rzut oka dogodności:

  • cały system można wykorzystywać za darmo i w 100% legalnie
  • jest ciągle udoskonalane (przynajmniej teoretycznie)
  • wspomniana już możliwość modyfikacji pozwala wykorzystać w różnych sytuacjach
  • widać jak na papierze jak działa i co robi
  • dostępność gotowych dodatków w postaci wtyczek, która obniża koszty rozwoju
  • szerokie i łatwo dostępne darmowe wsparcie techniczne dla klientów i deweloperów

Otwartość oprogramowania ma też oczywiste wady zaliczamy do nich:

  • ukryte koszty (które potęgują się im dłużej i intensywniej korzystamy z platformy)
  • wymaga nauki od obu stron (system nie jest zrobiony pod klienta a programiści bazują nie na swoim kodzie)
  • ryzyko zakończenia projektu – chociaż z tym WordPress raczej nie będzie miał problemu
  • ryzyko włamania poprzez źle napisane wtyczki i nieuwagę klienta – to dlatego nie stosuję WordPressa na stronach, które są głównym źródłem dochodu firmy lub logują się do nich użytkownicy

Kto korzysta z WordPressa?

Nie ma reguły. Najczęściej jest stosowany na blogach, stronach internetowych, prostych sklepach ale są też „perełki”, które są za każdym razem wymieniane przez zapartych zwolenników WordPressa. I faktycznie, z tej platformy od wielu lat korzysta mercedes-benz.com, vogue.com, sonymusic.com, rihanna.com, i ciągnie bardzo wiele stron i portali innych światowych marek i artystów, wynika to z tego, że na takich stronach często się bloguje. W przypadku dodatkowych, niestandardowych potrzeb zawsze można odesłać użytkownika do zewnętrznych aplikacji, intranetów, sklepów itd.

wordpress - wady i zalety

WordPressa można dostosować do wielu potrzeb i sprawdza się zarówno na bardzo obszernych blogach a nawet w serwisach informacyjnych, ale niestety… coś za coś.

zalety wordpress - sony music

Kwestie optymalizacji

Strona, która wykorzystuje WordPressa jako system CMS jest zoptymalizowana w takim stopniu jak zoptymalizowany jest sam szablon i konkretne wtyczki. W wyniku czego znajdziemy strony, które niemal są idealnie zoptymalizowane (mała pseudo i autoreklama 😉 ):

zalety WordPressa - optymalizacja

Oraz takie, które można zaliczyć do tych mniej zadbanych. Tak na marginesie, podejrzewam, że roczny budżet pracy nad tą stroną przekracza kilkakrotnie wartość mojej firmy a jednak mało wspólnego ma ona z wysoką jakością od strony programistycznej:

wady WordPressa - optymalizacja

Wydajność mechanizmu WordPress

Trzeba przyznać, że sam mechanizm WordPressa nie jest idealny. Jeżeli wszelkie funkcje powierzymy wtyczkom, i wbudowanym mechanizmom WordPressa, będziemy doświadczać opóźnionych odpowiedzi serwera. Jeżeli jednak tworzymy dedykowany szablon do danej strony i wykorzystamy potencjał stron statycznych a wtyczki będziemy pisać własne, to strona będzie działać jak błyskawica – niemal tak szybko jak jej statyczny odpowiednik (czyli stron bez żadnego CMSa). Jednak trzeba włożyć w to sporo pracy i pójść na pewne kompromisy.

Problem płatnych szablonów

To, co zdecydowanie najbardziej psuje renomę WordPressowi to płatne szablony (najczęściej z zagranicznych serwisów) które poza ładnym wyglądem nie są dopracowane od strony SEO i optymalizacji prędkości działania.

Najgorsze jest to, że klienci a nawet sami twórcy nie są tego faktu świadomi. Strony takie wolno działają, są niewygodne w użytkowaniu i mimo poprawnej treści nie są widoczne w wyszukiwarce nawet na oczywiste, bardzo dopasowane frazy.

 

Zalety systemu WordPress

  • darmowy,
  • szybka i łatwa instalacja – wystarczy pobrać paczkę z WordPress.org lub skorzystać z autoinstalacji w hostingu,
  • niskie wymagania od hostingu, czyli niski koszt utrzymania,
  • skutecznie spełnia w podstawie większość wymagań przeciętnych stron www,
  • funkcjonalny, prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs dla klienta np. opcje ekranu, filtrowanie, wyszukiwarka artykułów, ustawienia strony
  • przyjazne mechanizmy ułatwiające deweloperom rozwój, np. shortcode API, mnogość gotowych funkcji, bardzo dobra dokumentacja WordPress Codex.
  • bogata funkcjonalność, niestandardowe pola, zajawki, tagi, kategorie, zabezpieczenie konkretnych stron hasłem, automatyczne archiwum, strony autorów itd…
  • łatwe tworzenie własnych szablonów, można bez problemu każdą istniejącą stronę zintegrować z WordPressem
  • spełnia większość dobrych praktyk SEO, za sprawą mechanizmu tagów i kategorii, semantycznych adresów, linków kanonicznych, biblioteka serwuje zdjęcia z atrybutami alt, wbudowana optymalizacja zdjęć
  • bardzo dobra opcja dla stron prywatnych i małych firm, gdzie strona stanowi dodatek wizerunkowy,
  • popularny, co ułatwia znalezienie pomocy w przypadku konieczności wprowadzenia poważniejszych zmian,
  • prosty system kontroli wersji – dzięki niemu można przeglądać historię zmian i szybko cofnąć błędy i np. harmonogramować publikacje
  • mechanizm WP heartbeat – który realizuje autozapis w tle i jesteśmy w stanie odtworzyć niezapisane modyfikacje
  • funkcjonalna biblioteka mediów – dzięki której zarządzamy zdjęciami i załącznikami, mamy do dyspozycji prosty edytor, który oferuje najpotrzebniejsze funkcje, skalowanie, kadrowanie

Wady systemu WordPress

  • niska wydajność w stosunku do dedykowanych rozwiązań, posty zapisywane w całości w bazie MySQL
  • trudności w modyfikowaniu, nawet najprostsze modyfikacje wymagają zaawansowanej wiedzy jak działa WordPress, własne funkcje trzeba obsłużyć za pomocą przewidzianych przez twórców technik (np. functions.php),
  • otwartość oprogramowania, która mimo zalet ma też wiele wad
  • powszechność błędnych praktyk, np. stosowanie gotowych szablonów i wtyczek, które wysokim kosztem wydajnościowym realizują banalne funkcje
  • ograniczona funkcjonalność edytora wizualnego – trzeba znać triki lub korzystać z mechanizmu shortcode już przy okazji prostych tabelek
  • trudny w przenoszeniu – wszystkie ścieżki są domyślnie bezwzględne i sztywno kodowane bezpośrednio w treści strony
  • stosunkowo trudne wdrażanie CDN – wymaga karkołomnych działań w przypadku zaawansowanych optymalizacji, korzystania z dwóch hostingów itp…

Mity związane z WordPressem

  • WordPress powoduje, że strona powoli się wczytuje – nieprawda, to nieprawidłowy proces produkcyjny lub niskiej jakości komponenty powodują powolne wczytywanie
  • Edytowanie strony WordPress jest problematyczne i nieintuicyjne – nieprawda, to wina niedopasowania szablonu do potrzeb konkretnego personelu, według mnie UI WordPressa jest idealnie przemyślane
  • WordPress to tanie rozwiązanie – jeżeli nasze potrzeby są małe to tak, natomiast w przypadku większych modyfikacji produkcja strony jest bardziej kosztowna i opłaca się od podstaw napisać aplikację, której dodatkowo rozwój będzie zawsze tańszy
  • Siłą WordPressa jest możliwość korzystania z gotowych wtyczek – według mnie to z ich powodu bezpieczeństwo i funkcjonalność WordPressa są często kompromitowane
  • WordPress wymaga wtyczki Yoast do poprawnej optymalizacji SEO – guzik prawda, dobrze napisany szablon i wykorzystanie mechanizmu pól niestandardowych realizuje jego funkcję w dużo tańszy pod względem wydajności sposób
  • Tworzenie stron WordPress polega na dostosowywaniu gotowych szablonów – nieprawda, jest to ponad dziesięciokrotnie tańsza opcja ale nie jest to profesjonalne i ogranicza rozwój strony. Poprawny sposób tworzenia strony WordPress to stworzenie kompletnej strony statycznej i integracja jej elementów ze środowiskiem WordPress mając na względzie potrzeby klienta oraz ograniczenia i funkcje całego systemu.
  • WordPress nie jest profesjonalnym CMSem – wszystko zależy od potrzeb. W większości przypadków korzysta się z 20% jego wbudowanych funkcji i jest z powodzeniem stosowany w dużych serwisach o dużym budżecie.
  • WordPress jest łatwy do zhakowania i zawirusowania – nieprawda, tylko w przypadku używania nieodpowiednich wtyczek i używania przestarzałych jego wersji dopiero narażamy się na taką możliwość.

Podsumowanie

WordPressa używam na własnej stronie i często stosuję go w tańszych projektach dla klientów. Strony korzystające z jego funkcji są tak profesjonalne jak aktualnie aktywny motyw. Bardzo go lubię ale nie jestem jego ślepym zwolennikiem. Ogólnie rzecz biorąc, jest to środowisko bardzo przyjazne i ułatwiające prowadzenie strony. Mając jednak świadomość jego braków nie stosuję go w projektach o większym budżecie, które będę musiał utrzymywać przez długi czas a szczególnie tam gdzie funkcje serwisu www znacznie wykraczają poza standardową funkcjonalność strony internetowej i bloga.

WordPress – zalety, wady i mity
4.76 (95.17%) głosów: 29

Autor: (29 lat)

Pamiętaj, że służę pomocą w razie wykonania lub odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach płatnej usługi bez pośredniczących nastawionych wyłącznie na własny zysk agencji reklamowych.

Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail