Web Design Blog / Web:

Podmiana starej strony WWW na nową

Tworzymy nową stronę internetową. Naturalnie, jest ona rozwijana w innej lokalizacji lub na innym serwerze niż strona, którą ma zastąpić. Pytanie jest następujące: jak teraz przenieść nową, piękną wersję strony internetowej na miejsce starej, która służyła nam kilka lat?

To nie jest banalna operacja jak wielu osobom może się wydawać. Jest to dość złożony proces, w którym jeden fałszywy ruch może zepsuć dobre pozycje w wyszukiwarce a także doświadczenia użytkowników. Zobacz jak dalekosiężne są konsekwencje nieprawidłowo przeniesionych nowo stworzonych stron na miejsce poprzedniej.

Ogromną przewagą SEO odnawianych stron jest…

…możliwość wykorzystywania autorytetu poprzedniej strony a ściśle, stażu jaki ma ona w indeksie Google. Strona firmy z konkretnej branży, która

  • kilka dobrych lat jest na swoim miejscu,
  • nie padła przy tym ofiarą włamania ani spamu
  • nie była pozycjonowana przez „pozycjonerów” ani nie ma na niej SEO spamu
  • nie ma dziwnych linków w stopce do innych stron typu: „Projekt i wykonanie: firma xyz”
  • jej domena była odnawiana zawsze na czas
  • i nie ma na niej skopiowanych treści z innej strony…

zawsze ma łatwiej wygrać w rankingu. Choćby była latami nieoptymalizowana, tylko ten staż zapewnia jej wysokie pozycje. Naturalnym porządkiem rzeczy jest, że takie strony internetowe są odnawiane. Jest to konieczne z kilku powodów:

  • Nawet pierwsze pozycje nie zdobywają klientów, bo przestarzała strona odstrasza klientów 🙂
  • Przestarzała strona szkodzi wizerunkowi firmy, co jak wiadomo też ma głębokie konsekwencje (takie firmy są nawet gorzej traktowane nie tylko przez klientów ale także przez partnerów!)
  • Stara strona to też stare wzorce, które z nowymi trendami w tworzeniu stron i dobrym user experience nie mają za wiele wspólnego, a o tym jak to jest istotne napisałem w artykułach, które właśnie podlinkowałem.

Dobra koniec mędrkowania, przechodzimy do konkretów…

Nie dopuść aby nowa strona przedwcześnie „wyciekła” do Internetu

Jeżeli zamieścisz gdzieś link do deweloperskiej strony, prędzej czy później wyszukiwarka ją zaindeksuje a to spory błąd. Klienci będą badać stronę w różnego rodzaju analizatorach, niektóre z nich tworzą coś w rodzaju rankingu i stamtąd Google może pobrać link. Stwórz plik robots.txt w głównym folderze nowej strony, w którym dodasz odpowiednią komendę:

User-agent: *
Disallow: /

Dzięki temu crawler zignoruje stronę nawet jak znajdzie do niej link. Alternatywną metodą jest zabezpieczenie strony hasłem. Pamiętaj aby ten plik usunąć po przeniesieniu strony w odpowiednie miejsce.

Unikaj zmian związanych z główną domeną

Jeżeli dotychczasowa strona była dostępna pod adresem z www należy sub-domenę www zachować, jeżeli nie miała do tej pory https należy nie przekierowywać na niego w momencie przenoszenia strony. Nawet nie wspominam o zmianie domeny na inną dlaczego? Wszystko po to aby zminimalizować ilość zmian jaka jest robiona na raz. W przypadku zmiany domeny, protokołu i głównej sub-domeny, wyszukiwarka może źle „zrozumieć” nasze intencje, zaliczyć aktualizację jako zmianę na inną stronę nie związaną z poprzednią – chcemy tego uniknąć.

Minimalizacja ilości zmian wykonywanych na raz ma pomóc wyszukiwarce w odpowiedniej indeksacji i tego aby odnalazła się w nowej strukturze linków. Jeżeli chcemy wdrożyć SSL zróbmy to odpowiednio przed migracją lub po. To samo tyczy się zmian samego hostingu własności w Google Search Console itp. Róbmy to odpowiednio przed albo po aktualizacji strony na nową wersję.

Wykonaj listę z przekierowaniami 301 w .htaccess

Jeżeli nowa strona i jej podstrony będą miały nawet trochę zmienione linki, należy wszystkie dotychczasowe strony permanentnie przekierować na nowe adresy. Po co? Google ma w indeksie adresy starych linków. Jeżeli wejścia w z Google będą się kończyć błędem 404 – algorytm odpowiednio nas ukarze.

Dzięki temu nowe podstrony zachowają autorytet starych podstron, jeżeli będą lepiej zoptymalizowane od starszych odpowiedników, możesz się przygotowywał na lepsze pozycje. Klienci wyszukujący twoich usług i produktów w wyszukiwarce (której indeks był tworzony jakiś czas temu na podstawie starszej strony) trafią automatycznie na nową stronę nawet jeżeli konkretny adres URL został zmieniony. Przekierowania 301 wykonujemy natychmiast po zainstalowaniu strony. Są one zapisywane przez roboty i nie będą już odwiedzać starych adresów, a tylko te nowe.

Jeżeli w Internecie są linki wskazujące na konkretne podstrony, przekierowania 301 pozwalają na przekazanie mocy tych linków na nowe wersje. Czytaj więcej jak pozyskiwać linki do strony.

Jak wykonać przekierowania 301 ze starej podstrony na nową podstronę?

Otwieramy .htaccess i dopisujemy na końcu takie instrukcje:

Redirect 301 względna/ścieżka/do-poprzedniego/adresu-url.html https://domena.pl/prawidłowy/adres-url-nowej podstrony/

Przykład z mojej migracji wykonanej w 2017 roku:

Redirect 301 /oferta/wielojezycznosc-i-tlumaczenia/ https://mansfeld.pl/oferta/seo-teksty-ux/
Redirect 301 /portfolio-view/xgate-2/ https://mansfeld.pl/realizacje/xgate/
Redirect 301 /portfolio-view/chateo/ https://mansfeld.pl/realizacje/chateo/

Pamiętaj, Google zależy na jakości pozycjonowanych stron, ponieważ wejścia z wyszukiwarki i to jakich wrażeń dostarcza są naczelnym celem i wartością jaką firma ta dostarcza użytkownikom.

Dlatego jeżeli wyszukiwarka będzie miała problem z odnalezieniem nowej wersji strony i nie powiąże semantycznie starej i nowej, będzie wolała usunąć stronę z indeksu a na twoje miejsce „wskoczy” konkurencyjna strona. Tym samym nowa strona będzie musiała zdobywać autorytet niemal od nowa i osłabnie autorytet domeny.

Przekierowania wykonujemy nawet wtedy jeżeli zmiany w adresach url są drobne. Samo umieszczenie lub usuniecie końcowego ukośnika powinno być obsłużone za pomocą przekierowania, bo to tak naprawdę dwa różne adresy:

Redirect 301 względna/ścieżka/adresu-url/ https://domena.pl/względna/ścieżka/adresu-url

lub

Redirect 301 względna/ścieżka/adresu-url https://domena.pl/względna/ścieżka/adresu-url/

Jak zarządzać przekierowaniami przy serwisach mających wiele podstron? Wygeneruj mapę strony za pomocą dowolnego narzędzia np.: xml-sitemaps.com

Wyczyść znaczniki XML za pomocą edytora tekstowego następnie podziel podstrony w bloki i dopisz sobie przewidywany adres URL nowej wersji. W przypadku dużych zmian np. w katalogu produktów lub licznych zmian w obszerności strony, przekieruj podstrony do nadrzędnych kategorii lub w ostateczności na główną domenę.

Aktualizacja mapy stron

Jeżeli poprzednia strona miała mapę w postaci pliku sitemap.xml zadbaj o to aby ją też zaktualizować. Zostawienie starej mapy może skutkować tym że Google nadal będzie uderzać pod stare adresy a tego chcemy przecież uniknąć.

Nie działaj na oślep

Przed migracją podłącz się do Google Search Console. Jeżeli wystąpi jakiś problem konsola poinformuje ci o tym. Najważniejsze działy, które warto śledzić przy przenoszeniu strony to:

W starszej wersji Search Console:

  • Indeks Google > Stan indeksowania
  • Skanowanie > Błędy indeksowania

W nowej wersji Search Console:

  •  Stan w indeksie

Czytaj artykuł o tym jak naprawić błędy indeksowania. Tam jest szczegółowo wytłumaczone jak radzić sobie ze wszystkimi przypadkami.

Nie bój się chwilowych zawirowań

Przy zmianie strony na inną mogą wystąpić chwilowe przerwy, lub problemy z widocznością w indeksie. Sprawdź czy przerwa nie trwa zbyt długo. Taki sam efekt można zaobserwować przy zmianie adresu www/bez www czy przy wdrażaniu SSL.

Upewnij się, że serwery mają tę samą lub podobną konfigurację

Czasem może być tak, że po przeniesieniu nowego serwisu na docelowy hosting strona nie działa. Dzieje się tak wtedy kiedy hosting klienta ma starszą konfigurację od serwera deweloperskiego lub odwrotnie. Najlepiej upewnić się czy nasz framework jest kompatybilny z konkretną wersją PHP i MySQL.

Tworzymy plik info.php z kodem:

<?php

phpinfo();

?>

Po wejściu na skrypt pokaże nam się konfiguracja PHP. Konfrontując to z dokumentacją naszego CMSa czy Frameworka powinniśmy nabrać pewności co do możliwości instalacji.

Aktualizacja linków wewnętrznych

Pamiętaj o przepisaniu wszystkich bezpośrednich linków w treści, ze deweloperskiej lokalizacji na nową. Jeżeli używasz WordPressa przyda ci się wtyczka Better Search Replace. Jeżeli linków nie jest wiele możesz je zmienić ręcznie lub edytować przy pomocy dowolnego edytora tekstowego. Jeżeli po usunięciu deweloperskiej wersji z oryginalną stroną dzieje się coś nie tak, to właśnie ten element został pominięty.

Podsumowanie

Jak widać wdrożenie nowej wersji strony to nie tylko podmiana plików. To złożony proces którego poprawne wykonanie zagwarantuje korzyść z aktualizacji strony pod kątem pozycjonowania, wrażeń użytkownika i nowego wizerunku w Internecie.

Podmiana starej strony WWW na nową
5 (100%) głosów: 4

Autor: (29 lat)

Służę pomocą w razie wykonania / odnowienia strony lub sklepu internetowego dla twojej firmy niezależnie od twojej lokalizacji czy skali przedsięwziecia.

Tego typu wpisy piszę w wolnych chwilach lub pomiędzy projektami. Tylko pomyśl co mogę dla Ciebie zrobić w ramach usługi :-)

Zadaj pytanie lub skomentuj

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

Komentarze publiczne

Brak komentarzy.
Otrzymuj powiadomienie o nowych artykułach

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Paweł Mansfeld z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Plebiscytowa 10, w celu udzielenia odpowiedzi, w tym przedłożenia oferty jeśli o nią pytam. Moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub przez okres niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego i prawo do przeniesienia danych.

*Bez obaw, nie udostępniam nikomu twojego adresu e-mail