Lata nauki, doświadczenie w pracy i rozmowy ze znajomymi po fachu dały mi do zrozumienia, że zdanie na temat narzędzi, technologii i choćby omawianego w tym artykule CMSa, jest wprost proporcjonalne do osobistych doświadczeń. Dodatkowo, im szerszą wiedzę się posiada tym opinie są wyważone i bardziej obiektywne, a im mniejszą – tym więcej emocji i zaangażowania w dyskusje na temat wadi zalet tej czy innej technologii.

Chciałbym zaznaczyć, że nie jestem miłośnikiem ani fanem WordPressa. Nie jeżdżę na zloty i nie śpię w T-Shircie z jego logo, natomiast znam jego architekturę, mocne strony i mogę doradzić kiedy WordPressa opłaca się użyć a kiedy lepiej go unikać.

W tym artykule chciałbym rzetelnie i konkretnie scharakteryzować to oprogramowanie, które raz określane jest jako platforma blogowa, raz jako CMS a nawet jako Framework. Aby artykuł był przydatny dla szerokiej grupy czytelników, charakterystyki dokonamy z perspektywy użytkownika, programisty i inwestora.

Czym jest WordPress?

WordPress to według oficjalnej strony WordPress.org „otwarte oprogramowanie, z którym stworzysz piękną witrynę, blog czy aplikację”. Jest to system zarządzania treścią napisanym w języku PHP, który wykorzystuje bazę danych MySQL. Najczęstszą platformą do hostingu WordPressa jest LAMP (czyli Linux Apache, MySQL, PHP) i LEMP (Linux, NGINX, MySQL, PHP).

Bardzo krótka historia WordPressa

Kluczowymi twórcami i założycielami tego otwartego projektu są Matt Mullenweg i Mike Little. Projekt ma swoje początki już w 2001 roku a oficjalna „premiera” WordPressa miała miejsce w 2003 roku. Matt Mullenweg założył firmę Automattic Inc. która jest właścicielem WordPress.com – komercyjnej usługi umożliwiającej na prowadzenie bloga bez własnego hostingu w ramach płatnej usługi. Usługa umożliwia zakładanie własnego bloga i w płatnej wersji możemy podłączyć swoją domenę. Nie sprawujemy pełnej kontroli nad oprogramowaniem, które działa w ramach takiego WordPressa.

Utrzymywaniem domeny i usług związanych z WordPress.org zajmuje się WordPress Foundation, która w 2010 otrzymała prawa do posługiwania się logo WordPressa. To z tej strony pobieramy pliki instalacyjne i w ten sposób stajemy się niezależnym właścicielem całej witryny i systemu. W nieskrępowany sposób możemy kontrolować całą witrynę, wprowadzać w niej dowolne zmiany, zmienić panel i wszystkie pliki razem z brandingiem. Co więcej, za dowolną cenę możemy taki projekt legalnie komukolwiek sprzedać (o ile licencja tego produktu też będzie zgodna z GNU GPL).

Choć obecnie można korzystać z WordPressa zarówno jako bloger w ramach usługi wordpress.com oraz właściciel niezależnej strony, na której zainstalowano system WordPress rozpowszechniany na wolnej licencji –  dalsza część artykułu dotyczy tego drugiego, bardziej popularnego rozwiązania.

WordPress wyewoluował z oprogramowania do prowadzenia bloga, z tego się wywodzi i tak jest skonstruowany. Jego „DNA” jest zbudowane na potrzebach blogerów, i tak był przez lata rozwijany. Jaka jest pierwsza opcja w panelu administracyjnym? A no „wpisy” właśnie a większość opcji nawiązuje do pisania, komentowania i archiwizowania artykułów, nic tam więcej nie znajdziemy. Czysta instalacja WordPressa to w dużej mierze platforma blogowa a poniżej dowód:

wordpress zalety wady

WordPress jako back-end i framework programistyczny

Z domyślnych funkcjonalności WordPressa można zrezygnować wykorzystując go jako pełnoprawnego frameworka do stron i prostych aplikacji internetowych. Wiele firm wykorzystuje WordPressa jako back-end i tworzy tzw. headless CMSy z wykorzystaniem WordPress REST API i modnych frameworków front-endowych takich jak React, Angular czy Vue.js. WordPress jest wtedy odpowiedzialny tylko za utrzymywanie danych. W tej technologii powstają najbardziej zaawansowane projekty lub strony o specyficznych wymaganiach.

Przykładem takiej realizacji może być strona: https://backlinko.com/, której back-end stanowi WordPress a front-end jest obsługiwany przez framework Next.js. Koszt wykonania takiej strony to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych netto.

WordPress jako system zarządzania treścią

System zarządzania treścią pozwala osobom nietechnicznym w prosty sposób wprowadzać zmiany na stworzonych stronach, które z nim zintegrowano. WordPress jest wówczas odpowiedzialny zarówno za trzymanie danych jak i dynamiczne generowanie szablonów HTML.

Scenariusz, w którym możliwości WordPressa są całkowicie wykorzystywane i zgodne z jego oryginalnym przeznaczeniem wygląda tak, że software-house, freelancer albo agencja interaktywna wykonują stronę dla klienta i integruje ją z WordPressem dzięki czemu umożliwia rozbudowę oraz edycję tekstów i zdjęć w bardzo przyjaznym środowisku. Dokładnie tak wygląda procedura także w przypadku konkurencyjnych ale dużo mnie popularnych CMSów.

WordPress jest rozwijany przez dużą grupę deweloperów i co chwila pojawiają się do niego aktualizacje. Wspiera najnowsze technologie a jego szerokie zastosowanie i popularność sprawia, że jakość i skalowalność tego systemu przewyższa autorskie systemy CMS. Czyli systemy tworzone przez małe firmy dla potrzeb swoich klientów.

Przykładem takiej realizacji może być moja skromna strona lub strony, które wykonuję dla klientów. Koszt wykonania takiej strony to ok. 10 000 zł netto

WordPress jako kreator stron

Mimo, że WordPress najlepiej sprawdza się w rękach profesjonalistów (czyli programistów WordPress), jego wygoda i intuicyjność spowodowała, że obecnie jego najpopularniejszym zastosowaniem jest coś w rodzaju kreator stron. Z wykorzystaniem specjalnych motywów i wtyczek w postaci kreatorów wizualnych (tzw. Page Builderów) WordPress pozwala na stworzenie całych witryn osobom nietechnicznym metodą „przeciągnij i upuść” korzystając przy tym z wielu predefiniowanych i przykładowych treści.

To w tych przypadkach „WordPress – zrób to sam” działa wolno, jest podatny na ataki i zazwyczaj nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. Niestety niektóre agencje reklamowe i najtańsi wykonawcy stron wykonują stronę WordPress w taki właśnie sposób – dostarczając finalnie stronę o bardzo niskiej jakości technicznej.

Przykładem takich realizacji jest niestety większość stron WordPress. To strony tworzone przez samych właścicieli bądź w ramach usług mniej lub bardziej kompetentnych wykonawców, za którą kasują od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Czy WordPress nadaje się do stron firmowych?

To zależy od potrzeb personelu nietechnicznego. Jeżeli na stronie będą pojawiać się regularnie nowe artykuły, a cała strona będzie złożona ze standardowych statycznych treści, to WordPress jest wręcz idealnym systemem, który spokojnie może służyć za pełnowartościowego CMSa. Jego obsługa w takim przypadku jest łatwa i spełnia wymogi zarówno użytkowników jak i redaktorów stron firmowych w stu procentach.

Praktyczne zastosowania WordPress jako CMS:

  • blogi,
  • strony firmowe z blogiem lub katalogiem produktów,
  • serwisy informacyjne, portale informacyjne,
  • nieskomplikowane aplikacje z galeriami, zdjęciami itp.
  • proste serwisy społecznościowe z forum itp.
  • proste i średniej wielkości sklepy internetowe – czytaj więcej: zalety i wady WooCommerce.

Schody zaczynają się wtedy kiedy strona ma działać zupełnie inaczej niż standardowy WordPress. Kiedy na stronie potrzebujemy czegoś więcej, np. logowania użytkowników, płatnego dostępu do danego obszaru, integracji z innymi aplikacjami i systemami. Oczywiście, można dodać dedykowaną wtyczkę lub dodać funkcjonalności bezpośrednio do szablonu. Pamiętać jednak trzeba, że taka droga to już pójście na wiele kompromisów, opracowanie każdej funkcji wymaga poprawnego obchodzenia się z WordPressem (a przede wszystkim zaniechania ingerencji w pliki systemowe, które stanowią rdzeń tej platformy).

Zresztą, taka sama sytuacja ma miejsce kiedy korzystamy z dowolnego innego gotowego oprogramowania i nie jest to wada samego WordPressa ale każdego innego gotowego (niededykowanego) systemu czy to do stron czy sklepów. To samo dotyczy takich systemów jak Drupal, Joomla, TYPO3, PrestaShop, Magento, Shopify, ZenCart. Są „otwarte” i można w nich wiele modyfikować ale nakładają ograniczenia na programistów, przez co większość dodatkowych rozwiązań nie jest idealna zarówno od strony programistycznej jak i może nie spełniać wymagań klienta w stu procentach lub będzie to realizować kosztem mniejszej wydajności.

Gotowe wtyczki – dobre czy złe rozwiązanie?

Wielość i łatwość w opracowaniu wtyczek to z jednej strony wielka zaleta używania WordPressa i przyczyna jego ogromnej i nie porównywalnej z innymi systemami CMS popularności. Z drugiej strony to własnie z ich powodu WordPress jest krytykowany i często zyskuje miano, powolnego i trudnego w obsłudze systemu, pseudo CMSa itd…

Prawda jest taka, że jeżeli używamy kilku sprawdzonych, lekkich i dobrych jakościowo wtyczek to wszystko jest OK. Problem zaczyna się wtedy kiedy wtyczek jest zbyt dużo, zaczynają sobie „wchodzić w interesy” a autor nie do końca przejmuje się wydajnością stron na której będą zainstalowane. To prowadzi do paradoksu wtyczek, zamiast ulepszyć i przyspieszyć – psują i spowalniają. Wydajność końcowej witryny WordPress jest wprost proporcjonalna do umiejętności dewelopera i znajomości dobrych praktyk.

Jeżeli szukasz sprawdzonej wtyczki weryfikuj ilość instalacji. Oceny są mniej ważne, bo te są wystawiane przez sfrustrowanych nowicjuszy lub są manipulowane przez autorów aby wybić się w rankingach. Zapoznaj się z listą najpopularniejszych wtyczek WordPress. Korzystając z tych wtyczek zmniejszasz ryzyko, że z Twoją stroną stanie się coś niedobrego. 

WordPress to otwarte oprogramowanie

A to pociąga za sobą kolejne wady i zalety. Z jednej strony mamy korzystne na pierwszy rzut oka dogodności:

  • cały system można wykorzystywać za darmo i w 100% legalnie
  • jest ciągle udoskonalane,
  • wspomniana już możliwość modyfikacji pozwala wykorzystać w różnych sytuacjach
  • widać jak na papierze jak działa i co robi,
  • dostępność gotowych dodatków w postaci wtyczek, która obniża koszty rozwoju,
  • szerokie i łatwo dostępne darmowe wsparcie techniczne dla klientów i deweloperów – brak uzależnienia od jednego wykonawcy,
  • wysokie bezpieczeństwo.

Otwartość oprogramowania ma też oczywiste wady zaliczamy do nich:

  • ukryte koszty (które potęgują się im dłużej i intensywniej korzystamy z platformy)
  • rozwój i modyfikacja wymaga większych umiejętności i doświadczenia niż tworzenie funkcji od podstaw (system nie jest zrobiony pod klienta a programiści bazują nie na swoim kodzie)
  • ryzyko włamania jeżeli stronę wykonywała niedoświadczony wykonawca.

Czytaj więcej o  zaletach i wadach open-source

Kto korzysta z WordPressa?

Nie ma reguły. Jest stosowany zarówno przez początkujących deweloperów jak i duże agencje. Blog technologiczny, sklep z gadżetami, strona firmowa to oczywiste zastosowania. Na potwierdzenie, przytoczę parę perełek, które WordPress dumnie obsługuje. Faktycznie, z tej platformy od wielu lat korzysta mercedes-benz.com, vogue.com, sonymusic.com, rihanna.com i ciągnie bardzo wiele stron i portali światowych marek i artystów.

koenigsegg.com

Wynika to z faktu jego dużej popularności, stał się czymś w rodzaju światowego standardu jeśli chodzi o tworzenie stron, które mają być wygodne w zarządzaniu przy częstych aktualizacjach.

wordpress - wady i zalety
rihanna.com

WordPressa można dostosować do wielu potrzeb i sprawdza się zarówno na bardzo obszernych blogach, serwisach informacyjnych typu BBC czy oficjalnych, wielojęzycznych sklepach światowych marek:

graff.com

Zobacz więcej ciekawych stron internetowych używających systemu WordPress w specjalnym artykule: Najładniejsze strony WordPress.

Kwestie optymalizacji

Strona, która wykorzystuje WordPressa jako system CMS jest zoptymalizowana w takim stopniu jak zoptymalizowany jest sam szablon i konkretne wtyczki. W wyniku czego znajdziemy strony, które są idealnie zoptymalizowane (przepraszam, chwalę się):

pozycja w google - gtmetrix

Oraz takie, które można zaliczyć do tych mniej zadbanych:

wady WordPressa - optymalizacja

Sam system WordPress na nic tutaj nie wpływa bo jest to narzędzie typowo back-endowe. Wydajność i szybkość działania strony zależy w głównej mierze od osoby tworzącej szablon (motyw).

Czytaj więcej w przewodniku optymalizacji SEO WordPress

Wydajność mechanizmu WordPress

W Internecie można się natknąć na opinie, że WP jest niewydajny. Trzeba przyznać, że sam mechanizm WordPressa nie jest idealny do wszystkich zastosowań. WordPress z racji swojej specyfiki nie nadaje się do stworzenia aplikacji typu Facebook czy Netflix – nie jest do takich przypadków wyspecjalizowany. Jeżeli wszelkie funkcje powierzymy przypadkowym wtyczkom, i wbudowanym mechanizmom WordPressa, będziemy doświadczać opóźnionych odpowiedzi serwera. Jest to konsekwencja jego otwartości i uniwersalności. Ale przecież to samo dotyczy konkurencyjnych CMSów.

Jeżeli jednak tworzymy dedykowany szablon do danej strony i wykorzystamy sprawdzone wtyczki lub będziemy pisać wysokiej jakości własne rozszerzenia i skorzystamy z mechanizmów optymalizujących to strona internetowa będzie działać tak szybko jak jej statyczny odpowiednik (czyli stron bez żadnego CMSa).

Problem gotowych szablonów

Gotowe szablony dla systemu WordPress pozwalają początkującemu blogerowi uruchomić stronę za równowartość 100 dolarów – to jest oczywiście ich pozytywny aspekt, motywy po to są tworzone i tak stworzona strona jest nieporównywalnie lepsza od witryn stworzonych przy użyciu tzw. kreatorów online – niepoprawnie nazywanych CMSami.

WordPress ze swoją genialną prostotą działania padł ofiarą samego siebie. Szablony stron i ich stosunkowo łatwe wykorzystywanie wytworzyły patologię, która polega na tym, że nawet agencje zajmujące się tworzeniem stron korzystają z nich a osoby które potrafią stworzyć standardową stronę przy ich pomocy nazywają siebie specjalistami. Oczywiście takie szablony, które powstały w oderwaniu od potrzeb końcowej strony internetowej nie są dopracowane pod wieloma względami: począwszy od kwestii SEO a na prędkości działania skończywszy. Być może posiadają jedną zaletę – ładnie wyglądają.

Klienci agencji wykorzystujących szablony a czasem nawet sami twórcy nie są świadomi jak budowa strony na gotowym szablonie będzie utrudniać przez najbliższy czas promocję, dostosowanie strony pod specyficzne potrzeby i optymalizację wydajnościową, która jest niezbędna w czasach dominacji urządzeń mobilnych.

Bezpieczeństwo systemu WordPress

WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS dlatego do kwestii bezpieczeństwa podchodzi się bardzo poważnie. W firmie Automattic istnieje osobny zespół ds. bezpieczeństwa który czuwa nad jego zabezpieczeniami. WordPress dostarcza rozwiązań, które mocno ograniczają ryzyko włamania. Aby doszło do przejęcia lub zawirusowania strony musi dojść do wielu zaniedbań takich jak: brak wykonywania aktualizacji czy instalowanie wtyczek z niepewnych źródeł. Na szczęście istnieją techniki, które znacznie ograniczają ryzyko włamania nawet w takich przypadkach. Kiedy mówimy o bezpieczeństwie systemu WordPress nie możemy pomijać bezpieczeństwa hostingu, na którym jest on zainstalowany. Cały temat bezpieczeństwa tego systemu szerzej opisano w osobnym artykule: Jak zabezpieczyć stronę WordPress. Jest tam wiele wskazówek dla użytkowników i deweloperów autorstwa twórców tego systemu.

Zalety systemu WordPress

  • darmowy i wolnodostępny,
  • szybka, lekka i łatwa instalacja – wystarczy pobrać paczkę z WordPress.org lub skorzystać z autoinstalacji w hostingu, paczka zajmuje niecałe 12MB,
  • niskie wymagania od hostingu, czyli niski koszt utrzymania – najlepiej współpracuje z serwerami Apache i/lub nginx,
  • skutecznie spełnia w podstawie większość wymagań przeciętnych stron www,
  • funkcjonalny, prosty w obsłudze i intuicyjny interfejs dla klienta np. opcje ekranu, filtrowanie, wyszukiwarka artykułów, ustawienia strony
  • przyjazne mechanizmy ułatwiające deweloperom rozwój, np. shortcode API, mnogość gotowych funkcji,
  • bogata funkcjonalność, zajawki, tagi, kategorie, obrazki wyróżniające, komentarze, zabezpieczenie konkretnych podstron stron hasłem, automatyczne archiwum, strony autorów, możliwość dostosowania permalinku itd…
  • łatwe tworzenie własnych szablonów, można bez problemu każdą istniejącą stronę zintegrować z WordPressem. Chcesz stworzyć własny szablon? Czytaj o tym jak stworzyć własny motyw WordPress.
  • spełnia większość dobrych praktyk SEO, za sprawą mechanizmu tagów i kategorii, semantycznych adresów, linków kanonicznych, biblioteka serwuje zdjęcia z atrybutami alt, wbudowana optymalizacja zdjęć,
  • popularny, co ułatwia znalezienie pomocy w przypadku zerwania współpracy z wykonawcą strony,
  • prosty system kontroli wersji – dzięki niemu można przeglądać historię zmian i szybko cofnąć błędy i np. harmonogramować publikacje
  • mechanizm WP heartbeat – który realizuje autozapis w tle i jesteśmy w stanie odtworzyć niezapisane modyfikacje,
  • funkcjonalna biblioteka mediów – dzięki której zarządzamy zdjęciami, załącznikami a nawet całymi galeriami, mamy do dyspozycji prosty edytor, który oferuje najpotrzebniejsze funkcje, skalowanie, kadrowanie i inne transformacje,
  • duże możliwości optymalizacji zdjęć i obrazów – czytaj więcej o optymalizacji obrazków w WordPress.
  • wygodne i przydatne pola niestandardowe, które przyspieszają i ułatwiają tworzenie własnych szablonów od podstaw.
  • szczegółowa, czytelnia i przyjazna deweloperom dokumentacja z wieloma przypadkami użycia,
  • wbudowana biblioteka jQuery umożliwia łatwe dodawanie dodatków i efektów wizualnych,
  • dostępność wielu dobrych wtyczek pozwala rozszerzyć funkcjonalność WordPressa niskim kosztem,
  • częste aktualizacje pozwalające zachować odpowiedni poziom wydajności, bezpieczeństwo i kompatybilność z najnowszymi technologiami,
  • wysokie bezpieczeństwo, które wynika z punktu powyżej

Wady systemu WordPress

  • brak natywnego wsparcia wielojęzyczności – aby uruchomić stronę dostępną w wielu językach trzeba samemu duplikować strony lub skorzystać z płatnych wtyczek. Czytaj więcej w artykule strony wielojęzyczne WordPress.
  • powszechność błędnych praktyk i zepsuty rynek – prostota WordPressa przyciąga amatorów, którzy stosują gotowe szablony stron i wątpliwej jakości wtyczki. Wysokim kosztem wydajnościowym realizują banalne funkcje zaciągają tzw. dług technologiczny – w wyniku czego jest spore ryzyko, że będziemy korzystać z „zepsutego WordPressa”,
  • brak zaawansowanych funkcji optymalizacyjnych i skalowania w standardzie –  (np. buforowanie bazujące na memcached wymaga instalacji wtyczki, prosty cache bazujący na systemie plików wymaga instalacji dodatkowej wtyczki np. WP Super-Cache.

Mity związane z WordPressem

  • WordPress jest łatwy do zhakowania i zawirusowania – nieprawda, tylko w przypadku korzystania z nieprofesjonalnych usług np. instalowania wtyczek i używania przestarzałych jego wersji dopiero narażamy się na taką możliwość. WordPress jak każdy inny popularny system Open-Source spełnia zasadę Kerckhoffsa, co oznacza, że nawet osoby, które są autorami zabezpieczeń nie są w stanie zhakować czystej instalacji WordPress bez znajomości hasła – czytaj więcej na temat bezpieczeństwa w osobnym artykule: jak zabezpieczyć WordPress?,
  • WordPress powoduje, że strona powoli się wczytuje – nieprawda, to nieprawidłowy proces produkcyjny lub niskiej jakości komponenty i złe dostosowania edytora powodują powolne wczytywanie,
  • Edytowanie strony WordPress jest problematyczne i nieintuicyjne – nieprawda, to wina niedopasowania szablonu do potrzeb konkretnego personelu, według mnie UI WordPressa jest idealnie przemyślane kiedy przed tworzeniem motywu dokonano analizy potrzeb,
  • WordPress to tanie rozwiązanie – jeżeli nasze potrzeby są standardowe to tak, natomiast w przypadku większych modyfikacji, większych oczekiwań co do jakości, produkcja strony nie będzie tańsza od innych opcji,
  • Siłą WordPressa jest możliwość korzystania z gotowych wtyczek -to z ich powodu do tego systemu lgną osoby, które nie potrafią programować, oferują swoje usługi tworzenia stron, na których bezpieczeństwo i funkcjonalność są często kompromitowane,
  • WordPress wymaga wtyczki Yoast do poprawnej optymalizacji SEO – nieprawda, dobrze napisany szablon i wykorzystanie mechanizmu pól niestandardowych realizuje jego funkcję w dużo tańszy pod względem wydajności sposób,
  • Tworzenie stron WordPress polega na dostosowywaniu gotowych szablonów – nieprawda, jest to ponad dziesięciokrotnie tańsza opcja ale nie jest to profesjonalne i ogranicza rozwój strony. Poprawny sposób tworzenia strony WordPress to stworzenie kompletnej strony statycznej i integracja jej elementów ze środowiskiem WordPress mając na względzie potrzeby klienta oraz ograniczenia i funkcje całego systemu,
  • WordPress nie jest profesjonalnym CMSem – wszystko zależy od potrzeb. W większości przypadków korzysta się z 20% jego wbudowanych funkcji i jest z powodzeniem stosowany w dużych serwisach o dużym budżecie.
  • WordPress nie wymaga programowania – zależy od kogo. Edycja stron faktycznie nie wymaga nawet najmniejszej znajomości jakichkolwiek języków internetowych, za to stworzenie wysokiej jakości strony wymaga sporych umiejętności w takich językach jak HTML, JavaScript i PHP.

Informacje dla deweloperów

Architektura bazy danych WordPress

Baza danych, którą generuje instalator WordPressa nie zawiera ograniczeń związanych z relacjami. Relacje są obsługiwane po stronie logiki aplikacji (jest to technika projektowania, którą osobiście preferuję). Aby pokazać jak działa WordPress dorysowałem linie:

  • wp_posts: Rdzeniem systemu WordPress są posty. Tutaj są przechowywane także elementy menu,
  • wp_postmeta: metadane o postach, to do tej tabeli wtyczki dodają niestandardowe informacje, np. dane strukturalne.
  • wp_users: Przechowuje listę użytkowników (najczęściej autorów),
  • wp_usermeta: metadane o użytkownikach,
  • wp_comments: W tej tabeli przechowujemy komentarze,
  • wp_commenttmeta: metadane komentarzy,
  • wp_links: niezależna tabela przechowująca zdeprecjonowane już linki,
  • wp_options: przechowująca opcje i zaawansowane ustawienia administracyjne (zapisywanie ustawień w bazie danych nie jest zalecaną praktyką w aplikacjach webowych),
  • wp_terms: w tej tabeli przechowywane są kategorie i tagi,
  • wp_termmeta: w tej tabeli są przechowywane metadane o kategoriach i tagach,
  • wp_term_relationships: w tej tabeli znajdziemy relacje pomiędzy kategoriami i tagami,
  • wp_term_taxonomy: tabela opisuje taksonomię kategorii i tagów

Logika i najważniejsze foldery WordPressa

Routing adresów URL obsługuje plik index.php. Wszystkie zapytanie o URI są kierowane do tego pliku.

wp-config.php – przechowuje podstawową konfigurację systemu WordPress np. dane logowania do bazy danych i dobrą praktyką jest przechowywanie tutaj danych do logowania się w usługach zewnętrznych.

/wp-admin/ – zawiera kody źródłowe związane z administracją systemu. Nie należy edytować kodu w tym miejscu.

/wp-includes/ – zawiera kody odpowiedzialne za działanie witryny. Nie należy edytować kodu w tym miejscu.

/wp-content/ – zawiera szablony /themes/, wtyczki /plugins/ i pliki wygenerowane przez użytkownika /uploads/ w bibliotece mediów. Możemy tutaj dodawać własne pliki edytując działanie szablonów w WordPress.

Podsumowanie

Środowiska WP używam na własnej stronie i często stosuję go w tańszych projektach dla klientów. Strony korzystające z jego funkcji są tak profesjonalne jak aktualnie aktywny motyw. Ogólnie rzecz biorąc, jest to środowisko bardzo przyjazne i ułatwiające prowadzenie strony. Mając jednak świadomość, że jest to CMS do stron i sklepów internetowych nie wato używać go do tworzenia serwisów społecznościowych czy zaawansowanych i niestandardowych aplikacji ponieważ ich funkcje znacznie wykraczają poza standardową funkcjonalność strony internetowej i bloga.

Źródła

Oceń artykuł na temat: WordPress – zalety, wady i mity
Średnia : 4.7 , Maksymalnie : 5 , Głosów : 133